Esitän tähän voimallisen "yli-ikäisen vähäisen asekokemuksen omaavan perusreserviläisen" mielipiteen.
RK 62 oli pahuksen hyvä ase. Sillä osui suunnilleen sinne, minne tähtäsi, ainakin sen valion verran 150 metrin radalla. Sen pidemmälle ei olisi taito kuitenkaan riittänyt. Sen purkamisen ja kasaamisen oppi helposti sen verran että pystyisin tekemään sen vieläkin sokkona lähes 30v myöhemmin. Huolloksi kahden viikon sateessa ryynäämisen jälkeen riitti laukaus niin ruosteet lensivät taivaan tuuliin ja pum-pum keppi loisti kuin Naantalin aurinko kesällä. Koko puurin aikana minulle sattui 1 latausvirhe joka johtui vanhasta lippaasta. Aivan priima ase minun kaltaiselleni ukkelille.
Mielestäni tämän palstan yksi ongelma tämän aiheen tiimoilta on se, että täällä on "liian" osaavaa väkeä. Suuri osa tänne kirjoittajista on todennäköisesti unohtanut ampumisesta enemmän kuin mitä minä olen koskaan tiennyt ja ampunut laukausmääriä joita minä en ole nähnyt edes Predator-elokuvassa. Pointtini on se, että suurin osa reserviläisistä ei omaa minua kummempaa aseosaamista eikä harrasta asiaa armeijan jälkeen.
Kysymys kuuluu. Jos pilliin puhalletaan oikeasti ja rulliin tulee se 250k reserviläistä, niin kumpi on arvokkaampaa? 0.0001 Moa 1 parsekin etäisyydeltä (älkää haukkuko, en minä noita Moa-juttuja tunne), 1,2 kg:n paino, säädettävä tukki geelipehmennyksellä, 8 tacticool kiskoa ja 263 osaa (joista pienimmät näkyvät elektronimikroskoopilla) vai painava rautakasa jonka jokainen osaa purkaa ja koota 15 minuutin kertauksella ja joka paiskoo metallimönttejä luotettavasti ainakin vihollisen yleiseen esiintymissuuntaan ja jonka huolto onnistuu lyömällä se puun kylkeen?
Varmasti monet nykyiset aseet ovat monin verroin parempia monien ellei kaikkien ominaisuuksiensa puolesta. En epäile sitä. Mutta. Olen mielenkiinnosta katsellut erilaisten aseiden purkamisvideoita mitä täälläkin on näkynyt (ohessa esimerkkinä Scar:in purku). Kun tuotas katsoo, niin minä en usko että tuo vehje kestää 10 vuotta jatkuvasti vaihtuvien varusmiesten käsittelyä. Tai jos tulee äkkiä sotaan lähtö, niin miten se perusressu tuon huoltaa ja hoitaa sotatilanteessa. Toimiakseen tuo vaatii paljon enemmän kuin RK tai AK.
Tämä nyt puhtaasti omana ajattelunani.