Uusi taistelijan ase

En pidä arskan voitelua minään ongelmana, auton moottoriöljy tuntuu kelpaavan yhtä hyvin kuin kalliit erikoislitkut:rolleyes:
 
En oikeastaan varmuudella edes tiedä miksi arskat tarvitsevat öljyä - "arskat käyvät öljyllä" sanovat kokeneet AR-ampujat. Samaa sanovat myös jenkkikollegat ja omatkin kokemukset vahvistavat sen että kuivalla AR:llä on ongelmia tiedossa. Jenkit ovat jo pitkään suosineet riittävästi lämpöä kestäviä keraamisia-/kuivavoiteluaineita M4:sten ja muiden aseiden liikkuvien osien voitelussa toimintavarmuuden takaamiseksi hiekkaisissa ja pölyisissä olosuhteissa.
Johtuisiko sitten siitä että sovitukset tuppaavat olemaan tiukempia kuin AK:ssa?
Omien kokemusten mukaan ongelma joka kuivalla AR:llä aika nopeastikin lähinnä tulee on "short stroke". Voidellulla aseella en ole sitä häiriötä saanut toistaiseksi ilmenemään millään järkevällä laukausmäärällä. Short stroke on käytännössä paineongelma, joten siitä päätellen kuiva arska alkaa jumittamaan lukon/lukonkehyksen liikettä, voideltuna sitä ei tunnu tapahtuvan.
Joku enemmän perehtynyt osannee avata miksi arskat käyvät öljyllä?

Noin yleisesti voin sanoa, että arskan lukon valmistustoleranssit ovat täydellisen ylimitoitetut. Voidaan varmaan verrata vaikka Lahti-Salorantaan? ;) Eli jos Suomalaisia asesuunnittelijoita syytetään ylitoleroinnista, niin jenkit ovat kyllä vieneet toleroinnin aivan uusiin sfääreihin. Itse en arvosta lainkaan AR-sukuisia valmistus/materiaaliteknisesti.
 
Järjestivätköhän norjalaiset muuten mitään "extreme" pakkastestejä rynkkyehdokkaille ennen kuin valitsivat HK416:n uudeksi taistelijan aseekseen? Mitähän muita oli edes ehdolla?
 
En pidä arskan voitelua minään ongelmana, auton moottoriöljy tuntuu kelpaavan yhtä hyvin kuin kalliit erikoislitkut:rolleyes:
Itse suosin ihan perus Breakfree CLP:tä. Tosin pitää muistaa, että patruunavalinta vaikuttaa aseen likaantumiseen.
Mobil 1:llä täälläkin on menty, mutta ei ole kovilla pakkasilla tullut kokeiltua. Muistaakseni joku jenkkimanuaali opasti, että CLP ei -17 asteen jälkeen enää toimi.
 
En oikeastaan varmuudella edes tiedä miksi arskat tarvitsevat öljyä - "arskat käyvät öljyllä" sanovat kokeneet AR-ampujat. Samaa sanovat myös jenkkikollegat ja omatkin kokemukset vahvistavat sen että kuivalla AR:llä on ongelmia tiedossa. Jenkit ovat jo pitkään suosineet riittävästi lämpöä kestäviä keraamisia-/kuivavoiteluaineita M4:sten ja muiden aseiden liikkuvien osien voitelussa toimintavarmuuden takaamiseksi hiekkaisissa ja pölyisissä olosuhteissa.
Johtuisiko sitten siitä että sovitukset tuppaavat olemaan tiukempia kuin AK:ssa?
Omien kokemusten mukaan ongelma joka kuivalla AR:llä aika nopeastikin lähinnä tulee on "short stroke". Voidellulla aseella en ole sitä häiriötä saanut toistaiseksi ilmenemään millään järkevällä laukausmäärällä. Short stroke on käytännössä paineongelma, joten siitä päätellen kuiva arska alkaa jumittamaan lukon/lukonkehyksen liikettä, voideltuna sitä ei tunnu tapahtuvan.
Joku enemmän perehtynyt osannee avata miksi arskat käyvät öljyllä?

Suorakaasut ja tiukat sovitukset, siinä syy. Arska puhaltaa ne tulikuumat palokaasut ja ruutikarstat suoraan sinne laatikkoon (toisin kuin mäntäkoneet) ja se kuiva karsta siellä kuivan BCG ja upperin välissä toimii vähän kuin hiekka, noin kärjistettynä.

Öljy voitelee ja sen avulla tuo karsta pehmenee ja eritoten kulkeutuu pois liukupinnoilta. Tuo puhallusfaktori on myös se syy miksi ohuet sprayöljyt (CLP jne.) ei oikein toimi kuin hetkellisesti, ne vain haihtuvat/palavat pois, kun aletaan ampumaan asetta kuumaksi.
 
Suorakaasut ja tiukat sovitukset, siinä syy. Arska puhaltaa ne tulikuumat palokaasut ja ruutikarstat suoraan sinne laatikkoon (toisin kuin mäntäkoneet) ja se kuiva karsta siellä kuivan BCG ja upperin välissä toimii vähän kuin hiekka, noin kärjistettynä.

Öljy voitelee ja sen avulla tuo karsta pehmenee ja eritoten kulkeutuu pois liukupinnoilta. Tuo puhallusfaktori on myös se syy miksi ohuet sprayöljyt (CLP jne.) ei oikein toimi kuin hetkellisesti, ne vain haihtuvat/palavat pois, kun aletaan ampumaan asetta kuumaksi.
Mitä käytät öljyämiseen kesällä ja talvella?
 
Ei ole kyllä ihan ensimmäisenä minulla mielessä nillittää hihamerkeistä jne, ihan "pari" tärkeämpääkin juttua on hoidettavaksi ennen sitä.
Ylipäätään meillä suhtautuminen merkkeihin/tunnuksiin, panssarivaunujen nimiin jne on tarpeettoman nuiva.
Niillä kun on merkityksensä joukon henkeen, turha sitä mahdollisuutta on viedä joukolta.
No, "the devil is in the details".

Jos merkit ovat jonkun makkaranpaistojengin omia merkkejä ja ne sitten ovat osa SA-yksikköä, niin ne merkit ei taatusti lisää yhteishenkeä.

Jos taas SA-yksikössä on kaikilla samat alkumahkut, ei se minua häiritse.
 
Suorakaasut ja tiukat sovitukset, siinä syy. Arska puhaltaa ne tulikuumat palokaasut ja ruutikarstat suoraan sinne laatikkoon (toisin kuin mäntäkoneet) ja se kuiva karsta siellä kuivan BCG ja upperin välissä toimii vähän kuin hiekka, noin kärjistettynä.

Öljy voitelee ja sen avulla tuo karsta pehmenee ja eritoten kulkeutuu pois liukupinnoilta. Tuo puhallusfaktori on myös se syy miksi ohuet sprayöljyt (CLP jne.) ei oikein toimi kuin hetkellisesti, ne vain haihtuvat/palavat pois, kun aletaan ampumaan asetta kuumaksi.
Veikkaisin, että tuosta syystä vanha RK-kikka, eli valopetrolin käyttö aseen koneiston pakkasvoiteluun ei toimi suorakaasu-AR:ssä yhtä hyvin kuin RK:ssa? Muistaakseni ihan Taistelijan Opaskin neuvoo käyttämään valopetrolia aseen voiteluun alle -20 asteen lämpötiloissa.
 
Veikkaisin, että tuosta syystä vanha RK-kikka, eli valopetrolin käyttö aseen koneiston pakkasvoiteluun ei toimi suorakaasu-AR:ssä yhtä hyvin kuin RK:ssa? Muistaakseni ihan Taistelijan Opaskin neuvoo käyttämään valopetrolia aseen voiteluun alle -20 asteen lämpötiloissa.

Veikkaisin aikalailla samaa, ohut polttoneste ja palokaasut :D

Noille uusille aseöljyille luvataan kuitenkin valmistajan mainospuheissa -70 astetta pakkasenkestoa, joten sen kyllä pitäisi riittää (testaamme tätä enstalvena yhdellä Urosella ja yhdellä DD:llä).
Sulo Viléneille taas ehkä joku ATF-öljyn purkin pohjat voisi olla kokeilemisen arvoinen?

AR varmaan pelaa normikäytössä normikeleissä ihan samalla lailla, oli siellä liukasteena tota Slippiä tai vaikka Bilteman moottoriöljyä, kunhan sitä vaan on siellä missä tarvitaan, koko ajan. Mä vaan lutraan mieluummin nykyään noiden myrkyttömien öljyjen kanssa, kun niitä kuluu kuitenkin niin vähän, ettei sinänsä kauhea litrahinta mitään merkkaa.
 
FN Scar kanssa oli ongelmia pakkastesteissä. Suomalaisille tuli yllätyksenä, että on sellastakin kuin Naton arktista aseöljyä, kun soomilaiset öljyt hyyty jo -40c, niin naton öljy rokkaa vielä helposti -60c.
 
Kertauksissa löivät käteen modernisoidun RK:n. Varusmiesten kanssa sitten vertailtiin eroja vanhaan... Iso plussa Magpulin suorasta teleskooppiperästä, kiinnityskiskoja taas ei ehditty käyttää. Olisivat kyllä pajalla voineet testata ja korjailla laukaisukoneistotkin, nimittäin omassani oli aivan järkyttävän löysä ja epämääräinen, viidessä vuosikymmenessä venynyt...
 
Kotimainen Forrest on tehty etiketin mukaan jostain "Nato-öljystä":D jähmepisteeksi taisivat mainostaa -58 celciusta.
 
Tuskinpa järjestivät, kyllä foorumilla olis tiedetty paremmin.

Jos vastauksen tiedät, niin kerro pois vain. Vittuilu on kokonaan oma taiteenlajinsa, ja tässä yhteydessä hyvinkin sopimatonta. Saanen nimittäin muistuttaa saksalaisista, joille G36:n tarkkuuden heikkeneminen kiivaassa tulitaistelussa tuli yllätyksenä. Moni olisi kuvitellut tuollaisen asian tulleen testatuksi - vaan ei, piti mennä Afganistaniin sitä varten...
 
Back
Top