Miten ihmeessä nämä keskustelut liittyvät siihen, että A-10 koneita olisi myynnissä?!?
Yhtä vähän kuin se että USA olisi myymässä meille A-10 koneita tai Kim Jäämeri olisi niitä ostamassa.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miten ihmeessä nämä keskustelut liittyvät siihen, että A-10 koneita olisi myynnissä?!?
F-15C päivitettynä Raytheonin APG-63 (v2-v3) tutkalla, avioniikalla, fly-by-wirellä ja omasuojalla ym. on todennäköisesti rahassa 50-75% F-35:n hinnasta.
On huomattava että myös Venäjällä tekee rahasta tiukkaa ja talous piiputtaa. Samalla asevoimien uudistaminen hidastuu ja vaikeutuu. SU-27SM3 päivitykset on jatkuneet jo 10 v. joten en usko että SU-27/30 koneet ihan heti poistuvat 2020-luvulla tai linjastoa suljetaan.
Venäjän mahtailut on hiipumassa tuon 400-500 SU-T50:n kanssa alle 100:n yksilöön ja voivat olla max. 50 kpl lopulta. Tämä oli arvattavissa ja konemäärä oli täysi uutisankka jo T-50 projektin alussa=propagandaa.
SU-30 & SU-35 koneet ovat 2020-2040 pääjuhtana ja niihin ympätään päivityksiä ihan samalla tavalla kuin lännessäkin tehdään. Päivitetyllä F-15:lla on hyvät mahdollisuudet myös tulevaisuudessa vasta-ilmatoimintaan ilman rynnäköintiä/tunkeutumista vastustajan ilmatilaan.
Uusien koneprojektien kalleus on pakottanut sijoittamaan olevassaoleviin lavetteihin ennemmin kuin uusimalla kokoajan kaikkea. Rahat eivät riitä edes rikkaimmilla uusimiseen, sen suhteen tehdään jatkuvasti enemmän ja enemmän harkintaa. Hi-lo mix on järkevä vaihtoehto myös meille. 2-konetyypin laivastoa meillä on ollut ennenkin, vaikkakin poliittisista syistä mutta en ole vanhoilta parroilta kuullut että se olisi ollut ongelma ilmavoimien suorituskyvyn kannalta.
Epäilen että mikäli hankintamäärä jää alle 50:n koneen, syntyy liian suuri epäsuhta suorituskyvyn ja konemäärän suhteen ajatellen todennäköistä vastustajaa.
Voisi kuvitella, että harmaan vaiheen aikana tarvittaisiin juuri Hawkin kaltaisia edullisia UAV-pudottajia.
Ymmärrän että hornetissa on kaksi moottoria, koska se on tarkoitettu lentämään meren päällä. Normaali varakeino koneilla on kuitenkin pakkolasku nätisti liitäen, tai heittoistuimella vähemmän nätisti.
Tästä oli vähän aikaa sitten perusteellinen keskustelu jossa tuo käytiin läpi. Ei taas aloiteta,tai saa suoraan lätkiä vanhoja viestejä perusteluksi.Tuli huvittavana yksityiskohtana mieleen, kun tuon tarjouskaban aikana Ilmavaivoissa palvelin, MiG-29 mainittiin julkisuudessa kaksimoottorisena kalliimmaksi operoida. Kun F/A-18 yhtäkkiä pölähti skabaan mukaan puun takaa mustana hevosena, meren päällä lentovarmuus olikin iso etu. Sitä ennen ei ollut kertaakaan mainittu suomalaisina vaatimuksina.
Sivumennen sanoen, voi olla hölmöä että jenkit luopui tuosta. Monella militariafoorumilla nähnyt anekdootteja että nurmiporat Afganistanissa tykkäsivät yli kaiken siitä että paikalla oli "oma" kone tuntikausia matalalla hitaasti kiertelemässä, sen sijaan että piti tilata erikseen jokin nopeampi lavetti tipauttamaan pommi opponentin niskaan ja sitten taas epävarmuutta koska saadaan sama assetti uudestaan paikalle. Alkaa äkkipäätä uskoa niitä jotka väittävät tuon päätöksen olevan taas Air Forcen hävittäjämafian hapatusta kun Armylta on mustasukkaisesti kielletty muut kuin kopterit vaikka monenlaista lentävää issekseen huokaillen hinkuisivat.
No joo... mene ja tiedä
Tästä oli vähän aikaa sitten perusteellinen keskustelu jossa tuo käytiin läpi. Ei taas aloiteta,tai saa suoraan lätkiä vanhoja viestejä perusteluksi.
Ettei nyt kävis koneiden kanssa stealth hapatuksessa niinkun 60 luvulla kun tuli ohjukset vehkeisiin niin julistettiin lähitaistelu menneen talven lumiksi ja tosipaikka näytti sitten kupletin juonen kun koneessa ei ollut tykkiä. F-35 ei välttämättä ole niin fantsu kun markkinoidaan ja muutenkin tuo stealth homma kun vastassa on kehittynyt valtio eikä puskasota. Suomen pitäisi valita joku vähän halvempi kone kun f-35 notta saataisiin kone kantaa jopa nostettua. 60 konetta on ehdoton minimi.
Ettei nyt kävis koneiden kanssa stealth hapatuksessa niinkun 60 luvulla kun tuli ohjukset vehkeisiin niin julistettiin lähitaistelu menneen talven lumiksi ja tosipaikka näytti sitten kupletin juonen kun koneessa ei ollut tykkiä. F-35 ei välttämättä ole niin fantsu kun markkinoidaan ja muutenkin tuo stealth homma kun vastassa on kehittynyt valtio eikä puskasota. Suomen pitäisi valita joku vähän halvempi kone kun f-35 notta saataisiin kone kantaa jopa nostettua. 60 konetta on ehdoton minimi.
Täytyy tyytyä köyhän maan versioon eli Hawkin 30mm Adeniin ja rakettipaketteihin. Vai onko ajatus noiden käytöstä vaikka jonkinlaisena kakkosvitjana pelkästään rynnäköintiin jo hylätty?
Ookei, tehdään vaihtokauppa. Laita mulle linkki tuohon, mä taas lupaan lukea sen läpi ja ottaa opiksi.
Hyvinhän Brittien taktiikka toimi. Toki siinä uhrattiin sotalaivoja,mutta tärkeimmät eli maihinnousujoukkojen alukset selvisivät hyvin pienillä vaurioilla. Poislukien Atlantic conveyor,sekin upotettiin erehdyksessä.Niin käy väistämättä. Jonkun tarvitsee tuhoutua tai ottaa siipeensä kunnolla että löydetään se kultainen keskitie. Aina sama juttu. Ainoa varma on ihmisten typeryys.Teknokiimaa ei pysäytä mikään. Eikä muuten pysäyttänyt Argentiinan hävittäjiäkään kun edellisen teknokiiman aikana Brittilaivoja kaatoi.
Kyllä se käyttökuntoisena varastointi maksaa lentokalustossa aika saakelin paljon.Laitan tämän nyt tähän kun kerran aktiivista keskustelua treadissa käydään. Olen lukenut asiasta suht paljon muualta kuin tältä foorumilta kyllä.
Miksi Hornetti valittiin? Onko siinä mitään hyvää hintaansa nähden ja verrattuna muihin ns samanlaisiin koneisiin?
Ja toinen kysymys; Jos tuollaista A-10 tavaraa saisi puoli-ilmatteeksi niin tuskin varastointi kummia maksaisi. Teki muuten tuo kone vaikuttavaa jälkeä Persianlahden sodassa..