Uutisia Norjasta

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Varsin yllättävää. Ymmärrän, että jotain ympäripyöreää pitää julkistaa, mutta että noinkin yksityiskohtaista dataa... :oops:
Se on kato yksi asia tuo Free World ja Suomi taas on toinen. ;)

Toisaalta onhan meilläkin pitkät raportit Taipalsaaren sukellusveneonnettomuudesta ja Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta, vaikka nekin kertovat puolustusvoimien ja ko. ajoneuvojen heikkouksista ja vahvuuksista.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/qfQvmw9Jf/2_1991_Taipalsaari.pdf

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2017/J4JG5WeSt/R2017-03_Raasepori_TUTKINTASELOSTUS.pdf

Makupala jälkimmäisestä:

Syndalenista lähetettiin onnettomuuspaikalle harjoitusjoukon kenttäsairaanhoitaja, pelastusupseeri ja liikenneturvallisuusupseeri. Kenttäsairaanhoitaja järkyttyi onnettomuudesta niin, että menetti toimintakykynsä.
Toivottavasti ymmärsi erota (ellei ollut läheisiä osallisena tms. poikkeuksellista syytä reagointiin). Jos ei kestä rauhanajan liikenneonnettomuutta, niin miten sitten kova paikka... Toisaalta varusmiesten toiminta saa kiitosta:

Harjoitusjoukkoon kuuluneet varusmiehet sekä palkattu henkilökunta antoivat loukkaantuneille varusmiehille ensiapua1 ennen ensihoidon ja pelastusalan ammattilaisten saapumista onnettomuuspaikalle.
Onnettomuusauton ohjaamossa ollut upseerikokelas tarkasti heti onnettomuuden jälkeen uhrien tilanteen ja ohjasi varusmiestoverinsa auttamaan heitä.

Lääkintäryhmän varusmiehet tarkastivat uhrien tilan.
He muun muassapeittelivät loukkaantuneet
kylmettymisen estämiseksi ja käyttivät kiristyssidettä
yhden loukkaantuneen vuotavaan raajavammaan.
Onnettomuuspaikalle saapuneen ensihoitajan mukaan yleistilanne paikalla oli yllättävän rauhallinen ja hiljainen. Varusmiehet pitivät huolta jokaisesta loukkaantuneesta ja raportoivat selkeästi potilaiden voinnista.
 

Fencer

Eversti
Se on kato yksi asia tuo Free World ja Suomi taas on toinen. ;)

Toisaalta onhan meilläkin pitkät raportit Taipalsaaren sukellusveneonnettomuudesta ja Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta, vaikka nekin kertovat puolustusvoimien ja ko. ajoneuvojen heikkouksista ja vahvuuksista.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/qfQvmw9Jf/2_1991_Taipalsaari.pdf

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2017/J4JG5WeSt/R2017-03_Raasepori_TUTKINTASELOSTUS.pdf

Makupala jälkimmäisestä:



Toivottavasti ymmärsi erota (ellei ollut läheisiä osallisena tms. poikkeuksellista syytä reagointiin). Jos ei kestä rauhanajan liikenneonnettomuutta, niin miten sitten kova paikka... Toisaalta varusmiesten toiminta saa kiitosta:
Moderni taistelualus vs. BTR-60 on tietysti hieman eri asia, kun mietitään mitä sen haavoittuvuuksista saa huudella lehdistöön.

Tulihan meillä jokunen vuosi sitten Hornet tonttiin. Syytä kommentoitiin muistaakseni niinkin vuolaasti kuin "laitevika"...

Mutta en pane hanttiin, jos norskit tuottavat julkisen 200-sivuisen raportin. (y)
 

Leaderwolf

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
 

Fremen

Ylipäällikkö
En seuraa tai lainaa tweettejä koskaan, todennäköisesti esim. tästä syystä:

"The frigate was returning to Norway after the NATO exercise Trident, where it even had taken part in “high visibility” training."

Ei vaan ole Fremenille sopiva media.

ps. lupasin norjalais-kollegoiden reaktioita/ infoa, vastaus yksiselitteisesti selkää raastavan työvuoron jälkeen:

"mehh..."

Täällä ei ketään alle 60-vuotiasta joiden perhe ei saa alalta elantoaan, kiinnosta asevoimat/ maanpuolustus/ "joku armeija juttu eller"/ vihollisuhka pätkääkään!

Kirjaimellisesti yleisen asevelvollisuuden lopettaminen on hävittänyt häkellyttävän nopeasti kokonaan sen rajapinnan joka maanpuolustuksella oli 'normaaliin yhteiskuntaan'.

Ei.vaan.jengiä.kiinnosta.

Tehdään parhaamme että Suomi välttyy tältä välinpitämättömyyden apatialta, koska jotain noi jutut Suomenkin alueella aina kiinnostavat, niin kauan kuin Suomenlahden yli ei pussit kuivana mennä kahluulahkeissa.
 

Leaderwolf

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
En seuraa tai lainaa tweettejä koskaan, todennäköisesti esim. tästä syystä:

"The frigate was returning to Norway after the NATO exercise Trident, where it even had taken part in “high visibility” training."

Ei vaan ole Fremenille sopiva media.

ps. lupasin norjalais-kollegoiden reaktioita/ infoa, vastaus yksiselitteisesti selkää raastavan työvuoron jälkeen:

"mehh..."

Täällä ei ketään alle 60-vuotiasta joiden perhe ei saa alalta elantoaan, kiinnosta asevoimat/ maanpuolustus/ "joku armeija juttu eller"/ vihollisuhka pätkääkään!

Kirjaimellisesti yleisen asevelvollisuuden lopettaminen on hävittänyt häkellyttävän nopeasti kokonaan sen rajapinnan joka maanpuolustuksella oli 'normaaliin yhteiskuntaan'.

Ei.vaan.jengiä.kiinnosta.

Tehdään parhaamme että Suomi välttyy tältä välinpitämättömyyden apatialta, koska jotain noi jutut Suomenkin alueella aina kiinnostavat, niin kauan kuin Suomenlahden yli ei pussit kuivana mennä kahluulahkeissa.
Silloin kun asiat on liian hyvin ja sitä rataa.. Valitettavaa, mutta sota aina välillä kaikessa karmeudessaan tekee hyvää kansakunnalle. Pitää terävänä, realistisena, kovana.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tästä tapauksesta tuli mieleen norskien Hercules koneen törmäys Kebnekaiseen. Ei tulisi mieleenkään, että meikäläinen Casa voisi joutua vastaavanlaiseen onnettomuuteen.
 

inscout

Kenraali
Se on kato yksi asia tuo Free World ja Suomi taas on toinen. ;)

Toisaalta onhan meilläkin pitkät raportit Taipalsaaren sukellusveneonnettomuudesta ja Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta, vaikka nekin kertovat puolustusvoimien ja ko. ajoneuvojen heikkouksista ja vahvuuksista.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/qfQvmw9Jf/2_1991_Taipalsaari.pdf

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2017/J4JG5WeSt/R2017-03_Raasepori_TUTKINTASELOSTUS.pdf

Makupala jälkimmäisestä:



Toivottavasti ymmärsi erota (ellei ollut läheisiä osallisena tms. poikkeuksellista syytä reagointiin). Jos ei kestä rauhanajan liikenneonnettomuutta, niin miten sitten kova paikka... Toisaalta varusmiesten toiminta saa kiitosta:
Tuo Taipalsaaren tapaus sattui kun olin palveluksessa kyseisessä osastossa. Avoimesta tiedon jakamisesta hieman kommenttia. Onnettomuuden pääsyynä oli taakkatelineen aiheuttama tasapainopisteen muutos vaunussa. Tästä jo Venäläinen alkuperäinen manuaali varoitti. Kaksi päivää onnettomuuden jälkeen taakkatelineet katosivat kaikista BTR-60 vaunuista prikaatissa. Siitä kesti pahuksen pitkä aika (1,5-2v), ennen kuin todettiin virallisesti todettiin "hydrodynaamisen tasapainopisteen muutokseen vaikuttaneen onnettomuuteen". Ja sitä ennen raastupaan päätyi mm. ylimenon johtaja kapteeni S. (loppuaikanani komppanianpäällikköni) ja muutama muu henkilö joilla ei todellisuudessa ollut mitään tekemistä todellisen syyn kanssa joka oli siis suunnitteluvirhe joka tehtiin vastoin vaunun valmistajan ohjeita.

Pointtini. Dataa ja tietoa voi olla vaikka kuinka paljon, mutta kuinka paljon se kertoo siitä, mitä oikeasti tapahtui on toinen asia. Avoimuudellakin voidaan peitellä asioita.
 

Fremen

Ylipäällikkö
Silloin kun asiat on liian hyvin ja sitä rataa.. Valitettavaa, mutta sota aina välillä kaikessa karmeudessaan tekee hyvää kansakunnalle. Pitää terävänä, realistisena, kovana.
Ansiokas TV-sarja "Okkupert" oli vuoden 2015 suurin norjalainen produktio ja suosituin tv-sarja. Täällä ei vaan oikein ylijohdossa jostain syystä tajuttu että miljoona norjalaista katsoi sitä VIIHTEENÄ, ei kauhukuvana!

https://www.imdb.com/title/tt4192998/?ref_=nv_sr_1



Sanon sen suoraan ja lopullisesti, enkä jää jankkaamaan asiasta:

TÄÄLTÄ EI SUOMELLE OLE MITÄÄN SOTILAALLISTA APUA TULOSSA. Ikinä. Piste.

Muuten norjalaiset varmasti auttavat, suomalaiset ovat todella hyvässä maineessa täällä, ja aina jos esim. ilmestyy ajoissa sovitusti jonnekin, sovitut releet mukana, joku kommentoi: "Men gutten er en Finne" - mutta heppu on(kin) suomalainen.

Tämä siis ainoastaan duunihommissa, mutta toistuvasti.

Tää on ainoa maa jossa olen ikinä ollut töissä missä saat käteistä bonusta sairaslomien puuttumisesta.

Alla oleva on meikäläisen laskuopin mukaan vajaa 2 viikkoa vuodessa. Kaikille. Influenssa-korjattuna, mitä vittua se sitten tarkoittaneekaan. Ei ainakaan lisää perseen hinaamisia maksupaikalle kun ei huvita, se on varma!
Muut lomat pidetään kyllä myös. Olen sen verran saikkuhälytyksiä saanut, viimeksi toissapäivänä (kaveri oli tikkana tänään, ihmeparantuminen!), että rento naapuri-kansallinen nuhtelemiseni ei mielestäni täytä vihapuheen tunnusmerkistöä, tai ole rasistista, törkeästä puhumattakaan.

https://www.ssb.no/en/sykefratot
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Moderni taistelualus vs. BTR-60 on tietysti hieman eri asia, kun mietitään mitä sen haavoittuvuuksista saa huudella lehdistöön.

Tulihan meillä jokunen vuosi sitten Hornet tonttiin. Syytä kommentoitiin muistaakseni niinkin vuolaasti kuin "laitevika"...

Mutta en pane hanttiin, jos norskit tuottavat julkisen 200-sivuisen raportin. (y)
Juupajoen Hornet-turmasta ei taida olla olemassa verkossa raporttia, mutta julkisuuteen tiedotettiin yleisluontoisesti turman syyt ja tapahtumat. Koelento-ohjelmaan kuului erikoinen lentotila, pyrstöluisu, ja sitä suoritettaessa oikeaa korkeusperäsintä liikuttavan servosylinterin pääventtiili vikaantui estäen peräsinten normaalin toiminnan. Korkeusperäsinten ohjaus siirtyi mekaaniselle varajärjestelmälle, jolla korkeusperäsinohjauksen kyky on huomattavasti rajoittunut. Tästä johtuen paluu vaakalentoon ei onnistunut normaalisti, ja koneen pudotessa kiihtyvällä vauhdilla ohjaajat hyppäsivät 875 km/h nopeudessa vauhdin lähestyessä kohti pelastautumisen kannalta kriittistä rajaa. Servosylinterin vikaantuminen ei ollut ennustettavissa eikä se liittynyt koneelle tehtyyn modifikaatioon. (Laajemmin asiasta Tekniikka&Talous-julkaisussa.)

Toki kyse on osin eri asioista, kuten kirjoitat, mutta sota-aluksissakin suurimmat salaisuudet lienevät yleisesti ottaen jossakin muussa kuin karkeassa layoutissa tai siinä että olivatko luukut kiinni vai auki. Uskon, että Norjan tapahtumastakin saadaan aikanaan olennaiset tiedot - tuleeko tapahtumasta parin liuskan julkinen yhteenveto vai monisatasivuinen paketti, se nähdään myöhemmin.
 

Fremen

Ylipäällikkö
Juupajoen Hornet-turmasta ei taida olla olemassa verkossa raporttia, mutta julkisuuteen tiedotettiin yleisluontoisesti turman syyt ja tapahtumat. Koelento-ohjelmaan kuului erikoinen lentotila, pyrstöluisu, ja sitä suoritettaessa oikeaa korkeusperäsintä liikuttavan servosylinterin pääventtiili vikaantui estäen peräsinten normaalin toiminnan. Korkeusperäsinten ohjaus siirtyi mekaaniselle varajärjestelmälle, jolla korkeusperäsinohjauksen kyky on huomattavasti rajoittunut. Tästä johtuen paluu vaakalentoon ei onnistunut normaalisti, ja koneen pudotessa kiihtyvällä vauhdilla ohjaajat hyppäsivät 875 km/h nopeudessa vauhdin lähestyessä kohti pelastautumisen kannalta kriittistä rajaa. Servosylinterin vikaantuminen ei ollut ennustettavissa eikä se liittynyt koneelle tehtyyn modifikaatioon. (Laajemmin asiasta Tekniikka&Talous-julkaisussa.)

Toki kyse on osin eri asioista, kuten kirjoitat, mutta sota-aluksissakin suurimmat salaisuudet lienevät yleisesti ottaen jossakin muussa kuin karkeassa layoutissa tai siinä että olivatko luukut kiinni vai auki. Uskon, että Norjan tapahtumastakin saadaan aikanaan olennaiset tiedot - tuleeko tapahtumasta parin liuskan julkinen yhteenveto vai monisatasivuinen paketti, se nähdään myöhemmin.
Oliko tämä se yhteenommeltu kone, jota Kanadassa asti ihmeteltiin?
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Oliko tämä se yhteenommeltu kone, jota Kanadassa asti ihmeteltiin?
Juuri se, Frankenhornet.
 

Fencer

Eversti
Juupajoen Hornet-turmasta ei taida olla olemassa verkossa raporttia, mutta julkisuuteen tiedotettiin yleisluontoisesti turman syyt ja tapahtumat. Koelento-ohjelmaan kuului erikoinen lentotila, pyrstöluisu, ja sitä suoritettaessa oikeaa korkeusperäsintä liikuttavan servosylinterin pääventtiili vikaantui estäen peräsinten normaalin toiminnan. Korkeusperäsinten ohjaus siirtyi mekaaniselle varajärjestelmälle, jolla korkeusperäsinohjauksen kyky on huomattavasti rajoittunut. Tästä johtuen paluu vaakalentoon ei onnistunut normaalisti, ja koneen pudotessa kiihtyvällä vauhdilla ohjaajat hyppäsivät 875 km/h nopeudessa vauhdin lähestyessä kohti pelastautumisen kannalta kriittistä rajaa. Servosylinterin vikaantuminen ei ollut ennustettavissa eikä se liittynyt koneelle tehtyyn modifikaatioon. (Laajemmin asiasta Tekniikka&Talous-julkaisussa.)

Toki kyse on osin eri asioista, kuten kirjoitat, mutta sota-aluksissakin suurimmat salaisuudet lienevät yleisesti ottaen jossakin muussa kuin karkeassa layoutissa tai siinä että olivatko luukut kiinni vai auki. Uskon, että Norjan tapahtumastakin saadaan aikanaan olennaiset tiedot - tuleeko tapahtumasta parin liuskan julkinen yhteenveto vai monisatasivuinen paketti, se nähdään myöhemmin.
Niinpä.

Aluksen haavoittuvuudesta tuli mieleen sen kestävyys esim. ohjusiskun tai tykkitulen suhteen. Onko vihollisella nyt paremmin tiedossa mihin tuli pitää kohdistaa. Mitkä osastot pitää tulvia, jotta alus lamaantuu tai uppoaa.

Lisäksi mitä johtopäätöksiä voidaan tehdä miehistön koulutuksesta, onko Norjan laivaston aluksilla pätevää porukkaa. Mikä on laivaston kyky pelastaa uppoamassa oleva alus.

Nämä mietteet reservin maakrapu sai aikaan 2 min pohdinnalla.
 

Fremen

Ylipäällikkö
Niinpä.

Aluksen haavoittuvuudesta tuli mieleen sen kestävyys esim. ohjusiskun tai tykkitulen suhteen. Onko vihollisella nyt paremmin tiedossa mihin tuli pitää kohdistaa. Mitkä osastot pitää tulvia, jotta alus lamaantuu tai uppoaa.

Lisäksi mitä johtopäätöksiä voidaan tehdä miehistön koulutuksesta, onko Norjan laivaston aluksilla pätevää porukkaa. Mikä on laivaston kyky pelastaa uppoamassa oleva alus.

Nämä mietteet reservin maakrapu sai aikaan 2 min pohdinnalla.
Tuohon voin kommentoida ainoastaan epävirallista spekulaatiota norski-media keskustelupalstoilta, eli ASW-kopterien viivästyminen johtuu siitä lähinnä että lentäjät kypsyivät odottamaan ja lähtivät öljyteollisuuden offshore-pulkkakuskeiksi EUR200k per vuosi. Eli puute ammattitaitoisesta miehistöstä, koska viistolippuiseen työnantajaan ei enää luotettu.

Mikä on huomattavasti suurempi ongelma kuin yhden purkin kolhiminen.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tuohon voin kommentoida ainoastaan epävirallista spekulaatiota norski-media keskustelupalstoilta, eli ASW-kopterien viivästyminen johtuu siitä lähinnä että lentäjät kypsyivät odottamaan ja lähtivät öljyteollisuuden offshore-pulkkakuskeiksi EUR200k per vuosi. Eli puute ammattitaitoisesta miehistöstä, koska viistolippuiseen työnantajaan ei enää luotettu.

Mikä on huomattavasti suurempi ongelma kuin yhden purkin kolhiminen.
Olenkin miettinyt, että mistä hemmetistä siellä löydetään tarpeeksi lentäjiä koptereihin. Jatkuvasti näkyy öljynporauslautoille lentäviä koptereita tutkassa. Siihen päälle vielä suuri määrä lääkärikoptereita. No armeijasta tietysti.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Olenkin miettinyt, että mistä hemmetistä siellä löydetään tarpeeksi lentäjiä koptereihin. Jatkuvasti näkyy öljynporauslautoille lentäviä koptereita tutkassa. Siihen päälle vielä suuri määrä lääkärikoptereita. No armeijasta tietysti.
Siviilipuoli palkkaa myös ulkomaalaisia...
 

Pandahki

Kapteeni
Kyllä osuma jälki viittaa tankkerin keulaan eikä ankkuriin. Ankkurikin toki tuollaisessa ulos tulevassa osassa eli näin jälkeenpäin katsoen niin voi kyllä olla sekin...
Ihan selvästi ollut tuo ankkurin läpimenon ulkoneva osa joka tehnyt vauriot, näkyyhän ne kuvastakin! Laiva ollut törmäyshetkellä täyslastissa, jolloin paikka täsmää. Myös kannen reuna saanut osumaa, joka kuvan lastissa olisi aivan liian korkealla osuakseen mihinkään. Bulbi taas ei ole voinut osua, koska aivan liian syvällä. Ankkurin alin kohta ollut ehkä 1m vesirajasta törmäyhetkellä.
 
Top