Uusi taistelijan ase

Ai luulin että puhut vain ammunnoista kovilla. En tekisi Kasin perusteelta mitään johtopäätöksiä.
Keskiverto ressulla ei olekaan IMHO kohtuullista ampumataitoa.
No vaikka sinä et tekisikään PV on tehnyt KASI datan ja harjoitusten perusteella johtopäätöksiä. MAAVTST15 mukaisten joukkorakenteiden kehitystyössä sekä tulosten verifioinnissa on käytetty hyväksi paljon KASI:a...

Niin miksi me edes keskustelemme tästä jos molemmat toteamme että keskivertoressun ampumataito riittää taistelutilanteissa ilman optiikkaa max 150m:iin. Meinasitko RK lisäksi vaihtaa myös ressut?

Olen hlökoht. ollut tekemässä hyvin epätieteellistä tutqimusta ameteista suomalaisissa vesakoissa. Jos olet makuulla ja edessäsi on valmistelematon tulialue, ametit tuppaavat jäämään muutamaan kymmeneen metriin. Jos olet seisaalla, amet jää yleensä alle 80 metriin. Yritä havaita maastoutunut vastustaja makuulta yli 50 metrin päästä, jos hän ei liiku....Onnea matkaan. Kohtaa liikkeestä vastustaja, joka osaa liikkua asiallisesti....yllättävän lähellä toisiaan ollaan nokakkain. Nopeus tulenavauksessa on in ja toiseksi oman ryhmän tulivoima on saatava peliin ja siten saatava yliote vastustajasta. Aseista ja kalibereista viis.
@baikal on ihan oikeassa. Itse asiassa"intin metsä" jossa havupuissa ei mystisesti kasva alaoksia alle 2m korkeudella ja aluskasvusto on tallautunut pois antaa meille vähän liiankin optimistisen kuvan taistelukentän olosuhteista. No miksi näitä käytetään varsinkin simusodissa on tietysti ilmiselvää, mutta joka kerta on hauska nähdä kuinka se vm-joukko on ensin aivan hukassa kun pitäisikin suuressa sotaharjoituksessa taistella siellä siviilienmailla olevassa ryteikössä eli siis tyypillisessä suomalaisessa metsässä!

Edit: Juuri tuossa kuuntelin nuorten ResUps:n muistelua siitä millainen "keppihelvetti" harjoitusalue "Hamina itäinen" oli ja kuinka huono alue se oli harjoitella...tuli vaan mieleenmissähän herra luulevat taistelevansa jos pilliin vihelletään:)

Viimeksi muokattu:
Niin miksi me edes keskustelemme tästä jos molemmat toteamme että keskivertoressun ampumataito riittää taistelutilanteissa ilman optiikkaa max 150m:iin. Meinasitko RK lisäksi vaihtaa myös ressut?
Ei mutta sitten löytyy myös niitä jotka voivat käyttää asetta sen äärirajoilla. Samat henkilöt ampuvat sitten samoissa oloissa saman kokoiseen maaliin johon osuvat Rk:lla 300 metrin päästä paremmalla aseella 1200 metrin päähän.

Jalan liikkuvien joukkojen liike suuntautuu helposti suojaisimpiin alueisiin, erityisesti silloin, kun hengenlähtö on mahdollista. Ei mikään tollo liiku aukealla, jos on mahdollista liikkua vesakossa. Tämä nyt tietysti jalkapelijuttuna, mekanisoitu pellin sisällä matkustava joukko on eri asia. Mutta jos tuo pellin sisällä matkustava joukko maastoutuu, se maastoutuu helposti melkoiseen vitelikkoon, pellon reunat, tien varret jne. Katsokaa, mitä nämä alueet yleensä ovat: viheliäistä vesakkoa. Ja takaan, että Suomessa tätä ryteikköä riittää nyt ja ei se vähene tulevaisuudessakaan.

Oman säikeensä saisikin tästä aiheesta. Esim. sopimusten mukainen miinoittaminen on tyystin toisenlaista näissä vesakoissa touhuttaessa kuin mitä oli passiiviaikoina. Passiivijutuilla on "helppo" valvoa alueita ryteiköissä. Nyt se vaatinee hieman erilaista lähestymistapaa, mutta claymoren ilmestyminen runsaslukuisempana varustukseen paikkaa hyvin sen, mitä kenties on menetetty. Plus erilaiset liikkeen huomaamiseen tarkoitetut välineet ovat nykyään halpaa kuin karkki. Kaikki on lopultakin suhteellista.

Vesakko on meidän kaveri, kun se opitaan kääntämään niin. Mutta nyt mennään hieman topikin ohi. Joskaan ei paljon, nimittäin asia on niin, että kaikki tarjolla olevat kiväärit riittävät ominaisuuksiensa puolesta käyttöömme. Oli se kaliberi sitten mikä tahansa.

Vesakko on meidän kaveri, kun se opitaan kääntämään niin. Mutta nyt mennään hieman topikin ohi. Joskaan ei paljon, nimittäin asia on niin, että kaikki tarjolla olevat kiväärit riittävät ominaisuuksiensa puolesta käyttöömme. Oli se kaliberi sitten mikä tahansa.

Minähän en sotajutuista mitään tiedä mutta rinkan kanssa eri vuodenaikoina metsässä rämpineenä komppaan tätä. Olen usein metsässä pohtinut sotajuttuja ja tulenavausta. Etäisyydet ja näkyvyys ovat sitä luokkaa että jos pakastimesta sulatetaan osasto Törni Suomi-konepistoolien kanssa niin tuho olisi täydellinen. Varsinkin kun itse on tarpeeksi väsynyt niin, mistään maaston tarkkailusta ei voi puhuakkaan. Olen siis samaa mieltä, ei se ase vaan koulutus.

Ai luulin että puhut vain ammunnoista kovilla. En tekisi Kasin perusteelta mitään johtopäätöksiä.
Keskiverto ressulla ei olekaan IMHO kohtuullista ampumataitoa.

Kovapanosammunnoissa varomääräykset sotkevat todellisuutta ehkä jopa enemmän kuin simu sodan rajoitteet. Omat kokemukset simu-taisteluista ovat toki vain taisteluvaunuilta, mutta mielestäni ne kuvaavat hyvin taistelun todellisuutta. Siksi pidän simu-sodissa saatuja kokemuksia varsin todenmukaisina. Toki niillä on rajoitteensa, mutta esim. tuo osumaetäisyys on sellainen, että pitäisin hyvin paikkaansa pitävänä.

Se mikä itseäni on hämännyt, on juuri tuo panos vs hyöty keskustelu uuden ja vanhan RK;n kesken. CV3030FIN avasi hyvin tätä asiaa, kiitos kun käytit riittävästi rautalankaa

Kovapanosammunnoissa varomääräykset sotkevat todellisuutta ehkä jopa enemmän kuin simu sodan rajoitteet. Omat kokemukset simu-taisteluista ovat toki vain taisteluvaunuilta, mutta mielestäni ne kuvaavat hyvin taistelun todellisuutta. Siksi pidän simu-sodissa saatuja kokemuksia varsin todenmukaisina. Toki niillä on rajoitteensa, mutta esim. tuo osumaetäisyys on sellainen, että pitäisin hyvin paikkaansa pitävänä.
No itse en pidä tuosta laserista oikein paljoa. Epäluotettava ja vaikea kohdistaa, ei ennakkoa ja tulitaistelu puskassa 20 metrin etäisyyksillä ei välttämättä aiheuta kenellekään tappioita ja sitten tuolta etäisyydeltä ei saisi edes ampua kohti koska sysäri voi irrota. Ennemmin ottaisin simulaatio ammuksia.
Joo tiedän että rahat ei tule riittämään ja tuota käytetään vielä pitkään.

Edit: Lisäys.

Viimeksi muokattu:
No itse en pidä tuosta laserista oikein paljoa. Epäluotettava ja vaikea kohdistaa, ei ennakkoa ja tulitaistelu puskassa 20 metrin etäisyyksillä ei välttämättä aiheuta kenellekään tappioita.
Sotketkohan nyt TASI:iin? Nyt puhutaan aivan eri luokan vehkeestä kun puhutaan KASI:sta...toki aina kun puhutaan valonsäteestä pääsee heinän taakse piiloon, mutta siihen tarvitaan sitten taas kouluttaja-erotuomareita jotta ei huijata.

Sysäri voi irrota
Uusi PAP varomääräys on jo voimassa ja sallii ampumisen 30m etäisyydelle ilman suojalaseja ja 5m etäisyydelle suojalasein+kypärin+luoti/sirpaleliivein.

Ennemmin ottaisin simulaatio ammuksia.
Soveltuvat taisteluun rakennusten sisällä ei oikein muuhun kun tuo kantama max 80 m... ja lisäksi pienikin tuuli vaikuttaa erittäin paljon SIMUNITIONiin.
En tyrmää: toimii TRA:ssa toimittaessa sisällä ja rajoituksisin rakennusten väleissä. Varomääräykset ja varusmiesten koulutusmahdollisuudet näillä taasen voi aiheuttaa päänsärkyä...

Viimeksi muokattu:
Simulaatio ammukset lienevät varusmieskäytössä täysin "no, no-kamaa". Ne olisivat toki hyviä ja rajoitetulle joukolle ammattimiehiä ymmärtääkseni arkipäivää.
Silti epäluotettavuus ja vaikea kohdistus ei kuullosta tutulta lasereiden osalta. Toki osa järjestelmistä on ollut huonokuntoisia.

Silti esimerkiksi simu ammuksilla ei saa korjattua kaikkia puutteita, mm. rakenteiden läpi ampumista.

Itselle on sitten ehkä vain sattunut huonoja yksilöitä.

Silti esimerkiksi simu ammuksilla ei saa korjattua kaikkia puutteita, mm. rakenteiden läpi ampumista.
KASI MOUT sovelluksella tämäkin voidaan kuvata. Oli muutamia vuosia sitten lainassa SAAB:lta ja koekäytössä KAARTJR:ssä ja todettiin kai ihan hyväksi. Ymmärtääkseni kyseisen MOUT-järjestelmän kehittyneempi versio tulee KAARTJR:iin 2016/17 joukko-osastojen omien KASI-sarjojen mukana. Siis ainakin pääosiltaan tälläinen ja täältä lisää miten suomessakin käytössä ole KASI toimii.

EDIT: KASI
6_190.jpg

TASI
tasi.jpg

Viimeksi muokattu:
RK:n p*skuus mielestäsi on kyllä tullut selväksi. Sen kanssa on nyt kuitenkin se 20+ v elettävä. Olisi mielestäni mielenkiintoisempi kääntää ajatus siihen miten RK:n käyttöä sitten tulisi kehittää...haukkuminen kun ei asiaa oikein edistä.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten ja mitkä muut varusteet ovat niin huonoja että ovat jopa vaarallisia JV-miehelle? Ja nyt se vastaus ei ole se puuttuva määrä...sen tiedämme ja sinä toit laadun puutteet esille.

Viimeiseksi olisi mielenkiintoista myös kuulla miten parantaisit ja kehittäisit sitä koulutusta. Kun se nyt on sitä täyttä p*skaa. Esim. Ampumakoulutuksen käsikirja on tällä hetkellä käsikirjoitus vaiheessa ja olisi kiinnostavaa verrata ajatuksiasi siihen. Toivoisin että vastauksessa pidät mielessä myös realiteetit; kaikki tiedämme että enemmän pitäisi ampua, mutta kun se on kuitenkin rajoitettua niin kerro toki mielummin minkälaisia ammuntoja tulisi ampua ja missä tulisi olla a) koulutuksen painopiste b) patruunoiden käytön painopiste.

Normaalisti voisin ottaa n. 200 e + alv ja matkakorvaukset mutta koska olen anteliaalla päällä niin ilman patruunoiden lisäkulutusta homma on mahdollista ainoastaan lisäämällä ajallisesti ja laadullisesti kylmäharjoituksia aseenkäytöstä muistakin asennoista kuin makuulta. Perusammunta-asentoja ovat muutkin kuin makuulta ampumaradalla sekä seisaaltaan lipastuelta ampumaleirillä juoksuhaudasta... :) Sinällään tuolla 200 e/h liksalla pitäisi myös nähdä mitä nykyään opetetaan koska tietenkin olen omien kokemusteni vanki. Esimerkiksi varuskunnassani oli aikoinaan nooptel-laitteisto sinkohallissa, joka rikkoutumisvaaran vuoksi siirrettiin pois. Siihen loppui minun omaehtoinen harjoittelu vapaa-ajalla (jota oli aivan vitusti). Olisi hyvä opettaa erilaisia sovellettuja ampuma-asentoja sekä perusampuma-asennot, puoleltavaihdot sekä ajaa näitä helvetin paljon lihasmuistiin kuivaharjoittelulla, jotta sitten oikeillakin patruunoilla saataisiin tehoa enemmän irti. Omana aikana harjoiteltiin kylmäharjoitteluna aika paljon vain makuuammuntoihin kääntyviin tauluihin, eli joku 18 lks testi muistaakseni koska kapiukot saivat kouutustuloksen mukaan palkanlisää kuulemma. :D Sitten eipä harjoiteltu pystystä ammuntaa, polvelta, sovelletuista asennoista, suojan käyttöä, heikommalta puolelta ammuntaa kuivana tai kovilla. :( Tämä näkyi sitten taisteluammunnoissa valitettavasti sekä itseni että muiden kohdalla. Varsinkin pistemäisiin (ilmapalloihin) oli vaikea osua, koska ei ollut silloin tietoa pyyhkäisyalasta. :(

• Tykkää
Reactions: ctg
J
Normaalisti voisin ottaa n. 200 e + alv ja matkakorvaukset mutta koska olen anteliaalla päällä niin ilman patruunoiden lisäkulutusta homma on mahdollista ainoastaan lisäämällä ajallisesti ja laadullisesti kylmäharjoituksia aseenkäytöstä muistakin asennoista kuin makuulta. Perusammunta-asentoja ovat muutkin kuin makuulta ampumaradalla sekä seisaaltaan lipastuelta ampumaleirillä juoksuhaudasta... :) Sinällään tuolla 200 e/h liksalla pitäisi myös nähdä mitä nykyään opetetaan koska tietenkin olen omien kokemusteni vanki. Esimerkiksi varuskunnassani oli aikoinaan nooptel-laitteisto sinkohallissa, joka rikkoutumisvaaran vuoksi siirrettiin pois. Siihen loppui minun omaehtoinen harjoittelu vapaa-ajalla (jota oli aivan vitusti). Olisi hyvä opettaa erilaisia sovellettuja ampuma-asentoja sekä perusampuma-asennot, puoleltavaihdot sekä ajaa näitä helvetin paljon lihasmuistiin kuivaharjoittelulla, jotta sitten oikeillakin patruunoilla saataisiin tehoa enemmän irti. Omana aikana harjoiteltiin kylmäharjoitteluna aika paljon vain makuuammuntoihin kääntyviin tauluihin, eli joku 18 lks testi muistaakseni koska kapiukot saivat kouutustuloksen mukaan palkanlisää kuulemma. :D Sitten eipä harjoiteltu pystystä ammuntaa, polvelta, sovelletuista asennoista, suojan käyttöä, heikommalta puolelta ammuntaa kuivana tai kovilla. :( Tämä näkyi sitten taisteluammunnoissa valitettavasti sekä itseni että muiden kohdalla. Varsinkin pistemäisiin (ilmapalloihin) oli vaikea osua, koska ei ollut silloin tietoa pyyhkäisyalasta. :(
Jep josko vastaisit muihinkin kysymyksiin?

Ylen paheksuttavissa reserviläisten keskenään järjestämissä ampumistilaisuuksissa olen monta kertaa purrut huultani, kun olen nähnyt:

tehtävänä on tiputtaa sekuntikelloa vastaan taistellen viisi keilaa matkalta 35 metriä. Pahimmillaan kaveri alkaa hieromaan itseään maahan, hinkkaa varmasti kiveksillekin juuri sopivat pikkukuopat tonttiin ja aloittaa sihtaamisen. Patruunoita on yleensä 15 kpl. Ja kello käy....melko myrtyneitä ilmeitä syntyy, kun a-paikalle astelee ja ilman mitään ennakkovaroitusta aloittaa puolessa sekunnissa posottamisen kyyrystä pystystä heti merkin saatuaan. Pahimmillaan kommentit voivat olla: saatana, kun säikähdin.

Minusta ampujalle pitää luoda ymmärrys siitä, että asetta käytetään heti eikä 17. pvä, kun kohdataan se -maaliosasto-. Vastustaja on pantava tonttiin tulenkäytöllä, eikä ryhtyä hieromaan itseään louhikon reunaan. Kouluammunnoille on paikkansa, mutta jotenkin tuntuu, että tämä nopean ja kovan tulenkäytön ymmärtämisen merkitys on vähän kateissa. Tämä ei ole mikään "paljonko on paukkuja käytössä per jamppa" tms. vaan ihan koulutus- ja opetusasiaa se on.

Toinen on maastonkäyttäminen. Maksaako paljon kouluttaa? Ja se on ihan a ja o. Hyvä maastonkäyttäjä, ripeävauhtinen ja -kuntoinen kaveri, joka vielä säällisesti osaa käyttää kivääriä, hän on kultahippu jv-taistelussa. Ja taas: ihan se ja sama, mikä kivääri tai kaliberi on käytössä. Maastonkäytön osaaminen tuntuu varustekeskeisessä ajattelussa lähes huuhaalta, mutta ei se vaan sitä ole. Se on a ja o.

Jalkaväentaistelijan on osattava naamioida itsensä. Erittäin epätieteellisessä tutqimuksessa huomasimme kiistatta kuinka luonnonmateriaalien oikea lisääminen varustukseen sopivin osin "häiventää" taistelijaa maastoon. Samoin kulkuteiden ja valittujen reittien merkitys on hirmuinen, oli sitten päivä tai yö.

Minusta jalkaväentaistelijan taidot jne. ei voida käsitellä vain mikä-kivääri ja paljon on harjoiteltu - näkökulmasta. Pitää päästä pelipaikalle, pitää pysyä taistelukelpoisena, pitää huolehtia kavereista, pitää valita hetkensä, pitää siis osata kaikenlaista, jotta ylipäätään kivääriä tarvitsee.

Minä toivon, että cv:n esille tuoma uusi ohjekirja on ottanut vaikutteita Afganistanissa koetusta ja nähdystä. Maasotakoulun tst-tapa15 eteen tekemä työ on varmasti myös tuonut paljon asiaa.

En minä osaa neuvoa Puolustusvoimia, miten sen pitää kouluttaa tai jättää kouluttamatta. Aina voi kirjoittaa hirmu listoja. Kuitenkin esim. 5.5 kk palvelevat taistelijat....siinä tulee vastaan kaikenlaista, ei riitä aika jne.

Ylle kirjasin mietteitäni siitä, kuinka pelkkä kivääri tai harjoituksissa käytetty patruunamäärä eivät lopultakaan sanele kaikkea. Minusta koko kysymys on laajempi ja sellaisena sitä on käsiteltävä. Toinen juttu on uudistetun tst-tavan jääkäriryhmän tulivoima. Tulivoiman puutteeseen ryhmän taistelu ei kyllä tule kaatumaan. Yllä kirjattuja asioita voidaan opetella ja harjoitella melko vähin kustannuksin. Pitää olla kouluttajia, ampumavuoroja ja edes säällinen määrä patruunoita. Patruunoiden lukumäärä per ammunta kertoo jotain, mutta ei kaikkea. Hyvin järjestetty, opettavainen tilanne, hyvin luotu kuvio....se voi opettaa enemmän kuin kolme päivää passiivisessa a-rata-ammunnassa, jossa surutta vedellään lippaita tyhjäksi. Ei se puolihuolimaton roiskiminen ole oppimisen edellytys, kyllä harjoittelussa pitää olla järki mukana.

Toivottavasti PV muistuttaa taisteleviin osiin sijoitettuja reserviläisiä optiikan ihanuudesta... Vaikka niin, että "jos haluat varmistaa henkilökohtaisen aseesi tähtäinvarustuksen poikkeusoloissa, voit osallistua volyymihinnoiteltuun yhteishankintaan - valitse PP KIVKKP VV - osamaksumahdollisuus Proletariaatin Postipankin Pikalainalla... Jos hankit itse tähtäimiä tai pimeänäkölaitteita, suosittelemme seuraavia malleja... Ilmoita jos sinulla on käytettävissäsi em. laitteita, niin osaamme varustaa joukollesi varatut aseet tähtäinjaloilla / kiskoilla..."

Toivottavasti PV muistuttaa taisteleviin osiin sijoitettuja reserviläisiä optiikan ihanuudesta... Vaikka niin, että "jos haluat varmistaa henkilökohtaisen aseesi tähtäinvarustuksen poikkeusoloissa, voit osallistua volyymihinnoiteltuun yhteishankintaan - valitse PP KIVKKP VV - osamaksumahdollisuus Proletariaatin Postipankin Pikalainalla... Jos hankit itse tähtäimiä tai pimeänäkölaitteita, suosittelemme seuraavia malleja... Ilmoita jos sinulla on käytettävissäsi em. laitteita, niin osaamme varustaa joukollesi varatut aseet tähtäinjaloilla / kiskoilla..."

Isänmaan kannalta parempi mun olisi ostaa se optiikka jollekulle muulle taistelijalle kuin itselleni. Tietenkin jos omaa rahaa sijoittaa eikä verorahojen kautta niin lisääntynyt hengissäpysymiskyky olisi kiva saada itselle toki. Ja akalle ja viidelle lapselle.

Ylle kirjasin mietteitäni siitä, kuinka pelkkä kivääri tai harjoituksissa käytetty patruunamäärä eivät lopultakaan sanele kaikkea.

Kyllä vain, valitettavasti tässä oli ainakin itsellä PV:llä petraamista.

Olen jo jossain aiemmin sanonut, että krh-koulutuksessamme ei painotettu juurikaan realistisia taistelukentän tilanteita, vaan lähinnä sitä bulkkiammuntaa, vieläpä valmiiksi saatujen laskelmien perusteella eli jos ryhmän johtaja kaatuu niin sitten ainoa ampumistapa on silmämääräisesti suorasuuntauksella. Olin varmaan lajitoverieni kanssa skapparin mielestä 6kk jääkärinä liian tyhmä koulutettavaksi tuollaiseen laskentaan, olisi hauskaa mennä esittelemään nykyhetkellä kyseiselle herralle vaikka joitakin Excel-laskentamalleja joita olen työssäni tehnyt.

Valitettavasti se P-kauden jalkaväkikoulutus oli vielä kurjemmin toteutettu, mm. maastossa eteneminen nähtiin kai täysin toisarvoisena asiana ja siksi se oli täysin suoraviivaisena pakkopullana toteutettu, millaisessa polvenkorkuisessa risukossa tahansa niin aina samanlaisia syöksyjä makuulle ja sivuttaissiirtymisiä, jos pari laukaustakin ampui niin heti oli jotain "ei jäädä tuleen makaamaan" -hölötystä. Itse sain sellaisen kuvan että kun ei kiinnosta kouluttaa kunnolla niin koulutetaan vaan juoksemaan tapettavaksi ampumatta laukaustakaan matkalla, tein tietoisen päätöksen että jos pilliin puhalletaan niin liikun vaan aina maaston edellyttämällä tavalla maalaisjärjellä ajatellen, kun en ole edes mikään oikea kiväärimies. Se vaan että minkä tahansa maavoimien aselajin edustaja voi olla tahtomattaan kiväärimies oikeastaan milloin tahansa, olisin mieluusti toivonut että koulutus olisi järjestetty fiksummin kun ei olisi edes mitään maksanut (ja kun toisaalta oli rahaa hassata 81mm a-tarvikkeita kymmeniä pitkillä kranaattisarjoilla "koska niiden palauttaminen ammusvarastolle on niin hankalaa").

Onneksi lähes kaikki muut ovat saaneet paremman koulutuksen kuin minä. Ja olen tietokonepeleillä ylläpitänyt ja kehittänyt osaamistani koska KH-kutsuja ei ole tullut ;)

Minusta ampujalle pitää luoda ymmärrys siitä, että asetta käytetään heti eikä 17. pvä, kun kohdataan se -maaliosasto-. Vastustaja on pantava tonttiin tulenkäytöllä, eikä ryhtyä hieromaan itseään louhikon reunaan. Kouluammunnoille on paikkansa, mutta jotenkin tuntuu, että tämä nopean ja kovan tulenkäytön ymmärtämisen merkitys on vähän kateissa. Tämä ei ole mikään "paljonko on paukkuja käytössä per jamppa" tms. vaan ihan koulutus- ja opetusasiaa se on..

Samaa mieltä. En tiedä mitään PV'n koulutuksesta mutta yleisellä tasolla komppaan tätä. Jos asetta käytetään vahingoittamistarkoituksessa niin, kaikkein tärken asia on välitön tulenavaus. Aseen käytön pitää olla välitöntä, aggresiivista ja väkivaltaista. Tarkoituksena on aloitteen tempaaminen. Ilman oikeita ammuksia tätä on vähän vaikea opetella.

Samaa mieltä. En tiedä mitään PV'n koulutuksesta mutta yleisellä tasolla komppaan tätä. Jos asetta käytetään vahingoittamistarkoituksessa niin, kaikkein tärken asia on välitön tulenavaus. Aseen käytön pitää olla välitöntä, aggresiivista ja väkivaltaista. Tarkoituksena on aloitteen tempaaminen. Ilman oikeita ammuksia tätä on vähän vaikea opetella.

Ainakin rajassa harjoteltiin nopeaa tulen avausta kääntyviin maaleihin eri valmiusotteilla vaihtelevilta etäisyyksiltä, miten lie pv:n puolella?

Tulen avaamisen suhteen pitäisi erotella toisistaan tilanne jossa ollaan jo enemmän tai vähemmän paljastettu ja tilanne jossa vihollinen ei ole vielä havainnut meikäläsiä. Jälkimmäisessä tilanteessa ensimmäisen laukauksen osuminen on suhteellisen tärkeää.

Back