Tässä se pieni ero ja sen myötä oleellisin. Ruotsi sallii Naton jatkuvat lennot ilmatilassaan. Syy on Ukrainan kriisissä ja sen vaikutuksessa Euroopan turvallisuuteen. Olisikohan Ruotsi todellisuudessa hiukkasen lähempänä Natoa kuin Suomi. "Det svenska tillståndet kan ses som ett uttryck för att Sverige vill stödja våra närmaste grannar i öster som ju alla är med i EU. Det ligger också i svenskt intresse att kontrollen över luftrummet in över Ryssland förbättras genom Natos övervakning."
Unikt beslut om Natoflyg över Sverige
Regeringen tillåter försvarsalliansen Nato att flyga genom Sveriges luftrum med avancerade radar- och stridsledningsplan. Beslutet är det första i sitt slag. Orsaken är Rysslands militära angrepp på Ukraina och den ökade militära aktiviteten i vårt närområde.
30 april 2014 kl 18:18, uppdaterad: 30 april 2014 kl 18:23
Svenska regeringen fattade beslutet vid sitt sammanträde på onsdagen. Detta uppger för SvD militära och civila källor med insyn i ärendet.
Regeringens beslut,som ännu inte hunnit expedieras formellt, innebär i praktiken klartecken till Nato tre veckor framåt. Försvarsmakten instrueras att tillåta passager vartannat dygn under tiden 8-31 maj. Natos plan får då flyga mellan Norge och Polen genom svenskt luftrum.
Natos plan kallas AWACS, vilket står för Airborne Warning & Control System. AWACS-planen har system för att övervaka luft- och sjöterritoriet minst 400 km bort. Normalt cirklar planen i en oval bana under sin spaning och kan vara i luften i elva timmar, utan lufttankning. De stora fyrmotoriga flygplanen är lätta att känna igen genom en stor rund radarantenn monterad som en skiva ovanför flygkroppen.
Tillträde till svenskt territorium för luxemburgskt militärt statsluftfartyg.
Natos begäran uppsatt på regeringens ärendeförteckning inför onsdagens sammanträde
Natos flotta av AWACS-plan har efter Rysslands aggression mot Krim främst varit insatta över Rumänien och Svarta havet för att spana in över Ryssland.
SvD såg ett av dessa plan på andra sidan Östersjön på basen Siauliai i Litauen den 1 april. Då gick tio-talet flygstridsledare ombord för att genomföra en övning där planet cirklade över Rigabukten. Men nu är det uppenbarligen frågan om en mera reguljär patrullering öster om Skandinavien.
Den svenska regeringens beslut är ovanligt på flera sätt. På regeringens ärendeförteckning stod inför onsdagens sammanträde inget om Nato utan om ”tillträde till svenskt territorium för luxemburgskt militärt statsluftfartyg”. Natos plan är nämligen registrerade i Luxemburg, även om de är baserade i Geilenkirchen i Tyskland. Det är därför formellt en begäran från Luxemburg som regeringen sagt ja till.
Normalt ger regeringen bara tillstånd för passage för utländska militärplan för enstaka överflygningar. Eller också får ett utländskt militärplan flyga in och ut till en bestämd flygplats.
Detta är veterligen första gången som ett sådant här tillstånd för en hel rad passager. Än mindre har det getts sådana här tillstånd för AWACS. Inget hindrar att Natos stridsledningsplan vid passagerna kan spana även ifrån svenskt luftrum.
AWACS-planen är inte vilka plan som helst. De är en av de få militära resurser som Nato äger och driver gemensamt (normalt är förband i Nato nationella). Planen har alltså ett politiskt symbolvärde.
Sverige står utanför Nato och svenska besökare har tidigare inte fått besöka deras bas i Geilenkirchen. Men så sent som i mars besökte fyra svenska riksdagsledamöter från både regering och opposition basen och informerades där på plats om verksamheten.
Det svenska tillståndet kan ses som ett uttryck för att Sverige vill stödja våra närmaste grannar i öster som ju alla är med i EU. Det ligger också i svenskt intresse att kontrollen över luftrummet in över Ryssland förbättras genom Natos övervakning.
Det är ett drygt år sedan det svenska luftförsvaret överraskades av ryskt bombflyg på långfredagen. Så sent som i tisdags startade jaktplan från Sverige, Danmark och Polen mot ett ryskt signalspaningsplan över Östersjön.
Det kan därför finnas behov för Nato att mer effektivt på plats, och från luften, kunna leda sina flygstridskrafter. På begäran av de baltiska Nato-länderna och Polen har ju en rad förstärkningar tillförts till Östersjöområdet.
När Krim intogs av Ryssland hade Nato endast fyra jaktplan i Baltikum, och de förstärktes då av sex plan från USA. Dessa tio amerikanska F-15-plan i Baltikum blir den förste maj avlösta av 16 jaktplan från fyra andra Nato-länder.
Polen tar över ansvaret i Siauliai i Litauen med fyra Mig-29-plan, uppbackade av fyra brittiska jaktplan av typen Typhoon. Danmark har sänt fyra F-16-plan till Ämari i Estland där Nato tidigare inte haft flyg permanent stationerat. Frankrike har satt in fyra Rafale-plan i Malbork i norra Polen. Dessutom har Kanada sänt sex F-18-plan till Rumänien.
Utöver flygförbanden har amerikanska arméns 173:e flygburna brigad från Vicenza i Italien landat i Baltikum. 600 fallskärmsjägare är fördelade på ett kompani vardera i Estland, Lettland, Litauen och Polen.
Det är ingen stor styrka, men ett besked till balterna att Nato skyddar dem och deras demokratier. Samtidigt är det en signal till Ryssland att om de gör något aggressivt mot de nya Nato-medlemmarna så hamnar de i strid med supermakten USA.
Mikael Holmström