Uutisia Norjasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Verdens Gang video HI onnettomuuden VTS ääninauhan ja tutkatallenteen video

VTS on lyhenne Vehicle Trafic Service.
Ääninauhalla kaikki äänet ovat miehiä. Alunperin VTS: kanssa kommunikoi nuori mies ja kun onnettomuus oli tapahtunut kommunikoi keski-ikäinen mies joka mahdollisesti on ollut fregatin päällikkö.
Arvoisat merenkävijät voisitteko mahdollisesti kertoa
komentosiltatyöskentelystä hieman.
Oliko nauhalla ollut nuori mies vahtipäällikkö vai joku muu? Äänen nuoruudesta päätellen ei.

Varmuudella komentosilla on ollut ainakin yksi nainen. Hän oli amerikkalainen harjoittelijavaihtoupseeri.
Kuitenkin sääntöjen mukaan hänellä ei olisi pitänyt mitään roolia aluksen ohjaamisessa.
Mitään muuta emme tiedä virallisesti komentosillalla olleista henkilöistä.

Komentosillalla on myös ääniloki, vai onko?
Nyt kun ei ollut tulipaloa niin senkin pitäisi löytyä pian.

Alus oli aivan uusi ja siinä varmasti kaikki havaintolaitteet olivat parasta mitä rahalla saa.

Kauppalaivamiehet sanovat että jos tämä olisi tapahtunut heillä niin olisi aikaa tiedetty tapahtumien kulku ja vastuut.
Tässä on aivan selkeästi pimittämistä.

Virallista tiedotusta
Puolustusvoimien tiedotus fregattionnettomuudesta
Puolustusvoimain ”foorumi”

LISÄYS
21.11.18 NRK, Komentosillalla oli kuusi norjalaista ja yksi amerikkalainen
”Ulykkesnatten 8.november var det flere personer på broen på KNM «Helge Ingstad» enn det som er normalt. Fem personer inngår i standardbesetningen fregatten; vaktsjef, assisterende vaktsjef, navigatør og to utkikkere.
Men da kollisjonen skjedde var det totalt syv personer til stede på broen. Seks av dem var nordmenn. Den siste var en amerikansk offiser, slik flere medier har meldt onsdag.”


Standardimiehitys fregatin komentosillalla on 5 henkilöä; vahtipäällikkö, apulaisvahtipäällikkö, navigaattori ja kaksi tähystäjää.
Onnettumuushetkellä sillalla oli kuitenkin 6 norjalaista ja yksi amerikkalainen eli yhteensä seitsemän henkilöä.

Nyt on mielenkiintoista se mikä draama siellä on ollut kun ei ole keskitytty aluksen ohjailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa tavataan ihan oman huviveneensä huolimattomuuttaan kolaroiville antaa (meri)oikeudessa sakkotuomioita hyvän merimiestavan laiminlyönnistä. Ja siihen korvausmaksut ja oikeudenkäyntikulut päälle maksettavaksi. Kaiken järjen mukaan norjalaisfregatin komentosillan porukan ja kipparin pitäisi aikanaan joutua johonkin oikeuteen vastaamaan teoistaan.
 
Katselin noita animaatioita joissa on rekonstruoitu näkymät sekä Sola TS:ltä, että HI:lta. Niitä voisi kuvailla oppikirja-tapauksiksi. Ei ole mitään syytä, eikä mitenkään hyväksyttävästi selitettävissä, kuinka HI :n tähystys ei olisi muka kyennyt erottamaan Sola TS:ää. Vastaan on tulossa kaksi pienempää kauppa-alusta, ja jos komentosillalla on ollut edes pieni käsitys siitä mihin suuntaan ovat menossa ja missä paikassa, on selvää että he erottavat kohti tulevan suuremman aluksen sataman valoista. Sola TS :n kansivalot eivät sotke keskeisiä tunnisteita ja mikäli punaista merenkulkuvaloa ei huomaa paljaalla silmällä (joka on aivan käsittämätöntä), sen näkee kiikareilla. Joilla olisi hyvä tutkia sitä mihin valot kuuluvat, sillä :

Mikäli kyseiset valot, joita kohti HI paahtaa 17 solmun nopeudella, eivät kuulu vastaan tulevalle (23 solmun kohtaamisnopeudella) alukselle, ne kuuluvat satamalaitteisiin (17 solmun kohtaamisnopeudella). Ja jälkimmäisessä tapauksessa kohtaaminen tapahtuu hieman myöhemmin, terminaalin ollessa noin 0,6 mpk:n etäisyydellä. Eli kahdessa minuutissa. Se onkin sitten nopeampi pysäytys. Terminaali ei todennäköisesti tule ottaman yhteyttä törmäysvaarasta, toisin kuin Sola TS:n luotsi, ja kehottamaan tekemään jotain ... joten.
 
Suomessa tavataan ihan oman huviveneensä huolimattomuuttaan kolaroiville antaa (meri)oikeudessa sakkotuomioita hyvän merimiestavan laiminlyönnistä. Ja siihen korvausmaksut ja oikeudenkäyntikulut päälle maksettavaksi. Kaiken järjen mukaan norjalaisfregatin komentosillan porukan ja kipparin pitäisi aikanaan joutua johonkin oikeuteen vastaamaan teoistaan.
Mallia ameriikasta.

Former USS John S. McCain commander pleads guilty in plea deal, will retire
https://www.stripes.com/former-uss-...eads-guilty-in-plea-deal-will-retire-1.529163
WASHINGTON — The commander of the USS John S. McCain when it collided with a commercial tanker last year in the Straits of Singapore pleaded guilty Friday to dereliction of duty and acknowledged his role in the deaths of 10 sailors.

Cmdr. Alfredo Sanchez appeared somber and tearful during a special court-martial at the Washington Navy Yard for the criminal charge under the Uniform Code of Military Justice. Sanchez pleaded guilty as part of an agreement and was sentenced to a letter of reprimand and forfeiture of $6,000 in wages. Sanchez, who has spent more than 20 years in the service, said he will retire as part of the agreement.

I am ultimately responsible and stand accountable,” he told the court. “I will forever question my decisions that contributed to this tragic event.”

McCain second-in-command found guilty of dereliction charge
https://www.navytimes.com/news/your...n-command-found-guilty-of-dereliction-charge/
 
Kritiikkiä Hegnar.no:ssa, julkaistu aiemmin 3.12.18 Finansavisenissa (maksumuurissa)
Trygve Hegnar: Bakke-Jensens bommert

Ensimmäisenä kritiikki kohdistuu puolustusministerin salailuun.
”Jos Verdens Gang ei olisi saanut äälilokeja ja tutkakarttoja, emme olisi tietäneet kovinkaan paljoa. Nyt me tiedämme vähän enemmän, mutta ei tarpeeksi. Se että puolustusministeri yrittää tällä diskreditoida media, ei ole ainoastaan virhe vaan on tyhmyyttä.”
Hadde ikke pressen (VG) fått tak i lydlogger og kart, hadde vi visst lite. Nå vet vi litt mer, men ikke nok. At forsvarsministeren benytter dette til å desavuere pressens arbeid, er ikke bare en bommert, men en dumhet.
..........

Se oli opetusta hieruakivillä!
Om bord på KNM «Helge Ingstad» skal det ha vært en amerikansk, kvinnelig navigatør, og vi må legge til grunn at hun er (var) like kvalifisert som sine mannlige, norske kolleger, men ryktene sier at hun deltok i opplæring da det smalt. Opplæring i fjæresteinene.

Tarkoittaako seuraava sitä että tämä nainen opetti vaiko oli opetettavana?
men ryktene sier at hun deltok i opplæring da det smalt”

Pikku hiljaa alkaa tulla anonyymeja tietoja onnettomuudesta. Kukaan ei tule omalla nimellään koska se on kielletty. Puhumattakaan median itsesensuurista ja poliittisesta korrektisuudesta.

PS
Tämän kaiken selittäisi se että tämä amerikkalainen harjoitteluvaihtoupseeri olisi ollut ”ohjailijana”. Ensinnäkään hänellä ei ollut mitään paikallistuntemusta ja hän ei olisi myöskään ymmärtänyt mitään kommunikaatiosta tankkerin taikka VTS:n kanssa.
Tähän viittaa myös se että on ollut kirjoituksia joissa vaaditaan komentokieleksi englantia norjalaisilla aluksilla.
Toistaiseksi tämä on spekulaatiota ja pitää odottaa faktoja jotka tulevat esiin ennen pitkää.
 
Viimeksi muokattu:
Aika uskomattomalta kuulostaa se että joku amerikkalainen, joka on laivalla ihan missä tahansa roolissa, olisi ollut norjalaisen aluksen toiminnasta vastussa ja määrännyt sen toiminnasta. Se ei oikein sovi niihin sääntöihin ja käytäntöihin, joihin merenkulku on perustunut, hyvin pitkän aikaa. Tietenkin on mahdollista, että tuo koko laivastoa ja ilmeisesti myös Norjan poliittista johtoa riivaava typeryys on yltänyt jo niin majesteetillisiin mittoihin, että Norjan merenkulkijoille on ovat päätetty luoda uusi normaali, joka romuttaa kaikki merenkulkuun liittyvät säännöt ja tavat juuriaan myöten. Siellä viikinkipäälliköt kiemurtelee haudoissaan, laivoineen.

On aivan käsittämättömän naivia norjalaisilta kuvitella, että salailulla ja asioiden selittelyllä pystyttäisiin saamaan aikaan mitään positiivista. Tässä on onnistuttu suorittamaan myös valtava epäonnistuminen kriisiviestinnässä. Tämähän vain pahentaa asiaa aivan uusiin mittasuhteisiin, ja herättää kysymyksiä vaikkapa koko laivaston kyvystä suoritua tehtävistään sekä valtiojohdon kyvystä toimia loogisesti ja järkevästi kriiseissä.

Nyt olisi se hetki jolloin, ymmärtäen että pahoja asioita alkaa tapahtumaan silloin kun hyvät miehet eivät hoida hommiaan, olisi Helge Ingstadin päällikön syytä astua esiin ja ilmoittaa julkisesti että kantaa täyden vastuun tapahtuneesta. Hän on tosiasiassa joka tapauksessa vastuussa asiasta; ja vaikka olisi millainen jänishousu, skeida tulee osumaan tuulettimeen enemmin tai myöhemmin,
Mitenkäs se menikään; Kunnia on lahja, jonka mies antaa itselleen.
 
Mallia ameriikasta.

Former USS John S. McCain commander pleads guilty in plea deal, will retire
https://www.stripes.com/former-uss-...eads-guilty-in-plea-deal-will-retire-1.529163


McCain second-in-command found guilty of dereliction charge
https://www.navytimes.com/news/your...n-command-found-guilty-of-dereliction-charge/

Ymmärsinkö nyt oikein.Tyyppi myöntää syyllisyytensä ja vastuunsa
onnettomuuteen jossa kuoli 10 ihmistä. Palkasta vähennetään 6000$ ja sitte jää eläkkeelle?
Toisinsanoen ei joutunut vastuuseen ollenkaa.

Ei taida muissa ammateissa päästä yhtähelpolla 10nestä kuolemantuottamuksesta Yhdysvalloissa. Jopa suomessa olisi tullut enemmän.
Aikamoista hyväveli kerhoilua tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kritiikkiä Hegnar.no:ssa, julkaistu aiemmin 3.12.18 Finansavisenissa (maksumuurissa)
Trygve Hegnar: Bakke-Jensens bommert

Ensimmäisenä kritiikki kohdistuu puolustusministerin salailuun.
”Jos Verdens Gang ei olisi saanut äälilokeja ja tutkakarttoja, emme olisi tietäneet kovinkaan paljoa. Nyt me tiedämme vähän enemmän, mutta ei tarpeeksi. Se että puolustusministeri yrittää tällä diskreditoida media, ei ole ainoastaan virhe vaan on tyhmyyttä.”
Hadde ikke pressen (VG) fått tak i lydlogger og kart, hadde vi visst lite. Nå vet vi litt mer, men ikke nok. At forsvarsministeren benytter dette til å desavuere pressens arbeid, er ikke bare en bommert, men en dumhet.
..........

Se oli opetusta hieruakivillä!
Om bord på KNM «Helge Ingstad» skal det ha vært en amerikansk, kvinnelig navigatør, og vi må legge til grunn at hun er (var) like kvalifisert som sine mannlige, norske kolleger, men ryktene sier at hun deltok i opplæring da det smalt. Opplæring i fjæresteinene.

Tarkoittaako seuraava sitä että tämä nainen opetti vaiko oli opetettavana?
”men ryktene sier at hun deltok i opplæring da det smalt”

Pikku hiljaa alkaa tulla anonyymeja tietoja onnettomuudesta. Kukaan ei tule omalla nimellään koska se on kielletty. Puhumattakaan median itsesensuurista ja poliittisesta korrektisuudesta.

PS
Tämän kaiken selittäisi se että tämä amerikkalainen harjoitteluvaihtoupseeri olisi ollut ”ohjailijana”. Ensinnäkään hänellä ei ollut mitään paikallistuntemusta ja hän ei olisi myöskään ymmärtänyt mitään kommunikaatiosta tankkerin taikka VTS:n kanssa.
Tähän viittaa myös se että on ollut kirjoituksia joissa vaaditaan komentokieleksi englantia norjalaisilla aluksilla.
Toistaiseksi tämä on spekulaatiota ja pitää odottaa faktoja jotka tulevat esiin ennen pitkää.
"huhujen mukaan hän osallistui opetukseen/ koulutukseen kun kolisi"...
 
Ymmärsinkö nyt oikein.Tyyppi myöntää syyllisyytensä ja vastuunsa
onnettomuuteen jossa kuoli 10 ihmistä. Palkasta vähennetään 6000$ ja sitte jää eläkkeelle?
Toisinsanoen ei joutunut vastuuseen ollenkaa.

Ei taida muissa ammateissa päästä yhtähelpolla 10nestä kuolemantuottamuksesta Yhdysvalloissa. Jopa suomessa olisi tullut enemmän.
Aikamoista hyväveli kerhoilua tuolla.
Vaikuttaa jonkinmoiselta sopimukselta. Olisihan tuon tunnustuksen voinut tehdä jo aikoja sitten.
Josta tietenkin tulee mieleen; minkätyyppistä kauppaa siinä lienee käydyn.
 
Puolustusministeri Frank Bakke-Jensen ja puolustusvoimain komentaja ovat olleet Suurkäräjien(eduskunnan) kuultavana suljetussa tilaisuudessa, jossa he antoivat vuotuisen selonteon puolustusvoimien toimintakykyistä.
Ministeriä kritisoitiin siitä että hän oli jo löytynyt syyllisen meriliikennekeskuksen (VTS) ääni- ja tutkalokien vuotoihin, vaikka oli kieltänyt mediaa menemästä asioiden edelle.
Kilder til NRK

Toinen juonne on että poliisi tutkii meriliikennekeskuksen toimintaa.
Seuraavassa jutussa on kuva kuinka hieno merikliikennekeskus on.
VG: Politiet etterforsker trafikksentralen

Frank Bakke-Jensen on ollut vasta viime vuoden Elokuusta puolustusministerinä. En syyttäisi häntä toimintakulttuurista joka on syntynyt pitkän ajan kuluessa.
Salailu on kuitenkin täysin väärin.

Mielenkiintoista on kuitenkin havaita että vuodesta 2001- lähtien on ollut ennen Bakke-Jenseniä ainoastaa vuoden mies puolustuministerinä. Käytännöllisesti katsoen on ollut nainen viisitoista vuotta yhteenmenoon puolustusministerinä.
Lista Norjan puolustusministereistä
 
Taas on vatkattu teknisiä asioita mutta itse tapahtumista ollaan täytsin tietämättömiä
Edellisessä artikkelissa oli hieno kuva 21,5 MW:n kaasuturbiinista:
Kaasuturbiini
Tarkasti ottaen artikkelin kuvat olivat sisaraluksesta, mutta ei eroa nyt uponneesta fregatista.
Fregatissa on 2 x 4,5 MW dieselit joita käytetään taloudellisessa ajossa mutta kun tarvitaan nopeutta niin otetaan käyttöön kaasuturbiini.
Ikävä kyllä, hieno kallis kaasuturbiini on nyt suollavesikylvyssä.

Kysymys on myös sota-aluksesta jossa on hyvin tuhovoimainen aseista. Entä jos miehistö tumpeloi niiden kanssa?
Entä jos aseiden tuhovoima olisi päässyt törmäyksessä valloilleen?
 
Minkä verran vaikutti tuo tankkerin väistö tyyrpuuriin hetkeä ennen törmäystä? Sehän oli kyllä meriteiden sääntöjen mukaan oikein tehty ja kehotettu Helgeä kääntämään myös tyyrpuuriin.

Olisiko ankkuri raapinut kylkeä, vai olisivatko sileät osat kyljistä osuneet?
 
Jos HI olisi tullut vastaavalla tavalla laivastovierailulle Helsinkiin, keskellä yötä - tuolla nopeudella kapeaa väylää - tutkakuvaa katsomatta/ymmärtämättä - vastaamatta VTS:n huhuiluun - kykenemättä erottamaan valoja toisistaan(niitä on muuten paljon tuossa merellä), olisi todellinen ihme jos meillä ei olisi ollut suuronnettomuutta jossa satojen laivamatkustajien henki vaarassa.
Minä luulen, että tuo lähestyminen ja meillä olisi viritetty meritorjuntaohjuksia ja Hornetit kaartaisivat paikalle kun samaan aikaan soittaisimme Norjaa ja kertoisimme epäilyistämme norjalaisaluksen kaappauksesta.
 
Ensimmäistä kertaa törmäyksen jälkeen tulee laivan päällikkö, komentajakapteeni, Preben Ottesen julkisuuteen Verdens Gang -lehden haastattelussa.
Siinä ei ole mitään ihmeellistä jo syystäkin että törmäyksen aikaan Ottesen nukkui. Joskus on päällikönkin nukuttava. Törmäys tapahtui 4.03 yöllä.
Ne kaikki mielenkiintoiset asiat uupuvat. Tiedämme vain että komentosillalla oli seitsemän henkeä kun törmäys tapahtui ja yksi niistä oli amerikkalainen harjoitelijavaihtoupseeri.
Luonnollisestikin seuraavaa kiinnostava asia on että kuka oli komennossa kun Ottesen nukkui ja miten komentava upseeri ja ryhmä toimi.
Komentosillan normaali miehitys on 5 henkeä.
VG, 20.12.18 Helge Ingstadin päällikön haastattelu

Näyttää siltä että komentosillan tapahtumista saadaan ennemmin taikka myöhemmin tietoa.
Ei olisi ainakaan puutetta asiantuntemuksesta taikka resursseista puutetta Kripoksella.
VG, 14.12.18. Kripoksen teknikot ja elektroniikkaa

Puolustvoimat ovat ilmoittaneet että Helge Ingstadin nosto lykkääntyy turvallisuussyistä Tammikuulle.
Onnettomuustutkintaan sillä ei pitäisi olla vaikutusta koska ns datalaitteet ovat lehtitietojen mukaan noudettu aluksesta ja ovat Kripoksen teknikkojen hallussa.
 
Suraava Teknisk Ukebladin juttu on yksi kaikkein parhaimmista artikkeleista mitä on tähän mennessä on ollut

Artikkelin ensimmäinen kuva on 360 asteen näkymä komentosillalta. Sitä pitää pyöritellä sormella.
Toimii alkuperäisessä tekstissä.

Sisarfregatti Otto Sverdrupin päällikkö Iris Fivelstad kertoo ykstityiskohtaisesti tehtävistä ja laitteista komentosillalla. Tämä on sekä videolla jossa hän on aluksensa komentosillalla että artikkelin tekstissä.

Teknisk Ukeblad, 22-12-18, Google-käännös englanniksi
Alkuperäinen artikkeli norjaksi

Tekstissä kerrotaan että vuoronvaihto on tapahtunut 4 minuuttia ennen onnettomuutta, joka tapahtui 4.03. Normaali miehitys on viisi henkeä ja nyt oli seitsemän komentosillalla. Yksi näistä oli englantia puhuva harjoittelijavaihtoupseeri.

Komentajakapteeni(?) Iris Fivelstadin kertomuksen perusteella tuntuu vieläkin käsittämättömämmältä miten tälläistä on saattanut tapahtua.
 
Back
Top