Uudet pommikonehankkeet yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ainakin osassa koneista ne jättiscreenit ovat segmentoituja, eli jos joku osa sykähtää niin puolet tai 2/3 ruudusta toimii edelleen. Isommalle ruudulle saa myös isomman kuvan ilman kuvaa halkovia palkkeja, mistä voi olla iloa tai sitten ei. Ainakin isommasta kuvasta voi tökkiä tarkemmin haluaamansa kohtaa ilman että lentäjän sormia täytyy kutistaa.
 
Ei tuossa ole mitään vikaa niinkään. On jopa nopeampaa käyttää toimintoja erillisruuduilla, kuin yhdeltä tai kahdelta isolta screeniltä. Mutta tuossa on sitten isoloota taulun takana ja sama kompuutter laskee kaikki lennonhallinan ruudut ja navigaatiot. Operaatiopaneeleit on myös yhden kompuutterin takana. Näyttöjä vaan useampia. Ohjaamoinfra on liukumassa kohti jättiscreenejä ja virtuaalinäppäimiä siksi, kun ovat halvempia ja merkittävän keveitä. Virtuaalinäppikset voidaan myös räätälöidä pilotin mielen mukaan.
Joo, on varmasti maallikkona aika vaikea sanoa että kumpaa suosii avioniikassa, isoa monitoimiruutua vai erillisnäyttöjä. Iso ruutu on uusimmissa ainakin kosketusnäyttö, mutta en tiedä ovatko ne kapasitiivisia vai optisia. Vain lentäjät=käyttäjät osaavat sanoa mitä suosivat milloinkin ja tässäkin on maku- ja sukupolvieroja. Ehkä älypuhelinsukupolven pilotit ovat tottuneempia suuriin ja muokattaviin näyttöihin.
 
Näytöistä:

F-22A:
ad919d5601fccc653bc61584b99cd9aa.jpg


F-18C:
f43f1aea640ea268aa4a0b7f741112b4.jpg


Siviilikoneiden vertailua:

A 319 / 320 sarja:
113601_0.jpg


A 350 XWB(finski):
maxresdefault.jpg


Eli äkkiseltään näyttöjen määrä ei ole olennaisesti muuttunut nykyajasta 20 v. vanhaan suunnitteluun, mutta näyttöjen resoluutio, värit ja koot on kasvaneet.

Hävittäjissä Saab tarjoaa E-versioon moninäytöllistä tai bigscreen- näyttöä tilaajan toiveen mukaan. Rafale ja Typhoon pitäytyvät moninäytöissä, eikä ilmeisesti Typhoon-pilotit edes kaipaa suurta näyttöä. Rafalessa yhtä näyttöä olisi vaikea istuttaa erilaisen ohjaamosuunnittelun vuoksi.
 
Näytöistä:

F-22A:
ad919d5601fccc653bc61584b99cd9aa.jpg


F-18C:
f43f1aea640ea268aa4a0b7f741112b4.jpg


Siviilikoneiden vertailua:

A 319 / 320 sarja:
113601_0.jpg


A 350 XWB(finski):
maxresdefault.jpg


Eli äkkiseltään näyttöjen määrä ei ole olennaisesti muuttunut nykyajasta 20 v. vanhaan suunnitteluun, mutta näyttöjen resoluutio, värit ja koot on kasvaneet.

Hävittäjissä Saab tarjoaa E-versioon moninäytöllistä tai bigscreen- näyttöä tilaajan toiveen mukaan. Rafale ja Typhoon pitäytyvät moninäytöissä, eikä ilmeisesti Typhoon-pilotit edes kaipaa suurta näyttöä. Rafalessa yhtä näyttöä olisi vaikea istuttaa erilaisen ohjaamosuunnittelun vuoksi.
Yhteenvälinhän foorumeilla pääteltiin paras kone/päivitys monitoiminäyttöjen lukumäärällä.
 
Tupolev-22M3M #2

Kazanissa saatu toinen läpikotaisin päivitetty versio ilmaan.
On kyllä hieno kone. Ei uskoisi että lähtökohta oli erittäin epäonnistunut TU-22 "Blinder"

EW3l_mYWsAM5ihH.jpg

ETswnO0UMAA-f3i.jpg

EVrC9YGWsAEXfZH.jpg


https://*Riittää mainostus*/2018/11/tupolev-tu-22-elat-vain-kahdesti.html

 
Back
Top