Uutisia Norjasta

Sukellusvenefregatin nosto alkaa nyt virallisesti taas ensi maanantaina, tai sitten ei. Todennäköisesti siis ei! Mutta oli mulla asiaakin, laitan tähän ketjuun kun en muutakaan keksi - naapuri teki todella hienon kymmenminuuttisen maisema/ luonto/ fiilistelyvideon kansallispäiväksi viime vuonna, tupsahti juuri vastaan ja voin suositella lämpimästi.

ps. Jos tunnistat alle kolme kohdetta videolla, on korkea aika lisätä Norja tulevien kesien matkailulistalle! Taitaa muuten olla ainoa maa maailmassa, jossa autoloma sähköautolla on täysin järkevä vaihtoehto... :).

Luulisin täyttäneeni minimivaatimuksen, vaikka Trollstigen onkin ajamatta. Kolme prätkäreissua olen Norjaan tehnyt, mikä on loppujen lopuksi aivan liian vähän. Listalle.

Teoriani mukaan Suomen ja Norjan raja muodostui aikanaan, kun suomalaiset kääntyivät takaisin kun ei mäkiä enää päässyt kävellen ylös.
 
Mää oon käynyt kolmesti Norjassa. Olin viimeisimmällä kertaa viisivuotias. Vanhempieni kanssa ajeltiin Fiat 600:llä.
 
Minä olen kahdesti. 1984 ensimmäisen kerran päiväreissulla Ylläkseltä käytiin Skibotnissa. 2000-luvun alussa toisen kerran; vaellus alkoi Norjan puolelta, meni Haltin kautta ja loppui Kilpisjärvelle.
 
Tuo Tromså on alkanut kiinnostaa työmahdollisuuden vuoksi. Sain sieltä tarjouksen tulla käymään neuvottelemassa.
Suosittelen! Ainoa kaupungin kokoinen paikka Norjassa josta voi käydä säännöllisesti Suomessa ostamassa ruokaa ja juotavaa, hyvinkin kannattavasti ja käytännöllisesti jos on 3-4 henkeä autossa maksamassa bensat, tai sähköauto.
Hyviä rantakalapaikkoja on sekä meressä että Kvaloyan tunturijärvissä (rautu), kaikkiin pääsee kävellen tai bussi+kenkä -yhdistelmällä.
Suomalaisilla on oma sauna Tromssan saarella, ja yliopistossa suomen/ kveenin kielen amanuenssi ja opetusta. Kadulla voi törmätä lastentarhan ohjattuun ryhmään kläpejä jotka puhuvat keskenään kveeniä tai saamea, todella hupaisa kokemus kun kävelin ohi ja kesti vähän aikaa hiffata mikä tässä äänimaailmassa ei nyt oikein täsmää Norjaan!
Norjalaisen euro on reilu 180 senttiä, älä tyydy vähempään... :).
Ja pidä huoli että saat Finnmarkin asukille kuuluvat tuloverohelpotukset jne., jos muutat sinne.
Plus Tromssassa ei ole yhtään hyttysiä. Ikinä. Riekkoja näkee kaupungilla, ja kantohanki kestää keväällä pari-kolme kuukautta.

Pitkänä miinuksena pitää kuitenkin todeta että on se kyllä ihan helevetin pohjoisessa kun Kilpisjärvelle päästäkseen pitää suunnata auton keula kaakkoon... :cool:!
Tätä en voi espoolaisena riittävästi korostaa! Olin vuosi sitten helmikuussa paikalla kun vietettiin vuotuista saami-viikkoa keskustassa (Storgata):

 
Auto-retkeilyloma Norjassa on AINA järkevä vaihtoehto. :cool:

Älä hyvä mies....edes vitsaile! Muistuu taas aikamiehelle mieleen se kesän 1987 Norjan helvetti, kun pikkupoikana koko perheen voimin Escortiin sulloutuen lähdettiin Etelä-Suomesta köröttelemään käsivarren kautta Tromssaan. Jos luulette, että Escortin tavaratilaan mahtuu neljän hengen kamat kahden viikon reissulle, niin luulkaa uudelleen. Sinne takapenkille ne kylmälaukut ja makuualustat oli sullottu ja lapset seassa, minkä mahtuivat. Ja isällä pinna palanut jo Tampereen kohdalla, kun puolen tunnin välein kuuluu huuto takapenkiltä, että ollaanko jo perillä. Voitte VITTU uskoa, ettei oltu kohta perillä, kun Tampereen kohdalla aletaan vinkua ja Tromssa on määränpää. Ja sitten pelataan sitä kamalaa k-kirjaimella alkavia eläimiä. osaan edelleen kaikki k:lla alkavat elukat kaskelotista kirvaan ja kummituseläimestä kolibriin. Tuollaisella älyttömällä tiedolla, kun päänsä täyttää, niin ei sinne sitten enää mitään järkevää mahdukaan. Nykyään sentään on tabletit ja puhelimet. Silloin oli joku helvetin Donkey Kong ja Aku Ankan taskukirja. Ei muuta. Aivan KAMALA kokemus. toivon ja anon nöyrästi, että jos täällä jollakin on lapsia, niin säästäkää heidät pliis tältä NORJAN HELVETILTÄ. Ymmärrän kyllä, että isien pahat teot kostetaan 3. ja 4. polveen, mutta eikö voisi kerrankin antaa armon käydä oikeudesta ja buukata sen viikon täysihoidon Kanarialla?
 
Tukikohta josta koneet tulivat. Ilmeisesti jokaista lentävää Fenceriä kohti on pari konetta tuossa kasassa varaosina :D
Katso liite: 27977
Katso liite: 27976
Mikä ihmeen graveyard tuo on? Koneita sikin sokin taivasalla ja yhdeltä puuttuu toinen siipikin. Jos tämä kalusto on kirjoilla, niin kyllä on lentävän kaluston määrä aika paljon kirjavahvuutta pienempi. Ei sikäli, meille ihan hyvä juttu. Ja jos tuolla tavalla säilyttävät ensilinjan koneitaan, niin voisi jopa olla JASSM:in paikka, jos yhdellä ohjuksella clearataan 25 konetta kentältä atomeiksi.
 
Suosittelen! Ainoa kaupungin kokoinen paikka Norjassa josta voi käydä säännöllisesti Suomessa ostamassa ruokaa ja juotavaa, hyvinkin kannattavasti ja käytännöllisesti jos on 3-4 henkeä autossa maksamassa bensat, tai sähköauto.
Hyviä rantakalapaikkoja on sekä meressä että Kvaloyan tunturijärvissä (rautu), kaikkiin pääsee kävellen tai bussi+kenkä -yhdistelmällä.
Suomalaisilla on oma sauna Tromssan saarella, ja yliopistossa suomen/ kveenin kielen amanuenssi ja opetusta. Kadulla voi törmätä lastentarhan ohjattuun ryhmään kläpejä jotka puhuvat keskenään kveeniä tai saamea, todella hupaisa kokemus kun kävelin ohi ja kesti vähän aikaa hiffata mikä tässä äänimaailmassa ei nyt oikein täsmää Norjaan!
Norjalaisen euro on reilu 180 senttiä, älä tyydy vähempään... :).
Ja pidä huoli että saat Finnmarkin asukille kuuluvat tuloverohelpotukset jne., jos muutat sinne.
Plus Tromssassa ei ole yhtään hyttysiä. Ikinä. Riekkoja näkee kaupungilla, ja kantohanki kestää keväällä pari-kolme kuukautta.

Pitkänä miinuksena pitää kuitenkin todeta että on se kyllä ihan helevetin pohjoisessa kun Kilpisjärvelle päästäkseen pitää suunnata auton keula kaakkoon... :cool:!
Tätä en voi espoolaisena riittävästi korostaa! Olin vuosi sitten helmikuussa paikalla kun vietettiin vuotuista saami-viikkoa keskustassa (Storgata):



Kiitos. Kiinnostus paikkaa kohtaan nousee, jos en lähempää hyvää duunipaikkaa saa.
 
Norjalaisen euro on reilu 180 senttiä, älä tyydy vähempään... :).
Ja pidä huoli että saat Finnmarkin asukille kuuluvat tuloverohelpotukset jne., jos muutat sinne.

Pitkänä miinuksena pitää kuitenkin todeta että on se kyllä ihan helevetin pohjoisessa kun Kilpisjärvelle päästäkseen pitää suunnata auton keula kaakkoon... :cool:!
Tätä en voi espoolaisena riittävästi korostaa!

Sitten kun rahakirstussa on tarpeeksi fyffeä, niin keula kohti eteläkaakkoa. Viherissä on meinaan uutisten mukaan Espoon halvimmat neliöt nykyään :oops:
 
No niin! Nyt nousee fregatti Helge Ingstad, operaatio aloitettu 04:45 tänä aamuna. Suurimpana riskinä ovat mainingit (ei tuuli), sekä rantakaapelien katkaiseminen myöhemmin tänään, kun fregatin paino siirtyy noston edistyessä kokonaan kahden jättinosturin varaan. Myös nostokettinkien kanssa pitää varoa etteivät ne revi ohutkuorista alusta vielä enempää.
Kun rantakaapelit katkaistaan, operaatiota ei voida enää keskeyttää.

ps. jahhah, lähdenpä keittiöön hakemaan sinappia hatulleni, jos se putoaisi aamupalaksi hiukan paremmin, pikantisti ryyditettynä... :mad:.

https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevingen-av-knm-_helge-ingstad_-direkte-1.14312996
 
Sitten kun rahakirstussa on tarpeeksi fyffeä, niin keula kohti eteläkaakkoa. Viherissä on meinaan uutisten mukaan Espoon halvimmat neliöt nykyään :oops:
Ovat kuulleet että olen ehkä tulossa takaisin..?! Viherin pitäisi olla hyvissä hinnoissa kyllä ainakin teoriassa, koska Kehä II päättyy sinne ja Kehä III:lle pääsee kahta reittiä suht kätevästi.
Syy halpuuteen ei ole että se Viheri on maantieteellisesti perseestä, vaan että se on vaan perseestä.
Tromssa on hyvä esimerkki 180 astetta erilaisesta paikasta!
 
Resurgam! Fregatti nousee pohjasta, eli ollaan alla olevan työlistan vaiheessa kolme. Viimeinen tilaisuus peruuttaa operaatio on nyt.

Työvaiheet:
  1. Nostoalukset haveripaikalla, täysi miehitys, valmiina nostoon.
  2. Nostokettinkien & vaijerien kiinnitys nostokurkiin, ovat olleen merenpohjassa valmiina odottamassa. Raskas ja vaarallinen työvaihe, yksittäisen sokkatapin paino on 53kg.
  3. Nosto. Alus nostetaan irti merenpohjasta, kaikki rantakaapelit katkaistaan. Alus kellutetaan ulospäin jotta kölin alle saadaan lisää työskentelytilaa.
  4. Suoristaminen. Alus on 8,5 astetta keulaan ja 26,5 astetta styyrpuuriin kallellaan.
  5. Loput nostokettingit kiinnitetään. Neljän ketjun (32:sta) asennus ei ollut pohjamuodosta johtuen mahdollista aikaisemmin.
  6. Tyhjentäminen merivedestä. Hidas työvaihe, edellytys aluksen nostamiselle pintaan.
  7. Siirto kelluvalle lavettialukselle, joka on tässä vaiheessa kansi upotettuna fregatin vierellä. Aluksen kellutus nostaa fregatin lopullisesti merestä.
  8. Kiinnitys kaapeleilla vasta kun alus on lopullisesti asettunut "kuivalle" kannelle.
  9. Kuljetus Håkonsvernin laivastotukikohtaan.
https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevingen-av-knm-_helge-ingstad_-direkte-1.14312996
 
Ovat kuulleet että olen ehkä tulossa takaisin..?! Viherin pitäisi olla hyvissä hinnoissa kyllä ainakin teoriassa, koska Kehä II päättyy sinne ja Kehä III:lle pääsee kahta reittiä suht kätevästi.
Syy halpuuteen ei ole että se Viheri on maantieteellisesti perseestä, vaan että se on vaan perseestä.
Tromssa on hyvä esimerkki 180 astetta erilaisesta paikasta!

" Tervetuloa Espooseen – elämysten ja innovaatioiden kaupunkiin
Espoo on kuin Suomi pienoiskoossa. Etelässä nautit saariston ja rannikon lumosta, kulttuurista, tapahtumista ja shoppailusta. Kun jatkat pohjoiseen, Espoo hurmaa järvillään, maalaismaisemillaan ja kartanoillaan.
Välkommen till Esbo – innovationernas och upplevelsernas stad
Esbo är som ett Finland i miniatyr. I södra Esbo njuter du av skärgården och det vackra kustlandskapet, av kultur, evenemang och shopping. Fortsätter du norrut charmar Esbo med sin landsbygd, sina herrgårdar och sjöar.
"
 
" Tervetuloa Espooseen – elämysten ja innovaatioiden kaupunkiin
Espoo on kuin Suomi pienoiskoossa. Etelässä nautit saariston ja rannikon lumosta, kulttuurista, tapahtumista ja shoppailusta. Kun jatkat pohjoiseen, Espoo hurmaa järvillään, maalaismaisemillaan ja kartanoillaan.
Välkommen till Esbo – innovationernas och upplevelsernas stad
Esbo är som ett Finland i miniatyr. I södra Esbo njuter du av skärgården och det vackra kustlandskapet, av kultur, evenemang och shopping. Fortsätter du norrut charmar Esbo med sin landsbygd, sina herrgårdar och sjöar.
"
Anteeksi, mutta oikean maaseudun edustajana en voinut olla nauramatta :LOL:
 
Back
Top