Uutisia Kreikasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OldSkool
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta täsmennän / korjaan faktat.

Jenkeissä liittovaltio tai muut osavaltiot nimenomaan ei pelasta osavaltioita. Tästä hyvin tuoreena esimerkkinä tässä Kreikan kanssa samaan aikaan päällä ollut Puerto Ricon velkakriisi (josta harva on tainnut Suomessa kuulla).

https://en.wikipedia.org/wiki/Puerto_Rican_debt_crisis

Sen verran kommentoisin, että Puerto Rico ei ole osavaltio (mikä on sinällään huvittava juttu, koska väkimäärällään se jättää taakseen 20 osavaltiota)...

Toiseksi, käytin ehkä väärää sanaa, eli osavaltioiden pelastamista. Oleellisempaa tässä on suora tulonsiirto, ei niinkään osavaltion hallinnolle rahan kaataminen. USA:n liittovaltio kuluttaa koko liittovaltion alueella kerättyä rahaa niissä osavaltioissa, joissa menee huonosti. Periaatteessa EU:ssakin on budjetti, mutta kooltaan se kalpenee USA:n liittovaltion budjetin rinnalla.

Jenkeissä
  • Kyse on yhdestä maasta
  • Keskinäinen kauppa on vilkasta
  • Talous on samansyklinen
  • Kaikki periaatteessa puhuvat samaa kieltä
  • Ihmiset pystyvät helposti muuttamaan minne vain (taantuvilta alueilta työttömistä hyvin menevien alueiden työllisiksi)
  • Liittovaltiotason pankit, pankkisäätely, talletussuoja ja pankkikriisin hallintajärjestelmät
  • Oma keskuspankki, joka on toiminut paremmin kuin EKP, vaikka Draghi on parantanut huimasti.
  • Liittovaltiotason eläke- ja työttömyysmaksut pitävät konkurssiin menevänkin osavaltion ihmisten tuloista huolta, toisin kuin esim. nyt Kreikassa
Niin, tuohon viimeiseen juuri viittasin. Oleellista ei siis ole rahan virtaaminen "huonoihin" maihin osavaltion kassan kautta, vaan ylipäänsä se, että tulonsiirtoja tapahtuu.

Periaatteessa nuo pankkijutut olisi kyllä mahdollista järkätä EU:ssa vähintään samalle tasolle kuin USA:ssa (jossa ne eivät ole erityisen hyvällä tasolla).

Sykleistä en olisi kyllä niinkään varma. Tai siis noiden liittovaltiotoimien vuoksi syklejä on juuri mahdollista samanaikaistaa.

Muuttamisidea on kyllä EU:ssakin. Tai siis se on juuri työvoiman vapaan liikkuvuuden idea ja käsittääkseni moni espanjalainen onkin paennut oman maansa työttömyyttä paremmille EU-apajille. USA:ssa juuri noiden liittovaltiojuttujen vuoksi tästä ei seuraa huoltovajetta, koska social security raha kiertää sieltä liittovaltion kautta asuivat ihmiset sitten missä tahansa. EU:stä tämä puuttuu.
 
Tässä kun on lukenut uutisia (sähköisessä muodossa) Kreikasta lähiaikoina niin lähes jokaisen uutisen kommenttiosiossa löytyy henkilö tai henkilöitä jotka tuntuvat käyttäytyvän hiukan kuin ns venäjä-trollit. Pääasiallinen viesti on että Troikka(tai vaihtoehtoisesti Saksalaiset ja Raskalaiset pankit sekä Angela Merkel) on paha ja tavallinen kreikkalainen on asiaan syytön ja ei siksi saa joutua kärsimään. Mistä näitä tulee, en kyllä osaa sanoa....

Tilannehan on hyvin yksinkertainen: kreikka on elänyt yli varojensa, valehdellut omasta taloudellisesta tilastaan ja nyt sille ei kukaan halua enää antaa lainaa. Lainaa tarvittaisiin koska omat tulot ei riitä ja menoja ei haluta karsia. Kukaan ei halua antaa lainaa koska näyttää siltä että Kreikalla ei ole kykyä eikä oikein haluakaan maksaa niitä takaisin.

Nämä "kohtuuttomat" troikan vaatimukset ovat siis sitä että he - ainoana - olisivat valmiita antamaan lisää lainaa jos Kreikka tekee tietyt muutokset. Tokihan kreikkalaiset eivät näitä muutoksia halua tehdä, mutta jos kukaan ei lainaa ilman näitä muutoksia anna niin minkäs teet? Kansanäänestys jolla lainoittajan ehdot hylättiin ei kyllä niin millään minun logiikalla anna Kreikalle parempaa neuvotteluasemaa. Ihan realisesti ottaen, kreikan neuvotteluasema on juuri niin huono kuin se voi olla.

Tavalliseen kreikkalaiseen ja hänen syyttömyyteensä tähän soppaan liittyen: maan tapana oleva veronkierto sekä korruptio ON tavallisen ihmisen syytä - ei ole olemassa mitään kansallista ohjetta tai lakia joka käskee veroa kiertämään tai maasuttamaan viranomaista.

Lopuksi täytyy ottaa vielä huomioon että taloudelliset ongelmat ovat suurelta osin seurausta siitä että valtiovalta antaa liian paljon ja ottaa liian vähän. Tämä taas johtuu siitä että poliitikon on helppo luvata etuisuuksia ja veronalennuksia/-helpotuksia ja äänestäjä - tyhmyyttään - antaa äänensä sille joka eniten kuita taivailta lupaa. Jossain vaiheessa olisi äänestäjien pitänyt havaita että talous ei ole tasapainossa ja äänestää sellaisia henkilöitä jotka lupaavat laittaa talouden tasapainoon eikä suinkaan niitä jotka lupailivat asioita jotka on pakko rahoittaa lisälainalla vaikka siihen ei enää olisi varaa.

Jotta tähänkin saataisiin ns natsi-kortti käyttöön niin ei kai kukaan tosissaan väitä että 30-luvulla natseja äänestäneet henkilöt eivät olisi syypäitä natsien valtaanpääsyn jälkeisiin kauheuksiin? Miksi vastaavaa logiikkaa ei nyt voisi käyttää? Kyllä demokraattisen prosessin lopputulema - poislukien tilanne jossa valtaanpääsyn jälkeen ei käännetä pelkkää takkia vaan koko vaatekaappi - on äänestäjien aikaansaannos.

p.s. Pahoitteluni moraalisaarnasta mutta mulle ei vaan aukea että mikä tässä tilanteessa on niin vaikea ymmärtää. Kyllähän kaikki tietää että jos yksityishenkilö elää yli varojensa niin ei siinä auta muita mennä syyttelemään tai äänestämään perheen kesken että suostutaanko voudn maksusuunnitelmaan. Valtio on tietysti hiukan eri juttu kuin yksityishenkilö mutta saman periaatteen pitäisi mielestäni päteä.
 
Kreikkaa ei ole pelastettu. Ja sen vararikko - joka juuri nyt tänään on enemmän tosiasia kuin 2011 - koskettaa meitä, alijäämäistä Suomea, koska joudumme ehkä vielä uuteen tukipakettiin ja lopuksi myös takaus lankeaa maksettavaksi. Kreikka ei elvyttämällä euroeloon nouse. Sen vararikko ja jatkotoimet vaikuttavat nimenomaan Italiaan ja Espanjaan.

Kreikka olisi pelastettu vuonna 2011 päästämällä se irti eurosta omaan valuuttaan. Kreikka olisi nyt kasvu-uralla. Tämän jokainen kansantaloustieteen professori sanoi ja sanoo edelleen.
Kreikkaa oltiin pelastamassa. Kaikki muut PIIGS:it ovat enemmän tai vähemmän toipuneet ja lievällä kasvu-uralla. Kun operaatioon lähdettiin, ei ollut suojamekanismeja, joten Kreikkaa ja muita ei uskallettu jättää oman onnensa nojaan. Kreikka on johdonmukaisesti hidastellut ja kieltäytynyt reformeista.

Ihan turha itkeä "olisi pitänyt". Ei tehty eikä tiedetä mitä olisi tapahtunut.

Saa nähdä mitä tapahtuu. Nyt on suojamekanismit ja poliittisesti halu auttaa häirikköä joka uhkailee ampua itsensä on aika pieni. Eurosta ulospakottamiseen ei ole sopimuksissa mekanismia. Käytännössä on. Kun EKP lopettaa hätäavun Eurot loppuvat kreikan pankeilta ja hallitukselta. Ne ovat patjojen alla ja ulkomaisilla tileillä varakkaammalla väestöllä. Kupongit/drakmat joudutaan ottamaan käytöön jollei poliittista ratkaisua löydy.
 
Juuri tämä periaate on se, mikä on koko eurossa on osoittautunut valuviaksi. USA:ssa dollari toimii siksi, että liittovaltio vastaa tulonsiirtoja käyttäen siitä, ettei yksikään osavaltio mene konkkaan. Eurossa ei tätä ole, vaan jokaisella valtiolla on oma talouspolitiikka, eikä ole mitään ylempää tahoa, joka pitää ne kurissa ja toisaalta auttaa, jos joku joutuu vaikeuksiin. Tai siis ei pitänyt olla. Sitten on väännetty näitä hätäsysteemeitä, joilla velkaantuneita maita on pelastettu.

Mitä tuohon superlamaan tulee, niin euroalueella on ollut superlama viimeiset 7 vuotta. Tämän vaikutus esim. Suomen talouteen on ollut huomattavasti tuhoisampi kuin ne miljardit, joita on käytetty PIIGSien pelastamiseen (siis vaikka ne rahat laskettaisiin täysin menetetyiksi). Suomen BKT on tämän superlaman vuoksi n. 15% alempana kuin missä sen pitäisi olla tasaisella 2%:n kasvulla vuodesta 2007 lähtien. Tuo tarkoittaa sitä, että joka vuosi Suomi käytännössä maksaa 30 mrd. "lamamaksua". Ja tuo on siis täysin menetettyä rahaa. Sitä voi verrata siihen, että Kreikkaan kaadettua rahaa ei koskaan saada takaisin. Puhtaasti taloudelliselta kannalta laskien Suomelle liittovaltiomalli, jossa Suomelta kerättäisiin vuodessa 10 mrd. veroina ja tämä annettaisiin tulonsiritoina eurosta kärsimään joutuneille maille, olisi siis ollut parempi kuin nykytilanne, jos sillä olisi pystytty takaamaan tasainen talouskasvu kuten USA:ssa on nähty vuodesta 2009 lähtien.
EiEi. Meillä oli lama lännen talouden ollessa taantumassa ja Neuvostoliiton kaupan romahtaessa. Kasvun puuttuminen ei ole superlama. Kreikassa on superlama. Syistä voidaan keskustella.
 
Laitan tämän ehkä poliitikkoketjuun, mutta asia oleellisesti kuuluu myös tänne. Sipilä on puhunut.

Sipilä linjasi Suomen kannan Kreikka-neuvotteluihin: Suomi ei maksa enempää

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...luihin-suomen-rahoitusvastuu-ei-kasva/5216110



Mutta miten sitten tämä? Tietääkö kukaan oikeasti mitään? :confused: Tarkoitan siis poliitikkoja jotka näitä lausuntoja antavat?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015070719995508_ul.shtml

Vesa-Matti Saarakkala (ps) sanoi tiistaina aiemmin Iltalehdelle, että kyseinen, valtiovarainministeriönkin tekemä tulkinta on puhdasta saivartelua.

- EVM:n käyttö Kreikan kohdalla lisää Suomen taloudellisia riskejä, Saarakkala totesi.


Ahaa..löytyi tämä asiaan liittyen:


http://www.uusisuomi.fi/raha/86227-juha-sipila-sanoi-sen-aaneen-kreikan-euroero-yksi-polku

Nykyinen Euroopan vakausrahaston EVM:n pääomitus on se, millä mennään.

- Sen puitteissa, mitä pääomaa olemme EVM:iin maksaneen, EVM:ia voidaan käyttää, Sipilä sanoi.

- EVM:n uudessa pääomittamisessa kulkee raja.
 
Ja Patomäki (Vas.) kehuu Kreikkaa...


Piikkinä Kreikan lihassa on maksukyvyttömyys, joka on Patomäen mukaan suoraa seurausta EKP:n politiikasta.

– EKP on ajanut Euroopassa kahta ohjelmaa, joilla pankkeja rahoitetaan ja rahoitusjärjestelmää tuetaan. Kreikka on suljettu molempien ulkopuolelle sillä perusteella, että EKP ei pidä Kreikkaa maksukykyisenä. Kreikan velankestävyys on hyvällä tasolla, mutta ainoa ongelma on se, ettei Kreikassa ole kasvua.

Tämän seurauksena Kreikka on ajautunut puun ja kuoren väliin. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kuitata velkoja velalla.

– Tukipaketit ja hätärahoitus seuraa siitä, että on olemassa maksueriä, jotka langetetaan maksettavaksi juuri nyt. Niitä varten Kreikalla ei ole rahaa. Kreikka on Kansainvälisen valuuttarahaston ja EKP:n pihtiotteessa, Patomäki sanoo.

Syrizalle papukaijamerkki

Patomäen mielestä Syriza on toiminut viidessä kuukaudessa niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Muun muassa velankantokyky on Kreikassa parantunut.

– Syriza on toiminut vaikeissa olosuhteissa poikkeuksellisen kyvykkäällä ja poliittisesti viisaalla tavalla. Jokainen ajoitus, siirto, jokainen retorinen kuvio on palvellut tarkoitusta, jota ei ole nähty. Kansanäänestys oli loistavin manööveri.

Patomäki näkee myös eilisen valtiovarainministerivaihdon poliittisesti älykkäänä siirtona.

– Syrizan hallitus haluaa osoittaa, että kaikki mahdollinen on tehty, jotta tie olisi mahdollista sopua varten.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-keskuspankki-syyna-kreikan-ongelmiin/5215330
 
Mutta miten sitten tämä? Tietääkö kukaan oikeasti mitään? :confused: Tarkoitan siis poliitikkoja jotka näitä lausuntoja antavat?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015070719995508_ul.shtml

Vesa-Matti Saarakkala (ps) sanoi tiistaina aiemmin Iltalehdelle, että kyseinen, valtiovarainministeriönkin tekemä tulkinta on puhdasta saivartelua.

- EVM:n käyttö Kreikan kohdalla lisää Suomen taloudellisia riskejä, Saarakkala totesi.


Ahaa..löytyi tämä asiaan liittyen:


http://www.uusisuomi.fi/raha/86227-juha-sipila-sanoi-sen-aaneen-kreikan-euroero-yksi-polku

Nykyinen Euroopan vakausrahaston EVM:n pääomitus on se, millä mennään.

- Sen puitteissa, mitä pääomaa olemme EVM:iin maksaneen, EVM:ia voidaan käyttää, Sipilä sanoi.

- EVM:n uudessa pääomittamisessa kulkee raja.

Oletan, että Suomi on maksanut vakausrahastoon jo piikkiin kriisirahaa mutta ei halua lisätä vastuita yhtään tässä Kreikka-kysymyksessä.
 
"Jussi Hallaaho
Jos olisin Saksan, Hollannin tai Suomen päättävä elin, ilmoittaisin juuri nyt järjestäväni kansanäänestyksen maani osallistumisesta Kreikan tukemiseen. Tämä olisi otollinen hetki sellaiselle ilmoitukselle. Olen ollut kuulevinani etenkin vasemmalta, että kansan tahtoa ei saa eurokriisin hoidossa sivuuttaa.

Otaksun siis, että saksalaiset, hollantilaiset ja suomalaiset ovat kansoja siinä missä kreikkalaisetkin."

https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/806721432781386

:)
 
"Jussi Hallaaho
Jos olisin Saksan, Hollannin tai Suomen päättävä elin, ilmoittaisin juuri nyt järjestäväni kansanäänestyksen maani osallistumisesta Kreikan tukemiseen. Tämä olisi otollinen hetki sellaiselle ilmoitukselle. Olen ollut kuulevinani etenkin vasemmalta, että kansan tahtoa ei saa eurokriisin hoidossa sivuuttaa.

Otaksun siis, että saksalaiset, hollantilaiset ja suomalaiset ovat kansoja siinä missä kreikkalaisetkin."

https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/806721432781386

:)

Osui ja upposi.
 
Tässä kun on lukenut uutisia (sähköisessä muodossa) Kreikasta lähiaikoina niin lähes jokaisen uutisen kommenttiosiossa löytyy henkilö tai henkilöitä jotka tuntuvat käyttäytyvän hiukan kuin ns venäjä-trollit. Pääasiallinen viesti on että Troikka(tai vaihtoehtoisesti Saksalaiset ja Raskalaiset pankit sekä Angela Merkel) on paha ja tavallinen kreikkalainen on asiaan syytön ja ei siksi saa joutua kärsimään. Mistä näitä tulee, en kyllä osaa sanoa....

Tilannehan on hyvin yksinkertainen: kreikka on elänyt yli varojensa, valehdellut omasta taloudellisesta tilastaan ja nyt sille ei kukaan halua enää antaa lainaa. Lainaa tarvittaisiin koska omat tulot ei riitä ja menoja ei haluta karsia. Kukaan ei halua antaa lainaa koska näyttää siltä että Kreikalla ei ole kykyä eikä oikein haluakaan maksaa niitä takaisin.

Nämä "kohtuuttomat" troikan vaatimukset ovat siis sitä että he - ainoana - olisivat valmiita antamaan lisää lainaa jos Kreikka tekee tietyt muutokset. Tokihan kreikkalaiset eivät näitä muutoksia halua tehdä, mutta jos kukaan ei lainaa ilman näitä muutoksia anna niin minkäs teet? Kansanäänestys jolla lainoittajan ehdot hylättiin ei kyllä niin millään minun logiikalla anna Kreikalle parempaa neuvotteluasemaa. Ihan realisesti ottaen, kreikan neuvotteluasema on juuri niin huono kuin se voi olla.

Tavalliseen kreikkalaiseen ja hänen syyttömyyteensä tähän soppaan liittyen: maan tapana oleva veronkierto sekä korruptio ON tavallisen ihmisen syytä - ei ole olemassa mitään kansallista ohjetta tai lakia joka käskee veroa kiertämään tai maasuttamaan viranomaista.

Lopuksi täytyy ottaa vielä huomioon että taloudelliset ongelmat ovat suurelta osin seurausta siitä että valtiovalta antaa liian paljon ja ottaa liian vähän. Tämä taas johtuu siitä että poliitikon on helppo luvata etuisuuksia ja veronalennuksia/-helpotuksia ja äänestäjä - tyhmyyttään - antaa äänensä sille joka eniten kuita taivailta lupaa. Jossain vaiheessa olisi äänestäjien pitänyt havaita että talous ei ole tasapainossa ja äänestää sellaisia henkilöitä jotka lupaavat laittaa talouden tasapainoon eikä suinkaan niitä jotka lupailivat asioita jotka on pakko rahoittaa lisälainalla vaikka siihen ei enää olisi varaa.

Jotta tähänkin saataisiin ns natsi-kortti käyttöön niin ei kai kukaan tosissaan väitä että 30-luvulla natseja äänestäneet henkilöt eivät olisi syypäitä natsien valtaanpääsyn jälkeisiin kauheuksiin? Miksi vastaavaa logiikkaa ei nyt voisi käyttää? Kyllä demokraattisen prosessin lopputulema - poislukien tilanne jossa valtaanpääsyn jälkeen ei käännetä pelkkää takkia vaan koko vaatekaappi - on äänestäjien aikaansaannos.

p.s. Pahoitteluni moraalisaarnasta mutta mulle ei vaan aukea että mikä tässä tilanteessa on niin vaikea ymmärtää. Kyllähän kaikki tietää että jos yksityishenkilö elää yli varojensa niin ei siinä auta muita mennä syyttelemään tai äänestämään perheen kesken että suostutaanko voudn maksusuunnitelmaan. Valtio on tietysti hiukan eri juttu kuin yksityishenkilö mutta saman periaatteen pitäisi mielestäni päteä.

Eipä kyllä pidä unohtaa tätäkään näkökulmaa, oikeassa olet. Vastaavasti jos rinnastetaan ja haetaan WW2:een ja Aatun nousuun syypäitä niin toisaalta Versaillesin sopimus ei jättänyt muuta vaihtoehtoa saksalaisille. Tai olihan vaihtoehtona pysyvä maaorjuus velkojille eli suunnattomien sotakorvausten saajille. Onkohan Kreikka nyt taloudellisessa tilanteessaan samassa ryöpytyksessä ja hommasta pyritään rahaherrojen taholta maalaamaan yhtä mustavalkoinen kuva? Meitähän harmittaa se että ulkopuolinen taho (eli käytännössä riskejä ottaneet isojen maiden isot pankit politiikkaan vaikuttavien mekanismiensa kautta) ilmoitti meidät jälkikäteen takaajiksi heidän antamilleen lainoille. Ei reilua mutta niin sanominen on populistista pölhöilyä ja se että Ruotsi jäi pois tästä hupailusta (EMU) osoittaa vain sen että me impivaaralaiset olemme vihdoinkin ohittaneet vanhan emämaamme sivistyksen ja valtioviisauden tason???

Tämä kaikki on tietenkin asiaan syvällisemmin perehtymättömän moukan yksinkertaistusta, mutta siltä se päälinjoiltaan vaikuttaa. Mielenkiinnolla seuraan teidän asiantuntijoiden keskustelua asiasta. Kumma kuitenkin kun nuo rahavirrat näyttävät menevän sinne minne ne sallalaiset teoreetikot väittävätkin niiden menevän.
 
"Jussi Hallaaho
Jos olisin Saksan, Hollannin tai Suomen päättävä elin, ilmoittaisin juuri nyt järjestäväni kansanäänestyksen maani osallistumisesta Kreikan tukemiseen. Tämä olisi otollinen hetki sellaiselle ilmoitukselle. Olen ollut kuulevinani etenkin vasemmalta, että kansan tahtoa ei saa eurokriisin hoidossa sivuuttaa.

Otaksun siis, että saksalaiset, hollantilaiset ja suomalaiset ovat kansoja siinä missä kreikkalaisetkin."

https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/806721432781386

:)
Myös Ilves twiittasi samaa anekdoottia pari päivää sitten.
 
Onhan Kreikalla aikasempaakin neuvottelukokemusta tyyliin "yrittänyttä ei laiteta"


"Eroamme EY:stä" – näin Kreikka yritti vedättää Eurooppaa jo 33 vuotta sitten
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/kreikka eu jasen 1982 vaatimukset-38277

- Jo vuonna 1982 Kreikka löi EY-pöytään kovat vaatimukset ja halusi saada kumppanimailtaan lisää rahaa. Vaatimuksiin suhtauduttiin nihkeästi.

- Kiintoisa yksityiskohta neuvotteluissa oli, että samalla kun Kreikka halusi itselleen uusia etuuksia, se asettui vastustamaan EY-maiden Puola-kannanottoa.

- Kreikka-neuvottelujen lopputulos oli, että yhteisö suostui Kreikan maataloustukien korotuksiin, mutta ei muuhun. Kreikassa tosin tulkitaan, että suuri Välimeren rahasto perustettiin sen vuoksi, että Papandreou esitti sitä 1982.
 
Spekulointia rinnakkaisvaluutasta:

Kreikkaan on povattu rinnakkaisvaluuttaa, jos Euroopan keskuspankki EKP katkaisee hätärahoituksen ja raha käytännössä katsoen loppuu. Mitä se tarkoittaa, Nordean ekonomistiHeidi Schauman?

”Jos eurot loppuvat Kreikasta, täytyy alkaa luoda rahaa jollain tavalla, jotta koko talous ei romahda”, Schauman sanoo.

Eurojen loppuessa valtiolla ei ole mahdollisuutta maksaa esimerkiksi palkkoja ja eläkkeitä. Syntyneessä tilanteessa palkat pitäisi maksaa jonkinlaisella velkasitoumuksella. Kyse olisi ikään kuin kansallisen keskuspankin luomasta rahasta. Sillä voisi olla jokin nimi, vaikka drakma.

”Ainakin teknisesti se tarkoittaisi Kreikan euroeroa eli grexitiä, koska silloin maa olisi euroalueen rahajärjestelmän ulkopuolella.”

Tilanne olisi perin sekava, koska Kreikka olisi yhä edelleen euroalueen jäsen. Jos Kreikka haluaa pysyä euroalueessa, niin kukaan ei pysty heittämään helleenejä välttämättä siitä pois.

”Mutta luultavasti, jos tällainen järjestelmä syntyisi, kustannukset eurojäsenyydestä nousisivat niin korkealle, että Kreikkakaan ei haluaisi sellaisessa tilanteessa pysyä pitkään.”

Rinnakkaisvaluutta ei ole uusi asia. Esimerkiksi Kuubassa on käytössä oma pesonsa maan kansalaisille ja toinen peso turisteille. Jos Kreikkaan syntyisi rinnakkaisvaluutta, tilanteessa olisi Kuuban kanssa jotain yhteistä.

”Jos rinnakkaisvaluutta syntyisi, eurojen arvo nousisi Kreikassa”, Schauman arvioi.

Maahan saapuvilla euroturisteilla olisi kovaa ulkomaista valuuttaa, jota ei saa Kreikasta. Kreikan täytyisi kuitenkin maksaa euroilla, joita maan ulkopuolelta euroalueelta ostetaan. Tuontituotteet muun muassa kallistusivat.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulk...isi-kreikan-euroeroa/?shared=87734-046bf0a6-1
 
Kreikkalais-suomalainen nuori kertoo tuttujen ahdingosta.

– Kreikka on täynnä ihmisiä, jotka eivät ole ikinä nähneet vilaustakaan rahoista, jotka on veronkierrossa kavallettu tai poliitikkojen toimesta siirrelty sinne tänne.Olen itse nähnyt Ateenassa omin silmin esimerkiksi, kuinka arvokas vanhus joutuu kaivamaan roskiksista ruokaa. Setäni yritykset menivät nurin ja nyt hän tekee kolmea työtä ja ajaa öisin taksia voidakseen edes jotenkin elättää perheensä. Ja nämä tapaukset eivät siis ole poikkeuksia, vaan arkea.

http://kioski.yle.fi/omat/suomalais-kreikkalainen-nuori-kreikka-on-kuin-teho-osaston-potilas
 
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015070719998228_ul.shtml

IL:n jättireportaasi: He ajoivat Kreikan kaaokseen

Tiistai 7.7.2015 klo 21.50

Kreikan taloussoppaa ovat olleet keittämässä vuosien varrella kymmenet poliitikot. Iltalehti esittelee keskeisimmät päätöksentekijät.

Georgios Papandreou
Papandreou toimi Kreikan pääministerinä vuosina 2009-2011.

Papandreou suunnitteli Kreikalle mittavaa talouden investointipakettia, verouudistusta ja korruptionvastaisia toimia. Hän halusi järjestää kansanäänestyksen lainaohjelmasta, joka olisi vaatinut tiukkoja talousleikkauksia. Kreikassa nähtiin laajoja leikkauksia vastustavia lakkoja ja protesteja Ateenan Syntagma-aukiolla.

Velkojat eivät kansanäänestyksestä ilahtuneet, ja se peruttiin. Pian tämän jälkeen Papandreoun hallitus ilmoitti eroavansa.

Papandreoun euroryhmän ja IMF:n kanssa neuvottelema 110 miljardin lainaohjelma kuitenkin hyväksyttiin. Kreikka pystyi sen avulla maksamaan merkittävän osan erääntyvistä veloistaan, mutta johti merkittäviin leikkauksiin, jotka vauhdittiviat Kreikan talouden supistumista..

Lainaohjelma loi tarpeen Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) perustamiselle vuonna 2011.

Georgios Papandreou on Andreas Papandreuon poika.

Konstantinos Simitis
Konstantinos Simitis. (EPA / AOP)
Simitis toimi Kreikan pääministerinä vuosina 1996-2004. Hänen vaikutuksestaan Kreikka hyväksyttiin euroalueeseen vuonna 2001. Kreikan julkinen velka oli jo tuolloin reilusti yli talous- ja rahaliitto Emun ohjeellisen rajan, mikä on 60 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Jo euroon liittymisen yhteydessä epäiltiin, että Kreikan oli saanut budjettivajeensa ja inflaatioluvut Emun edellyttämälle tasolle laskelmilla, jotka eivät kestäisi pidemmän ajan tarkastelua. Myöhemmin varmistui, että Simitisiksen johtama hallitus oli kaunistellut maan talouslukuja, jotta Kreikka pääsisi mukaan euroon.

Kostas Karamanlis
Kostas Karamanlis. (EPA / AOP)
Karamanlis toimi Kreikan pääministerinä vuosina 2004-2009. Hän joutui epäkiitolliseen asemaan globaalin talouskriisin iskettyä koko Eurooppaan 2008-2009, jolloin Kreikankin budjettivaje nousi yli 10 prosentin.

Karamanlisin johdolla hallitus teki mittavia säästöleikkauksia ja yksityisti valtion omistamaa teollisuutta.Hän ei kuitenkaan pystynyt vastaamaan globaalin talouskriisin haasteisiin, vaan hänen uudistuksensa jäivät puolitiehen. Hän jatkoi edeltäjiensä etujenjakopolitiikkaa, ja hänen hallituskaudellaan palkattiin noin 60 000 uutta virkamiestä.

Karamanliksen setä on Konstantinos Karamanlis, joka toimi useina vuosina Kreikan pääministerinä ja presidenttinä useina kausina vuosien 1955-1995 välillä.

Giorgios Papakonstantinou
Papakonstantinou toimi Kreikan valtiovarainministerinä vuosina 2009-2011. Loppuvuodesta 2009 Papakonstantinou paljasti euroryhmän kokouksessa, että maalla on 300 miljardia euroa julkista velkaa. Se on suhteellisesti enemmän kuin yhdelläkään EU-valtiolla koskaan aiemmin.

Kreikan budjettivaje olikin 12,7 prosenttia, eikä 3,7 prosenttia, kuten aiemmin ilmoitettiin. Euromaiden vakaussopimuksen sallima määrä on kolme prosenttia.

Papakonstantinou oli keskeinen henkilö Kreikan ensimmäisen tukipaketin neuvottelussa. Hänet tuomittiin vuoden 2015 maaliskuussa vuoden ehdonalaiseen vankeuteen veronkiertotutkinnan sotkemisesta.

Loukas Papadimos
Loukas Papadimos. (EPA / AOP)
Papadimos toimi Kreikan pääministerinä 2011-2012. Hän on työskenteli Euroopan keskuspankin varajohtajana 2002-2010, eli juuri silloin, kun Kreikka hyväksyttiin euroalueeseen väärin perustein.

Antonis Samaras
Samaras vaikutti Kreikassa valtiovarainministerinä jo vuonna 1989, mutta oli maan pääministeri 2012-2015. Toimiessaan oppositiojohtajana hän kieltäytyi hyväksymästä EU:n ja Kansainvälisen valuuttarahaston lainaehtoja, jolloin ensimmäisen yritys kriisipaketista kaatui. Noustuaan pääministeriksi vuonna 2012 hän kuitenkin hyväksyi tukipaketin.

Toukokuussa 2012 Kreikka ajautui poliittiseen umpikujaan, kun parlamenttivaalien jälkeen maan suurimmat puolueet eivät onnistuneet muodostamaan hallitusta.

Uusintavaalien jälkeen Samaras nousi pääministeriksi Nea Dimokratian ja Pasokin hallitukseen. 

Nykyisin  Samaras  on Kreikan parlamentin oppositiojohtaja  sekä Syriza-puolueen vaikutusvaltaisin kriitikko.

Andreas Papandreou

Sosiaalidemokraattisen PASOKiin kuuluva Papandreou toimi Kreikan pääministerinä vuosina 1981-1989. Papandreoun aikana julkisen sektorin koko paisui merkittävästi, ja virkamiesten etuuksiin tehtiin suuria korotuksia.

Papandreoun ajama säästöpolitiikka johti rahoitusskandaaliin ja levottomuuksiin. Häntä syytettiin korruptiosta ja hän joutui lopulta eroamaan syytteiden takia. Papandreou todettiin kuitenkin syyttömäksi vuonna 1992.

Andreas Papandreoun poika on Kreikan pääministerinä toiminut Georgios Papandreou.

Konstantinos Mitsotakis

Mitsotakis oli Kreikan pääministeri 1990-1993 ja Andreas Papandreoun verivihollinen.  Hän  pyrki  vähentämään valtion menoja, uudistamaan  virkamiehistöä  ja  yksityistämään  valtionyrityksiä  eli  toimimaan täysin Papandreoun noudattaa politiikkaa vastaan.

Hänen tyttärensä Dora Bakoyannis oli Kreikan ulkoministerinä 2006-2009. Myös hänen poikansa Kyriakos Mitsotakis on toiminut ministerinä Antonis Samarasin hallituksessa 2011-2015.

Evangelos Venizelos
Evangelos Venizelos. (EPA / AOP)
Venizelos toimi Kreikan valtionvarainministerinä 2011-2012. Hän neuvotteli Kreikan toisen lainaohjelman toteuttamisesta. Venizelos tuli tunnetuksi ristiriitaisena hahmona, sillä hän syytti lainoittajia kreikkalaisten nöyryyttämisestä. Hän korotti kiinteistöveroa, joka ei kuitenkaan ulottunut täysimääräisesti kaikkein suurimpiin kiinteistöihin. Venizeloksella on omistuksessaan 23 kiinteistöä. Venizelos valmisteli myös lakiesityksen, joka toi syytesuojan hallituksen korruptiosta syytetyille ministereille.

Alexis Tsipras
Eurokriittinen Tsipras nousi Kreikan pääministeri tammikuun lopussa järjestetyissä parlamenttivaaleissa. Hän nosti äärivasemmistolaisen Syriza-puolueen valtaan vastustamalla talouden tiukkaa säästökuria ja leikkauksia.

Tsipras epäonnistui yrityksessään saada Kreikan velkojat luopumaan monista aiemmin sovituista leikkauksista ja uudistuksista, jotka olivat ehtona toisen hätäohjelman viimeisen 7,6 miljardin lainaerän suorittamiselle.

Vastalauseena pääministeri julisti kansanäänestyksen velkojien viimeisen sopimusesityksen hyväksymisestä

"Rosvoja kaikki"

Suomen Ateenan suurlähettiläänä toimineen Ole Norrbackin mukaan Kreikan ajautuminen talouskatastrofiin johtuu koko yhteiskunnan rakenteesta, eikä yksittäisistä ihmisistä.

- Korruptio on maan tapa. Kun uusi päättäjä pääsee valtaan ja saa hyvät edut, on käytäntöjä vaikea lähteä muuttamaan. Tietysti Kreikassa on isompia ja pienempiä rosvoja, mutta näin länsimaisesti ajateltuna rosvoja yhtä kaikki, Norrback toteaa.

Myös RKP:n puheenjohtajana ja ministerinä vuosia toimineen Norrbackin mukaan Kreikassa kymmeniä vuosia vallassa vuorotelleet puolueet Nea Dimokratia ja Pasok ovat hoitaneet taloutta aivan yhtä epämoraalisesti. Korruption lisäksi maan suurin ongelma on, ettei olemassa olevia lakeja noudateta.

- Julkinen hallinto on ylisuuri, pankki- ja oikeusjärjestelmään ei voi luottaa, tiedotusvälineet myötäilevät valtaa pitäviä. Miksi kukaan haluaisi maksaisi veroja, kun tiedetään, että ne menevät väärään pussiin, Norrback kysyy.

Ei vain Kreikan syy

Taloustilastojen väärentäminen ei ollut Norrbackin mukaan ainoastaan kreikkalaisten syytä.

- Kreikalla ei ollut järjestelmällisiä tilastotietoja, joten ne tekivät tiedot EU:n pyynnöstä. Jo euroon liittymisen yhteydessä tiedettiin, etteivät tilastot ole luotettavia.

Norrbackin mielestä troikka (EU, IMF ja EKP) arvioivat Kreikkaa liian kapeasti finanssipolitiikan näkökulmasta, kun maan eurojäsenyydestä päätettiin.

- Varsinaista maan ongelmien syytä eli koko yhteiskunnan rakenneongelmaa ei huomioitu riittävästi. Olisi tarvittu laajempaa ymmärrystä Kreikan yhteiskunnan toiminnasta, jotta aitoihin ongelmiin olisi osattu puuttua.

Sukujen ja puolueiden vuorottelua

Kreikkaa on hallinnut everstijuntan kaatumisen (1974) jälkeen kolme dynastiaa, konservatiivista Nea Dimokratiaa edustaneet Karamanlisin ja Mitsotakisin suvut sekä sosialistista Pasokia edustanut Papandreoun suku.

Suvut ja puolueet vuorottelivat hallituksessa Kreikan kaksipuoluejärjestelmässä, ja pyrkivät pysymään vallassa jakamalla avokätisesti etuja saadakseen kannattajia.

Kun hallituspuolueet vaihtuivat usein, jouduttiin aloittamaan aina alusta, koska uuden hallituksen politiikka oli suuressa määrin vastakkainen edeltäjäänsä nähden.

Tämä on vaikuttanut merkittävänä syynä Kreikan kriisiin, vaikka dynastiat ovatkin 2010-luvulla hiipuneet.

Juttua varten on haastateltu Suomen Ateenan-instituutin varapääjohtaja Erkki Huittista, Helsingin yliopiston tutkijatohtori Timo Miettistä ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun rahoituksen professori Vesa Puttosta.

HANNA GRÅSTEN
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Back
Top