Uusi taistelijan ase

SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
No niin on mut se vaan näyttää niin hemmettin pitkältä verrattuna nykyiseen m4seen.

Kieltämättä näin on, itsekin huomasin, että M16 näyttää oudolta kun yleensä näkee vain M4:ia. Tuossa kuvassa vielä hämää se, että tuo etutukki on hieman hankala nähdä, ja oikeastaan vain tuo heijastus näkyy.

3_zpsd54a0b3e.jpg


Ei se niin paha ole tässä kuvassa.
 
Vääpeli kirjoitti:
Lueskelin tossa erään kenttäkoeraportin.
Arpi vs 416.

Arven paremmuuksia vs 416.
Ergonomia, vaihdin, taittoperä(hyppytoiminta), lataus (rk95 tottumiskysymys) huoltopurku, vähemmän häiriöitä (0), säädettävä poskipakka...
Huonoa arvessa, raskaampi laukasu, huonompi rekyylihallinta (ei iso ero)....
Tuntus ase olevan selvillä, mutta testissä ei otettu kantaa kaliiberiin. Sen päättävät myöhemmin.

Arpi?
 
Peiper kirjoitti:
Vääpeli kirjoitti:
Lueskelin tossa erään kenttäkoeraportin.
Arpi vs 416.

Arven paremmuuksia vs 416.
Ergonomia, vaihdin, taittoperä(hyppytoiminta), lataus (rk95 tottumiskysymys) huoltopurku, vähemmän häiriöitä (0), säädettävä poskipakka...
Huonoa arvessa, raskaampi laukasu, huonompi rekyylihallinta (ei iso ero)....
Tuntus ase olevan selvillä, mutta testissä ei otettu kantaa kaliiberiin. Sen päättävät myöhemmin.

Arpi?

SCAR veikkaan...
 
SJ kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Vääpeli kirjoitti:
Lueskelin tossa erään kenttäkoeraportin.
Arpi vs 416.

Arven paremmuuksia vs 416.
Ergonomia, vaihdin, taittoperä(hyppytoiminta), lataus (rk95 tottumiskysymys) huoltopurku, vähemmän häiriöitä (0), säädettävä poskipakka...
Huonoa arvessa, raskaampi laukasu, huonompi rekyylihallinta (ei iso ero)....
Tuntus ase olevan selvillä, mutta testissä ei otettu kantaa kaliiberiin. Sen päättävät myöhemmin.

Arpi?

SCAR veikkaan...

Erittäin kiinnostava uutinen näin kiväärimiehelle! Oliko mainintaa oliko SCAR:n kiväärikranaatin laukaisulaitetta (Mod 13 / FN40GL / ELGM, rakkaalla lapsella jne) testattu?

Kysyn tätä siksi että kuten olen joskus ennenkin maininnut, minulle puskajussina hlökoht aseistukseen eniten kaipaamani parannus on kyky käyttää sirpalevaikutusta käsikranaatin heittoetäisyyttä kauemmas. (Maastoesteen taakse suojautunut vihollinen, vihollinen sisällä rakennuksessa jonne voisi ampua kranaatin ikkunan läpi tms). Olisi edes yksi per ryhmä niin se olisi jo iso parannus jv-ryhmän tulivoimaan ja vaikutuskeinojen valikoimaan.
 
Eikö se ole Beretta arx 160, jota pv on enemmän testaillut?
http://en.wikipedia.org/wiki/Beretta_ARX_160
 
mursu kirjoitti:
Eikö se ole Beretta arx 160, jota pv on enemmän testaillut?

Monia muitakin vaihtoehtoja on testailtu ja mitä minä olen tuosta aiheesta kuullut, niin PV suunnittelee kyseistä asetta lähinnä rauhanturvatehtäviä varten, eikä varsinaiseksi RK-sarjan korvaajaksi, jolloin PV:n ammushuolto helpottuisi ulkomaantehtäviä ajatellen. Suomen reservin, tai edes 100,000 ensilinjan taistelijan aseistaminen tuon hintaisella aseella on älyttömän kallis projekti.
 
Beretta on tainnu tippua jo kelkasta. Tämä on tosiaan erikoisjoukoille suunniteltu ase. Ei normimosurille. Tosta testistä oli luettevissa, että 416 vois olla paras normimosurille.
Mutta kunhan poliittisetpäättäjät istuu mukaan, niin saadaan varmaan koivupuusta veistetyt ritsat...
 
Vääpeli kirjoitti:
Beretta on tainnu tippua jo kelkasta. Tämä on tosiaan erikoisjoukoille suunniteltu ase. Ei normimosurille. Tosta testistä oli luettevissa, että 416 vois olla paras normimosurille.
Mutta kunhan poliittisetpäättäjät istuu mukaan, niin saadaan varmaan koivupuusta veistetyt ritsat...

Itse olen lähinnä miettinyt että millainenkohan reaktio Venäjältä tulee, jos Suomi yhtäkkiä ilmoittaisi vaihtavansa vakiosolttujen perusaseen uuteen natokaliiperiseen. Sen suorempaa vihjausta tulevaisuudenkuvioista ei enää voisi tulla.
 
kuten sanoin, tossa raportissa käsiteltiin vain asetta, ei kaliiberia, ulkoballistista tai vaikutusta maaliin.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Vääpeli kirjoitti:
Beretta on tainnu tippua jo kelkasta. Tämä on tosiaan erikoisjoukoille suunniteltu ase. Ei normimosurille. Tosta testistä oli luettevissa, että 416 vois olla paras normimosurille.
Mutta kunhan poliittisetpäättäjät istuu mukaan, niin saadaan varmaan koivupuusta veistetyt ritsat...

Itse olen lähinnä miettinyt että millainenkohan reaktio Venäjältä tulee, jos Suomi yhtäkkiä ilmoittaisi vaihtavansa vakiosolttujen perusaseen uuteen natokaliiperiseen. Sen suorempaa vihjausta tulevaisuudenkuvioista ei enää voisi tulla.

Taitaa olla nykyään kuitenkin maailman suosituin kaliiperi, en pitäisi sitä varsinaisesti NATO-spesifisenä, vaikka siinä taitaa virallisesti NATO lukeakin.
 
Sen mitä olen noita raportteja lukenu, niin SAINT ei oikein tykkää 5.56, tosin eivät ole tyytyväisiä 7.62x39.... saas nähdä.. tuleeko erikoisjoukoille jokku 6.8 yms...
 
Jos sotilaat (kenraalikunta) saisivat päättää, meillä kehitettäisiin oma 5,55 FIN kaliberi.

Vaihtoehtoja pienempää kaliberia haluaville ei juuri taida olla, vanha neukkujen 5,45 ja jenkkien 6,8, kumpikin on jäänyt kurjositeetiksi.
Kaliberin vaihdon hyödyistä, hinnasta ja haitoista on käyty paljon keskustelua tällä foorumilla ja tuloksetta.
 
Itse asiassa kaliiperin suorituskyky taitaa olla toissijainen seikka (kyllä minä sanoin sen ääneen). Rajoittava tekijä on ammusten saatavuus. Kansainvälisen ampumakilpailun alkaessa käsiaseiden ammukset loppuvat kesken, aina.

Tällöin on siis oltava kotimaista tuotantoa, joka kykenee pitämään armeijan nuolissa tai sitten ammuksia täytyy olla tarjolla riittävässä määrin kansainvälisillä markkinoilta.

Kotimainen tuotanto on ajettu alas ja kv markkinat voi toimittaa käytännössä kahta kiväärikaliiperia riittävästi sodan tarpeisiin. 7,62x39 ja 5,56 NATO. 7,62 ihan historiallisista syistä ja 5,56 koska se on yleisin palvelusaseisssa juuri nyt.

Taistelijan aseen vaihdon ei tarvitse olla niin monimutkainen operaatio valmiita konsepteja on olemassa, mutta SaInt sortuu Not-Invented-Here ajatteluun jonka takia sekä RK että KvKK ovat jalkaväkiaseina huonompia kuin aseet jotka ne korvasivat (AK-47 ja RPD)
 
5,56x45 saatavuus on aika nirkoista nyt kuin Yhdysvaltain hallinto on tilannut sitä aivan järjettömät määrät. .223rem:in osalta tilanne sama, kiitos "Obama GunCare" -toiminnan.

Nammo-Lapualta sekä Sakolta löytyy valmius tuottaa 7,62x39 SUURIA määriä (tuotantolinjastot ovat olemassa), nato-kaliiperin suhteen tuotanto ei pääse samoihin lukemiin aivan yht-äkkiä.
 
Tvälups kirjoitti:
5,56x45 saatavuus on aika nirkoista nyt kuin Yhdysvaltain hallinto on tilannut sitä aivan järjettömät määrät. .223rem:in osalta tilanne sama, kiitos "Obama GunCare" -toiminnan.

Nammo-Lapualta sekä Sakolta löytyy valmius tuottaa 7,62x39 SUURIA määriä (tuotantolinjastot ovat olemassa), nato-kaliiperin suhteen tuotanto ei pääse samoihin lukemiin aivan yht-äkkiä.

Ystävällismieliset valtiot kenties myisivät meille 5.56:sta varastoistaan helpommin kuin esim panssarintorjuntaohjuksia.

Esim kaikkien vaihto karvalakkimallin AK-101 kiväärillä työllistäisi Izmashin tehtaita 10 päivää ja kappalehintahan tällä konstruktiolla on tunnetusti kova, Wikipedian mukaan peräti $160/kpl 250 000 taistelijan varustaminen kiväärillä olisi siisä $40 milj eli €30 milj :a-grin:
 
Eikö tämä venäläisten rekyyliä hillitsevä idea olisi hyvä juttu?


Saisiko tuon viritelmä avulla sarjatulesta hallittavan nykyiselle tai nykyistä raskaammalle kaliiberille?
 
Last edited by a moderator:
JOKO kirjoitti:
Eikö tämä venäläisten rekyyliä hillitsevä idea olisi hyvä juttu?

Saisiko tuon viritelmä avulla sarjatulesta hallittavan nykyiselle tai nykyistä raskaammalle kaliiberille?

Varmasti saisi. Ongelmana on vain minun mielestäni se, että vastapainomekanismi lisää aseen monimutkaisuutta ja kaiken lisäksi melkolailla turhaan, koska sarjatulta ei ole tarkoitus käyttää ja 5.56-kaliiperin rekyyli lienee helposti hallittavissa ihan muutenkin.
 
Minä kun aina olen ollut hieman steyr-fani. Mikäli Nato-aseen hankitan tulisi ajankohtaiseksi, niin en pitäisi modernia Steyria ollenkaan huonona vaihtoehtona ainakaan hinta/laatu suhteeltaan. Nuo ak:t kun eivät ole järin tarkkoja ja käytössä suhteellisen kömpölöitä kapistuksia. Steyr-sarja lienee myös parempi sietämään häiriöitä, kuin Ar15 pohjaiset jenkkiaseet, mikäli tilastoihin on luottaminen. Vaikka Steyr onkin perinteinen bullpup-tyyppinen natoase, niin perin tarkka ja pidetty sellainen. Nyt taannoin järjestetyssä, vuosittaisessa Eurosatory-asemessuilla ulos pölähdi uuden sukupolven F90-sarja, jolla on painoa vain 3.25kg. Elikkäs käytännössä kaikkein modernein vientiversio. Tuolta löytyi pari informoivaa artikkelia aiheeseen liittyen.

Resizer.ashx


http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/Markets/Defence/2012/Thales_debuts_new_assault_rifle_%E2%80%93_the_F90/

Tuo Australian edelliseen, 80-luvulla käyttöön otettuun Steyr F88:iin, on tässä samalla tullut uusi päivitys EF88, joka taasen omaa käytännössä samantyyppiset ominaisuudet, kuten edellä mainittu F90, tosin pienin muutoksin. Aseen valmistus alkanee vuonna 2014.
img_9227.jpg


http://rogueadventurer.com/2013/01/12/ef88-australias-next-generation-assault-rifle/#
 
Back
Top