Uusi tiedustelulaki

Satuin aikoinaan juttelemaan PeTon eli Pekka Toverin kanssa. Hyvä tyyppi.
 
PLM Niinistö antaa viuhua, kun taitaa tietää että ministerin ura oli tässä.
https://www.verkkouutiset.fi/jussi-..._DS0iQux-pYLpYhYIzG2nQxorzQZrZ5SLKKARbmxvK5lg
Jussi Niinistö: Neuvostoliiton ihailijoiden tviiteillä ei voi olla merkitystä
SIINA EKBERG | 19.02.2019 | 10:24
Puolustusministerin mukaan eduskunnan on arvostettava omaa työtään.
Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) arvostelee blogissaan tiedustelulakien palauttamista valiokuntavalmisteluun. Ministerin mielestä perustuslakiasiantuntijat ovat pyrkineet sosiaalisen median välityksellä painostamaan kansanvaltaisesti valittua eduskuntaa.
− Talebanit ovat saaneet tahtonsa läpi kansanvallasta piittaamatta. Nyt eduskunnan on ryhdistäydyttävä arvostamaan omaa työtään ja sen kansanvaltaista pohjaa. Totalitäärisen neuvostoyhteiskunnan ihailijoiden tviiteillä ei voi jatkossa olla merkitystä demokraattisen Suomen kansanedustuslaitoksessa, Jussi Niinistö kirjoittaa.
Hänen mukaansa ”perustuslakitalebanit verhoavat omat ideologiset tavoitteensa asiantuntijuuden valekaapuun”. Aivan oma lukunsa on Jussi Niinistön mielestä ”perustuslakiasiantuntijana esiintyvä professori Martin Scheinin”.
− Entinen Suomen kommunistisen puolueen keskuskomitean jäsen. Tunnettu myös Turun akateemisesta sosialistiseurasta, jonka ideologiana oli marxismi-leninismi.
− ”Rauhanideologiaansa” ajaakseen Scheinin lähetti jo syyskuussa 2017 avoimen kirjeen sdp:n, vihreiden, vasemmistoliiton ja rkp:n eduskuntaryhmille. Hän esitti parhaana vaihtoehtona tiedustelulakien tarkoituksen tosiasiallista vesittämistä, mutta myös jopa tiedustelulakien täydellistä torjumista oppositiopuolueitten määrävähemmistöasemaa hyväksikäyttäen, Jussi Niinistö kirjoittaa.
− Marraskuussa 2018 Scheinin totesi, että eduskunta tulisi tiedustelulakien käsittelyssä tietoisesti tekemään perustuslainvastaisia ratkaisuja. Lisäksi hän huomautti kriittisesti, että puhemies [Paula] Risikkosisäministerinä esitteli siviilitiedustelulait eduskunnalle. Eräänlaista painostusta tämäkin, hän lisää.
Jussi Niinistön mielestä eduskunta on tehnyt poikkeuksellisen perusteellista työtä tiedustelulakien kanssa.
− Ministeriöiden virkamiehet ovat tehneet uutterasti laadukasta työtä ja erikoisvaliokunnat ovat laajaa asiantuntijajoukkoa kuullen tehneet perusteellista valmistelua, perustuslakivaliokunnan kannat pieteetillä huomioiden, ministeri sanoo.
 
PLM Niinistö antaa viuhua
Haiskahtaa lähestyvien vaalien aiheuttamalta populismipuuskalta. Jossain valtiossa hallinnolle ongelmallisista kuoriutuu pedofiileja, meillä talebaneja. Tuskin Riskikko ihan yksin teki päätöstä ottaa aikalisä, joku "syytä epäillä" kynnys on ylittynyt useamman päättäjän mielestä.

Pykälien pitää olla sellaiset, että kestävät myös epävakaampaa aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Scheininin mielestä Jussi Niinistö "sahaa omaa oksaansa" siinä mielessä, että Suojelupoliisi ja sotilastiedustelu kiusaantuvat, jos huomiota yritetään siirtää pois itse asiasta.
Scheinin sanoo odottavansa, että Suojelupoliisi ja sotilastiedustelu irtautuisivat puolustusministeri Niinistön lausunnoista.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...nanottoa-niinisto-sahaa-omaa-oksaansa/7290026


Voisiko Jussi Niinistö ministerinä pyytää Supolta laajennettua turvallisuusselvitystä Martin Scheininista? Selvitettäisiin kerralla, että onko sinne FSB:n suuntaan ollut mitään yhteyksiä viime vuosina. Tämä voisi olla Martininkin etu ottaen huomioon hänen varsin raskauttavan historiansa kommunistisen puolueen johdossa, jotta voisi jatkossa toimia perustuslakiasiantuntijana vähemmällä painolastilla
 
Voisiko Jussi Niinistö ministerinä pyytää Supolta laajennettua turvallisuusselvitystä Martin Scheininista? Selvitettäisiin kerralla, että onko sinne FSB:n suuntaan ollut mitään yhteyksiä viime vuosina. Tämä voisi olla Martininkin etu ottaen huomioon hänen varsin raskauttavan historiansa kommunistisen puolueen johdossa, jotta voisi jatkossa toimia perustuslakiasiantuntijana vähemmällä painolastilla
Älä huoli. Voit uskoa että Scheinin taustat ja keskustelut on käyty tarkalla kammalla läpi ihan ilman pyytämistäkin.
 
Ihmisoikeusjuristi ja professori Martin Scheinin on epäillyt perustuslakiblogissaan(siirryt toiseen palveluun)puolustusvaliokunnan osaamista sotilastiedustelulain valmistelussa.

Mistäs tämä Kremlin juoksupoika AINA pullahtaa esiin?

Ja more to the point: mikä hänen henk. koht. motivaationsa tiedustelulakien vesittämisessä on? Onko tavoite vain maksimoida asiantuntijalausuntojen määrä (joista Esuskunta maksaa hänelle) ja siten tienata tällä, vai mistä se into ajaa tätä asiaa kumpuaa? Kukaan ei tee mitään ilman syytä. Mikä on se taustasyy tässä tapauksessa? Mihinkään ihmisoikeusten puolustamiseen se ei voi liittyä. Ei nimittäin häntä paljoa kiinnostanut Neuvostoliiton toisinajattelijoiden ihmisoikeusten loukkaukset silloin kun Suomen kommunistisen puolueen johtoportaassa istui.
 
Ja more to the point: mikä hänen henk. koht. motivaationsa tiedustelulakien vesittämisessä on? Onko tavoite vain maksimoida asiantuntijalausuntojen määrä (joista Esuskunta maksaa hänelle) ja siten tienata tällä, vai mistä se into ajaa tätä asiaa kumpuaa? Kukaan ei tee mitään ilman syytä. Mikä on se taustasyy tässä tapauksessa? Mihinkään ihmisoikeusten puolustamiseen se ei voi liittyä. Ei nimittäin häntä paljoa kiinnostanut Neuvostoliiton toisinajattelijoiden ihmisoikeusten loukkaukset silloin kun Suomen kommunistisen puolueen johtoportaassa istui.

Lohduttavaa on, että häntä ilmeisesti kiinnostavat suomalaisten ihmisoikeudet.

edit: Perustuslain muutos tehtiin viime vuonna koskien viestitiedustelua. Unohtui.
 
Viimeksi muokattu:
Iso määrä lausuntoja aiheesta niin siviili- kuin sotilastiedustelun osalta.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/K.../Sivut/HE_202+2017_asiantuntijalausunnot.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/K.../Sivut/HE_203+2017_asiantuntijalausunnot.aspx

Lukaisin muutaman lausunnon siviilitiedustelun osalta, ja kyllä niistä aika nopeasti näkyy, että sisäministeriö on pyrkinyt jättämään muutamia olennaisia kohtia plv:n tekemistä muutosvaatimuksista huomioimatta. Ehkä pahimmat ovat tiedustelusta ilmoittamisen velvoite ja massavalvonnan pois rajaaminen. Nämä muutosvaatimukset ovat olleet tiedossa jo vaikka kuinka pitkään, mutta asiaa ei ole korjattu. Tuossa on käynyt niin, että luottivat asian läpimenoon puolustus- ja hallintovaliokunnissa (kuten menikin) mutta jäivät kiinni sitten viime metreillä.

Jännä nähdä mitä nyt käy. Muuttaako plv lausuntoaan vai siirtyykö asia vaalien yli vai mitä tehdään.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Iso määrä lausuntoja aiheesta niin siviili- kuin sotilastiedustelun osalta.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/K.../Sivut/HE_202+2017_asiantuntijalausunnot.aspx

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/K.../Sivut/HE_203+2017_asiantuntijalausunnot.aspx

Lukaisin muutaman lausunnon siviilitiedustelun osalta, ja kyllä niistä aika nopeasti näkyy, että sisäministeriö on pyrkinyt jättämään muutamia olennaisia kohtia plv:n tekemistä muutosvaatimuksista huomioimatta. Ehkä pahimmat ovat tiedustelusta ilmoittamisen velvoite ja massavalvonnan pois rajaaminen. Nämä muutosvaatimukset ovat olleet tiedossa jo vaikka kuinka pitkään, mutta asiaa ei ole korjattu. Tuossa on käynyt niin, että luottivat asian läpimenoon puolustus- ja hallintovaliokunnissa (kuten menikin) mutta jäivät kiinni sitten viime metreillä.

Jännä nähdä mitä nyt käy. Muuttaako plv lausuntoaan vai siirtyykö asia vaalien yli vai mitä tehdään.

Pääasiassa puhtaat paperit.

Oikeuskansleri toteaa hallintovaliokunnan mietinnön täyttävän perustuslain asettamat vaatimukset, mutta esittää yhden enemmänkin poliittisen kuin oikeudellisen huomautuksen perusoikeuksien toteutumisesta. Hallintovaliokunta nimenomaisesti lisäsi esitykseen yleisen periaatesäännöksen, jonka mukaan tietoliikennetiedustelun kohdentaminen ei saa olla syrjivää. Hallintovaliokunnan asiantuntemus näyttäisi olevan parempi kuin metelin nostaneiden kriitikoiden.

Tiedustelulakipaketissa ei ole niin suuria puutteita, etteikö se voisi edetä eduskunnassa. Näin uskovat eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen ja professori Mikael Hidén.

Summarum. Oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntojen mukaan HaV on ottanut huomioon PeV:n ponnet, ja lain pitäisi olla perustuslain mukainen. Eräiltä osin suppeita muutoksia, joten PeV:n tehtävä arvioida ovatko korjaukset riittäviä.
 
Tiivistys:

Näyttää siltä, että Scheininin ja Lavapuron vaatimukset koskettelevat hakuehtoja eli miten tiedustelutehtävässä tietoa saa kerätä ja miten ei.

Hakuetoja sopivasti tiukentamalla arabialaisilla tai kyrillisillä kirjaimilla kirjoitetut ja vaikkapa Android-käyttöjärjestelmästä lähetetyt viestit, jotka suuntautuvat tiettyihin verkko-osoitteisiin, eivät välttämättä tulisi sitten syyniin.

Nyt kisaillaan siis siitä, tulevatko väljät vai tiukat hakuehdot. Mitä tiukemmat, sen epätodennäköisemmin sivullinen ulkomaalainen, joka kävisi vähän lurkkimassa radikaalisivuja, joutuisi syyniin eivätkä hänen "perusoikeutensa" vaarantuisi.
 
Pääasiassa puhtaat paperit.

Oikeuskansleri toteaa hallintovaliokunnan mietinnön täyttävän perustuslain asettamat vaatimukset, mutta esittää yhden enemmänkin poliittisen kuin oikeudellisen huomautuksen perusoikeuksien toteutumisesta. Hallintovaliokunta nimenomaisesti lisäsi esitykseen yleisen periaatesäännöksen, jonka mukaan tietoliikennetiedustelun kohdentaminen ei saa olla syrjivää. Hallintovaliokunnan asiantuntemus näyttäisi olevan parempi kuin metelin nostaneiden kriitikoiden.

Tiedustelulakipaketissa ei ole niin suuria puutteita, etteikö se voisi edetä eduskunnassa. Näin uskovat eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen ja professori Mikael Hidén.

Summarum. Oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntojen mukaan HaV on ottanut huomioon PeV:n ponnet, ja lain pitäisi olla perustuslain mukainen. Eräiltä osin suppeita muutoksia, joten PeV:n tehtävä arvioida ovatko korjaukset riittäviä.

Katso Jääskeläisen lausunto laista 20.2.2019. Kyllä niitä ongelmia on aika monta. Hän mm. viittaa nimenomaan ilmoitusvelvollisuuden ongelmiin ja siitä jo aikaisemmin annettuihin lausuntoihin. Hän tosin sanoo, että hallintovaliokunta on tehnyt muutoksia mutta toteaa myös, että niiden muutosten riittävyys ei ole selvää. Asia siis vaatii jatkoselvitystä.

Professorit Ojanen, Schein, Lavapuro ja Salminen ovat kaikki löytäneet ongelmia hallintovaliokunnan tekstistä. Huomattava on varsinkin Salmisen kanta siitä, että plv oli laittanut lausuntoonsa vaatimuksen, että mikäli lakia muutetaan valtuuksia lisäävästi, se pitää käsitellä uudelleen plv:ssä. Hallintovaliokunta oli näin tehnyt, joten homma tyssää jo siihen. Ja kyllä Hidenkin esittää epäilyjä muotoilujen sopivuudesta.

Eiköhän se näistä syistä tyssännyt eduskunnan puhemieheen jonka tehtävä tosiaan on torpata ehdotus joka saattaa olla perustuslain vastainen, kuten Hiden toteaa.
 
Katso Jääskeläisen lausunto laista 20.2.2019. Kyllä niitä ongelmia on aika monta. Hän mm. viittaa nimenomaan ilmoitusvelvollisuuden ongelmiin ja siitä jo aikaisemmin annettuihin lausuntoihin. Hän tosin sanoo, että hallintovaliokunta on tehnyt muutoksia mutta toteaa myös, että niiden muutosten riittävyys ei ole selvää. Asia siis vaatii jatkoselvitystä.

Professorit Ojanen, Schein, Lavapuro ja Salminen ovat kaikki löytäneet ongelmia hallintovaliokunnan tekstistä. Huomattava on varsinkin Salmisen kanta siitä, että plv oli laittanut lausuntoonsa vaatimuksen, että mikäli lakia muutetaan valtuuksia lisäävästi, se pitää käsitellä uudelleen plv:ssä. Hallintovaliokunta oli näin tehnyt, joten homma tyssää jo siihen. Ja kyllä Hidenkin esittää epäilyjä muotoilujen sopivuudesta.

Eiköhän se näistä syistä tyssännyt eduskunnan puhemieheen jonka tehtävä tosiaan on torpata ehdotus joka saattaa olla perustuslain vastainen, kuten Hiden toteaa.

Nuo hakuparametrit, joista kirjoitin, on se oikea konkreettinen asia kaikkien fraasien ulkopuolella.
 
Nuo hakuparametrit, joista kirjoitin, on se oikea konkreettinen asia kaikkien fraasien ulkopuolella.

Se on yksi niistä asioista. Niitä on muitakin. Olennaisimmat (hakujen laajuuden ja parametrien lisäksi) ovat ilmoitusvelvollisuus, tietojen luovutuksen rajaus ja syrjintäpykälä. Muut kohdat voikin ehkä katsoa juristitaisteluksi. Toki ilmoitusvelvollisuus liittyy hakuparametreihin, koska haluttomuus ilmoitusten tekoon liittyy tietenkinkin osittain pyrkimykseen peitellä toiminnan laajuutta ja kohdetta.
 
Se on yksi niistä asioista. Niitä on muitakin. Olennaisimmat (hakujen laajuuden ja parametrien lisäksi) ovat ilmoitusvelvollisuus, tietojen luovutuksen rajaus ja syrjintäpykälä. Muut kohdat voikin ehkä katsoa juristitaisteluksi. Toki ilmoitusvelvollisuus liittyy hakuparametreihin, koska haluttomuus ilmoitusten tekoon liittyy tietenkinkin osittain pyrkimykseen peitellä toiminnan laajuutta ja kohdetta.

Kun muuttaa lausuntojen fraseologian konkretiaksi, tässä kannetaan erityistä huolta ulkomaalaisten "perusoikeuksista". Siinä koko clue.
 
Jännä nähdä mitä nyt käy. Muuttaako plv lausuntoaan vai siirtyykö asia vaalien yli vai mitä tehdään.

Vatuloidaan vaalien yli. Sitten uusi vasemmistopainotteinen hallitus kuoppaa koko asian. Sitten ihmetellään ja selitellään jos nyt sattuisi joku uusi Turun terrori-iskun kaltainen teko, joka ehkä olisi kyetty estämään mikäli viranomaisilla olisi ollut toimivaltuudet kunnossa. Enkä nyt edes lähde arvioimaan mitenkä käy Venäjän toimien ennustettavuuden suhteen.
 
Vatuloidaan vaalien yli. Sitten uusi vasemmistopainotteinen hallitus kuoppaa koko asian. Sitten ihmetellään ja selitellään jos nyt sattuisi joku uusi Turun terrori-iskun kaltainen teko, joka ehkä olisi kyetty estämään mikäli viranomaisilla olisi ollut toimivaltuudet kunnossa. Enkä nyt edes lähde arvioimaan mitenkä käy Venäjän toimien ennustettavuuden suhteen.
Mikä on olettamus vaadittavasta ajasta valmiuteen suorittaa, mikäli laki tulee voimaan?
 
Vatuloidaan vaalien yli. Sitten uusi vasemmistopainotteinen hallitus kuoppaa koko asian. Sitten ihmetellään ja selitellään jos nyt sattuisi joku uusi Turun terrori-iskun kaltainen teko, joka ehkä olisi kyetty estämään mikäli viranomaisilla olisi ollut toimivaltuudet kunnossa. Enkä nyt edes lähde arvioimaan mitenkä käy Venäjän toimien ennustettavuuden suhteen.

Voi olla että mennään vaalien yli. Olisivat kirjoittaneet lain kunnolla, niin ei tarvitsisi ihmetellä. Aikaa oli kyllä.

En minä usko sitä sentään kuopattavan. On sillä sen verran kannatusta.

Myönnän omalta osaltani kyllä sen, että olisi helpompi pala itselleni jos uskoisin terojen ja Venäjän olevan tuon lain (puhun nyt siis siviilitiedustelusta) todellinen kohde.

Ei olisi pitänyt yhdistää noita lakeja. Siinä tekivät ison virheen mielestäni.
 
Back
Top