Oikeustieteilijät arvostelevat voimakkaasti salaista tiedustelua, josta ei koskaan kerrottaisi kansalaisille – eduskunta julkaisi tiedustelulakien asiantuntijalausunnot
Sisäministeriö ja Supo puolustavat edelleen uusia tiedusteluvaltuuksia, joista ei koskaan tarvitsisi kertoa niiden kohteeksi joutuneille. Katso HS:n hakukoneesta, millaisia täysin salaiseksi jääviä tiedonhankintakeinoja Supo ja sotilastiedustelu haluavat.
Oikeustieteen tohtori Markku Fredman (vas.), perustuslakiasiantuntija, professori Tuomas Ojanen ja eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen. (KUVA: JUHANI NIIRANEN / HS)
Tuomo Pietiläinen HS
Julkaistu: 26.12. 18:13
HALLITUKSEN esitykset tiedustelulaeiksi saavat raskasta kritiikkiä oikeustieteilijöiltä, joiden antamat lausunnot eduskunnan valiokunnille ovat tulleet julki joulun alla.
Lakeja valmistelleet siviilivirkamiehet ja sotilaat taas puolustavat hallituksen lakiesityksiä, jotka antaisivat Supolle ja sotilastiedustelulle täysin salaiseksi jääviä keinoja puuttua kansalaisten yksityiseen ilman rikosepäilyä.
Eduskunnan sivuilla on julkaistu 262 asiantuntijalausuntoa, joissa oikeustieteilijät, etujärjestöt ja tiedustelulakien valmistelijat esittävät mielipiteensä yli tuhatsivuisesta lakipaketista. Siviilitiedustelulaista on
julkaistu 148 asiantuntijalausuntoa ja sotilastiedustelulaista
114 asiatuntijalausuntoa, joita Helsingin Sanomat on käynyt lävitse.
Osa valiokuntien kuulemista asiantuntijoista, kuten tiedustelupäällikkö kenraalimajuri
Harri Ohra-aho, on esittänyt asiansa suullisesti eikä ole jättänyt valiokunnille mitään julkaistavaa.
Oikeustieteilijät kritisoivat voimakkaasti erityisesti salaista tiedustelua, josta ei koskaan kerrottaisi kansalaisille.
Katso Helsingin Sanomien hakukoneesta, millaisia täysin salaiseksi jääviä tiedonhankintakeinoja Supo ja Pääesikunnan tiedustelu ovat saamassa Suomen sisälle ja ulkopuolelle, jos hallituksen esitykset menevät lävitse.
PERUSTUSLAKIVALIOKUNNANkuulemat oikeustieteilijät ovat tehneet useita havaintoja, joita
perustuslakivaliokunta on jo vaatinut korjattavaksilausunnossaan.
Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori
Martin Scheinin laski marraskuussa, että
valiokunta totesi suoranaisia ristiriitoja perustuslain kanssa peräti 30 pykälässä.
Perustuslakivaliokunta päätti muun muassa edellyttää, että tiedustelun kohteelle on ilmoitettava pelkkien tunnistetietojen eli esimerkiksi viestin lähettäjän, vastaanottajan tai lähetysajan sekä internet-selailun läpikäynti. Hallituksen esityksen mukaan Supo ja sotilastiedustelu olisivat kertoneet vain sisällön katsomisesta.
OIKEUSTIETEILIJÄT esittävät vasta julkistetuissa lausunnoissa paljon kriittisiä huomiota, joihin perustuslakivaliokunta ei ole ottanut selkeää kantaa, vaan jättää asian hallintovaliokunnan ja puolustusvaliokunnan lähikuukausien pohdintaan.
Oikeustieteilijät arvostelevat muun mussa siitä, että kansalaisten oikeus jälkeenpäin tietää itseensä kohdistuneesta tiedustelusta ei ole voimassa ulkomailla. Oikeustieteilijät ovat lausunnoissaan ihmetelleet myös sitä, että virheellisesti tiedustelun kohteeksi joutuneille ei koskaan kerrottaisi asiasta.
Jos henkilön viesti on napattu virheellisesti, se pitää lakiesityksen mukaan tuhota välittömästi, mutta virheestä ei tarvitse kertoa kohteelle. Sisäministeriön valmistelijoiden mukaan viestin tuhoamien on riittävä oikeusturvakeino.
PERUSOIKEUKSIIN ja ihmisoikeuksiin erikoistunut tohtorikoulutettava
Niklas Vainio katsoo lausunnossaan, että luottamuksellisen viestin suojassa ei ole kyse pelkästään siitä, onko viranomaisella kopio viestistä.
”Henkilöllä, jonka luottamuksellisen viestinnän suojaa on rajoitettu, on lähtökohtaisesti oikeus tietää, että viestin on lukenut kolmaskin osapuoli ja oikeus harkita oikeusturvakeinojen käyttämistä”, oikeustieteen ja filosofian maisteri Vainio lausuu.
Viesti pitää hävittää, jos se on lähetetty Suomen rajojen sisällä tai se kuuluu lääkärin, asianajajan tai papin vatiolovelvollisuuden tai toimittajan tietolähteen lähdesuojan piiriin.
Tiedustelulakien valmistelijoiden mielestä riittävästi oikeusturvaa antaa sekin, että kuka tahansa voi pyytää tiedusteluvaltuutettua
tutkimaan häneen mahdollisesti kohdistuneen tiedustelumenetelmän käytön lainmukaisuuden. Vainion mielestä tutkiminen ei auta loukkauksen selvittämisessä.
”Pelkkään yleiseen epäilyyn perustuva tutkintapyyntö ei todennäköisesti edes voi johtaa mihinkään tulokseen, koska tiedot tapahtuneesta viestin avaamisesta on jo poistettu”, Vainio
kirjoittaa perustuslakivaliokunnalle.
Vainio lienee oikeassa, sillä lainvalmistelijoiden tarkoitus on, että Supo ja sotilastiedustelu kirjaavat viestin hävittämisen lokitietoihin, mutta tuhoavat tiedot viestinnän osapuolista. Tällöin tiedusteluvaltuutettu ei voisi jälkikäteen teoriassakaan selvittää, kenen viestintää Supo ja sotilastiedustelu ovat vahingossa avanneet.
Vainio katsookin asiantuntijalausunnossaan, että myös virheellisesti napatuista ja hävitetyistä viesteistä pitää kertoa kansalaisille.
MYÖS Helsingin yliopiston professori, perustuslakiasiantuntija
Tuomas Ojanen kritisoi kohtaa. Hänen mukaansa on perustelujen valossa epäselvää, miksi ilmoittamista ei olisi tehtävä, varsinkin kun otetaan huomioon ilmoittamista puoltavat näkökohdat.
”Selvänä pääsääntönä on kuitenkin sekä perustuslain että Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja EU-oikeuden kannalta se, että tiedustelumenetelmän käytöstä ilmoitetaan mahdollisimman pian asianosaiselle ja että poikkeukset tähän lähtökohtaan rajoittuvat vain laissa soveltamisedellytyksiltään hyvin tiukasti määriteltyihin tilanteisiin”, professori
Ojanen kirjoittaa perustuslakivaliokunnalle.
Ojanen katsoo, että kaiken kaikkiaan ehdotettuja rajauksia ilmoittamisvelvollisuuteen ei ainakaan esityksessä esiin tuoduilla perusteluilla voida pitää hyväksyttävinä.
”Koska sen paremmin perustuslakivaliokunnan kuin asiantuntijan asiana ei ole kehitellä perusteluja perus- ja ihmisoikeuksien rajoituksille, ministeriöltä pitäisi vaatia painavampia perusteita ilmoittamisvelvollisuuden ehdotetuille rajauksille”, Ojanen muistuttaa.
OIKEUSTIETEEN tohtori
Markku Fredman arvostelee lakiesitysten kohtaa, jonka mukaan Supolla ja sotilastiedustelulla ei olisi minkäänlaista ilmoitusvelvollisuutta ulkomailla olevalle kansalaiselle, joka on joutunut tiedustelun kohteeksi.
”Asuinpaikka on perustuslain neljännessä pykälässä tarkoitettu muu henkilöön liittyvän syy, jonka perusteella ei voida syrjiä. Mielestäni olisi syytä harkita jotain muuta perustetta ilmoituksen tekemättä jättämiselle, mikäli sellainen rajaus ylipäätään on tarpeen”,
Fredman kirjoittaa perustuslakivaliokunnalle.
Lue lisää: Supo saa puuttua ulkomaille matkustaneiden kansalaisten yksityisyyteen salaisesti, jos hallituksen esitys tiedustelulaeiksi toteutuu.
MYÖS eduskunnan oikeusasiamies
Petri Jääskeläinen nostaa esiin sen, ulkomailla oleskeleva suomalainen olisi tavallista heikommassa asemassa tiedonsaannin suhteen.
”Säännöksen mukaan esimerkiksi tilapäisesti ulkomailla olevalle suomalaiselle ei tarvitsisi ilmoitusta [tiedustelusta]tehdä. En pidä tätä hyväksyttävänä”, oikeusasiamies
Jääskeläinen lausuu puolustusvaliokunnalle.
Jääskeläisen mukaan Suomen rajojen ulkopuolella tilapäisestikin vieraileva suomalainen olisi muutenkin täysin eri asemassa kuin Suomen sisällä oleskeleva. Salaisen tiedonhankinnan keinoista päättäisi suojelupoliisin päällikkö eikä esimerkiksi käräjäoikeus.
”Ehdotetun sääntelyn mukaan olisi mahdollista, että Suomen ulkopuolella vaikkapa lomalla olevaan suomalaiseen kohdennettaisiin suomalaisen tiedusteluviranomaisen toimesta esimerkiksi telekuuntelua ilman samaa päätöksentekomenettelyä ja oikeusturvatakeita kuin Suomessa olisi sovellettava”, Jääskeläinen
kirjoittaa perustuslakivaliokunnalle.
OIKEUSASIAMIEHEN mielestä ulkomailla oleskelevan suomalaisen oikeusturvaa ei voida muotoilla niin, että Supo voi oman harkintansa mukaan antaa sitä tai olla antamatta.
Myös perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota muun muassa siihen, että
toimittaja saattaa menettää oikeutensa lähdesuojaan ulkomailla. Supo ja sotilastiedustelu saisivat nimittäin harkinnanvaraisesti päättää, kohdistavatko ne ulkomaantiedustelua suomalaisten lääkärien, asianajajien, pappien ja toimittajien tiedustelukiellon alaiseen viestintään, perustuslakivaliokunta tulkitsee.
”Perustuslakivaliokunnan mielestä virkamiehen perustuslakiin perustuva velvollisuus olla ulkomaillakaan ollessaan toimimatta tavalla, joka loukkaa perus- ja ihmisoikeuksia, ei voi perustua näin avoimella sääntelyllä määriteltyyn laajaan harkintavaltaan. Valiokunnan mielestä sääntelyä on täsmennettävä olennaisesti”, perustuslakivaliokunta vaatii.
Fakta
Valiokunnilla aikaa helmikuuhun
Eduskunnan hallintovaliokunta ja puolustusvaliokunta muokkaavat tiedustelulakien pykäliä kiireellä, sillä valiokunnilla on aikaa tehdä mietintö helmikuun 14. päivään mennessä.
Valiokuntien tehtävänä on lisätä kansalaisten oikeutta jälkikäteen tietää heihin kohdistuneesta tiedustelusta.
Taustalla on sosiaalidemokraattien ja hallituksen eduskuntaryhmien välillä tehty sopimus. Sen mukaan sosiaalidemokraatit antoivat tuen perustuslain kiireelliselle muuttamiselle, kun kansalaiset saavat oikeuden aina tietää itseensä kohdistuneesta tiedustelusta oli se tapahtunut tarkoituksella tai vahingossa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005947059.html