Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vanha keskustelu, mutta pari kommenttia silti:
- Napamoottorit telapyörissä on käytännössä poissuljettu huonon taistelukestävyyden takia sekä siksi, että vaunun vetopyörä ei käytännössä voi olla maata vasten.
- Vasenta ja oikeaa telaa voitaisiin ajaa omilla sähkömoottoreilla. Näin ei tarvittaisi monivaihteista vaihteistoa, peruutus(suunnankääntö)vaihteita eikä ohjauskoneistoa. Sähkömoottorin ja vetopyörän väliin tulisi pieni joko yksi- tai kaksivaihteinen(alennusvaihde) vaihdelaatikko, jolla vetopyörän nopeus hidastettaisiin järkeväksi.
- Vaunu ei välttämättä tarvitsisi muuta kuin seisontajarrun, koska vaunua voitaisiin jarruttaa sähkömoottoreilla, jolla saavutettaisiin myös jarrutusenergian talteenottoa.
- Tasakierros generaattori olisi järkevä, jos akkupaketti olisi niin tehokas, että se toimisi vaunun pääasiallisena energialähteenä... tällöin generaattori toimisi vain akkulaturina. Vaunuun kannattaisi asentaa pieni apumoottori, joka toimisi tarvittaessa ikään kuin ylläpitolaturina jos vaunu ei liiku. Tälläinen akku järjestely olisi kallis, mutta mahdollistaisi pienehkön generaattorin, mikä säästäisi polttoainetta.
- Halvempi vaihtoehto jättää akut vain avustavaksi energian lähteeksi ja käytännössä korvata mekaaninen voimansiirto sähköisellä. Tällöin järkevin olisi generaattori, jonka pyörimisnopeus muuttuu kuorman mukaan. Tällöin kuitenkin tarvitaan suurikokoinen generaattori, joka yksinään riittää vaunun haluttuun suorituskykyyn.
- Nykytekniikalla toteutus ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, mekaniikka vähenee ja yksinkertaistuu, mutta tilalle tulee generaattori, aktiivinen tasasuuntaaja, pari invertterikäyttöä ja kaksi sähkömoottoria.
- Tunnen työni puolesta tuota generaattori ja sähkökäyttö(invertteri- ja taajuusmuuttajakäyttö)tekniikkaa aika paljon. Henkilökohtaisesti en usko, että aika olisi vielä kypsä sille, että tätä tekniikkaa kannattaisi käyttää taisteluvaunussa. Ongelmana on hinta, taistelukestävyys ja huollettavuus. Lisäksi tuolle sähkökäyttö teknologialle on tyypillistä, että 15 vuotta vanhoihin käyttöihin ei saa enää varaosia ja se on vaunun elinkaaren kannalta liian lyhyt aika.
Miksei, jos suunniteltaisiin kaapeli kahden vaunu välille. Varmaan käytännössä olisi parempi, että päägeneraattorin lisäksi olisi myös pieni apugeneraattori. Koska voimansiirto olisi sähköinen, niin apugenulla voisi tarvittaessa ajaa vaunua hitaalla nopeudella.Onnistuisiko vaunujen evakuointi virtalähteiden pettäessä omien sähkökäyttöjen voimin, jos virtaa on vain saatavissa muista vaunuista?
Vanha keskustelu, mutta pari kommenttia silti:
- Napamoottorit telapyörissä on käytännössä poissuljettu huonon taistelukestävyyden takia sekä siksi, että vaunun vetopyörä ei käytännössä voi olla maata vasten.
- Vasenta ja oikeaa telaa voitaisiin ajaa omilla sähkömoottoreilla. Näin ei tarvittaisi monivaihteista vaihteistoa, peruutus(suunnankääntö)vaihteita eikä ohjauskoneistoa. Sähkömoottorin ja vetopyörän väliin tulisi pieni joko yksi- tai kaksivaihteinen(alennusvaihde) vaihdelaatikko, jolla vetopyörän nopeus hidastettaisiin järkeväksi.
- Vaunu ei välttämättä tarvitsisi muuta kuin seisontajarrun, koska vaunua voitaisiin jarruttaa sähkömoottoreilla, jolla saavutettaisiin myös jarrutusenergian talteenottoa.
- Tasakierros generaattori olisi järkevä, jos akkupaketti olisi niin tehokas, että se toimisi vaunun pääasiallisena energialähteenä... tällöin generaattori toimisi vain akkulaturina. Vaunuun kannattaisi asentaa pieni apumoottori, joka toimisi tarvittaessa ikään kuin ylläpitolaturina jos vaunu ei liiku. Tälläinen akku järjestely olisi kallis, mutta mahdollistaisi pienehkön generaattorin, mikä säästäisi polttoainetta.
- Halvempi vaihtoehto jättää akut vain avustavaksi energian lähteeksi ja käytännössä korvata mekaaninen voimansiirto sähköisellä. Tällöin järkevin olisi generaattori, jonka pyörimisnopeus muuttuu kuorman mukaan. Tällöin kuitenkin tarvitaan suurikokoinen generaattori, joka yksinään riittää vaunun haluttuun suorituskykyyn.
- Nykytekniikalla toteutus ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, mekaniikka vähenee ja yksinkertaistuu, mutta tilalle tulee generaattori, aktiivinen tasasuuntaaja, pari invertterikäyttöä ja kaksi sähkömoottoria.
- Tunnen työni puolesta tuota generaattori ja sähkökäyttö(invertteri- ja taajuusmuuttajakäyttö)tekniikkaa aika paljon. Henkilökohtaisesti en usko, että aika olisi vielä kypsä sille, että tätä tekniikkaa kannattaisi käyttää taisteluvaunussa. Ongelmana on hinta, taistelukestävyys ja huollettavuus. Lisäksi tuolle sähkökäyttö teknologialle on tyypillistä, että 15 vuotta vanhoihin käyttöihin ei saa enää varaosia ja se on vaunun elinkaaren kannalta liian lyhyt aika.
Onnistuisiko vaunujen evakuointi virtalähteiden pettäessä omien sähkökäyttöjen voimin, jos virtaa on vain saatavissa muista vaunuista?
Mitenkäs sitten suihkuturpiini generaattorin pyörittäjänä? Kun se voisi käydä vain kapealla taloudellisimmalla nopeusalueellaan vain akkuja lataamassa, löpön kulutus voisi olla siedettävää luokkaa. Mietin vain että tuossa voisi säästyä tilaa ja painoa dieseliin verrattuna. Varsinaisina ajomoottoreina sähkömoottorit takana kummallakin puolella, mahdollisimman yksinkertainen konstruktio.
Vaan en tiedä onko tuollaisen lämmöntuotto iso ongelma.
(Abramsissahan on suihkuturpiini pääkoneena mutta kulutus taitaa olla aika järkkyä. Stridsvagn 103:ssa oli myös toisena moottorina mutta tuo vaunu taisi olla aikamoinen hydrauliikan painajainen.)
Jos akkupaketista irtoa jonkin aikaa se 1500hv, niin sitä laataavaksi diesseliksi riittää ihan hyvin esim. 500-800hv moottori. Tällöin moottori on merkittävästi pienenpi kuin 1500hv diesel moottori.No sitä hieman ajoinkin takaa että tuollainen pääkone pääsee harvoin olemaan edullisimmalla käyttöalueellaan (eli urku auki). Generaattorin pyörittäjänä eri juttu kun toiminta on on/off-tyyppisempää.
Jos akkupaketista irtoa jonkin aikaa se 1500hv, niin sitä laataavaksi diesseliksi riittää ihan hyvin esim. 500-800hv moottori. Tällöin moottori on merkittävästi pienenpi kuin 1500hv diesel moottori.
Taannoin pääsin tutustumaan nykyaikaiseen kauppalaivaan, jossa oli sähköinen propulsio. Siinä oli kolme tasakierros diesselgenua rinnakkain. Hitailla nopeuksilla yksi generaattori riitti ajoon, mutta täysiä ajettaessa kaikki kolme kävivät saman aikaisesti. Vaunussa olisi ehkä järkevää olla pieni (20-70hv) ja iso generaattori (500-800hv). Pieni genu pitäisi järjestelmät (torninkäännön, lämpökamerat ja akkujen varaustilan) kuosissa jos ei olla liikkeessä. Lämpökuva pysyisi pienenä ja hätätilassa tai lyhyissä siirtymissä pelkkä pikku genu riittäisi ajoon.
Juu tässä tulee se ongelma, että vaikka generaattorille olisi kaksi varajärjestelmää, niin sitten on todennäköisempää, että ketjusta rikkuu jokin muu palikka, jota ei ole kahdennettu.Tai mahdollisesti vieläkin useampi generaattori, ihan vain taistelunkestävyyden vuoksi. Tai tiedä siitä sitten olisiko siitä mitään hyötyä, kun tankki ei liiku kuitenkaan jos tela on poikki.
http://www.armyrecognition.com/nove..._tank_karrar_in_the_near_future_11811161.htmlThe Iranian Defense Ministry has plans to unveil ‘Saba-248’ helicopter and ‘Karrar’ advanced homegrown tank, General Dehqan told reporters on Wednesday, during a visit to the 8th International Iran Airshow, on the Persian Gulf island of Kish.
According to the minister, the products have been fully designed and manufactured by the local military experts, in cooperation with the Iranian private sector’s knowledge-based enterprises.
Karrar is a class of Iranian tanks that enjoys modern technologies. Its earlier version is already in service, together with other locally-made tanks like Zolfaqar.
According military sources on Internet, the Karrar could be an upgrade version of the T-72S. A video released on Internet has showed a first footage about the new main battle tank Karrar. It seems that the new Iranian MBT is armed with one 125mm cannon similar to the Russian T-90.
The turret and each side of the hull are fitted with ERA (Explosive Reactive Armour) armour which offers high level of protection against anti-tank guided missiles.
Iranian military experts and technicians have in recent years made great headways in manufacturing a broad range of indigenous equipment, making the armed forces self-sufficient in the arms sphere.
Olin esimmäisellä sivulla ja otan nä tst-vaunut esiin, miten on mennyt?
Al-Khalid II...status?
Arjun II...status`?
Leopard 2a7+...valmis
M1A3 Abrams...ei tuu?
M-84AS...status?
M-95 Degman...status?
Altay...status?
T-10..valmis
T-99 Armata...on nyt T-14 ja valmis
Wiki: Qatar signed a contract for 62 Leopard 2A7+ tanks in April 2013. Deliveries commenced in late 2014/early 2015 and will be completed in 2018. The first units were displayed at Qatar's annual national day parade on 18 December 2015.M1A3 Abrams...ei tuu?
Leopard 2a7+...valmis
https://webcache.googleusercontent....m2015.pdf&gws_rd=cr&ei=fLExWL76OIqjsAGdyZ_wAQArmy Research, Development and Acquisition (RDA) budget for key
capability portfolio areas and the Science and Technology portion of the Fiscal Year
2015 (FY 2015) President’s Budget request.
We will fund network integration as well as survivability, lethality, and protection improvements
to our Abrams tank and Bradley Infantry Fighting Vehicle fleets.
Combat Vehicle Modernization Strategy which transforms the capability of the Brigade Combat Team.
The strategy as depicted in figure 5, replaces the M113 Family of Vehicles with an
Armored-Multi Purpose Vehicle (AMPV), and also improves the Abrams tank
http://www.nextbigfuture.com/2016/06/us-army-retrofit-upgrading-all-abrams.htmlM1A3: Under development, with development planned to start by 2020. Improvements are to include a lighter 120 mm gun, added road wheels with improved suspension, a more durable track, lighter armor, long-range precision armaments, and infrared camera and laser detectors. A new internal computer system is also desired, with current wiring replaced by fiber-optic lines that could decrease weight by some two tons.
Mä luulin että se oli peruttu ja satsataan siihen M1A2 SEP V4"Under development, with development planned to start by 2020."