Usa myy A-10 koneet... -meille ?

Aihe on hiukan tuntematon mulle, mutta kuvittelen, että ainakin meidän maastossa ohjusampuja tarvitseen ennakkovaroituksen koska ja mistä suunnasta maali on tulossa. Muuten matalla lentävä laite on helposti mennyt ohi ennen kuin ampuja on saanut koneen piikille. Olenko lainkaan kärryillä?
Tähän ennakkovaroitukseen ELSO puree hyvin.
Joo, olet varmaan oikeassa. LV217:sta ne ennakkovaroitukset tulivat muinoinkin. En tuota heti muistanut/ajatellut. Eli rynnäkön torjuminen Iglalla on tosi vaikeaa häirinnän aikana. Jos tuliasema on onnistuneesti valittu, voisi ehkä jotenkin onnistua saamaan lukituksen rynnäkön jälkeen ylösvetävään koneeseen mutta se ei niitä rynnäkön kohteina olleita piruparkoja lohduta.
 
Tuohon näkemäongelmaan auttaa ainakin tuliasema rakennuksen katolla tai korkeassa maastonkohdassa sekä nykyään myös nostolavalla. Ennakkovaroitus helpottaa toki hommaa merkittävästi.
Korkean rakennuksen katolla hyörivä ohjuspartio on varmasti helposti havaittavissa dronella ja silloin saattaa ohjuspartion niskaan sataa jotain kauempaa ammuttua vaikutusta. Puhumattakaan, että se ohjuksen pitäminen olalla ampumavalmiina saataa alkaa harmittamaan jossain vaiheessa, vaikka siinä neljän tunnin kohdalla:).

Edit: Olkapääohjuskin on järjestelmän osa, yksinään melko tehoton ase.
 
Etkös sä kertonut, että se nostolava oli viety IT-museoon?

Eri laite kyseessä. Museolla on 05M:n kanssa testattu tanskalainen värkki. Ainakin uutisoinnin mukaan Stinger-pattereilla olisi omat kevyemmät nostimensa.

Edit

Lentopostin juttu aiheesta. Stinger-patterien nostimet ovat tyyppiä Leguan 160.
 
Viimeksi muokattu:
Korkean rakennuksen katolla hyörivä ohjuspartio on varmasti helposti havaittavissa dronella ja silloin saattaa ohjuspartion niskaan sataa jotain kauempaa ammuttua vaikutusta. Puhumattakaan, että se ohjuksen pitäminen olalla ampumavalmiina saataa alkaa harmittamaan jossain vaiheessa, vaikka siinä neljän tunnin kohdalla:).

Edit: Olkapääohjuskin on järjestelmän osa, yksinään melko tehoton ase.

Ja tuliaseman sijoittaminen jonnekin näreikön persiisiin on kuin yrittäisi ampua savikiekkoja postiluukun kautta. Tilaa tarvitaan vaikka olisi millainen ennakkovaroitus.
 
Viimeksi muokattu:
Pari kuvaa syventämään keskustelua eli takaisin tehtävältä lentämällä palanneita laitteita:

Apache:
image_60430.jpg


--

Without the main rotor blades? That was one hell of a flight! Saiko ohjaaja Medal of Honorin vai ainoastaan Distinguished Flying Crossin? :unsure:
 
Aleksandr Rutskoi, josta myöhemmin tuli Jeltsinin varapresidentti, lensi Afganistanissa Su-25:lla. Sai sen verran rääkkiä että mm. laskeutui neljästi Bagramin kentälle palavalla koneella. Kahdesti ammuttiin alas: yhdesti Stingerin + muun it-tulen toimesta ja yhdesti Pakistanin ilmatilaa loukatessa F-16 pamautti Frogfootin alas.

Kaverin täytyy olla maailman epäonnekkain mies. Tai ehkä hän on sittenkin maailman onnekkain mies. :salut:
 
Kaverin täytyy olla maailman epäonnekkain mies. Tai ehkä hän on sittenkin maailman onnekkain mies. :salut:
Oli Rutskoi ainakin siinä mielessä onnekas, että kun hän toisen alasampumisensa yhteydessä joutui vangiksi, hän päätyi pakistanilaisten haltuun ja hänet vaihdettiin amerikkalaiseen tiedustelu-upseerin vanginvaihdossa, olihan Rutskoi tuossa vaiheessa jo everstin arvoinen. Eikä häntä siis esim. nyljetty elävältä, kuten tavan neukkuvangille saattoi käydä mujahedinin käsittelyssä.
 
Maailman epäonnekkain tyyppi, juoksee pusikkoon juuri sillä hetkellä kun se joutuu tulen alle. Olisi pysynyt paikallaan niin ehkä eläisi vielä.
 
 
Joo, olet varmaan oikeassa. LV217:sta ne ennakkovaroitukset tulivat muinoinkin. En tuota heti muistanut/ajatellut. Eli rynnäkön torjuminen Iglalla on tosi vaikeaa häirinnän aikana. Jos tuliasema on onnistuneesti valittu, voisi ehkä jotenkin onnistua saamaan lukituksen rynnäkön jälkeen ylösvetävään koneeseen mutta se ei niitä rynnäkön kohteina olleita piruparkoja lohduta.
Kun haukat ovat täällä harjoitelleet kenttää vastaan rynnäköimistä ja tulevat viimeiseen asti tutkakatveessa kukkulan takaa niin sopivassa kohdassa kukkulalla voisi ampua vaikka haulikolla.
 
Kyllä, mutta ei hyökkäyksen suuntaa, tai tarkkaa aikaa.
Toisaalta mistä tietää, että häirintä on päällä? Radio ei toimi? Kuinka usein yhteys tarkastetaan, kerran tunnissa?
Jäätävä kohina, vinkuna ja piipitys on ainakin yksi merkki.
 
Back
Top