Einomies1
Respected Leader
Nykyään nuo tykkirynnäköt alkavat olla niin riskaabelia ja pommien sekä tj-järjestelmien kehityttyä tarpeettomia että A-10 pilotti urhoollisesti kaatuisi kunnon vastustajaa vastaan käydyssä kahakassa. A-10 tarvitsee näkyvyyttä ja ilman pommeja se on sääriippuvainen. Kone ei voi itse paikantaa maaleja pilvien yläpuolelta ja suojassa lähitorjunnalta kuten monitoimitaistelukoneet. Lisäksi Warthog tarvitsee kentän läheltä, koska se on hidas puhumattakaan ilmaherruudesta.Kyllä A-10 käytettiin lähitorjunnan alueilla ja osumiakin tuli. Tämän tuosta oli joku kiulu pannunvaihdossa kun oli saanut korvilleen, mutta porukka painoi vaan päälle ja olkapääohjustelukin asettui, kun kunnolla maastoa oli möyhennetty.
A-10 ei ole avuton, muttei tietysti modernikaan ja kaikki pitäisi olla nykyään UAV.tä.
Tuosta voi lukea konetyypin käytöstä ennen päivityksiä vuonna 2002, Operaatio Anacondasta, Afganistanissa. Siitä paljastuu mitkä ovat koneen heikkoudet nykyään päivitettyinäkin.
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/everything-went-wrong-on-the-a-10-warthog-s-first-missi-1795559531
Vaikka A-10C voi pudottaa gps-ohjattuja ja laserohjattuja pommeja korkeammalta, saman tekee hävittäjät huomattavan paremmin suojattuina. Siinä roolissa A-10 on turhake, vaikka seksikkäästi se tykillään ampuu. Konetyyppi tuskin näkee enää sotia käyttöaikanaan, poislukien epäsymmetristä vihollista vastaan. Sen sijaan 30mm AP-ammuksilla, saati ohjuksilla räimivä vastustaja silppuaisi koneet palasiksi, lensi se sitten matalalla tai keskikorkeuksilla.