Aivan, ajattelin ihan puhtaasti lippaan kannalta, mutta lipaskuilu on kyllä tosiaan aseen heikkoja kohtia. Toisaalta suora kuilu nopeuttaa ja helpottaa lippaan vaihtoa...
(Ja GI lippaat ilman modauksia ovat myös aika heikkoja esityksiä.)
Tuo lippaan tippuminen on tosiaan 100% totta. Sinänsä pidän tuota kyllä enemmän siviilimaailman ongelmana.
Samoin k.o vehkeen saa jumiin tunkemalla sen lippaan liian syvälle lipaskuiluun.
Itse lippaat on kyllä onnistuneesti korjattu kaupallisten valmistajien taholta, ja jopa molempiin noista yllämainituista ongelmista on kehitetty erilaisia ratkaisuja.
Niille joille kyseinen ongelma ei ole tuttu: AR15 lataaminen täydellä 30 patruunan lippaalla, lukon ollessa edessä vaatii, että lipas lyödään kuiluun melko suurella voimalla, jotta lipas lukittuu paikalleen. Ongelmaa ei ole jos ase ladataan auki olevalta lukolta, tai lipasta ei ole täytetty ihan tappiin.
Joo, varmistin on vähän huono jos se jäätyy, mutta niin se on oikeastaan kaikissa muissakin moderneissa rynkyissä, lähinnä koska se on varastettu AR15sta.
En oikein näe, että miten tuon voi korjata helposti.
Harvoinpa tuosta ongelmasta on kuitenkaan oikeasti näkynyt raportteja.
Itse pidän myös ongelmana sitä että että virittämätöntä asetta ei voi varmistaa.
Myös bufferi systeemiä voidaan pitää huonona puolena, koska se ei salli taittoperää. En itse pidä taittoperää niin tärkeänä asiana, mutta se on vain minun mielipiteeni.
No vaikkapa CZ BREN, tai Beretta ARX, Tavor, FNC, G36..
Ymmärrän kyllä että kivaa kun siviilimarkinoilla on paljon viriosia, ja en väitä että ase olisi huono, mutta tuo Arskan ylivertaisuus taitaa kyllä olla lähinnä tämänpäivän jenkkien somehömpötystä..
Taitaa olla paras samalla tapaa kun BigMac on maailman paras hampurilainen..
Niin, maailma on täynnä erilaisia rynnäkkökiväärejä, joista jokaisen on pitänyt syrjäyttää AR15 sen valtaistuimelta, mutta edelleen sitä uutta tulokasta odotellaan. Ehkä 2035?
Huvittavasti suuri osa näistä on jenkkien asevoimien rahoittamia, XM8, SCAR, NGSW jne.
Jostain syystä mikään noista edellämainituista ei kuitenkaan ole saavuttanut suurta suosiota. Itseasiassa noista listaamistasi vaihtoehdoista 3/5 ollaan, jopa ihan siirtymässä (Tavorin tapauksessa takaisin) AR15 / M16 perheeseen.
Syy on hyvin yksinkertainen: AR15 on parempi sotilasase, kuin mikään tarjolla oleva vaihtoehto. Ja se luultavasti jatkaa kyseisellä valtaistuimella, kunnes tapahtuu joku läpimurto patruuna tekniikassa.
NSGW projekti voisi olla se, mutta vähän epäilen.
Viriosien saatavuus yms. siviilihömpötykset ovat ihan oma asiansa, joilla ei ole tässä keskustelussa mitään virkaa.
On se kyllä siviilillekkin paras hankinta, varsinkin täällä Suomessa. Ja mielellään suorakaasuna.
Ja kuten tosiaan mainitsin tuolla pari sivua sitten: Olen enemmän AR18/AUG/G36 fani, kuin AR15sta fani.