Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä Stoltenbergin Suomi-hehkutus kuulostaa melkein puolittaiselta kutsulta. Kovasti Nato nyt promoaa Suomea maailmankartalle ja leveällä rintamalla.
kertoivat.. ..kummista tapauksista...
Vainoharhainen ei välttämättä ole väärässä!
Virolaistukikohdassa on sovellettu tammikuun tapahtumien jälkeen uusia tiukkoja sääntöjä. Tapan sotilaiden on poistettava puhelimiensa sim-kortit tukikohdassa ja nettiä saa käyttää vain tietyissä turvallisissa paikoissa. Puhelimien paikannustoimintoa ei saa käyttää.
Tuo paperisota rajoilla varmasti helpottuu, siinä kohdassa kun kalustoa aletaan sirtää ihan tosissaan. Rauhan aikana valvontaa on hyvä ollakkin. Kyllähän jokaisen maan viranomaisilla pitää olla tieto omalla maalla kulkevasta vieraan valtion kalustosta. Mutta joku yhtenäinen tomintatapa tuohon kyllä pitäisi saada, koska kalustosiirrot pitää keritä tekemään harmaanvaiheen aikana ja silti kontrolloidusti.
Tuo raideleveys onkin sitten hankalampi ratkastava. Länsi-Eurooppa ja käytännössä koko läntinen maailma käyttää 1435 millistä raideleveyttä, mutta Baltia, Valko-venäjä, Ukraina ja Venäjä sekä muutama muu maa käyttää 1520 leveetä raidetta. Suomi ainoana maailmassa käyttää 1524 levystä raidetta, joka tosin pienen eron vuoksin toimii ristiin Venäläisen standardin kans. Kaupankäynni kannalta kiva juttu, mutta siinä kohtaa kun taivaanranta palaa, niin kovasti paljon mieluummin odottelisin meidän kiskoille sopivia junia ilmansuunnasta länsi.
Vaihtotalkoot olisi niin iso urakka ja aiheuttaisi varmasti kihelmöintiä itänaapurissa, jotta ei varmasti tule tapahtumaan.
Kaksoisstandardi raiteet olisi tietysti kiinostava ajatus, mutta nekin vaatisi käytännössä toisten raiteiden rakentamista limittäin nykyisten kanssa, koska 9 sentin ero on niin pieni, ettei toisen raiteen käyttö yhteisenä onnistu. Tällainen rautatie Suomesta toki ainakin Tornion ja Haaparannan väliseltä osuudelta.
Tätä varten on tosiaan NATOn Isäntämaasopimus, joka määrittelee miten toimitaan kun joukkoja siirretään valtiosta toiseen. Mutta rautatielaitokset eri maissa toimivat kukin omien määräystensä mukaan. Nykykalusto on isoa ja määräykset esim. suurimmasta sallitusta leveydestä vaihtelevat eri maiden välillä. Eri mailla on myös eri käytäntöjä, kuinka "erikoisliikenne" sovitetaan muun liikenteen sekaan ja kuka asian hoitaa. Teknisiä esteitä siten riittää vielä raivattaviksi! Harjoitteleminen isommassa mittakaavassa on kutakuinkin mahdotonta tai ainakin vaikeaa, kun katselee millainen on Keski-Euroopan ratojen junatiheys.kun kalustoa aletaan sirtää ihan tosissaan. Rauhan aikana valvontaa on hyvä ollakkin. Kyllähän jokaisen maan viranomaisilla pitää olla tieto omalla maalla kulkevasta vieraan valtion kalustosta. Mutta joku yhtenäinen tomintatapa tuohon kyllä pitäisi saada, koska kalustosiirrot pitää keritä tekemään harmaanvaiheen aikana ja silti kontrolloidusti.
Raideleveys ratkeaa sillä, että rakennetaan raiteet kolmesta rinnakkain menevästä kiskosta, siten että keskimmäisen ja vaikka oikean muodostaman raiteen leveys on itäläinen ja keskimmäisen ja vasemman leveys läntinen.Tuo raideleveys onkin sitten hankalampi ratkastava. Länsi-Eurooppa ja käytännössä koko läntinen maailma käyttää 1435 millistä raideleveyttä, mutta Baltia, Valko-venäjä, Ukraina ja Venäjä sekä muutama muu maa käyttää 1520 leveetä raidetta. Suomi ainoana maailmassa käyttää 1524 levystä raidetta, joka tosin pienen eron vuoksin toimii ristiin Venäläisen standardin kans. Kaupankäynni kannalta kiva juttu, mutta siinä kohtaa kun taivaanranta palaa, niin kovasti paljon mieluummin odottelisin meidän kiskoille sopivia junia ilmansuunnasta länsi.
Vaihtotalkoot olisi niin iso urakka ja aiheuttaisi varmasti kihelmöintiä itänaapurissa, jotta ei varmasti tule tapahtumaan.
Kaksoisstandardi raiteet olisi tietysti kiinostava ajatus, mutta nekin vaatisi käytännössä toisten raiteiden rakentamista limittäin nykyisten kanssa, koska 9 sentin ero on niin pieni, ettei toisen raiteen käyttö yhteisenä onnistu. Tällainen rautatie Suomesta toki ainakin Tornion ja Haaparannan väliseltä osuudelta.