Uutisia Norjasta

Sanon vain että luojan kiitos, pilkka osui omaan nilkkaan Norjan merivoimille eikä tankkerille mitään suurempaa vikaa. Ehkä tarpeeksi rangaistusta menettää kallis fregatti.
 
Noniin: amerikkalaisten vika

Tosin lähteeksi on merkitty Sputnik...
Jep, täälläkin on tuo mainittu useissa medioissa, vastuun osalta tosiasia on että julkaistuilla, onnettomuuden koko aikajanan kattavilla radioliikennenauhoilla ei puhuta sanaakaan englantia (radioon siis), ainoastaan norjaa.
Mitä sillalla on pamistu, sitä ei nauhoilta kuule suoraan, taustahäly voimistuu kuultavaksi vasta onnettomuuden jälkeen, aina kun sillalta on tangentti pohjassa... norjaa silloinkin, kapteeni tulee siis parissa minuutissa nauhoille ja ottaa kommunikoinnin haltuun.
 
Joo norjaahan siellä vahdissa ollut henkilö puhui. Joku amerikkalainen on kuitenkin ollut vissiin aluksella, olisiko siinä juuri sitten herpaantunut valppaus kun on yrittänyt selittää tapahtumia 'vaihto-oppilaalle'? No spekulaatiota se.
 
Joo norjaahan siellä vahdissa ollut henkilö puhui. Joku amerikkalainen on kuitenkin ollut vissiin aluksella, olisiko siinä juuri sitten herpaantunut valppaus kun on yrittänyt selittää tapahtumia 'vaihto-oppilaalle'? No spekulaatiota se.
Jep, siellä oli amerikkalainen Trident-harjoituksen yhdysupseeri tjms. sillalla kun aamuyöstä kopisi. Tämä julkisesti sentään tiedetään/ myönnetään.
 
Noniin: amerikkalaisten vika

Tosin lähteeksi on merkitty Sputnik...
Joo, mutta alkuperäinen lähde on NRK.

Tämä on se minkä Sputniki on merkinnyt lähteeksi.

https://www.nrk.no/hordaland/seks-n...r-pa-broen-da-fregatten-kolliderte-1.14304014
Seks nordmenn og én amerikaner på broen da fregatten kolliderte
Politiet med nye opplysninger om hvem som var på broen da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet MT «Sola TS».



Tässä toinen joka voi liittyä jotenki asiaan.
https://www.nrk.no/hordaland/plutse...t_-_-absolutt-ikke-kjekt-a-oppleve-1.14293182
Plutselig dukket en fregatt opp i mørket: – Absolutt ikke kjekt å oppleve
Fergekaptein Hilde Iren Jakobsen kom farlig nær en «usynlig» fregatt i 2014. Hun vil at Forsvaret gjør som USAs marine og slår på det automatiske identifikasjonssystemet (AIS) når de seiler innaskjærs.






Norja on ruostees ja kännykällä en viitti nyt kääntäjää kokeilla. Pitää pistää kun koneelle pääsee niin näkisi paljonko juttua on väritetty vai onko ollenkaa.



Amerikkalaiset sopis kyllä hyvin kuvaan kun niille nää törmäilyt on arkipäivää. Niille ei kyllä saisi ruuhee isompaa vesikulkuneuvoa antaa.

Edit: oli sama linkki kaksi kertaa. Korjattu
 
Viimeksi muokattu:
NRKn uutinen käännettynä googlella

The accident night 8 November there were more people on the bridge on the KNM "Helge Ingstad" than what is normal. Five people are included in the standard crew frigate; Deputy Chief, Assistant Chief of Police, Navigator and Two Lookouts.

But when the collision occurred, there were a total of seven people present on the bridge. Six of them were Norwegians. The last one was a US officer, as more media have reported Wednesday.

Now the police confirm this information to NRK.

"It is a matter of Norwegian crew members, in addition to a NATO member," says police inspector Frode Karlsen at the West police district.

- Is this NATO member an American?

- Yes, says Karlsen.

Under training
All seven have been questioned by the police. However, Karlsen does not want to say anything about the role of the US officer.

"The crew member of NATO, its role and the other's role, we wish for the sake of investigation not to go on," he says.

It was Bergens Tidende that first reported that there was an American on the bridge.

DN wrote earlier Wednesday that the US officer was under the leadership of the chief executive officer.

NRK has previously reported that navigation training was conducted on the journey the frigate was on before the collision.

After the NRK is informed, the US officer must have had a central function on the bridge ahead of the collision, but did not have formal responsibility.

Exchange
The Navy has not wanted to confirm the details of the American, except that he was on board the frigate.

"We have regular officers on exchange with our allies, and officers from other countries are on exchange with us," says Herland.

She can not understand how experienced the American is.

- Normally it is officers with a certain experience that is on exchange. US officers have undergone a maritime war school, she says.

- What responsibility does personnel have on exchange?

"They have no independent responsibility when they are on an exchange on board," she says.

No counts for now
The US officer is followed up on an equal footing with the others who were aboard the frigate when it collided.

"They get the same follow-up of the crisis team as the others get," says Herland.

The police have not yet brought out cases in the case.

"The ongoing assessments around it are the prosecuting authority that strikes, and I do not want to go into it, except to say that there are currently no people who have changed their status," says Karlsen.

The police have collected large amounts of electronic data from the vessel.

"There is some work left before we have an overview of what we have and what it tells us. There is preliminary investigation at an early stage, says Karlsen.

Communicated in Norwegian
In the audio logs VG has published, all communication was preceded by the accident in Norwegian.

It takes one minute and 44 seconds from MT 'Sola TS' over the VHF, the naval traffic center asks which boat is coming against them until a Norwegian voice is reported from the bridge on the frigate.

The answer comes four seconds after the KNM "Helge Ingstad" is specifically called.
 
Jep jep, lynkataan jenkki koska hän oli komentosillalla. Odotetaan nyt kuitenkin raporttia ensin. On Norjalaiset itsekin aluksen upottaneet aiemmin, joten ei olisi ensimmäinen kerta heille. Ja viime kädessä se on kouluttajan vastuulla estää katastrofaaliset virheet, tapahtui mitä tahansa, ei minkään vierailevan vaihto-oppilaan.
 
lkomaat
Tutkijat: Säiliöalukseen törmänneen norjalaisen sotalaivan miehistö luuli öljytankkeria rannaksi
Sotalaiva törmäsi öljytankkeriin vuonossa 8. marraskuuta, sai pahan vuodon ja painui miltei kokonaan upoksiin.

Rambiz-nosturi saapui kannattelemaan Helge Ingstad -fregattia Bergenissä Norjassa. (KUVA:MARIT HOMMEDAL / REUTERS)
Pekka Mykkänen HS
Julkaistu: 29.11. 20:58

NORJASSA marraskuun alkupuolella sattunut fregatin ja säiliöaluksen törmäysonnettomuus johtui fregatin miehistön tekemistä virheistä, ei teknisestä viasta, onnettomuutta tutkivat viranomaiset kertoivat torstaina uutistoimisto AFP:n mukaan.

Alustavan tutkimuksen mukaan sotalaivan miehistö oli luullut säiliöalusta rannaksi. Maltan lipun alla toimivan öljytankkerin valot olivat sekoittuneet satamaterminaalin valoihin.

Onnettomuuden edellä miehistö oli myös tulkinnut väärin säiliöaluksen lähettämät varoitukset, joilla yritettiin saada fregatti välttämään törmäys. Varoituksen luultiin tulleen toisesta aluksesta, joka oli paljon kauempana fregatista, tutkijat ovat päätelleet.

NORJAN merivoimien fregatti Helge Ingstad törmäsi maltalaiseen säiliölaivaan nimeltä Sola TS pimeässä aamuyöllä 8. marraskuuta vuonossa lähellä Bergenin kaupunkia ja sai pahan vuodon. Törmäyksessä loukkaantui lievästi kahdeksan ihmistä aluksessa olleista 137 ihmisestä.

Uudehko, 134 metriä pitkä ja noin 400 miljoonaa euroa maksanut fregatti hinattiin törmäyksen jälkeen rantaveteen, missä se upposi lähes kokonaan, koska sitä pidätelleet kiinnitysvaijerit pettivät. Se oli matkalla kotisatamaansa sotilasliitto Naton harjoituksista.

Viranomaiset ovat yrittäneet keksiä keinoja, millä alus saataisiin nostettua vedestä. Alusta ei ole vakuutettu.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005916260.html
 
Mitä nämä lehtimiehet jotka kirjoittelevat siitä että alusta ei ollut vakuutettu oikein haluavat sanoa?

Vakuutuksen perusidea on että vahinkoja jaetaan isommalle omaisuusmassalle. Vakuutusyhtiöt tekevät itse näin ottamalla jälleenvakuutuksia. Valtio on iso omaisuusmassa, eivätkä valtiot vakuuta omaisuuttaan, koska ylimääräinen hallinnointi maksaisi vain rahaa ja valtio on tarpeeksi iso jotta pystyy ottamaan isotkin tällit.

Eli on täysin järjetöntä kirjoittaa että valtion alus ei ollut vakuutettu.
 
Viime vuonna forsvaresforumissa oli juttu siitä kuinka neljä viidestä Helge Ingstadin navigaattorista oli naisia...

https://forsvaretsforum.no/ForumDocuments/F2 2017.pdf
Sivu 42

Q6qlyIH.jpg
 
Eivätkö ne pitäneet tutkaa silmällä? Navigoivatko ainoastaan ikunasta ulos katsoen?!

@Falangi Ei kai nyt navigointitaito ole sukupuolesta kiinni? Väitätkö että naiset eivät osaa navigoida?
 
Ilmeisesti naislentäjiä on sitten heti irtisanottava ennenkuin tipauttavat lentokoneita jos eivät osaa edes navigoida laivaa.
 
@Falangi Ei kai nyt navigointitaito ole sukupuolesta kiinni? Väitätkö että naiset eivät osaa navigoida?
Minusta on vaan aika hauska yhteensattuma, että puolustuvoimien julkaisu hehkuttaa suurimman osan aluksen navigaattoreista olevan naisia ja kuinka se on "kvinnejobben" ja seuraavana vuonna sama alus uppoaa navigointivirheiden seurauksena.

Tuotakin on vatvottu. Henkilöstö on vaihtunut sen jälkeen.
Vissiin mennyt minulta ohi, että täällä olisi tuota vatvottu - tai mainittu.
 
Eivätkö ne pitäneet tutkaa silmällä? Navigoivatko ainoastaan ikunasta ulos katsoen?!

Sinussa on merenkävijän vikaa. Rannikon ihminen? Tuo juttu on nimittäin todella puutteellinen.

Popkornit siis vielä saavat olla esillä hyvän aikaa.

Milloinkahan tutkintaraportti tulee? Voi mennä vuosikin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kyllä rannikon asukas Kokkolasta mutta mielestäni kysymykseni oli normaalin järjen käyttö. Jos katsoo tutkasta niin tankkeri pitäisi erottua rannasta.
Koska ajoivat suoaan kohti tankkeria niin jos erehtyivät luulemaan tankkerin valoja satamaksi niin sehän tarkoitaa että ajoivat suoraan kohti maata.

BgxWBRxjvNhnTDJfpPvxYGyUarZZLZ5sobhRGUgFcQ7zQdPBxPDNZ2btN9AtM6zZNkwUJC1Y3f2pGTc3C1TLHFzakggP5TY4tmCEJ7fsC7NHUuqfNjKrXkzpxmzyzLuy3E7FAYdkdeECVCYHY7i68UtTZZyN6i8gfEMnP9Bie9JsKAv
 
Back
Top