Usa myy A-10 koneet... -meille ?

Miten AMRAAM ( tai vastaava ) saa lukituksen kohteeseen jonka RCS on 1/3 F-22 RCS:stä ?
 
Lisänä voin mainita, että ainakin pari hyvin tuntemaani ADF:n kaveria ovat täysin vittuuntuneet Carl Koppiin. :D Eli ei ole virallisessa suosiossa...jostain syystä. :)

No en yhtään ihmettele. Aikoinaan Carlo oli aika hyvissä väleissä ilmavoimien kanssa, käyttivät lennättämässä Super Hornetillakin. Nykyään taitaa olla vähän viileämpää. Carlo fanittaa kyllä länsiteknologiaa, kunhan se ei ole F-35.

ACIGin Tom Cooperiin kannattaa kuitenkin lähteenä suhtautua vielä skeptisemmin kuin Carlo Koppiin.
 
Active radar proximity fuse eli tutkaan perustuva lähisytytin. Mutta se on silloin jo kymmenien metrien asia ennekuin se aktivoituu.

Vieläkö siinä on tutkasytytin? Nykyään ilmataisteluohjukset ovat kai siirtyneet pääosin lasersytyttimeen.
 
Vieläkö siinä on tutkasytytin? Nykyään ilmataisteluohjukset ovat kai siirtyneet pääosin lasersytyttimeen.

Netin lähteet puhuvat sytyttimestä "radar proximity fuse"-nimellä, joten eiköhän se ole tutkatekniikkaan perustuva.
 
1/3:lla siitä etäisyydestä jolla saa lukituksen F-22:een.


Eli siis 5 merimailin päässä; https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20121024135223AAgtVTg

Linkistä;

Beyond-visual-range missile (BVR):
Essentially, this is a deadly play between stealth, agility, sensors and missiles. From the front quarter the Raptor’s 0.0001 square meter Radar Cross Section (RCS) and the Lightning II’s 0.001 square metres make them difficult targets. The Flanker-E Plus, while having a reduced radar signature, still has a residual RCS of about 2 square metres, such that the F-22A and the F-35 will see the Su-35-1 way beyond their missile launch range. The Su-35-1 struggles to see the F-22A on radar, but can find the F-35’s 0.01 square metre lower side and rear RCS. The AIM-120D is a fine missile, but the Su-35-1 has finer defences, so the missile kill probabilities are likely to be low.
Suppose the Russians don’t quite master stealth to the degree of the F-22A, but manage a RCS of 0.01 square metres from all aspects. The F-22A’s APG-77 will detect the PAK-FA at ~40 nm and the F-35’s APG-81 at ~30 nm. Passive electronic surveillance might increase detection ranges, but this still makes long-range missile shots problematic, as tracking depends upon the opponent emitting, which smart opponents will try not to do.
The PAK-FA’s radar can be expected to be an improvement on the IRBIS-E so at front-on aspects might detect the F-22A at ~15 nautical miles and the F-35 at ~28 nautical miles; and from side and rear aspects, the F-22A at ~43 nautical miles and the F-35 at ~51 nautical miles.

---

Eli SU-27 pilotille jää 11 sekkaa aikaa toimia jos koneet kohtaa 2 x 1500 km/t nopeudella toisensa. Tosin mitään saumaa ei ole reagoida pilotilla jos SU-27 ei keilaa ollenkaan vihollista päätutkallaan. Eli jos G1 pääsee takaa tai alta piikille.
 
Viimeksi muokattu:
Eli SU-27 pilotille jää 11 sekkaa aikaa toimia jos koneet kohtaa 2 x 1500 km/t nopeudella toisensa. Tosin mitään saumaa ei ole reagoida pilotilla jos SU-27 ei keilaa ollenkaan vihollista päätutkallaan. Eli jos G1 pääsee takaa tai alta piikille.

En muista mistä aikaisemmin puhuitte, mutta miten SU-27 pilotti tietää toimia? Amraam laukaisun ei tarvitse antaa varoitusta ja kohtituleva ohjus ei näy sekään hyvin tutkassa.
 
1/3:lla siitä etäisyydestä jolla saa lukituksen F-22:een.

Ei, vaan sqrt(sqrt0.33) (neljäs juuri) = 0.76*F-22:n etäisyys. Jos tavallisen nykyhävittäjän RCS=1m2 ja lukittumisetäisyys siihen 100km, niin F-22:n RCS=0.0001m2:lla lukittumisetäisyys ei sentään ole 10 metriä vaan 10 kilometriä.

Ei Amraam kai käytä tutkaa sytyttimenä, vaan sytytin on taistelukärjen etupuolella oleva jonkun kapulakielen ystävän nimeämä Target Detecting Device, joka voi olla radiotaajuinen herätesytytin tai optinen herätesytytin.

aim-120a.jpg


Saksankielisessä Wikipediassa väitetään, että hävittäjien IRST-laitteilla havaitaan Amraamin laukaisu ja alkuvaiheen nopea lento 90-160 kilometrin päästä.

http://de.wikipedia.org/wiki/EuroFIRST_PIRATE
 
En muista mistä aikaisemmin puhuitte, mutta miten SU-27 pilotti tietää toimia? Amraam laukaisun ei tarvitse antaa varoitusta ja kohtituleva ohjus ei näy sekään hyvin tutkassa.
RWR:llä ! Mutta jos ei huomaa lainkaan vihollista niin tykillä voi pudottaa SU27skoja takasektorista.
 
RWR:llä ! Mutta jos ei huomaa lainkaan vihollista niin tykillä voi pudottaa SU27skoja takasektorista.

Käsittääkseni nuo F-22:n ja F-35:n tutkat ovat hankala RWR:n havaita, joten maali ei välttämättä edes tiedä koneesta ennen kuin maalin oma tutka tulee kylliksi lähelle. Ja vaikka RWR havaitsisi tutkan, niin se ei silti varoita ohjuslaukauksesta tai näin olettaisin, että Amraam ei vaadi tutkan lukittamista maaliin.
 

Miten ne varoittavat ohjuslaukauksesta? Meinaan, että vaikka ohjus olekkaan erityisen stealth, niin ei se silti ole erityisen iso maali tutkalle havaita. Ja jotenkin veikkaan, että parhaimmillaankin varoituksen välittäminen maalille kestäisi n. 5 sekuttia + maalin reaktio aika, joten se varmaankin olisi havainnut laukaisseen koneen itse ja mahdollisesti sen ohjuksenkin. Vai voisiko datalinkki välittää tuon tiedon, eikä puheradiota tarvittaisi?
 
Käsittääkseni nuo F-22:n ja F-35:n tutkat ovat hankala RWR:n havaita, joten maali ei välttämättä edes tiedä koneesta ennen kuin maalin oma tutka tulee kylliksi lähelle. Ja vaikka RWR havaitsisi tutkan, niin se ei silti varoita ohjuslaukauksesta tai näin olettaisin, että Amraam ei vaadi tutkan lukittamista maaliin.

Niin siksi olenkin tässä jo jonkin aikaa ehdotellut konetta jonka tutka heijaste 1/3 F-22 tutkaheijasteesta..jottei mikään mahdollinen vihollinen idästä tai lännestä saa lukitusta tutkaohjuksellaan ( lisäksi kone olisi kooltaan myös n. 1/3 F-22 kokoluokasta ). Ei kai se SU-27 tutka/IRST huonompi ole kuin lännessäkään vai onko ?
 
Miten ihmeessä nämä keskustelut liittyvät siihen, että A-10 koneita olisi myynnissä?!?
 
Niin toki jos lähteitä ei saa käyttää niin se on mahdotonta...alle 10% ilmoittaa Carlo Copp; http://www.ausairpower.net/amraam.html

Ongelma on tiedostettu; http://xbradtc.com/tag/aim-120-amraam/

Carlo Coppin väitetään manipuloineen tuloksia ( ilmeisesti onkin ); http://www.defencetalk.com/forums/air-force-aviation/aim-120-amraam-pk-12615/
Mielenkiintoisia mielipiteitä. Kiitos linkeistä!
Ko. asioista kiinnostuneiden mielipiteet vaihtelevat lavettien suorituskykyjen suhteen melko lailla koska puhutaan sotasalaisuuksista. Juuri tämän takia vältän itse esittelemästä mitään prosentuaalisia lukuja enkä usko ehdottomiin väittämiin suorituskykyjen tai hypoteettisen sodankäynnin suhteen.
 
Niinpä, jos niissä on AESA-tutkat ym. Kaiken järjen mukaan heti kohta poistoon meneviin koneisiin sitä ei kuitenkaan asenneta. Voi tietysti ollakin, mistäs minä tiedän. Löysin kuitenkin erään uutisen viime kuulta.

Mikäli tuo pitää paikkansa, voimme unohtaa saman tien koko asian, mutta kommentoin silti viestisi läpikotaisin.

Vastaa uhkiin sinne vuoden 2030 tienoille. Edelleen toistan teesini, mitä järkeä on ostaa kallista kalustoa käyttöön vajaaksi 15 vuodeksi? Suosittelisin sinua tutustumaan Romanian hävittäjähankintaan, se avannee silmäsi kulujen suhteen. Alla oleva on ote Defence Industry Dailyn uutisesta.

12 käytettyä F-16 A/B konetta maksaa Romanialle 50 miljoonaa euroa kappale (ilmeisesti hinnoissa on mukana myös aseita ja muuta rompetta, mutta mekin tarvitsisimme ne ainakin suunnilleen mikäli hankkisimme "uusia" koneita), ja Yhdysvaltojen tarjous vastaavista koneista ei nähtävästi ollut erityisen edullinen sekään. Miksi Yhdysvallat myisi rikkaalle ei-liittolaiselleen käytettyjä koneita halvemmalla kuin köyhälle liittolaiselleen?

Romanialle tarjottiin myös käytettyjä Eurofightereita, jotka hankkisin (päivitettyjä tai päivittämättömiä) Eagleja mieluummin, jos nuo "Eurotappelijat" kykenevät tutkahakuisten ilmataisteluohjusten ampumiseen ja ovat varustettu kypärätähtäimillä ja mahdollisuudella ampua Sidewindereitä (ASRAAM voisi kelvata myös, mutta niitä pitäisi ostaa erikseen.). Kuriositeettina mainittakoon, että Ruotsi tarjosi 24 uutta C/D Gripeniä tuolla samalla yhden miljardin euron hinnalla.

Toivottavasti vakuutti!
Lyhentelin vähän tuota kattavaa lainaustasi jos ei haittaa?
En ole perehtynyt niin tarkkaan lentotuntien ja operointikustannusten kustannuksiin joten olet varmasti oikeilla jäljillä käytetyn hankinnan suhteen: harkittava tarkkaan (jos käytetyn hankintaa spekuloidaan).

Siinä olen samaa mieltä että hyvää ei halvalla saa ja siksi olenkin ollut ja olen edelleen F-35A/C hävittäjän hankinnan kannalla meidän tapauksessamme. Innostuin USAF:n mahdollisesta F-15 myynnistä siksi ja aloin asiaa spekuloimaan koska F-35:n tarkkaa hankintahintaa ja elinkaarikustannuksia ei ole tiedossa nyt tai 10 vuoden päästä. Se tiedetään että mikäli projekti etenee maaliinsa, eikä peruutuksia tule ja ongelmat saadaan ratkaistuksi ilman suuria puutteita koneen suorituskykyyn, F-35:n kustannukset ovat jo nyt suomelle todennäköisesti liian suuret jos tavoitteena on 50-60 koneen laivasto. Epäilen että mikäli hankintamäärä jää alle 50:n koneen, syntyy liian suuri epäsuhta suorituskyvyn ja konemäärän suhteen ajatellen todennäköistä vastustajaa.

USA tuskin myy heti päivitettyjä F-15C koneitaan vaikka USAF:n tarkoituksena on päästä eroon puhtaasta yhden suorituskyvyn lavetista (A-A) ja suosia monitoimisuutta.
Sen sanon että hävittäjien määrä on tippumassa tulevaisuudessa kaikissa kehittyneissä maissa samalla kun lavettien(mm. hävittäjä) suorituskyvyt ja hinnat nousevat.

Esittämäni ajatus perustuu kustannusongelman ratkaisemiseen ja uskottavan suorituskyvyn ylläpitämiseen oletuksena että:
A. F-35 hinta/kone on 120+ milj.dollarin luokkaa (ilman elinkaarikustannuksia)
B. Miehittämätön ilmailu kehittyy sille tasolle että 2035-2040 vuosina UAS:t kykenevät ilmasta-ilmaan toimintaan (jolloin voisimme korvata F-15 koneen joukolla niitä).
C. Suomella on käytössä 6-9 miljardia euroa hävittäjähankintaan vastakauppoina, teknologiasiirtona tai puhtaana rahana. Koska projektiin kuuluu niinpaljon muutakin kuten huolto, on syytä epäillä että rahat riittävät F-35 osalta max. puoleen nykyisestä konemäärästä.

F-15C päivitettynä Raytheonin APG-63 (v2-v3) tutkalla, avioniikalla, fly-by-wirellä ja omasuojalla ym. on todennäköisesti rahassa 50-75% F-35:n hinnasta.

Uudet F-15K SLAM EAGLE hävittäjät Etelä-Korealle maksavat (2002 rahassa)4,2 miljardia USD = 40 konetta. Se tekee karkeasti 105 milj.USD koneelta. Eli uutta ei kannata tilata mutta ehkä vanha päivitetty täydennettynä F-35:llä voisi olla kauppa johon on rahaa....???
http://www.airforce-technology.com/projects/f-15k-slam-eagle
F-15 osalta tulevaisuus on päivityksien ja huollon osalta turvattu 2040 saakka kun linjasto on edelleen avoinna ainakin 2018 saakka.
http://www.airforce-technology.com/news/news115431.html

On huomattava että myös Venäjällä tekee rahasta tiukkaa ja talous piiputtaa. Samalla asevoimien uudistaminen hidastuu ja vaikeutuu. SU-27SM3 päivitykset on jatkuneet jo 10 v. joten en usko että SU-27/30 koneet ihan heti poistuvat 2020-luvulla tai linjastoa suljetaan.

Venäjän mahtailut on hiipumassa tuon 400-500 SU-T50:n kanssa alle 100:n yksilöön ja voivat olla max. 50 kpl lopulta. Tämä oli arvattavissa ja konemäärä oli täysi uutisankka jo T-50 projektin alussa=propagandaa.
SU-30 & SU-35 koneet ovat 2020-2040 pääjuhtana ja niihin ympätään päivityksiä ihan samalla tavalla kuin lännessäkin tehdään. Päivitetyllä F-15:lla on hyvät mahdollisuudet myös tulevaisuudessa vasta-ilmatoimintaan ilman rynnäköintiä/tunkeutumista vastustajan ilmatilaan.

Uusien koneprojektien kalleus on pakottanut sijoittamaan olevassaoleviin lavetteihin ennemmin kuin uusimalla kokoajan kaikkea. Rahat eivät riitä edes rikkaimmilla uusimiseen, sen suhteen tehdään jatkuvasti enemmän ja enemmän harkintaa. Hi-lo mix on järkevä vaihtoehto myös meille. 2-konetyypin laivastoa meillä on ollut ennenkin, vaikkakin poliittisista syistä mutta en ole vanhoilta parroilta kuullut että se olisi ollut ongelma ilmavoimien suorituskyvyn kannalta.
 
Back
Top