Uusi taistelijan ase

Eiköhän useammille ammuntaa harrastaneille ole jo onneksi ollut pitkään selvä, että 90% RK:n hienouksista ja erinomaisuuksista verrattuna moderniin länsikalustoon on urbaanilegendaa tai suomalaisille varusmiehille valehdeltua propagandaa 😁 600m rautatähtäimillä tulitikkuaskin kokoiseen kasaan (tietysti tiheän metsämaaston läpi) jne.
Missä tälläistä on opetettu?

Vaihtoehtoja lienee M249 sekä H&K MG5, onko muita? Tuossa PV sitaatissa viitataan myös mahdollisuuteen hankkia myös 5.56x45 kk:ta.

Muok. Konekivääreistä FN Evolys on uusi ja varsin kevyt, saatavilla molemmissa kaliipereissa. Yli 3,5kg kevyempi kuin MG5, joka painaa kymmenen kiloa (aika raskas!). 5.56 versio painaa vain 5,5 kg.

Jostain näistä kotimainen variantti, nyt kun sako on päässyt vauhtiin?

Olen kuluttanut illan tutustumalla verkon syövereissä maanpuolustusaiheisiin keskusteluihin. Saalis oli odotetunlainen.

Jossain ryhmässä oli vahva konsensus siitä, että noin 4/5 ( tosiasiantuntijan mielestä 85% ) uusista kivääreistä aiotaan PV:n tiedotteesta huolimatta kuitenkin hankkia väljyydessä 7,62 koska se vain on niin paljon parempi metsässä ja risuherkkä 5,56 on turhake. Tiedote olikin vain Naton nuoleskelua. :facepalm:

Tämä on kansanarmeijan varjopuoli. Paljon useampi luulee tietävänsä kuin tietää luulevansa. Myyttinen RK62 porskuttaa vahvasti.

Olen kuluttanut illan tutustumalla verkon syövereissä maanpuolustusaiheisiin keskusteluihin. Saalis oli odotetunlainen.

Jossain ryhmässä oli vahva konsensus siitä, että noin 4/5 ( tosiasiantuntijan mielestä 85% ) uusista kivääreistä aiotaan PV:n tiedotteesta huolimatta kuitenkin hankkia väljyydessä 7,62 koska se vain on niin paljon parempi metsässä ja risuherkkä 5,56 on turhake. Tiedote olikin vain Naton nuoleskelua. :facepalm:

Tämä on kansanarmeijan varjopuoli. Paljon useampi luulee tietävänsä kuin tietää luulevansa. Myyttinen RK62 porskuttaa vahvasti.
Oliko siellä tietoa miten pitkään hylsyyn ja minkä aseen runkoon tuo kyhäelmä perustuisi?

Tämän ovat kapiaiset ihan itse istuttaneet varusmiesten päähän. Tiedän varmuudella että esim. Hämeen ratsujääkäripataljoonassa oli muutama kapiainen oikein erikoistunut toistamaan tätä 60-luvulla syntyneitä kouluttaessaan. Samalla saattoi irvailla jenkeille ja häviölleen Vietnamin sodassa.

Nyt vain PV tutkimusta kehiin ja videolla todistamaan asia vääräksi, se on kovin helppoa nykypäivänä.
Sillä tottahan me kaikki tiesimme, mihin keskustelu johtaa. Nyt kääntämään sitä kansanarmeijan peräsintä.

Muutosvastarinta on sinällään tarpeetonta, sillä nyt reserviin kuuluvat saavat koko lopun asevelvollisuusaikansa tarpeen tullen sotia 7.62x39 rynkyin.

Mielenkiinnolla odotan millaisiin teknisiin ratkaisuihin uusien 556 rynkkyjen kanssa päädytään. Suorakaasu vai mäntä? Taistelupatruunan luodin paino? Piipun pituus? Tähtäimet? Lisävarusteet?

Uudesta on mahdollista saada vallan helvetillinen piiska oikeilla ratkaisuilla. Väärillä ratkaisuilla siitä taas tulee paska, vaikka miten ois natokaliiperia.

Tämän ovat kapiaiset ihan itse istuttaneet varusmiesten päähän. Tiedän varmuudella että esim. Hämeen ratsujääkäripataljoonassa oli muutama kapiainen oikein erikoistunut toistamaan tätä 60-luvulla syntyneitä kouluttaessaan. Samalla saattoi irvailla jenkeille ja häviölleen Vietnamin sodassa.

Nyt vain PV tutkimusta kehiin ja videolla todistamaan asia vääräksi, se on kovin helppoa nykypäivänä.
Sillä tottahan me kaikki tiesimme, mihin keskustelu johtaa. Nyt kääntämään sitä kansanarmeijan peräsintä.
En ottaisi asiasta murhetta. Jos Reijo Reserviläinen on juuttunut 60-luvulle, niin pysyköön siellä. Ei vaikuta asioiden etenemiseen mitenkään ja p***apuhe asian tiimoilta jatkuu joka tapauksessa. Ihan jo sen takia, että NATO on yhtälössä mukana.

Vaikuttaminen onnistuu kunhan tähtäimet säätyy ko. etäisyydelle. Varmasti pystyy esim. ryhmä hyvinkin vaikuttamaan ko. etäisyydelle, kun kukin esim. tyhjentää lippaan kertatulelle. 5.56:lla ei tarvi olla etäisyydenarvion kanssa ihan niin pilkutarkka.
No niin mikä lienee riittävä tarkkuus vaikutukselle ? Metsään kun ampuu niin kyllä se puihin osuu. Pelkästään havainnointi on haastavaa ilman optiikkaa. Pitkällä matkalla maalien etäisyydet vaihtelee enemmän ja ei se kyllä samoilla säädöillä mene niinkuin lyhkäsellä matkalla.

Lipas tolkulla ampuminen on tiedustelua jollloin selviää onko vastapuolella tarkkari/drone/tulenjohto paikalla 😃

Itselleni osui tuosta yllättäen silmään siirtyminen 12,7×108 mm -> 12.7x99 mm. Ollaanko joku nyt siis todella suunnittelemassa Ma Deucejen tilausta korvaamaan NSV:t? Tätähän on mm foorumilla pidetty lähes utopisena ajatuksena seuraaville vuosille verrattain PKM:n ja KvKK:n korvaamista 762/556 NATO KK:lla.
Ajoneuvojen aseiksi M2 sopisi ihan hyvin, jalan liikuteltavaksi se on auttamatta liian painava. M2 kestää paremmin käyttöä, ja ajoneuvoasennuksessa sen painolla ei ole väliä.

Mutta NSV:n kazakstanilainen alkuperäisvalmistaja West Kazakhstan Machine-Building Company valmistaa asetta myös 12,7x99:ssä, joten asiaan löytyy ratkaisu kaikin puolin (M2 ajoneuvoasennukseen ja NATO-NSV kolmijaloille). Kyseessähän ei siis ole venäläinen ase.

Erikoista, että 12,7x99 mainitaan uutena kaliiperina kun niitä ainakin Protectoreissa on ollut jo pitkään käytössä. Kyllä näyttäisi siltä, että M2:ia on tulossa käyttöön laajemminkin. Vanhojen kaliiperien käyttöä jatketaan uusien rinnalla, mutta jatkohankintoja niihin ei enää tehdä.

Uusi kaliiperi 7.62x51 viitannee Sako M23:een, mutta myös uusi konekivääri on tuloillaan.

Vaihtoehtoja lienee M249 sekä H&K MG5, onko muita? Tuossa PV sitaatissa viitataan myös mahdollisuuteen hankkia myös 5.56x45 kk:ta.

Muok. Konekivääreistä FN Evolys on uusi ja varsin kevyt, saatavilla molemmissa kaliipereissa. Yli 3,5kg kevyempi kuin MG5, joka painaa kymmenen kiloa (aika raskas!). 5.56 versio painaa vain 5,5 kg.

M249 ei näköjään olekaan saatavissa 7.62 kaliiperissa lainkaan, joten H&K MG5 tai sen kevyempi derivaatta HK421 tai FN Evolys ainoat modernit tarjolla olevat vaihtoehdot jos ei uusia tulokkaita ilmaannu markkinoille?

FN Evolys näistä ainoa, joka saatavissa kahdessa kaliiperissa. H&K tarjoaa vain 7,62 ilmeisesti.
IWI Negev, jota on sekä 5,56 että 7,62 -versioina. Viro valitsi Negevin aivan vastikään, kummassakin kaliiperissa.

Saattaa tuohon peruskaliiperiinkin 5.56 syntyä jotakin omaa ja vaikka ballistiikan osalta hieman muista poikkeavaa.
PV:n uusi 5,56 NATO -peruspatruuna on ymmärtääkseni jo kehitetty, ja Lapualta sitä on hankittukin SCARia varten.

Muutosvastarinta on sinällään tarpeetonta, sillä nyt reserviin kuuluvat saavat koko lopun asevelvollisuusaikansa tarpeen tullen sotia 7.62x39 rynkyin.

Mielenkiinnolla odotan millaisiin teknisiin ratkaisuihin uusien 556 rynkkyjen kanssa päädytään. Suorakaasu vai mäntä? Taistelupatruunan luodin paino? Piipun pituus? Tähtäimet? Lisävarusteet?

Uudesta on mahdollista saada vallan helvetillinen piiska oikeilla ratkaisuilla. Väärillä ratkaisuilla siitä taas tulee paska, vaikka miten ois natokaliiperia.
Eipä sitä omanlaistaan mäntää olisi Sako lähtenyt kehittämään, jos se ei olisi ollut PV:n tahtotila. Jos tarkkuuskiväärissäkin on mäntä, niin niin on myös perusaseessa.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin 5,56 peruspatruunassa olisi karkeasti ottaen M193:n sukuinen veneperäluoti. Lapuahan pisti kaupallisen mallistonsakin uusiksi pari vuotta sitten, ja 3,6 grammainen .224-luodin malli vaihtui, S538 tilalle tuli S569, jossa on hieman voimakkaampi veneperä.

Paineitten puolesta varmasti joo. Kuitenkin jokainen joka on joskus itse ladannut paukkuja tietää, että se on aina monen asian kompromissi ja tähän vaikuttaa myös ase jolle lataus tehdään esim piipun pituuden myötä. Eiköhän tästä tosiaan tulla näkemään jotain omaa patruunaversiota.
Samaa mieltä.

Sikäli kun olen pv:n hemmojen keskusteluista ymmärtänyt niin Sakon aseet kun tulee valituksi ja varsinainen sarjatuotanto alkaa niin alkaa myös patruunoiden suuremmat tilaukset.
Valituttujen aseiden osalta tehdään kenttätestejä pitkälti koko ensi vuosi. Silloin tehdään myös latauksen ja luodin testit mukaanlukien luodin vaikuttavuus kohteessa ja suojauksessa. Mukana on sellainenkin erikoisuus, että testataan aseen painevaikutus käyttäjään (isommat kaliiperit). Aseen piipun ja rihlauksen osaltahan ne tekee Sako joten niiden specsit ovat myös juuri näihin aseisiin räätälöidyt.

Olisi erikoista, että näitä patruunan ja luodin testejä tehtäisiin ellei patruunoita toimittava Lapua myös räätälöisi niiden perusteella omaa niihin tilattavaa luotiaan. Vaikka se monen aseen tai ominaisuuden kompromissi olisikin.

Ei kait kaliiberi kenellekään tullut yllätyksenä? Itse olen RK mies henkeen ja vereen ja haluaisin morsiamen kotiin jotta voisin sitä rassata päivittäin. Mutta molemmilla ampuneena niin onhan AR kaikkine varusteineen ihan eri peli.

No itse olen jo sitä ikäluokkaa, että hyvä jos DDR rynkyn saa takamiehenä käteen. Tuskin sitäkään, ellei itse hanki.

No itse olen jo sitä ikäluokkaa, että hyvä jos DDR rynkyn saa takamiehenä käteen. Tuskin sitäkään, ellei itse hanki.
No kun Sakon rynkkyä on enemmän kuin nykyinen sodanajan vahvuus ja vielä uutta asettakin alkaa kohta linjalta tippumaan, niin siinä saa laskujeni mukaan olla jo yli 1/2milj. aseissa ennen kuin DDR-kivääreitä jaetaan. Ehkä enemmänkin kun osa kantaa muita aseita. Ja uuden aseen myötä luku kasvaa.

Luulen kyllä, että Kiinan versiot lähtevät sulatettaviksi eli kukaan ei pääse niillä leikkimään.

Back