Fencer
Kenraali
Ylimieliseltä toiminnalta tuo näyttää.
Ollaan ollut oikeen NATO sotaharjoituksissa näyttämässä venäläisille, niin eihän sitä nyt ruveta jotain tannkkeria väistelemään. Ne on muut jotka meitä väistelee.
Alkuperäinen versio.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ylimieliseltä toiminnalta tuo näyttää.
Ollaan ollut oikeen NATO sotaharjoituksissa näyttämässä venäläisille, niin eihän sitä nyt ruveta jotain tannkkeria väistelemään. Ne on muut jotka meitä väistelee.
Riippuu torpedon ohjausjärjestelmästä. Mm. Saksalaisten ääniohjautuvat torpedot iskivät useimmiten peräpuolelta. Toisen maailmansodan torpedot olivat melkein kaikki moniherätteisiä, eli yleisimmin kontakti ja magneettisytytyksellä. Magneettisytytys ja kala 1m kölin alta kohteen boilerin kohdalla oli U-boot perusresepti varmaan kaatoon.Hyvä, torpedo tullee todennäköisimmin sivusta?Eivät kaikki kiihotu pinnanalaisesta toiminnasta...
Lisätään listaasi pykälistä:Videossa tutkamaalit näkyvät selvästi (häivealus Helge Ingstad näkyy selvästi) ja samoin niiden lähimenneisyyttä edustava jälki eli "trail". Se on sitä pitempi mitä suuremmalla vauhdilla kohde liikkuu ja HI:n trail on aika pitkä, eli alus näyttäisi kulkevan sen 17 solmua. Muissa tutkamaaleissa on AIS-laitteen (=kuten ilmailun "toisiotutka") symboli, mikä näyttää aluksen nimen, nopeuden ja liiketietoja kuvaavan vektorin. "Seigrunn"iin ja "Vestbris"in välissä on myös kohde missä ei ole AIS-tietoja.
Kohdassa 00:52 VTS-operaattori ottaa ilmeisesti manuaalisesti Helge Ingstadin seurantaan, seuranta laskee hetken liiketekijöitä ja ne tarkentuvat pian vastaamaan totuutta. Aivan aluksi laite laskee väärin koska seuranta ollut vain hetken päällä mutta trail osoittaa, että suunta ja nopeus ovat pysyneet muuttumattomina.
Katsoin videota törmäykseen ja näyttää siltä, että:
- Helge Ingstadin olisi tietenkin pitänyt väistää oikealle (viime kädessä mihin tahansa, täyskäännös tai ympyrä). Miksi näin ei tapahtunut? Ehkä komentosilta oli täynnä porukkaa ja kukaan ei pitänyt ydintehtävää kirkkaana mielessä? Ehkä he eivät "uskaltaneet" ohjata laivaansa tankkerin ja maiden välistä, heistä vasemmalla eli idässä taas oli samaan suuntaan menijä ja oli tulossa muuta vastaantulevaa liikennettä. Arvailua.
- Toisaalta meriteiden sääntöjen mukaan alusten tulisi ahtaissa kulkuväylissä mennä kulkuväylän oikeaa laitaa, mutta kaikki pohjoiseen menevät tulivat mielestäni ehkä jopa "keskilinjan" vasenta laitaa, Sola TS eniten. Eli ne ovat "oikaisseet", ehkä nekään eivät olleet havainneet ajoissa lähestyvää Helge Ingstadia ajolinjojaan valitessaan, koska se ei ole näkynyt AIS-laitteen maalina.
- Sola TS on ollut tankkerina saattohinauksessa joten voidaan otaksua, että sen ohjailukyky on ollut rajoitettu.
- Helge Ingstadilla ei ollut AIS-laite päällä, mikä oli mahdollisesti kontribuoiva seikka vahinkoon. Tilannetietoisuus sekä Sola TS:n komentosillalla ja VTS-keskuksessa olisi ollut alusta lähtien parempi jos AIS-maali olisi osoittanut nimen. Mutta ymmärrettäväähän se on, että venäläisille ja koko muulle maailmalle ei kerrota missä omat fregatit liikkuvat.
- Siinä vaiheessa kun radiossa annetaan näitä törmäysvaroituksia tilanteessa ollaan jo todella pahasti myöhässä, vaikka tuolloin olisi tehty kaikki voitava ei ole mitenkään varmaa olisiko vahinkoa voitu välttää. Ylipäätään kaikki aika menee outoon passiviseen ihmettelyyn kriittisinä hetkinä, ilmeisesti siinä ainakin selvitetään tilannekuvaa eli käytännössä sitä, mikä alus Helge Ingstad oikein on. Tilannetta heikentää HI:n nopea vauhti, koska tilanne kehittyy nopeammin sen takia kuin se muuten olisi kehittynyt. Kaikki lähti aivan tavanomaisesta tilanteesta mikä sisälsi riskin mutta jo 3,5 minuutin töhöilyn kuluttua oli törmätty, luultavasti 30 viimeistä sekuntia oli tilannetta missä "point of no return" oli jo sivuutettu, eli estääkseen törmäyksen aikaa toimia oli n. 3 minuuttia.
- Jos ajatellaan, että aikaa oli 3 minuuttia, siitä kesti minuutti, että tutkaseuranta alkoi antaa tietoa VTS-keskuskeen (toki vaaran näki ilman sitäkin!) kultaiset pari minsaa on jo aika lyhyt aikaikkuna.
- Sola TS:n komentosillalla on ollut norjalainen luotsi, todennäköisesti hän puhuu norjaa radioon.
Finlexin mahdollisesti releventit pykälät, lisäksi norjalaisilla luultavasti on omia määryksiään tankkialuksien suhteen.
"OSA B
OHJAUS- JA KULKUSÄÄNNÖT
I osasto
Alusten toiminta kaikissa näkyvyysolosuhteissa
9 sääntö
Ahtaat kulkuväylät
a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.
b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.
c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.
d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.
OSA B
OHJAUS- JA KULKUSÄÄNNÖT
II osasto
Toistensa näkyvissä olevien alusten toiminta
14 sääntö
Keulat vastakkain tilanne
a) Kun kaksi konealusta lähestyy toisiaan vastakkaisilta tai lähes vastakkaisilta suunnilta niin, että yhteentörmäämisen vaara saattaa syntyä, kummankin aluksen on muutettava suuntaansa oikealle niin, että ne sivuuttavat toisensa vasen sivu vasenta sivua vastaan.
b) Tällaisen tilanteen katsotaan olevan olemassa, kun alus näkee toisen aluksen suoraan edessään tai melkein suoraan edessään ja yöllä nähdessään toisen aluksen mastovalot linjassa tai melkein linjassa ja/tai molemmat sivuvalot sekä päivällä nähdessään toisen aluksen vastaavasta näkökulmasta.
c) Jos alus on epävarma siitä, onko tällainen tilanne olemassa, sen on pidettävä tilannetta sellaisena ja toimittava sen mukaisesti.
16 sääntö
Väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteet
Jokaisen aluksen, joka on velvollinen väistämään toista alusta, on, mikäli mahdollista, hyvissä ajoin ryhdyttävä tehokkaisiin toimenpiteisiin selviytyäkseen toisesta aluksesta.
17 sääntö
Sen aluksen toimenpiteet, joka ei ole väistämisvelvollinen
a) 1) Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen pidettävä suuntansa ja nopeutensa.
2) Jälkimmäinen alus voi kuitenkin ryhtyä toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi yksinomaan omalla ohjailutoimenpiteellä niin pian kuin on ilmeistä, että väistämisvelvollinen alus ei ryhdy näiden sääntöjen vaatimiin asianmukaisiin toimenpiteisiin.
b) Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.
c) Konealus, joka tilanteessa, jossa alusten suunnat leikkaavat toisensa, ryhtyy tämän säännön a kappaleen 2 kohdan mukaisiin toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi toisen konealuksen kanssa, ei saa, mikäli olosuhteet sen sallivat, muuttaa suuntaansa vasemmalle itsestään vasemmalla Puolella olevan aluksen vuoksi.
d) Tämä sääntö ei vapauta väistämisvelvollista alusta sen väistämisvelvollisuudesta.
18 sääntö
Alusten keskinäiset velvollisuudet
Jollei 9, 10 ja 13 säännössä toisin määrätä:
a) Kulussa olevan konealuksen on väistettävä:
1) ohjailukyvytöntä alusta;
2) alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu;
...
2) Aluksen, jonka liikkuminen on sen syväyksen rajoittama, on navigoitava erityisellä varovaisuudella ottaen huomioon erikoistilanteensa."
Vuodon torjunta on jotenkin epäonnistunut tuossa. USS Cole sai pahemman osuman muttei uponnut.
Hieman joutuu heittämään kysymysmerkkiä aluksen taistelukestävyydelle. Ei sillä, ettei tankkerin kolhaisussa olisi järkyttävää määrää voimaa, mutta TS Sola purjehtii tällä hetkellä Englannin Kanaalissa ja sota-alus on käytännössä tuhoutunut.
USS Colen osuma taisi kastella vähemmän osastoja kuin norskeilla.
Tällä hetkellä ehkä näin mutta Colen vuodontorjunta kesti 96 tuntia ja joutuivat myös sammuttamaan tulipalon.USS Colen osuma taisi kastella vähemmän osastoja kuin norskeilla.
Taisi käydä Titanicit eli pitkä usean osaston mittainen repeämä vesirajassa.

Tuossa vertailussa ei nyt taida olla oikein järkeä. Sama kuin rekka ja auto ottaisivat yhteen niin, että rekka tuuppaa autosta syylärin rikki. Rekka tosiaan jatkaa matkaa, mutta se ei kerro auton kestävyydestä sinänsä oikein mitään. Jokaisella ihmisen tekemällä vehkeellä on sellainen rakenteellinen kohta, joka oikeanlaisesta kolhusta saa koko höskän pois pelistä.
Laiva oli jo ikääntynyt it-risteilijäksi muutettu HMS Curacao, joka tykkiristeilijänä toimiessaan oli tuttu näky Suomenlahdella. Amiraali Cowanin lippulaiva 1919 ja kävi yli 5 kertaa vierailulla Suomessa 1920-luvulla. Oheisena kohtuullisen lyhyt video "incidentistä" Queen Maryn kanssa.Toisessa maailmansodassa Queen Mary katkaisi kevyen risteilijän kahtia kun sellainen sattui tielle osumaan
edit. viimeisimpien kuvien perusteella vajoaminen on jatkunut, tai sitten tuossa on nousuvesi maksimissa.
Tänään iltapäivällä suunnitellusta kymmenestä teräskaapelista oli seitsemän kiinnitetty rannasta laivaan, ja oletettavasti kiristetty... saattaa vetää laivaa myös vähän enemmän sivulleen - enemmän se on upoksissa kuin eilen, se on kuvista selvää, nousuvesi huomioidenkin.Eilen oli keulatykki vielä pinnalla mutta nyt sekin on jo lähes kokonaan veden alla. Merivesi sekä sähkölaitteet ja elektroniikka eivät tunnetusti ole hyvä yhdistelmä. Käytännössä kaikki kastunut pitää korvata uudella jos sitä aiotaan korjata. Kun runkokin on kärsinyt todella pahoja vaurioita jotka vielä pahenevat kun laivaa hinkkaa itseään vasten kalliota niin veikkaan että korjaaminen ei enää kannata.