Ihan hauska show, mutta...
Mitäs mä jo aiemmin sanoin siitä uniikista lumihiutaleesta? Mistäs niitä lumihiutaleita saa, jos kriisi iskee päälle ja joku Kalibr tai sabotööri iskee Lapuan tehtaaseen? Puhumattakaan siitä, että niiden lumihiutaleiden kanssa saa lähes aina paskaa kalliilla. Katso vaikka MPK-kivääriä. Tai että jos joulet nostetaan sinne täysitehoisen .308:n luokkaan, sinne nostetaan myös rekyyli.
Ja mitäs mä sanoin siitä, että Neuvostoliitto korvasi AK-47 -sarjan AK-74:llä jo 1970-luvulla? Mikä ihme siinä on, että porukka ei suostu päivittämään itseään edes 1990-luvulle, saati 30 vuotta eteenpäin nykyaikaan? Kyllä niitä vanhojakin luikkuja tietty on reservin musikkaosastoilla, mutta uuden palvelusaseen hankinnassa tällainen kriteeri on kyllä loistoajatus... jos tavoittelee perse edellä puuhun kiipeämisen maailmanmestaruutta. Taistelevat osastot ovat ampuneet 5,45x39:ää puoli vuosisataa.
Mun on pakko kyllä pysähtyä välillä hämmästelemään tätä pakkomiellettä 7,62x39 ryssänpastilliin. Puoli maailmaa on ampunut 5,56:lla puoli vuosisataa vailla ongelmia, eikä sitä ole korvattu uudella patruunalla tiettävästi vielä missään (kun taas ryssänpastillin on aktiivipalveluksessa korvannut moni mm. entisen itäblokin maa, kuten Puola). Mutta kun ei. Ne on aina ne sitä pyhää x39:ää vastaan väittävät, jotka ovat 5,56-
fanipoikia.
Katso liite: 63789
(Jopa kampaviinerikerho MPK joutui lopulta uskomaan tosiasioita, ja järjestämään tarjouskilpailun Arskasta. Mutta kun ei.)
En nyt tiedä astuinko kieli poskessa kirjotettuun trollaukseen vai otinko huumorin liian vakavasti ja onko mulla vain kärsivällisyys lopussa aktiivisen luddismin kanssa. Joten nyt kun on saatu tosiasiat taputeltua, niin...
Miten olisi, että uudet aseet pesitettäisiin sitten 7,62x54R:lle? Se nimittäin ON Venäjällä käytössä ihan etulinjan joukkojen myöten. Se on maailman vanhin aktiivipalveluksessa oleva patruuna, eli sen on pakko olla hyvä. Kaksi kertaa niin vanha, kuin 7,62x39, eli sen on oltava kaksi kertaa niin hyvä. Siinähän on kaksi kertaa sen energiamääräkin. Lisäksi paikallisjoukot voitaisiin siirtymäaikana varustaa saman kaliiperin Ukko-Pekoilla, Emmoilla ja SVT-40:llä. Mikä voisi mennä vikaan?