Uutisia Norjasta

https://yle.fi/uutiset/3-10588208

Norjalaisen teollisuuspohatan vaimo kateissa, sieppausta epäillään – kidnappaajana esiintyvä taho vaatii miljoonalunnaita kryptovaluuttana

Norjalaisen upporikkaan liikemiehen vaimon epäillään joutuneen siepatuksi lokakuun lopussa, kertoo Norjan poliisi. Sieppauksesta epäilty taho vaatii naisen perheeltä jättimäisiä lunnaita.

Kiinteistö- ja energia-aloilla omaisuutensa luoneen Tom Hagenin vaimo Anne-Elisabeth Falkevik Hagen katosi 31. lokakuuta. Hagen ja Falkevik Hagen ovat 68-vuotiaita.

Tieto naisen katoamisesta kerrottiin julkisuuteen keskiviikkona. Falkevik Hagen katosi kotoaan Lørenskogista, joka sijaitsee noin 20 kilometriä itään pääkaupunki Oslosta.

Norjalaisen talouslehden Kapitalin mukaan Hagen on Norjan 172. rikkain mies. Hänen omaisuutensa arvioidaan olevan noin 174 miljoonaa euroa.
Hän omistaa muun muassa 70 prosenttia perustamastaan sähköyhtiö Elkraftista.

Yhdeksän miljoonan euron lunnasvaatimus
Verdens Gang -lehden mukaan Falkevik Hagenin vapauttamisesta vaaditaan 9 miljoonan euron lunnaita. Summa pitää maksaa Monero-kryptovaluuttana. Monero-siirtoja on erittäin vaikea jäljittää.

– Tässä tapauksessa on esitetty lunnasvaatimus ja vakavia uhkauksia. Tällä hetkellä neuvomme perhettä olemaan maksamatta, poliistarkastaja Tommy Brøske sanoi tiedotustilaisuudessa.

Poliisi ei ole vahvistanut lunnasvaatimuksen summaa.

Sieppaajana esiintyvä taho on uhannut käyttää väkivaltaa Falkevik Hageniin, jos lunnasvaatimukseen ei suostuta.

Epäillystä tekijästä ei tietoa
Viranomaiset eivät pysty toistaiseksi vahvistamaan, onko Falkevik Hagen elossa. Poliisin mukaan sieppaajana esiintyvään tahoon on saatu yhteys netin välityksellä.

Poliisilla ei ole toistaiseksi epäiltyjä eikä mitään tietoa naisen olinpaikasta. Tutkijoiden mukaan vaikuttaa siltä, että epäilty kidnappaaja on ammattilainen.

Norjan poliisin mukaan Europol ja Interpol auttavat tapauksen tutkinnassa.

Tapaus on poikkeuksellinen, koska ihmisten sieppaaminen on erittäin harvinaista Norjassa.
 
Helge-korvetti onkin ollut tovin poissa otsikoista, ainakin täällä Norjassa. Polttoainesäiliöt on nyt tyhjennetty ja aseet poistettu, nyt kirotaan huonoa säätä joka estää "nostotoimenpiteet"... tilanne tällä hetkellä:

1548143574659.gifhttps://www.nrk.no/hordaland/framleis-uvisst-nar-fregatten-kan-hevast-1.14393231

Ja kyllä, olen samaa mieltä että paatti näyttää olevan syvemmällä veden alla kuin aikaisemmin! Täällä hyvin todennäköisesti lähinnä toivotaan että koko paatti lipuu mannerjalustalta jonnekin Ahdin Niebelungenin pohjimmaiseen helvettiin, eikä siitä näin ollen tarvitse puhua enää koskaan...1548143574659.gif1548143574659.gif1548143574659.gif1548143574659.gif
 
Helge-korvetti onkin ollut tovin poissa otsikoista, ainakin täällä Norjassa. Polttoainesäiliöt on nyt tyhjennetty ja aseet poistettu, nyt kirotaan huonoa säätä joka estää "nostotoimenpiteet"... tilanne tällä hetkellä:

Katso liite: 27051https://www.nrk.no/hordaland/framleis-uvisst-nar-fregatten-kan-hevast-1.14393231

Ja kyllä, olen samaa mieltä että paatti näyttää olevan syvemmällä veden alla kuin aikaisemmin! Täällä hyvin todennäköisesti lähinnä toivotaan että koko paatti lipuu mannerjalustalta jonnekin Ahdin Niebelungenin pohjimmaiseen helvettiin, eikä siitä näin ollen tarvitse puhua enää koskaan...Katso liite: 27051Katso liite: 27051Katso liite: 27051Katso liite: 27051

Vilkasin tuota linkkiä. Se tuosta vielä puuttuisi, että jos fragatti tuosta vuonon pohjaan valahtaa, niin se samalla kaataisi tuon punaisen hinaajan kyljelleen tms. ;) (pettihän aikaisemmin ne fregatin kallioon kiinnitetyt varmistusvaijeritkin)
 
Helge-korvetti onkin ollut tovin poissa otsikoista, ainakin täällä Norjassa. Polttoainesäiliöt on nyt tyhjennetty ja aseet poistettu, nyt kirotaan huonoa säätä joka estää "nostotoimenpiteet"... tilanne tällä hetkellä:

Katso liite: 27051https://www.nrk.no/hordaland/framleis-uvisst-nar-fregatten-kan-hevast-1.14393231
Ja kyllä, olen samaa mieltä että paatti näyttää olevan syvemmällä veden alla kuin aikaisemmin! Täällä hyvin todennäköisesti lähinnä toivotaan että koko paatti lipuu mannerjalustalta jonnekin Ahdin Niebelungenin pohjimmaiseen helvettiin, eikä siitä näin ollen tarvitse puhua enää koskaan...Katso liite: 27051Katso liite: 27051Katso liite: 27051Katso liite: 27051
Mediahuomio HS:
NORJASSA marraskuussa uponnut suuri sotalaiva saattaa olla tuhoutumassa käyttökelvottomaksi, arvioi Norjan merivoimien komentaja, jota Norjan yleisradioyhtiö NRK on haastatellut.
”Mitä kauemmin fregatti on veden alla, sitä enemmän se vaurioituu”, sanoo kontra-amiraali Nils Andreas Stensønes NRK:lle.
NORJAN puolustusvoimat on aiemmin kertonut, että vuonoon vajonnut laiva on tarkoitus nostaa merestä tammikuun aikana. Stensønesin mukaan kaikkein kriittisin vaihe laivan säilymisen kannalta on sitten kun fregatti on nostettu merestä.
”Kun se nostetaan ja se saa ilmaa ja happea, alkaa voimakas korroosio”, Stensønes toteaa.
Vaurioiden rajoittamiseksi on hänen mukaansa laadittu suunnitelma.
”Joka tapauksessa menee vuosia, ennen kuin alus on käytössä taas, jos sitä ylipäätään on mahdollista pelastaa.”
NORJAN merivoimien 134-metrinen fregatti Helge Ingstad on ollut lähes kokonaan veden alla melkein kaksi kuukautta. Uudehko, lähes 400 miljoonaa euroa maksanut ohjusfregatti upposi 8. marraskuuta, kun se törmäsi säiliölaivaan.
Norjan valtion onnettomuustutkintakomission alustavan selvityksenmukaan fregatin komentosillalla luultiin, että öisessä vuonossa vastaan tullut säiliölaiva oli osa läheistä öljysatamaterminaalia. Säiliölaivan kansivalot olivat päällä, ja ne ilmeisesti näyttivät osalta öljyterminaalin valaistusta.
VALMISTELUT fregatin nostamiseksi merestä ovat käynnissä. Sukeltajat ovat kiinnittäneet nostossa käytettäviä kettinkejä laivaan. Sukeltajien on määrä viikonlopun mittaan jatkaa noston valmisteluja, kertoo Norjan puolustusvoimat verkkosivullaan.
Puolustusvoimien tiedotteen mukaan fregatti on saatu kiinnitettyä uudelleen tukevasti rantaan. Uudenvuoden jälkeen riehuneessa talvimyrskyssä hylky vajosi noin 30 senttimetriä. Myrskyssä yksi kiinnitysvaijereista petti, ja myrskyn jälkeen rantakalliossa huomattin merkkejä halkeamista. Norjan puolustusvoimien mukaan heikolta näyttänyt kiinnitys on siirretty toiseen kiinnityspisteeseen.
Hylky on jouduttu kiinnittämään vaijereilla rantakallioon, ettei se vajoaisi syvemmälle. Muutama päivä onnettomuuden jälkeen marraskuussa vaijerit katkesivat jo kertaalleen, minkä seurauksena hylky upposi niin syvälle, ettei siitä näy meren pinnan yläpuolella juuri muuta kuin tutkatornin huippu.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005955903.html
Joku voisi vääristellä, että "hallitusti siirsimme aluksen hieman syvemmälle, jottei voimakas korroosio pääse pilaamaan laivaa ennen nostoa" ;)
 
Ei ollut sanaakaan siitä miksi niitä tuhottiin. Luki vain että nyt meni puolet torpedoista ja ohjuksista ja toinen puoliska tuhotaan myöhemmin. Eikä kerrota summaa mikä meni harakoille koska se paljastaisi torpedojen määrä mitä laiva voi kuljettaa.
 
Kun en ymmärrä tekstistä mitään, miksi torpeebot räjäytettiin?
Olivatko vaurioituneet oltuaan pinnan alla, vai ihan varuiksi kun olivat olleet mukaan onnettomuudessa?
Torpedojen akut vaurioituivat ollessan pitkän aikaa veden alla. Pelättiin että jos torpedot nostaa ylös niin niiden akut saattaisivat kärähtää ja aiheittaa myrkyllistä savua sun muuta.

Artikkeli aiheesta Google käännettynä englanniksi
https://translate.google.fi/transla...torpedoane-fra-knm-_helge-ingstad_-1.14410463
Batteries in the torpedo are damaged after having a doctor under water for a long time.

- The seawater activated batteries in the torpedo can react in contact with air and cause fire and health damage to smoke. Therefore, I want to be lead was, victory of the captain Bengt Berdal, chief of the mining diver's command (MDK).
 
Vuosi sitten 11 Venäläistä SU-24 hävittäjää harjoitteli hyökkäystä Norjan tutka-asemaa vastaan.

https://thebarentsobserver.com/en/s...-jets-made-mock-attack-norwegian-arctic-radar

11 Russian fighter jets made mock attack on Norwegian Arctic radar
Flying in attack formation, the group of Su-24 attack aircraft turned away just before Norwegian airspace.

1550141031562.png

The dramatic simulated attack happend on February 14th, 2018, Director of Norway’s Intelligence Service, Lieutenant General Morten Haga Lunde, told the audience in his annual speech for the Oslo Military Society on Monday.

Haga Lunde had earlier in the day presented Focus 2019 (in Norwegian), the intelligence service’s report on threats and security analyses.

«Russia’s rhetoric against Norway has grown sharper,» the intelligence director said.

«Russia’s military activity in our region signals dismay with Norway,» Haga Lunde said and stressed that there are «no indications that relations between Russia and the West will improve in 2019.»

He then showed the map of how a group of 11 Sukhoi-24 (NATO name Fencer) supersonic attack aircraft taking of from Monchegorsk air base on the Kola Peninsula flying out in the Barents Sea before taking a 180 degree turn into an attack formation towards Vardø.

Vardø is Norway’s most northeastern town.

«The scenario was very similar to what took place on March 24th, 2017, but this time with more aircraft, in total 11 Fencer planes, in formation, Morten Haga Lunde said in his speech and quoted by TV2.

1550141102195.png

Located on a small island on the Barents Sea coast, Vardø is traditionally a fishing town, but its location close to Russia’s heavy militarized Kola Peninsula makes it a perfect location for radar surveillance.

The so-called Globus-II radar has for decades been a torn in relations between Moscow and Oslo. Officially the radar observes objects in space. It is also believed to be highly capable of monitoring and building a signature database of Russian ballistic missiles.

The radars in Vardø are operated by the Norwegian Intelligence Service.

Kristian Åtland with the Norwegian Defense Research Establishment is expert on Russian military activities in the Arctic. He says to the Barents Observer that the mock attack looks like a «deliberate and carefully planned Russian signaling operation.»

«Obviously, the Russians know that their fighter jets are being tracked by radar when they operate in this region and when they approach Norwegian installations, bases or naval exercise areas in attack formation. Such behavior does not exactly contribute to an atmosphere of trust and predictability at the regional level,» Åtland says.

He explains «this is Russia’s way of conveying its displeasure with political or military developments in the country’s northwestern neighborhood. It is strategic communication by non-verbal means, aimed at influencing or intimidating Western political or military decision-makers.»

«This is the emerging security challenges that Norway is facing in the High North,» Kristian Åtland elaborates.

He points to other regions with similar challenges. «Other countries in the eastern border regions of Europe, like Finland, Sweden, Denmark, Poland and the Baltic states, not least to mention Ukraine, have in recent years experienced similar Russian behavior, even in the form of air border violations.»

«This may potentially heighten the risk of dangerous episodes and lead to a further deterioration of Russia’s already difficult relationship with the West and NATO,» Åtland says.
 
Ilmeisesti harryilivät kruununrinssille Bardussa. Harryily on halvemmalla ostamista rajan toisenpuolelta tms.
 
Sukellusvenefregatin nosto alkaa nyt virallisesti taas ensi maanantaina, tai sitten ei. Todennäköisesti siis ei! Mutta oli mulla asiaakin, laitan tähän ketjuun kun en muutakaan keksi - naapuri teki todella hienon kymmenminuuttisen maisema/ luonto/ fiilistelyvideon kansallispäiväksi viime vuonna, tupsahti juuri vastaan ja voin suositella lämpimästi.

ps. Jos tunnistat alle kolme kohdetta videolla, on korkea aika lisätä Norja tulevien kesien matkailulistalle! Taitaa muuten olla ainoa maa maailmassa, jossa autoloma sähköautolla on täysin järkevä vaihtoehto... :).

 
Sukellusvenefregatin nosto alkaa nyt virallisesti taas ensi maanantaina, tai sitten ei. Todennäköisesti siis ei! Mutta oli mulla asiaakin, laitan tähän ketjuun kun en muutakaan keksi - naapuri teki todella hienon kymmenminuuttisen maisema/ luonto/ fiilistelyvideon kansallispäiväksi viime vuonna, tupsahti juuri vastaan ja voin suositella lämpimästi.

ps. Jos tunnistat alle kolme kohdetta videolla, on korkea aika lisätä Norja tulevien kesien matkailulistalle! Taitaa muuten olla ainoa maa maailmassa, jossa autoloma sähköautolla on täysin järkevä vaihtoehto... :).

Kieltämättä jos sieltä löytyy toimiva sähköauton latausverkosto ja sitä saa käyttää ilman kohtuuttomia maksuja, niin lupaavaltahan tuo kuullostaa sähköauton omistajalle. Pari päivää tien päällä kuluttaisi melkoisen summan edestä bensaa tai dieseliä, mutta sähköauto oikein yllyttää ajamaan lisää.
 
On niitä muutama latausasema.
Tuossa lukee että vihreät toiminnassa, keltaiset suunniteltu vuodelle 2017.

nt47gplzs6


Ja zoomattava kartta: https://www.ladestasjoner.no/kart/
 
Back
Top