Uudet taistelupanssarivaunuja jotka on tulossa

Venäläiset kokeilivat sähköistä voimansiirtoa sodan jälkeen IS-6 vaunussa. Vaunu syttyi tuleen ensimmäisessä testissä päästyään 30 metriä kokoonpanohallista. Suunnittelua ei jatkettu koska todettiin että voimansiirron vaatima jäähdytys vaati liikaa tehoja ja lisäsi painoa.
 
Vanha keskustelu, mutta pari kommenttia silti:
- Napamoottorit telapyörissä on käytännössä poissuljettu huonon taistelukestävyyden takia sekä siksi, että vaunun vetopyörä ei käytännössä voi olla maata vasten.
- Vasenta ja oikeaa telaa voitaisiin ajaa omilla sähkömoottoreilla. Näin ei tarvittaisi monivaihteista vaihteistoa, peruutus(suunnankääntö)vaihteita eikä ohjauskoneistoa. Sähkömoottorin ja vetopyörän väliin tulisi pieni joko yksi- tai kaksivaihteinen(alennusvaihde) vaihdelaatikko, jolla vetopyörän nopeus hidastettaisiin järkeväksi.
- Vaunu ei välttämättä tarvitsisi muuta kuin seisontajarrun, koska vaunua voitaisiin jarruttaa sähkömoottoreilla, jolla saavutettaisiin myös jarrutusenergian talteenottoa.
- Tasakierros generaattori olisi järkevä, jos akkupaketti olisi niin tehokas, että se toimisi vaunun pääasiallisena energialähteenä... tällöin generaattori toimisi vain akkulaturina. Vaunuun kannattaisi asentaa pieni apumoottori, joka toimisi tarvittaessa ikään kuin ylläpitolaturina jos vaunu ei liiku. Tälläinen akku järjestely olisi kallis, mutta mahdollistaisi pienehkön generaattorin, mikä säästäisi polttoainetta.
- Halvempi vaihtoehto jättää akut vain avustavaksi energian lähteeksi ja käytännössä korvata mekaaninen voimansiirto sähköisellä. Tällöin järkevin olisi generaattori, jonka pyörimisnopeus muuttuu kuorman mukaan. Tällöin kuitenkin tarvitaan suurikokoinen generaattori, joka yksinään riittää vaunun haluttuun suorituskykyyn.
- Nykytekniikalla toteutus ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, mekaniikka vähenee ja yksinkertaistuu, mutta tilalle tulee generaattori, aktiivinen tasasuuntaaja, pari invertterikäyttöä ja kaksi sähkömoottoria.
- Tunnen työni puolesta tuota generaattori ja sähkökäyttö(invertteri- ja taajuusmuuttajakäyttö)tekniikkaa aika paljon. Henkilökohtaisesti en usko, että aika olisi vielä kypsä sille, että tätä tekniikkaa kannattaisi käyttää taisteluvaunussa. Ongelmana on hinta, taistelukestävyys ja huollettavuus. Lisäksi tuolle sähkökäyttö teknologialle on tyypillistä, että 15 vuotta vanhoihin käyttöihin ei saa enää varaosia ja se on vaunun elinkaaren kannalta liian lyhyt aika.

Onnistuisiko vaunujen evakuointi virtalähteiden pettäessä omien sähkökäyttöjen voimin, jos virtaa on vain saatavissa muista vaunuista?
 
Onnistuisiko vaunujen evakuointi virtalähteiden pettäessä omien sähkökäyttöjen voimin, jos virtaa on vain saatavissa muista vaunuista?
Miksei, jos suunniteltaisiin kaapeli kahden vaunu välille. Varmaan käytännössä olisi parempi, että päägeneraattorin lisäksi olisi myös pieni apugeneraattori. Koska voimansiirto olisi sähköinen, niin apugenulla voisi tarvittaessa ajaa vaunua hitaalla nopeudella.
 
Vanha keskustelu, mutta pari kommenttia silti:
- Napamoottorit telapyörissä on käytännössä poissuljettu huonon taistelukestävyyden takia sekä siksi, että vaunun vetopyörä ei käytännössä voi olla maata vasten.
- Vasenta ja oikeaa telaa voitaisiin ajaa omilla sähkömoottoreilla. Näin ei tarvittaisi monivaihteista vaihteistoa, peruutus(suunnankääntö)vaihteita eikä ohjauskoneistoa. Sähkömoottorin ja vetopyörän väliin tulisi pieni joko yksi- tai kaksivaihteinen(alennusvaihde) vaihdelaatikko, jolla vetopyörän nopeus hidastettaisiin järkeväksi.
- Vaunu ei välttämättä tarvitsisi muuta kuin seisontajarrun, koska vaunua voitaisiin jarruttaa sähkömoottoreilla, jolla saavutettaisiin myös jarrutusenergian talteenottoa.
- Tasakierros generaattori olisi järkevä, jos akkupaketti olisi niin tehokas, että se toimisi vaunun pääasiallisena energialähteenä... tällöin generaattori toimisi vain akkulaturina. Vaunuun kannattaisi asentaa pieni apumoottori, joka toimisi tarvittaessa ikään kuin ylläpitolaturina jos vaunu ei liiku. Tälläinen akku järjestely olisi kallis, mutta mahdollistaisi pienehkön generaattorin, mikä säästäisi polttoainetta.
- Halvempi vaihtoehto jättää akut vain avustavaksi energian lähteeksi ja käytännössä korvata mekaaninen voimansiirto sähköisellä. Tällöin järkevin olisi generaattori, jonka pyörimisnopeus muuttuu kuorman mukaan. Tällöin kuitenkin tarvitaan suurikokoinen generaattori, joka yksinään riittää vaunun haluttuun suorituskykyyn.
- Nykytekniikalla toteutus ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, mekaniikka vähenee ja yksinkertaistuu, mutta tilalle tulee generaattori, aktiivinen tasasuuntaaja, pari invertterikäyttöä ja kaksi sähkömoottoria.
- Tunnen työni puolesta tuota generaattori ja sähkökäyttö(invertteri- ja taajuusmuuttajakäyttö)tekniikkaa aika paljon. Henkilökohtaisesti en usko, että aika olisi vielä kypsä sille, että tätä tekniikkaa kannattaisi käyttää taisteluvaunussa. Ongelmana on hinta, taistelukestävyys ja huollettavuus. Lisäksi tuolle sähkökäyttö teknologialle on tyypillistä, että 15 vuotta vanhoihin käyttöihin ei saa enää varaosia ja se on vaunun elinkaaren kannalta liian lyhyt aika.

Lisää tuohon vielä se, että mikäli akut olisivat kylliksi voimakkaita tasakierrosgeneraattorin käytölle, niin samalla saataisiin vaunuun myös "stealth" -moodi, jonka kanssa vaunu kykenisi vaikkapa hiipimään asemiin tai suorittamaan lyhyen syöksyn ilman moottorimelua ajaessaan pelkästään akkujen voimin.
 
Onnistuisiko vaunujen evakuointi virtalähteiden pettäessä omien sähkökäyttöjen voimin, jos virtaa on vain saatavissa muista vaunuista?

Miksikäs ei? Ja jos ainakin osa akuista on ehjiä, niin oikeastaan mikä tahansa generaattori siinä vaunun kannelta voisi mahdollistaa evakuoinnin. Vaunun generaattorin taas ei tarvitse olla yksi iso möhkäle, vaan monta pienempää, niin yhden menettäminen ei olisi iso menetys ja uskoakseni siten vaunusta voisi tehdä matalamman. Ja tietenkin vaunua voisi ajaa ainakin hieman pelkillä akuilla, mikä auttanee monissa tapauksissa.
 
Jos sähköisen voimansiirron state-of-the-art todella kiinnostaa, niin suosittelen syventymään nykyaikaisen (diesel)sähköveturin sisälmyksiin. Esimerkiksi 3-vaiheinvertterikäyttö on jo kypsä teknologia. Tällä hetkellä uutuutena käyttöön ollaan tuomassa erilaisia hybridi/monimuotojärjestelmiä, jotka voivat hyödyntää useita sähkölähteitä. Esimerkiksi VR:n uusiin Vectron-vetureihin tulee kaksi pientä dieselgeneraattoria, joiden avulla veturi voi liikuttaa vaunuja myös sähköistämättömillä ratapihoilla, jolloin jokaiselle pikkupaikalle ei tarvita erillistä vaihtoveturia. Myös linjavetoon soveltuvia diesel+sähkövetureita on Euroopan tehtailla tarjolla.
 
Mitenkäs sitten suihkuturpiini generaattorin pyörittäjänä? Kun se voisi käydä vain kapealla taloudellisimmalla nopeusalueellaan vain akkuja lataamassa, löpön kulutus voisi olla siedettävää luokkaa. Mietin vain että tuossa voisi säästyä tilaa ja painoa dieseliin verrattuna. Varsinaisina ajomoottoreina sähkömoottorit takana kummallakin puolella, mahdollisimman yksinkertainen konstruktio.

Vaan en tiedä onko tuollaisen lämmöntuotto iso ongelma.

(Abramsissahan on suihkuturpiini pääkoneena mutta kulutus taitaa olla aika järkkyä. Stridsvagn 103:ssa oli myös toisena moottorina mutta tuo vaunu taisi olla aikamoinen hydrauliikan painajainen.)
 
Mitenkäs sitten suihkuturpiini generaattorin pyörittäjänä? Kun se voisi käydä vain kapealla taloudellisimmalla nopeusalueellaan vain akkuja lataamassa, löpön kulutus voisi olla siedettävää luokkaa. Mietin vain että tuossa voisi säästyä tilaa ja painoa dieseliin verrattuna. Varsinaisina ajomoottoreina sähkömoottorit takana kummallakin puolella, mahdollisimman yksinkertainen konstruktio.

Vaan en tiedä onko tuollaisen lämmöntuotto iso ongelma.

(Abramsissahan on suihkuturpiini pääkoneena mutta kulutus taitaa olla aika järkkyä. Stridsvagn 103:ssa oli myös toisena moottorina mutta tuo vaunu taisi olla aikamoinen hydrauliikan painajainen.)

Abrams:ssa oli myös apuvoimanlähteenä jossakin välissä turbiinimoottori (siis ei suihkuturbiini), tämän kerrottiin olleen siksi, että se oli teho/paino suhteeseen nähden kevyempi. Ja sen abramssin pääkoneen kanssa isoin ongelma oli kulutus tyhjäkäynnillä.
 
No sitä hieman ajoinkin takaa että tuollainen pääkone pääsee harvoin olemaan edullisimmalla käyttöalueellaan (eli urku auki). Generaattorin pyörittäjänä eri juttu kun toiminta on on/off-tyyppisempää.
 
No sitä hieman ajoinkin takaa että tuollainen pääkone pääsee harvoin olemaan edullisimmalla käyttöalueellaan (eli urku auki). Generaattorin pyörittäjänä eri juttu kun toiminta on on/off-tyyppisempää.
Jos akkupaketista irtoa jonkin aikaa se 1500hv, niin sitä laataavaksi diesseliksi riittää ihan hyvin esim. 500-800hv moottori. Tällöin moottori on merkittävästi pienenpi kuin 1500hv diesel moottori.
Taannoin pääsin tutustumaan nykyaikaiseen kauppalaivaan, jossa oli sähköinen propulsio. Siinä oli kolme tasakierros diesselgenua rinnakkain. Hitailla nopeuksilla yksi generaattori riitti ajoon, mutta täysiä ajettaessa kaikki kolme kävivät saman aikaisesti. Vaunussa olisi ehkä järkevää olla pieni (20-70hv) ja iso generaattori (500-800hv). Pieni genu pitäisi järjestelmät (torninkäännön, lämpökamerat ja akkujen varaustilan) kuosissa jos ei olla liikkeessä. Lämpökuva pysyisi pienenä ja hätätilassa tai lyhyissä siirtymissä pelkkä pikku genu riittäisi ajoon.
 
Jos akkupaketista irtoa jonkin aikaa se 1500hv, niin sitä laataavaksi diesseliksi riittää ihan hyvin esim. 500-800hv moottori. Tällöin moottori on merkittävästi pienenpi kuin 1500hv diesel moottori.
Taannoin pääsin tutustumaan nykyaikaiseen kauppalaivaan, jossa oli sähköinen propulsio. Siinä oli kolme tasakierros diesselgenua rinnakkain. Hitailla nopeuksilla yksi generaattori riitti ajoon, mutta täysiä ajettaessa kaikki kolme kävivät saman aikaisesti. Vaunussa olisi ehkä järkevää olla pieni (20-70hv) ja iso generaattori (500-800hv). Pieni genu pitäisi järjestelmät (torninkäännön, lämpökamerat ja akkujen varaustilan) kuosissa jos ei olla liikkeessä. Lämpökuva pysyisi pienenä ja hätätilassa tai lyhyissä siirtymissä pelkkä pikku genu riittäisi ajoon.

Tai mahdollisesti vieläkin useampi generaattori, ihan vain taistelunkestävyyden vuoksi. Tai tiedä siitä sitten olisiko siitä mitään hyötyä, kun tankki ei liiku kuitenkaan jos tela on poikki.
 
Tai mahdollisesti vieläkin useampi generaattori, ihan vain taistelunkestävyyden vuoksi. Tai tiedä siitä sitten olisiko siitä mitään hyötyä, kun tankki ei liiku kuitenkaan jos tela on poikki.
Juu tässä tulee se ongelma, että vaikka generaattorille olisi kaksi varajärjestelmää, niin sitten on todennäköisempää, että ketjusta rikkuu jokin muu palikka, jota ei ole kahdennettu.
 
Mjoo, varmaan tässä haettiin enemmän sitä että voimansiirto kaikkineen olisi pienempi paketti (akut vaikka kylkiin sijoitettuna) ja ehkä kevyempi (enpä kyllä edes viimeisimpien akkujen kanssa tiedä) jotta koko vaunusta saisi pienemmän ja kevyemmän. Ihan aikuisten taistelukestävyys varmaan on juurikin tuolla tavalla ulkoisemmista tekijöistä ekana kiinni. Jos telaketjusta rikkuu paikka niin särki on. :D
 
Iran_to_unveil_new_home-made_main_battle_tank_Karrar_in_the_near_future_640_001.jpg


The Iranian Defense Ministry has plans to unveil ‘Saba-248’ helicopter and ‘Karrar’ advanced homegrown tank, General Dehqan told reporters on Wednesday, during a visit to the 8th International Iran Airshow, on the Persian Gulf island of Kish.

According to the minister, the products have been fully designed and manufactured by the local military experts, in cooperation with the Iranian private sector’s knowledge-based enterprises.

Karrar is a class of Iranian tanks that enjoys modern technologies. Its earlier version is already in service, together with other locally-made tanks like Zolfaqar.

According military sources on Internet, the Karrar could be an upgrade version of the T-72S. A video released on Internet has showed a first footage about the new main battle tank Karrar. It seems that the new Iranian MBT is armed with one 125mm cannon similar to the Russian T-90.

The turret and each side of the hull are fitted with ERA (Explosive Reactive Armour) armour which offers high level of protection against anti-tank guided missiles.

Iranian military experts and technicians have in recent years made great headways in manufacturing a broad range of indigenous equipment, making the armed forces self-sufficient in the arms sphere.
http://www.armyrecognition.com/nove..._tank_karrar_in_the_near_future_11811161.html
 
Olin esimmäisellä sivulla ja otan nä tst-vaunut esiin, miten on mennyt?

Al-Khalid II...status?
Arjun II...status`?
Leopard 2a7+...valmis
M1A3 Abrams...ei tuu?
M-84AS...status?
M-95 Degman...status?
Altay...status?
T-10..valmis
T-99 Armata...on nyt T-14 ja valmis
 
Olin esimmäisellä sivulla ja otan nä tst-vaunut esiin, miten on mennyt?

Al-Khalid II...status?
Arjun II...status`?
Leopard 2a7+...valmis
M1A3 Abrams...ei tuu?
M-84AS...status?
M-95 Degman...status?
Altay...status?
T-10..valmis
T-99 Armata...on nyt T-14 ja valmis

Saksan parlamentti lienee hyväksynyt rahoituksen seuraavan sukupolven tst-vaunun kehittämiseksi. Leopard 3 jatkaisi ”bengalintiikerin” (Königstiger) ja muiden petokissojen perinteitä Armatan yms. vastineena.

http://www.popsci.com/russian-invasion-ukraine-spurs-new-german-tank-design-0
 
M1A3 Abrams...ei tuu?
Leopard 2a7+...valmis
Wiki: Qatar signed a contract for 62 Leopard 2A7+ tanks in April 2013. Deliveries commenced in late 2014/early 2015 and will be completed in 2018. The first units were displayed at Qatar's annual national day parade on 18 December 2015.
http://www.janes.com/article/56846/qatar-parades-new-equipment


Wiki: Recent program documents suggest that the U.S. Army plans to start the research and development for the M1A3 in 2020.

Viittaa tähän lähteeseen:
Army Research, Development and Acquisition (RDA) budget for key
capability portfolio areas and the Science and Technology portion of the Fiscal Year
2015 (FY 2015) President’s Budget request.


We will fund network integration as well as survivability, lethality, and protection improvements
to our Abrams tank
and Bradley Infantry Fighting Vehicle fleets.

Combat Vehicle Modernization Strategy which transforms the capability of the Brigade Combat Team.
The strategy as depicted in figure 5, replaces the M113 Family of Vehicles with an
Armored-Multi Purpose Vehicle (AMPV), and also improves the Abrams tank
https://webcache.googleusercontent....m2015.pdf&gws_rd=cr&ei=fLExWL76OIqjsAGdyZ_wAQ

Täällä puolestaan:

M1A3: Under development, with development planned to start by 2020. Improvements are to include a lighter 120 mm gun, added road wheels with improved suspension, a more durable track, lighter armor, long-range precision armaments, and infrared camera and laser detectors. A new internal computer system is also desired, with current wiring replaced by fiber-optic lines that could decrease weight by some two tons.
http://www.nextbigfuture.com/2016/06/us-army-retrofit-upgrading-all-abrams.html

"Under development, with development planned to start by 2020." :confused::D
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top