Vähentääkö tämä sinusta maanpuolustushenkeä? On sinusta niin että jokaisen ukon pitää olla 3000 m cooper kunnossa aina 65 v asti? Miten mahtaa pelastuslaitosten, PV:n, polisiin, RVL:n +40 vuotiaiden "kenttä kelpoisuuden" kanssa olla? Onko heilläkin mennyt yli "parasta ennen" päivämäärä? Mitenkään loukkaamatta tai vittuilematta minkä ikäinen olet? Onko sairauksia? Onko traumaperäistä vammaa? ect....
"maanpuolustushenki" ja maanpuolustushenki on kaksi eriasiaa. Monella sitä "maanpuolustushenkeä" on, aika harvalla maanpuolustushenkeä.
Kyllä. Toki joku 2700 riittää että vielä voi sotilaankuvaksi mainita.
Jos cooper on lähempänä 2000 kuin 3000 niin ei muuta kuin katsomaan peiliin. Hetken se kirpaisee, mutta sitten se helpottaa. Jos syynä on joku muu tekijä kuin laiskuus, esim invaliditeetti on syynä, niin sitten kannattaa varmaan myöntää että sotilaaksi ei enää yksilöstä ole? Ei muuta kuin kiikutuoliprikaatiin vaan.
Toistan:
Nämä on kipeitä asioita. Tuolla juoksupuolellakin ihmisillä on tehnyt kipeää myöntää itselleen että kyllä syy huonoihin tuloksiin on ihan itsessä eikä esim iässä, sukupuolessa tai muussa. Ihmiset ovat yllättävän innokkaita tunnustamaan että he eivät ole perusterveistä ihmisiä (siis jonkin sortin invalideja) kuin että myöntäisivät että syy heikkoihin tuloksiin on siinä että ei ole TAHTOA.
Toistan:
Tämä on oikeasti vaikea asia kenenkään itselleen myöntää.
Minä itse olen 35 vuotias entinen tervakeuhko joka tuskin juoksi edes 2500 cooperissa joskus 27-vuotiaana, toki kulutin persettä ja makkaraa MPK-kursseilla ja ampumaradalla yms. Nyt tähtäimessä on MM-kisojen B-raja venäläisessä sotilasurheilulajissa. Sotilaspotenttiaali on tässä tapauksessa noussut toiseen potenssiin.
PV ei edelleenkään arvosta esim erä- tai ampumaharrastuksia yhtä korkealle kuin urheilua... Miksiköhän? Vaikka siksi että urheilua harrastava kaveri on todennäköisemmin 70-80 kiloinen perusterve mies. Nuo toiset harrastajat on sitten vähän, no, toisenlaisia.
EDIT :Ja nyt pitää korostaa että en halveksu ampumaharrastusta, mutta jos joku kuvittelee että maanpuolustushengen ilmentymänä ampumaharrastus korvaa jotenkin urheiluharrastusta tai heikkoa fyysistä kuntoa niin !!!HERÄTYS!!!
EDIT2: Vittu että tulee typoja ja muuta.