Uutisia Norjasta

a56b46b65185ed2ad59f64967dbd2341


Ei ollut ihan siinä törmännyt missä ajattelin.

Huomioi että vaurio on styyrpuurin puolella, eli fregatin väistämisvelvoite.
Hankala tuon perusteella sanoa miten väistäminen olisi pitänyt tehdä. Fregatin olisi varmaan pitänyt kiertää hinattava alus kauempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei hyvältä näytä. Vaikea sanoa kannattaako korjata. Norskeilla on varaa (ja aikaa) kyllä myös rakentaa uusi.

Eivätkö yhdessä vaiheessa harkinneet 1-2 aluksen myymistä?
Alus ei ole kovin vanha, noin neljäsosa elinkaaresta takana.
Teräksen uusiminen ja lommojen oikaisu ei ole tavattoman kallista mutta jos siellä on kulkukoneisto mennyt sulattokuntoon ja paljon elektroniikkaa kastunut, niin kyllä ctl voi olla aika lähellä etenkin jos fliitillä poistopaineita oli jo ennestään.
 
Eivätkö yhdessä vaiheessa harkinneet 1-2 aluksen myymistä?
Alus ei ole kovin vanha, noin neljäsosa elinkaaresta takana.
Teräksen uusiminen ja lommojen oikaisu ei ole tavattoman kallista mutta jos siellä on kulkukoneisto mennyt sulattokuntoon ja paljon elektroniikkaa kastunut, niin kyllä ctl voi olla aika lähellä etenkin jos fliitillä poistopaineita oli jo ennestään.

Ei korjaaminen kaiketi ihan halpaa ole - tässä lainaus mitä USS Fitzgeraldin korjaus maksoi. Se kolaroi rahtialuksen kanssa. Ennemmän siis kuin USS Cole, jolla sentään tuli rekan mentävä aukko kylkeen.

"THE PENTAGON — The cost to repair stricken destroyer USS Fitzgerald (DDG-62) will easily be more than the $250 million the U.S. Navy paid to repair USS Cole (DDG-67) after it suffered a 2000 terrorist attack in Yemen, USNI News has learned. "

https://news.usni.org/2017/07/27/re...ollision-will-cost-fix-uss-cole-terror-attack
 
Viimeksi muokattu:
Kuvista tuli mieleen saksalaisten risteilijä Blücher, jonka norskit niittasivat Oslovuonoon. Blücherille kävi tosin hieman karummin, kun se sai torpedosta ja on nykyään yli 60 metrin syvyydessä.

BildeB3.jpg
 
Artisti maksaa :D
 
Eivätkö yhdessä vaiheessa harkinneet 1-2 aluksen myymistä?
Alus ei ole kovin vanha, noin neljäsosa elinkaaresta takana.
Teräksen uusiminen ja lommojen oikaisu ei ole tavattoman kallista mutta jos siellä on kulkukoneisto mennyt sulattokuntoon ja paljon elektroniikkaa kastunut, niin kyllä ctl voi olla aika lähellä etenkin jos fliitillä poistopaineita oli jo ennestään.

Poistopaineita on joo, mm. Skjoldit ovat menossa Stenalle MLU:n sijaan ensi vuosikymmenellä. Lisäksi LV2020:een liittyen Hesarissa oli vuosia sitten juttu, jossa kerrottiin tutkitun muiden maiden alusten hankintoja Suomen merivoimille, Fridtjof Nansen -luokka oli siinä mukana.

Jos vaurioitunut alus on tosiaan poistokuntoinen, niin kenties tilanne muuttuu Skjoldien suhteen? Tai sitten Norjan puolustusviranomaiset ovat tyytyväisiä, kun saatiin tehtyä lisääkin kustannusten karsintaa.
 
@adam7 huomioi jo vuoroveden, nyt lähes minimissä. Yöllä vesi käy sitten melkein 1.8m korkeammalla, ollakseen taas aamulla alhaalla. Vaikuttaa ja hankaloittaa varmasti ja voi hyvinkin kaatua enemmänkin, riippuen miten vesi täyttää osastoja.
 
https://www.vgtv.no/video/166921/her-faar-baaten-kraftig-slagside

Hinaajat työnsivät alusta kohti rantaa. Enpä ole moista nähnyt. Onneksi henkilövahingoilta säilyttiin.

Näyttää että ranta jyrkkenee hyvin nopeasti (kuten tuollapäin maailmaa usein) ja hinaajien piti pukata se mahdollisimman lähelle ettei se uppoa kokonaan.

Kun fregatti on uponnut niin fregattilinnut tulevat heti nokkimaan haaskaa:

Fregattiskandaali!

Perussettiä: myöhässä, huonolla huollolla, helikopterit surkeita ja valmiiksi vanhanaikaista tekniikkaa.
 
Perussettiä: myöhässä, huonolla huollolla, helikopterit surkeita ja valmiiksi vanhanaikaista tekniikkaa.

Kumpaa alusluokkaa tässä nyt kuvaillaan, Fridtjof Nansenia vai Pohjanmaata?
 
Nansenistahan se:
"En av årsakene til kannibaliseringen og vedlikeholdsproblemene var ifølge NRKs kilder at teknologien om bord i fregattene allerede var utdatert da den første ble levert i 2006.

Generalinspektør for Sjøforsvaret, kontreadmiral Lars Saunes, bekreftet dette under høringen i februar i fjor.

– Da vi kjøpte fregattene, var de basert på 1980- og 1990-talls teknologi. Litt av problemstillingen er at når du ikke finner «reservedeler til en TV», så kjøper du ny. Det treffer oss nå. De systemene som ble produsert på 80-90-tallet, er det ingen som produserer lenger. Da må vi «skifte ut de TV-ene» før vi kan kjøpe reservedelene, sa Saunes den gang, og la til:

– På noen områder er vi faktisk nesten på eBay (nettauksjon) for å finne reservedeler."

Eli järjestelmä on perusteiltaan vanha ja vaihtokomponentteja alkaa olla vaikeaa löytää.
 
Back
Top