fulcrum
Greatest Leader
Ainakin niissä (siviili)aluksissa, joiden konehuoneissa tuli töitä tehtyä, oli tapana että jos ranta näkyy, ja sää ok, niin vesitiiviit väliovet olivat auki, jos reitti vei kauemmas suljettiin ovet.
Näin ainakin tuolla välimerellä ja Alaskassa.
#toisaalla sanottiin että ainakin jenkkilaivastolla kaikki vesitiiviit ovet suljetaan vasta taisteluhälytyksessä. Sotalaivoissa lienee enemmän osastoja, ja myös suhteessa enemmän miehistöä, joten kaikkien luukkujen kiinnipitäminen kaiken aikaa on kohtuuttoman hankalaa.
Onko sotalaivoilla minkälaiset painolastitankit? Olisiko ollut mahdollista aiheuttaa painolastitankeilla kallistuksen vaurion vastakkaiselle puolelle siten, että vesi ei olisi päässyt tulvimaan alukseen niin pahasti? Kuvan perusteella vaurio kohdistuu pitkältä matkalta vesirajan yläpuolelle. Olisi toki vaatinut nopeaa reagointia aluksen miehistöltä ja siihenhän ei näköjään ollut kykyä...
Isoissa aluksissa näin voidaan tehdä mutta pienissä vastakallistuksen mahdollisuudet ovat rajalliset. 2MS aikana alle 10000 tonnin sota-alukset olivat yleensä 'hors de combat' yhdestä torpedo-osumasta: jos se kohta ei alusta välttämättä upottanutkaan niin yleensä vuoto oli suhteessa aluksen kokoon niin massiivinen ettei se voinut paljon muuta tehdä kuin nilkuttaa kotiin jos vielä pääsi.