Uutisia Norjasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
@hansai Minun perisynti harrastaa sanamuunnoksia. Eräänlainen pakkomielle.
Kuten toisessa ketjussa: Pukin kontti _ kokin puntti. Mitä saa parhaimmat lahjat; pukin kontista vai kokin puntista.
 
Official Report On Norway's Sunken Frigate And It Isn't Pretty

The investigation into the accident is still ongoing, but it has already uncovered confusion on the bridge and design flaws in the ship.

Needless to say, this is a major problem. It calls into question the ability of the ships to withstand any serious damage to their aft compartments, something that is pretty important for a surface combatant.

http://www.thedrive.com/the-war-zon...-on-norways-sunken-frigate-and-it-isnt-pretty
 
Jutun lukeneet varmasti huomasivat, että tämä onnettomuus vaikuttaa myös Yhdysvaltojen frigatti projektiin. Aika kolaus Navantialle. Vaikka muuttaisivatkin aluksien rakennetta estämään tällaiset katastrofit, maine on saanut jo kolauksen. Australia varmasti vaatii muutoksia aluksiinsa.

Edit. Varmistettu Australian olevan oikea maa puhua :D
 
Iso yllätys että vesi voi tunkeutua osastosta toiseen onton potkuriakselin läpi... :rolleyes: Onkohan tuo miten yleinen ratkaisu? Painon säästöä sillä kai on haettu.

Jenkeillä onneksi on neljä muutakin tarjoajaa mukana kisassa. Australiassa voi kuumottaa enemmän, kun samaan perheeseen kuuluva hävittäjäluokka on juuri valmistumassa...
 
Iso yllätys että vesi voi tunkeutua osastosta toiseen onton potkuriakselin läpi... :rolleyes: Onkohan tuo miten yleinen ratkaisu? Painon säästöä sillä kai on haettu.

Jenkeillä onneksi on neljä muutakin tarjoajaa mukana kisassa. Australiassa voi kuumottaa enemmän, kun samaan perheeseen kuuluva hävittäjäluokka on juuri valmistumassa...
Minkä lisäksi potkuriakselin ulkopuoliset tiivistysholkit laipioissa, stuffing boxit, pettivät, päästäen meriveden virtaamaan osastolta toiseen.

Jotta nuo osat aluksen keskilinjan lähellä ovat pettäneet, on kylkiosumasta täytynyt vapautua valtava määrä energiaa, ja käytännössä aluksen rungossa on oltava vääntymä, jotta stuffing boxit (suomalainen nimike?) ovat antautuneet paikoillaan laipioiden läpivienneissä.

Edit. Vai riittääkö jokin shokkiaallon tapainen tärähdys joka etenee runkoa pitkin hajottamaan tuollaiset?
 
HI :n ahterin on täytynyt törmäyksessä siirtyä sivusuunnassa huomattavasti. Kuvissa näkyy kuinka kyljessä oleva haava laskee alemmas perää kohden, eli olisiko tuo syntynyt Sola TS:n jyrätessä eteenpäin ja työntäessä HI: perää tieltään, laiva lienee siis kallistunut paapuuriin tässä yhteydessä.)

csm_15923450_001_16002368_pi_16009619_fd330460ac.jpg

Mutta nämä hinaajien puskukuvatkin ovat jännittäviä. HInaajat puskevat HI:ta niin, että laiva kallistuu vamman päälle entistä pahemmin. Ymmärrettävästi tarkoitus on työntää se tukevammin matalikolle ja ehkä toiselle puolelle ei olisi mahtunut..

.. mutta mieleen tulee, jos kuitenkin olisi koittanut toisin päin. Vetänyt perää sivuun ja kääntänyt alusta, jotta olisi päässyt puskemaan reiän puolelta. Sitten HI paapuurin puolelle kallelleen niin, että aukko jää pinnan yläpuolelle. Mikään kova merenkäyntihän tuossa ei ole. Vedentulo pitäisi kuitenkin saada loppumaan. Ja pysyy se kivellä toisellakin kyljellään - tai ei ainakaan huonommin olisi pysynyt.
p06r59rt.jpgnavy-lookout-twitter-helge-ingstad.82e178.jpg

No .... täältä rannalta on hyvä huudella kun merellä tuulee.
 
Iso yllätys että vesi voi tunkeutua osastosta toiseen onton potkuriakselin läpi... :rolleyes: Onkohan tuo miten yleinen ratkaisu? Painon säästöä sillä kai on haettu.
"ontto" akseli on kestävämpi kuin saman halkaisijan omaava "umpijööti"
 
Ilmeisesti naislentäjiä on sitten heti irtisanottava ennenkuin tipauttavat lentokoneita jos eivät osaa edes navigoida laivaa.

Toimenpiteisiin on jo ryhdytty - everstiluutnantti Niskanen siirrettiin toimistotöihin. :p
 
Näyttää siltä että olisi kysymys poliittisesta korrektiudesta!

Ytring: Et likestilt forsvar er et sterkt forsvar
NRK, 22.11.18
Etter fregattulykken, har det florert av hets mot kvinner i Forsvaret. Noen påstår at kvinner ødelegger Forsvaret. Alt tyder på at det er ren løgn.
Forsvaret har like mye behov for kvinner som menn, skriver kronikkforfatteren som reagerer på at diskusjonen er kommet opp i kjølvannet av ulykken med fregatten Helge Ingstad.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) mener norske medier ikke bør omtale Helge Ingstad-ulykken før havarikommisjonen har konkludert
NRK, 27.11.18

Havarikommisjonen: «Helge Ingstad» trodde tankskipet var en terminal på land
VG, 29.11.18

Eksdirektør i Sjøfartsdirektoratet: – Rapporten er rein «tåkelegging»
NRK, 5.12.18
– Å vika til babord er ei stor og grov synd og noko ein aldri, aldri skal gjera, seier den pensjonerte underdirektøren.

Tulee sellainen ajatus että joku on psykiatrisessa tilassa huomattuaan totaalisen töppäyksensä ja häntä sitten ritarillisesti suojellaan.

Keskustelupalstoilla varmaankin jo on tiedetty kuka teki ja mitä teki.
 
Suomensin Resett-lehden päätoimittajan Helge Luråsin kirjoituksen. Siinä on nostettu kissa pöydälle.
Tiedetäänkö että naisia oli komentosillalla? Vaikka virallista ilmoitusta ole tullut niin yleensä ihmiset erottavat helpolla äänilokeista mies- ja naisäänet.
13.11.18, Politisk Korrekhet, kvinner og KNM Helge Ingstad
Vielä jatkokirjoitus
Reset, Helge Lurås, 23.11.1, Raseri

Luråsin mielipidettä on käsitelty valtamediasta. Voitte arvata kuinka sitä on ”laimennettu” ja tulkittu.
Tämä on asiaa johon tavalliset ihmiset eivät uskalla koskea edes sillä kuuluisalla viiden metrin tikullakaan.
Juuri siksi näin suomentamisen tärkeäksi. Toivon että annatta pienet tyylivirheet anteeksi ja mahdollisesti ehdotatte parannuksia.

Helge Lurås

Toistaiseksi Puolustusvoimat ovat hyvin pidättyväisiä kertomaan KNM Helge Ingstadin miehistöstä(naisistosta). On perusteltua suojella osallisia ja heidän perheitään. Jos arvioidaan äänilokien ja asiantuntijalausuntojen perusteella on tehty raakoja, melkeinpä ymmärtämättömiä inhimillisiä virheitä. Merivoimien henkilöstö esiintyy amatööreinä.

-Jos tämä on sitä miten merivoimat kouluttaa navigoijiaan, on se järkyttävää. Se näyttää ettei ylipäätänsä ole mitään kuria eikä ymmärtämystä meriväyläsäännöistä ollut, taikka kuinka kommunikoidaan ja navigoidaan merellä, sanoo kokenut kapteeni ja navigoija Geir S.Eilertsen til VG.
Äänilokin sanankäytöstä selviää ettei fregatin miehistö(naisisto?) ollut selvillä tilanteesta. He eivät ymmärrä että ovat matkalla kohti vaaratilannetta. Pidän sitä hyvin outona. Tilanne näyttää täysin lamaantuneelta, kapteeni Eilertsen jatkaa.
Mitä oikein tapahtui ja miksi?
Yhä useampi lukija viittaa vanhempiin artikkeleihin joissa puolustusvoimat kertovat enemmän kuin halukkaasti miehistön(naisiston) kokoonpanon. Osiot näissä artikkeleissa menevät lähelle hyvin kiisteltyä ja tulehtunutta teemaa Puolustusvoimien sisällä sekä ulkopuolisilla kriitikoilla.
Se koskee naisten osuutta Puolustusvoimissa ja millä suhteella naisia kiintiöitetään eri vaatimuksilla kuin miehiä, ja mikä vaikutus sillä on ”ammattilaiskulttuuriin” puolustusvoimien sisällä.
HI-skjermbilde.jpg
Skjermbilde Forsvarets Forum
”Forsvarets Forum nr 2, 2017” numerosta voidaan lukea että ”neljä viidestä navigoijasta KNM” Helge Ingstadilla on naisia.

On etu että monta naista on kannella. On välitön ja luonnollinen ilmapiiri ja hyvin toisenlainen miljöö, näen sen positiivisena, sanoo luutnantti Iselin Emilie Ophus. Hän on navigointiupseeri KNM Helge Ingstadilla Puolustusvoimain foorumin mukaan.
Edelleen voidaan lukea että Merivoimat saavat paljon suuremman osuuden naisia kun yleinen asevelvollisuus tuli voimaan. Siksi monet naiset motivoituvat palveluksen jälkeen uralle puolustusvoimissa.
Koko ajan on käsitetty että puolustusvoimia leimaa hyvin maskuulinen kulttuuri, ja se on monin tavoin totta. Puolustusvoimissa enemmistö on miehiä, mutta minulle on tärkeää näyttää ettei tarvitse olla poika soveltuakseen Puolustusvoimien tehtäviin. Löytääkseen paikkansa ei pidä mennä naisena olemisen kustannuksella, sanoo luutnantti Iselin Ophus.
Kun useampi nainen voi työskennellä yhdessä, on yksinkertaisempaa sopeutua ja luoda tasapainoisempia puolustusvoimia, kirjoittaa Puolustusvoimien foorumi.
On tärkeää että naisten integrointi sujuu joka tasolla: Upseerista ja värvätystä asevelvolliseenn saakka, sanoo luutnantti Ophus ja lisää: Tärkeintä minulle on että työ antaa tarkoituksen työskennelläkseni jonkin itseään suuremman hyväksi.
Toimittajan kommentointi
Vieläkään ei ole selvillä mikä virhe tehtiin ja kenen taholta. Vieläkään ei ole ilmoitettu virallisesti kuka oli vahtipäällikkönä komentosilla muuta kuin että hän oli navigointiupseeri. Sekä naiset että miehet voivat tehdä virheitä.
Kuitenkin on perusteltua vaatia fregattihaverin syytä tutkivalta komissiolta, että se myös katsoo laajemmin prosesseja ja meneillään olevia uudelleenjärjestelyjä Puolustusvoimissa. Pitääkö Puolustusvoimien ”tärkein” tehtävä olla löytää naisille paikkoja ja käyttää energiaa ”integrointiin” ja luoda ”tasapainoinen” työympäristö?
Puolustusvoimille on tänä poliittisesti korrektina aikana tullut tehtäväksi itsessään kasvattaa naisten osuutta laitoksessa. Itseisarvona on olettu että naiset tekevät puolustusvoimista paremman. Toista mieltä olevat ovat saaneet selkeän viestin että heidän mielipiteensä ovat epätoivottuja.
Tämän vuoksi on paljon niitä jotka eivät halua huomiota siitä kuka oli komentosillalla, ja kenellä oli ennen onnettomuutta vaikutus toimintatapaan, organisointiin ja kulttuuriin KNM Helge Ingstadilla.
Ollakseen uskottava on onnettomuuskomission katsottava kaikkiin mahdollisiin vaihtoehtoihin. Se että naisten esiinmarssi puolustusvoimissa voi vaikuttaa organisaationillsesti ja systemaattisesti, ei voida sulkea pois tältä näyttämöltä.
Yksi dimensio on paljon puhuttu ero miesten ja naisten välillä on kestävyydessä, suorituksessa ja työn laadussa. Toinen dimensio on psykologinen ja sosiaalinen: Mitä tekevä naiset hyvin korkeasti operatiivisessa tiimissä dynamiikalle ja yhteistyölle - tietoisesti taikka tiedostamatta - operatiivisessa tilanteessa?
Kansa haluaa vastausta mikä meni hullusti kun neljän miljardin kruunun fregatti makaa norjalaisen vuonon pohjassa. He ansaitsevat saada selityksen, oli se sitten poliittisesti korrekti tai ei.
 
Merenkulkudirektoraatin entinen apulaisjohtaja kritisoi onnettomuuskomission(SHT) peittelyä ja kertoo tapahtumista.
SHT on Staten Havarikomission for Transport.
Juttu on Norjan Yleisradion sivuilla.
Se on aivan uskomatonta!
17 solmun nopeudella mennään pimeällä vaaralliseen väylään ja käyttydytään kuin ei olisi silmiä eikä korvia ja rikotaan lukuisat tärkeät merisäännöt.
Ikään kuin he olisivat olleet totaalisen piittaamattomia ja samalla kykenemättömiä ymmärtämään tilannetta.
Juttu konekäännetty englanniksi
Alkuperäinen juttu

Ei kestänyt kauaa kun juttu vedettiin etusivulta pois!
Kommentointia on valtavasti ja se on aika yhdensuuntaista. Kommentit näkyvät alkuperäisessä NRK-linkissä.

Täytyy sanoa että kalliiksi tulee tasa-arvo kun samalla vielä menee puollustuskyky. Mitähän tämä kertoo niiden muidenkin naisten kyvykkyydestä merivoimissa?

On mielenkiintoista myös miten Suomessa näihin reagoidaan mediassa. Todennäköisesti pyritään vaikenemaan niin kauan kuin mahdollista.
 
Merenkulkudirektoraatin entinen apulaisjohtaja kritisoi onnettomuuskomission(SHT) peittelyä ja kertoo tapahtumista.
SHT on Staten Havarikomission for Transport.
Juttu on Norjan Yleisradion sivuilla.
Se on aivan uskomatonta!
17 solmun nopeudella mennään pimeällä vaaralliseen väylään ja käyttydytään kuin ei olisi silmiä eikä korvia ja rikotaan lukuisat tärkeät merisäännöt.
Ikään kuin he olisivat olleet totaalisen piittaamattomia ja samalla kykenemättömiä ymmärtämään tilannetta.
Juttu konekäännetty englanniksi
Alkuperäinen juttu

Ei kestänyt kauaa kun juttu vedettiin etusivulta pois!
Kommentointia on valtavasti ja se on aika yhdensuuntaista. Kommentit näkyvät alkuperäisessä NRK-linkissä.

Täytyy sanoa että kalliiksi tulee tasa-arvo kun samalla vielä menee puollustuskyky. Mitähän tämä kertoo niiden muidenkin naisten kyvykkyydestä merivoimissa?

On mielenkiintoista myös miten Suomessa näihin reagoidaan mediassa. Todennäköisesti pyritään vaikenemaan niin kauan kuin mahdollista.
Kyllähän tuossa näkyy valtavan monitasoinen ammattitaidottomuus.
On päivänselvää, että fregattia ajettiin aivan liian suurella vauhdilla, tämä lienee ollut selvää jo alusta asti.

Radioliikenne oli varsin kuritonta, ja jotenkin sen voisi ymmärtää siviilipuolella, ehkä lähinnä huviveneillä, mutta freagtin radion käyttö oli kaukana siitä mitä olisi odottanut sotilasradioasemalta tai miltään muultakaan ammattiasemalta.
VTS:n toiminta oli sekin käsittämättömän löysää, Solan luotsi oli ensimmäinen, joka havaitsi vaaratilanteen ja pyrki siihen aktiivisesti vaikuttamaan.

Meriteidensäännöt ovat nimenomaisesti kirjoitettu yhteentörmäyksen välttämiseksi, ja on aivan posketonta että fregatin komentosillalla on vastuussa sellaisia ihmisiä jotka eivät näitä osaa, eivät osaa lukea valoja(nehän ovat laivoissa ... --- edelleen yhteentörmäyksen välttämiseksi), eivät tiedä missä itse kulkevat(tahi navigoida), sekoittavat aluksen valot taustaan, eivät tarkkaile tutkaa eikä AIS:ää eikä selvätikään muuta liikennettä ja täräyttävät pimeässä vilkkaalle laivaväylälle, jossa on terminaaleja ja niiden vuoksi väistämättä poikittaista liikennettä. (ja kuinka se VTS antoi aluksen tulla ilman, että jo aiemmin olisi huutanut radioon käskyjä ajaa hiljempaa)

Jos HI olisi tullut vastaavalla tavalla laivastovierailulle Helsinkiin, keskellä yötä - tuolla nopeudella kapeaa väylää - tutkakuvaa katsomatta/ymmärtämättä - vastaamatta VTS:n huhuiluun - kykenemättä erottamaan valoja toisistaan(niitä on muuten paljon tuossa merellä), olisi todellinen ihme jos meillä ei olisi ollut suuronnettomuutta jossa satojen laivamatkustajien henki vaarassa.

Tämän lisäksi ei voi kuin ihmetellä niitä päättäjiä ja sitä organisaatiota, joka antaa tuollaisen laivan näin huonosti koulutetuille ja valituille ihmisille. Ja ihmettelyä voi jatkaa laivan suunnitelleiden, hyväksyneiden ja vastaanottaneiden tahojen osaamisen suhteen. Eikä se edes lopu siihen; edelleen koko pelastusoperaatio vaikuttaa aivan käsittämättömältä kämmäilyltä, lähtien tuosta laivan puskemisesta siten, että rungon reikä jää varmasti veden alle, aluksen kiinnittämisestä kallioon vaijereilla ja vaikka vaijerilukkojen laittamisella väärinpäin. (onko kukaan muuten nähnyt sellaista kuvaa jossa ulkopuolinen alus olisi pumpannut vettä pois HI:stä? Lähinnä mielestäni ne alukset siinä ympärillä ovat olleet öljytorjunnassa.)

Kaikkea tätä vasten on aivan yhdentekevää oliko siellä miehiä vai naisia, toivottavasti olivat edes aikuisia (lähinnä siksi, että olisi kohtuutonta saattaa pieniä lapsia vaaraan).

Miten tämmöinen kaiken kattava hölmöily on mahdollista !!
 
Miten tämmöinen kaiken kattava hölmöily on mahdollista !!
Käy joskus verovirastossa Norjassa... olen yli puoli vuotta koittanut vakuuttaa heille ettei syntymämaani ole Islanti, niinkuin kaikissa heidän papereissaan lukee, vaan Suomi. Viimeksi olin Skatteetatenissa henkilökohtaisesti korjaamassa asiaa, josta on aiheutunut jos jonkinlaista harmia, ja kivahdin "miksi ihmeessä yrittäisin valehdella tälläisestä asiasta"?
Vastaus: - "niin, mekin ihmettelemme miksi yrität valehdella meille."

Täällä on koko yhteiskunta ja toimintakulttuuri läpeensä kyllästetty pensselit santaan perjantaina klo. 1500 -asenteella. Siis läpeensä.
Toisaalta koko Norjassa on esim. minimipalkka EUR16,50/t, ja todella mukavaa porukkaa yleisesti. Mutta monet jutut ovat suomalaiselle vähän mysteeri, lähinnä se että miten helkkarissa täällä pohjoisessa selvittiin ennen öljyä jos ketään ei napannut paskan vertaa silloinkaan?

Paikallisten sairausloma- taiteilusta/ -urheilusta en jaksa edes aloittaa...
 
Mutta monet jutut ovat suomalaiselle vähän mysteeri, lähinnä se että miten helkkarissa täällä pohjoisessa selvittiin ennen öljyä jos ketään ei napannut paskan vertaa silloinkaan?

Norjaa on siunattu muillakin asioilla kun hiilivedyillä. Historiallisesti maan vauraus on perustunut siihen että maan luonnonvarat on saatu halvoilla merikuljetuksilla helposti maailmanmarkkinoille.

Tämän fregatin kolarointi herättää kyllä tiettyjä kysymyksiä maan asevoimien henkilöstöpolitiikasta. Herää kysymys mistä meinaavat saada osaavan miehistöt vaikkapa uusille sukellusveneilleen.
 
Back
Top