Uutisia Norjasta

Mahtaako sotalaivat kulkea noin 'normitilanteessa' muutenkaan kaikki vesitiiviit luukut kiinni? Luulisin että täysi osastointi otetaan käyttöön vasta taisteluhälytyksessä tms. Vuoto on ollut massiivinen, ihme ettei ole tullut kuolonuhreja.
Laivassa on aina tietyt luukut jotka pitää olla ehdottomasti kiinni kun niistä ei kuljeta. Eihän se osastointi muuten mitään auta. Sitten kun on syytä epäillä tulevaa tai jo tapahtunutta osumaa, pitäisi sulkea loputkin jotta vuoto voidaan rajata pienempiin alueisiin koko osaston sijaan.
 
En seuraa tai lainaa tweettejä koskaan, todennäköisesti esim. tästä syystä:

"The frigate was returning to Norway after the NATO exercise Trident, where it even had taken part in “high visibility” training."

Ei vaan ole Fremenille sopiva media.

ps. lupasin norjalais-kollegoiden reaktioita/ infoa, vastaus yksiselitteisesti selkää raastavan työvuoron jälkeen:

"mehh..."

Täällä ei ketään alle 60-vuotiasta joiden perhe ei saa alalta elantoaan, kiinnosta asevoimat/ maanpuolustus/ "joku armeija juttu eller"/ vihollisuhka pätkääkään!

Kirjaimellisesti yleisen asevelvollisuuden lopettaminen on hävittänyt häkellyttävän nopeasti kokonaan sen rajapinnan joka maanpuolustuksella oli 'normaaliin yhteiskuntaan'.

Ei.vaan.jengiä.kiinnosta.

Tehdään parhaamme että Suomi välttyy tältä välinpitämättömyyden apatialta, koska jotain noi jutut Suomenkin alueella aina kiinnostavat, niin kauan kuin Suomenlahden yli ei pussit kuivana mennä kahluulahkeissa.
Tuossahan on jutun lähteenä aldrimer.no, jota joku on sitten uudelleenkirjoitellut. Ei Kreikassa välttämättä ole hajua missä Trident Juncture pidettiin Norjan edustalla. Ja sikälihän lienevät oikeassa, että meriaktiviteetti tapahtui aluevesirajan ulkopuolella.

Mitä sitten tulee tuohon aldrimer.no juttuun, niin kertovat lukuisista lähteistä joita eivät nimeä + ovat haastatelleet joitakin nimettyjä käytännöistä. Kun samassa jutussa kertovat että laivan miehistö on eristettynä, lienevät nämä lähteet siis muilta laivoilta jotka olisivat kuulleet radioliikennettä. Kun joutuvat arvaamaan onko keskustelu laivaliikenteen johtokeskuksen kanssa ollut kaksipuolista, ei tämän henkilökunta liene lähteiden joukossa.
 
Ei, vaan että lännessä ollaan avoimia (ainakin onnettomuuksissa), idässä vaietaan. Suomessa valitaan jompi kumpi vaihtoehto, riippuen virkamieskunnan senhetkisestä suhmuratilanteesta.

Mene ja tiedä. Tiedotusvelvoite perustuu ymmärtääkseni lakiin. Se, että jotain raporttia ei julkaista ei tarkoita sitä, että kukaan ulkopuolinen ei tiedä asiasta mitään. Esim. eduskunnan puolustusvaliokunta saa nähtäväksi yhtä sun toista. Tiedottaminen lienee tilanteen mukainen kompromissi avoimuuden ja järkevän salaamisen välillä.
 
Tuossahan on jutun lähteenä aldrimer.no, jota joku on sitten uudelleenkirjoitellut. Ei Kreikassa välttämättä ole hajua missä Trident Juncture pidettiin Norjan edustalla. Ja sikälihän lienevät oikeassa, että meriaktiviteetti tapahtui aluevesirajan ulkopuolella.

Mitä sitten tulee tuohon aldrimer.no juttuun, niin kertovat lukuisista lähteistä joita eivät nimeä + ovat haastatelleet joitakin nimettyjä käytännöistä. Kun samassa jutussa kertovat että laivan miehistö on eristettynä, lienevät nämä lähteet siis muilta laivoilta jotka olisivat kuulleet radioliikennettä. Kun joutuvat arvaamaan onko keskustelu laivaliikenteen johtokeskuksen kanssa ollut kaksipuolista, ei tämän henkilökunta liene lähteiden joukossa.
Hyvin mahdollista... hetken aikaa luulin että Kreikka NATO-maana osallistuisi suurharjoituksen rahoittamiseen myös, sitten ymmärsin houkkamaisuuteni!
Hienoa ollut seurata teikäläisen kommentointia tähänkin keissiin kyllä, vaikka joistain muista asioista olemmekin lähtökohtaisesti eri mieltä. Tiedät mistä puhut, ja näin tuoreena Skandi-evakkona massiiviset propsit naapurimaahan muuttamisesta, ei tämä nyt niin helpoksi transitioksi osoittautunut kuin olin toivonut, ollenkaan.
Kulttuurit ja toimintatavat uivat syvässä, sisälle on vaikea päästä vaikka kuinka yrittäisi.
 
Niinpä.

Aluksen haavoittuvuudesta tuli mieleen sen kestävyys esim. ohjusiskun tai tykkitulen suhteen. Onko vihollisella nyt paremmin tiedossa mihin tuli pitää kohdistaa. Mitkä osastot pitää tulvia, jotta alus lamaantuu tai uppoaa.

Lisäksi mitä johtopäätöksiä voidaan tehdä miehistön koulutuksesta, onko Norjan laivaston aluksilla pätevää porukkaa. Mikä on laivaston kyky pelastaa uppoamassa oleva alus.

Nämä mietteet reservin maakrapu sai aikaan 2 min pohdinnalla.

Aluksesta voi löytää monia kriittisiä kohteita jo maallikon silmin. Komentosilta, tutkat, meritorjuntaohjuslaukaisimet, ohjussiilo, päätykki... ties kuinka paljon enemmän ammattilaisen silmin. Jos minulla olisi tarkasti osuva tykki, jolla voisin ampua tarkalleen haluamiini kohtiin alusta, niin ampuisin ennemmin näitä kohteita kuin yrittäisin epätoivoisesti upottaa aluksen järkevässä ajassa ampumalla hillittömän määrän laukauksia vesirajaan.

Aluksen osastoinnissa tuskin on erityisiä heikkoja kohtia (vrt. taistelupanssarivaunu voi kestää etusektorista toisen vaunun nuoliammuksen, mutta yläsektorista jo pelkkä kranaattipistooli voi olla vakava uhka). Merelliset uhat kun tulevat pitkälti 360 asteen sektorissa; harvat meritorjuntaohjukset kykenevät iskemään metrilleen, vaan suuri enemmistö ohjuksista hakeutunee lähelle vesirajaa ja omasta perspektiivistään suhteellisen keskelle maalia. Myös torpedo tullee todennäköisimmin kylkeen. Samaten tykeillä osuminen oli vielä 90-luvulla ja vuosituhannen alkupuolella ihan luojassaan vähänkin pidemmiltä etäisyyksiltä, tarkan osumakohdan valinta liikkuvaan maaliin oli mahdotonta. (Miina ehkä osui ja osuu todennäköisimmin etusektoriin, mutta sitä uhkaa lukuunottamatta...)

Nyt tapahtunut onnettomuus ei liene ollut alussuunnittelun lähtökohtana. Vähän kuin Titanicin "kolariturvallisuutta" etutörmäyksessä jäävuoren kanssa arvioitaisiin sen perusteella, että jäävuori repi aluksen kyljen auki pitkältä matkalta. Vaurio on ihan erilainen kuin mitä alus on suunniteltu kestämään, joten epäilen, ettei nyt tapahtuneen perusteella ole mahdollista vetää mielekkäitä johtopäätöksiä aluksen taistelunkestävyydestä ja siihen liittyvistä heikkouksista.

Miehistön koulutustasoa ei mielestäni voi arvioida tämän yksittäistapauksen ja siitä toistaiseksi julkisuuteen annettujen tietojen perusteella. Kenties yhteentörmäys oli monien vakavien laiminlyöntien ja virheiden summa - tai sitten homoseksuaali ruorimies ajoi tahallaan päin tankkeria, me emme tiedä. Sikäli kuin vaurion laajuus ylitti suunnittelulähtökohdat, niin aluksen nykytila ja mahdollinen uppoaminen ovat kuin potilaan kuoleminen lääkärin käsiin - joskus paraskaan hoito ei pelasta.
 
Juu. Aika pelottavia nuo lennot porauslautoille. Muutama vuosi sitten kopteri syöksyi mereen lähellä rannikkoa. Mahdetaanko niitä huoltaa kunnolla.
Varmasti huolletaan, mutta kun se normaali kahden viikon rotaatio tulee täyteen, niin porukka haetaan lautalta, oli keli mikä oli. Muuten seuraa sanktioita ylityksistä ja vaarantamisista jne. Siellä tehdään 12 tuntista vuoroa, vuorotta, 14 päivää, sitten veke kahdeksi tai jopa kolmeksi viikoksi.
Jos muistelee edes omia inttiaikoja, niin lomien palaessa kyllähän se komppanian motivaatio ja suoritus kärsi ihan samantien.
Tangentiaalista, mutta totta siinä mielessä että se jengi kyllä vaihdetaan sieltä porauslautalta uusiin, jollei nyt vuosikymmenen myrsky ole silmillä.
 
Juu. Aika pelottavia nuo lennot porauslautoille. Muutama vuosi sitten kopteri syöksyi mereen lähellä rannikkoa. Mahdetaanko niitä huoltaa kunnolla.
Sen 2016 Super Puma onnettomuuden syynä oli joku vaihdelaatikon sisäinen rattaan rasitusmurtuma, jota ei ilmeisesti perushuollossa kyetty edes näkemään ulkoa päin. Ei siis johtunut huonosta huollosta.

Vuosi sittenhän myös Norjan armeijan ensimmäinen uusi AW101-helikopteri rysähti kyljelleen jonkun testauksen yhteydessä niin että roottori meni tohjoksi. Mikähän lienee senkin syynä ollut... Onko marraskuu vain niin epäonnen kuukausi.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...ngshelikopteret-veltet-mens-rotorbladene-gikk
 
Nusasen vähän pilkundeerusta :giggle: Nykyaikainen torpedo räjähtää alla, ei kyljessä. Kölin alle ja Pum, selkäranka katki.

Hyvä, torpedo tullee todennäköisimmin sivusta? :) Eivät kaikki kiihotu pinnanalaisesta toiminnasta...
 
Telemarkiin rakennettiin uusi hieno sauna järven rantaan, matkailun vetonaulaksi... yksi asia unohtui. Olis ehkä pitänyt kysyä naapurikansalta jolla on noista saunahommista noin 5000 vuoden kokemus. Haalea kelluva vessa maksanut vain 550 000 euroa tähän mennessä.

Kävi ilmi että sähkösauna saa täydellä puhkulla 60 astetta aikaiseksi (kunhan ei kukaan heitä vettä kiukaalle), luvatun 90 asteen sijaan.
Syyllistä etsitään, eikä löydetä koska se olisi tylsää ja epäkohteliasta, ja Norja.

https://www.nrk.no/telemark/badstue-i-tokke-har-problem-med-oppvarminga-1.14285194

ps. Todellisuudessa syypää löytyi heti, paikallisen saunaseuran puheenjohtaja. Jos toi Sunny-Sauna Centerin puhisija saisi samaa tunteen höökyä lauteille, olis ihan case closed. Mutta ei.

pps. kuvat linkissä, kannattaa katsoa!

1541816086142.gif1541816023666.gif1541816086142.gif
 
Nyt tapahtunut onnettomuus ei liene ollut alussuunnittelun lähtökohtana. Vähän kuin Titanicin "kolariturvallisuutta" etutörmäyksessä jäävuoren kanssa arvioitaisiin sen perusteella, että jäävuori repi aluksen kyljen auki pitkältä matkalta. Vaurio on ihan erilainen kuin mitä alus on suunniteltu kestämään

Uppoamattomia aluksia ei edelleenkään siis rakenneta? Aika traumaattisen näköistä jälkeä tuli tässäkin casessa.
 
Ymmärrän että sotaleikeissä rapatessa roiskuu, ja laiva uppoaa silloin tällöin.. Mutta 60 asteinen sauna :cry:

Älä välitä, kyllä se kesähelteillä lämpiää noin 75-asteeseen.:cool: Kuvitteluilla ja luulotteluillahan sauna ei lämpene, lämmönlähde on ylimitoitettava, jos mielii talvella sen saada kuumaksi, eristipä sen miten tahansa. Ja jos ovet rampaavat vähän väliä auki kiinni jne. niin tämä korostuu. Yleensä -isoa saunaa- rakennettaessa virhe tulee lämmönlähteen mitoittamisessa. Lämmönlähde per kuutiot per eristys eivät kerro kaikkea.
 
Älä välitä, kyllä se kesähelteillä lämpiää noin 75-asteeseen.:cool: Kuvitteluilla ja luulotteluillahan sauna ei lämpene, lämmönlähde on ylimitoitettava, jos mielii talvella sen saada kuumaksi, eristipä sen miten tahansa. Ja jos ovet rampaavat vähän väliä auki kiinni jne. niin tämä korostuu. Yleensä -isoa saunaa- rakennettaessa virhe tulee lämmönlähteen mitoittamisessa. Lämmönlähde per kuutiot per eristys eivät kerro kaikkea.
Tähän väliin pikku mainos: Ratia Saunatonttu-kiuas niin ei huolta sauna-Timon kohtalosta. Työpaikalla nimittäin on sellainen niin 65-astetta on jo täysi työ sille.. Ja ps: tästä paska sauna/hyvä sauna-keskustelusta oma ketju?
 
Mistä norjalaiset ylipäätään saavat osaavan miehistön laivaston aluksille ja millä palkalla? Rahaa palaa nykyään Norjassa puolustukseen aika paljon mutta tulokset ovat kyseenalaisia jopa Ruotsiin ja Tanskaan verrattuna.

Omasta työstä on jotain kokemusta pohjoismaisista yhteisprojekteista. Yleensä norjalaiset vetäytyvät viime hetkellä kun havaitsevat että projektissa pitäisi tehdä oikeita töitä. Aikakäsitys on sellainen ettei deadlinet tunnu juuri ahdistavan. Sitten neljä ruotsalaista tekee seitsemän norjalaisen työt puolet halvemmalla ja saaden fiksumman ratkaisun aikaan tai kolme suomalaista neljän ruotsalaisen työt vielä halvemmalla ja tehokkaammin mutta ei niin innovatiivisesti. Noin vähän kärjistänen. Ja tämä on vain ns. museohommista, en edes halua tietää miten asiat ovat teollisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Voidaanko vetää päätelmän että norjalaiset on pohjoismaiden arabeja? Suu käy mutta sanomisiin ei voi luottaa?
 
Back
Top