Uutisia Ruotsista

No, kai nyt ovat sitten taistelleet oikean asian puolesta edes, niin kyllä svea-mamma kestää pienet riskit.

Joo, ja eihän siinä kärsisi kuitenkaan kukaan tärkeä, joten lopputulema olisi vain hieman multi-etnistä värinää elämää rikastamassa.
 
Saab ostaa Kockumsin

En tiedä paljonko Thyssen alkujaan maksoi Kockumsista, mutta 50 miljoonaa taalaa kuulostaa suht edulliselta hinnalta. Liekö kyseessä ollut enempikin pakkolunastuksen tapainen toimenpide? Kockums-kuviohan oli aiheuttaa diplomaattisen selkkauksen, ja otteet olivat välistä aika kovia - Thyssenin toimistollahan meni yhdessä välissä aamukahvit väärään kurkkuun kun ovesta alkoi lappaa sisään AK-jamppaa.


Saab buys Swedish submarine shipyard

Swedish defence and aeronautics group Saab said Tuesday it had completed the acquisition of German heavy industry giant ThyssenKrupp's submarine shipyard in southern Sweden.

Saab paid 340 million kronor ($49.6 million) for the ThyssenKrupp Marine Systems subsidiary, which the Swedish company said would come from existing funds.

"The impact of the transaction on Saab's results for 2014 is not considered to be significant," it said in a statement.

ThyssenKrupp Marine Systems has around 850 employees and counts the navies of Sweden, Australia and Singapore among its clients.

"The acquisition strengthens Saab's position as a comprehensive supplier of naval military systems," Saab said.

The subsidiary designs, builds and maintains not only submarines but also surface vessels and submarine rescue vehicles.

Sweden is one of the world's biggest arms exporters per capita, and Saab is the country's main defence equipment company.
 
Vieras "valtiokone" loukkasi Ruotsin ilmatilaa 18.7.2014 ja lensi siellä aluelennonjohdon kiellosta huolimatta n 9 minuutin ajan ja suotaan Gotlannin yli. Oli enimmillään n. 55 km Ruotsin ilmatilan sisällä. Eivät Ruotsissa kommentoi, miksi asiaan ei reagoitu.



Utländskt flyg kränkte svenskt luftrum
Utländskt flyg kränkte svenskt luftrum över Gotland och utanför Öland den 18 juli i år. Det visar ett hemligstämplat dokument från Försvarsmakten. Inget svenskt flyg gick upp för att markera mot kränkningen.

30 juli 2014 kl 13:30, uppdaterad: 30 juli 2014 kl 13:57

Ett så kallat statsluftfartyg, det vill säga ett flygplan som inte är civilt utan troligen tillhörande något lands försvarsmakt, kom strax efter 17:00 den 18 juli inflygande österifrån, rakt över Gotland. Under nio minuter flög planet över det svenska luftrummet innan det vek av söderut och igen korsade svenskt luftrum utanför Öland under fem minuter.

Det framgår av radaruppgifter i en hemligstämplad rapport från Försvarsmakten.

Flygplanet befann sig som längst 55 kilometer in i svenskt luftrum. Enligt försvarsmaktens rapport gjordes ingen markering från svenskt håll mot överträdelsen. Totalt flög planet 21 mil i svenskt luftrum.


Det utländska flygplanet hade begärt tillstånd för att passera över Visby, via Jönköping och sedan vika av söderut. Men svensk trafikledning nekade planet passage.

Trots detta flög alltså planet tvärs över Gotland och befann sig sammanlagt en kvart i svenskt luftrum.

Major Niklas Uddén på Försvarsmakten bekräftar händelsen men vill inte prata om hur allvarligt han ser på den. Han har inte velat ge några ytterligare kommentarer till SvD.
 
Vieras "valtiokone" loukkasi Ruotsin ilmatilaa 18.7.2014 ja lensi siellä aluelennonjohdon kiellosta huolimatta n 9 minuutin ajan ja suotaan Gotlannin yli. Oli enimmillään n. 55 km Ruotsin ilmatilan sisällä. Eivät Ruotsissa kommentoi, miksi asiaan ei reagoitu.



Utländskt flyg kränkte svenskt luftrum
Utländskt flyg kränkte svenskt luftrum över Gotland och utanför Öland den 18 juli i år. Det visar ett hemligstämplat dokument från Försvarsmakten. Inget svenskt flyg gick upp för att markera mot kränkningen.

30 juli 2014 kl 13:30, uppdaterad: 30 juli 2014 kl 13:57

Ett så kallat statsluftfartyg, det vill säga ett flygplan som inte är civilt utan troligen tillhörande något lands försvarsmakt, kom strax efter 17:00 den 18 juli inflygande österifrån, rakt över Gotland. Under nio minuter flög planet över det svenska luftrummet innan det vek av söderut och igen korsade svenskt luftrum utanför Öland under fem minuter.

Det framgår av radaruppgifter i en hemligstämplad rapport från Försvarsmakten.

Flygplanet befann sig som längst 55 kilometer in i svenskt luftrum. Enligt försvarsmaktens rapport gjordes ingen markering från svenskt håll mot överträdelsen. Totalt flög planet 21 mil i svenskt luftrum.


Det utländska flygplanet hade begärt tillstånd för att passera över Visby, via Jönköping och sedan vika av söderut. Men svensk trafikledning nekade planet passage.

Trots detta flög alltså planet tvärs över Gotland och befann sig sammanlagt en kvart i svenskt luftrum.

Major Niklas Uddén på Försvarsmakten bekräftar händelsen men vill inte prata om hur allvarligt han ser på den. Han har inte velat ge några ytterligare kommentarer till SvD.


Heh, heh, taisikin olla jenkkikone. Ei ihme, että oltiin hissukseen!

luftkränkningen
”Amerikanskt flyg bakom kränkningen”
Uppgifter till SvD: Spaningsflyg ska ha vikt av mot Sverige.

Utländskt flyg kränkte svenskt luftrum
Hemligt dokument
Ingen markering gjordes från svenskt håll.
 
Tilanne olikin oletettua hankalampi. Venäläiset hävittäjät ilmeisesti "kiilasivat" jenkkien tiedustelukoneen valitsemaan "kielletyn" reitin Ruotsin alueen yli, sen sijaan että kone olisi lentänyt suoraan etelään. Ruotsi ei lähettänyt omia hävittäjiään ilmaan koska siviililennonjohdolla oli jatkuva yhteys jenkkikoneeseen ja tiesi tarkkaan missä se oli ja minne menossa, vaikka olikin kielletyllä reitillä.

”USA-planets agerande förvånar”
Uppdaterad 2014-07-31 23:37. Publicerad 2014-07-31 14:21



original.jpg

Foto: Alamy

Det var ett signalspaningsflygplan från USA som kränkte svenskt luftrum över Gotland den 18 juli. Att det gick rakt mot Gotland förvånar, enligt uppgifter till DN. Inte någon gång sedan USA utökade spaningsflygningarna i området i våras i samband med Ukrainakrisen har detta hänt.

Det var ett signalspaningsflygplan från USA som kränkte svenskt luftrum över Gotland den 18 juli. Att det gick rakt mot Gotland förvånar, enligt uppgifter till DN. Inte någon gång sedan USA utökade spaningsflygningarna i området i våras i samband med Ukrainakrisen har detta hänt.

Enligt DN:s uppgifter, från flera källor, var planet en Boeing RC-135, särskilt utrustat för signalspaning.

Flygningen den 18 juli var en av över femtio spaningsflygningar sedan början av maj. USA utökade i våras sina spaningsflygningar i Östersjöområdet riktade mot Ryssland och Ukraina för att närmare följa krisen i östra delen av landet.


Signalspaningsplanen har ibland gått in över Natolandet Polens territorium, ibland in i över Natoländerna Litauen och Lettland, och ibland flugit mest över Östersjön nära den ryska basen i Kaliningrad.

Den 18 juli var också dagen efter nedskjutningen av det malaysiska passagerarplanet MH17. Om det har relevans för hur Ryssland och USA agerade denna dag över Östersjön vill inte DN:s källor spekulera i.

Men det är inte orimligt att anta att Ryssland kan ha känt sig trängt av amerikansk närgången signalspaning just denna dag.

Alla spanar på alla över Östersjön och det normala är att den som är nyfiken går nära det man vill lyssna eller spana på, oavsett om det är i luften eller till sjöss.

Och lika normalt är det att det land som spanas på möter upp med jaktflyg för att markera och tydligt tala om hur oönskad den spanande parten är. Vilket också vanligen resulterar i att denna drar sig tillbaka under ordnade former.

Som den flygtaktiske chefen Gabor Nagy uppgav till DN i onsdags hade försvaret följt planet på radar över Östersjön sedan 17.30. Gabor Nagy ville till DN inte ge nationalitet eller säga något om vilken flygplanstyp det gällde.

Enligt uppgifter till DN kom planet västerifrån och flög in i Östersjön över Bornholm, där det möttes av ryskt jaktflyg utanför den ryska Östersjöenklaven Kaliningrad. Det amerikanska planet ska då ha svängt in över Litauen, fortsatt upp över Lettland och sedan gått ut över Östersjön igen ungefär över Ventspils på kurs mot Sverige.

Där ska det amerikanska signalspaningsplanet åter ha mötts av ryskt jaktflyg, som brukligt är. Det ovanliga var att planet inte gjorde som vid de andra cirka 50 gångerna USA flygspanat i Östersjön sedan i maj, vände söderut för att följa Sveriges östra territorialgräns för att ta sig ut ur Östersjön. Utan det amerikanska planet fortsatte på rak kurs mot Sverige.

Av de dokument som blev tillgängliga på onsdagen framgår att det utländska planet, som hela tiden följdes både av Försvarsmakten på radar, och samtidigt hade radiokontakt med den svenska civila flygtrafikledningen. Planet hänvisade till ett så kallat årstillstånd för att som "statsluftfartyg” flyga över svenskt luftrum och ville gå till Jönköping för att sedan vända söderut. Men detta årstillstånd som USA hade gällde inte den aktuella typen av signalspaningsflygplan.

Därför fick inte planet tillträde till svenskt luftrum, men hade, enligt flera uppgifter till DN, redan kommit så långt att kränkningen av det gotländska luftrummet var ett faktum. Först efter att Gotland passerats svängde USA-planet söderut, och tog sig ut i internationellt luftrum öster om Öland, men "touchade" ändå på nytt det svenska luftrummet nära Öland några minuter.

Det ryska jaktflygets agerande, var enligt DN:s källor, normalt för den här typen av signalspaningsflygningar.

Det förvånande är det amerikanska planets agerande. Rimligen borde det med sin avancerade utrustning redan kunnat se att det ryska jaktflyget på nytt var på väg upp för att markera sin närvaro utanför den lettiska kusten. Och ändå valde det amerikanska planet att fortsätta på rak kurs mot Sverige, i stället för att göra som man hittills gjort, vikit av söderut för att i internationellt luftrum flyga ut från Östersjön.

Enligt uppgifter till SvD ville Sverige med sitt tydliga nej till det amerikanska planet markera mot USA – och demonstrera för Ryssland – att Sverige värnar sin territoriella integritet.

UD kallade på onsdagen upp företrädare för det aktuella landets ambassad för att påtala kränkningen och betona vikten av att de svenska tillträdesbestämmelserna respekteras. UD uppgav då också att det inte var ett ”stridsflygplan” som kränkt svenskt luftrum. På torsdagen bekräftade UD att det rörde sig om ett amerikanskt plan ”av misstag”.

Kränkningar av svenskt luftrum är inte ovanliga. Totalt har Försvarsmakten rapporterat sju brott mot tillträdesförordningen hittills i år.

Totalt har 53 flygplan flugit in över svenskt luftrum utan tillstånd sedan 2009. Det året var det tio kränkningar och 2010 hela 19. Sedan föll antalet luftrumskränkningar till tre året därpå, var sex 2012 och åtta förra året, enligt statistik som nyhetsbyrån Siren begärt ut.

– Det är alltid allvarligt. Det är ett brott och en kränkning, men vi kan inte avgöra i de enskilda fallen om det skett avsiktligt, om det berott på tekniska fel eller den mänskliga faktorn, säger Gabor Nagy, flygtaktisk chef på Försvarsmakten till Siren.

Staffan Kihlström

[email protected]
 
Tilanne olikin oletettua hankalampi. Venäläiset hävittäjät ilmeisesti "kiilasivat" jenkkien tiedustelukoneen valitsemaan "kielletyn" reitin Ruotsin alueen yli, sen sijaan että kone olisi lentänyt suoraan etelään. Ruotsi ei lähettänyt omia hävittäjiään ilmaan koska siviililennonjohdolla oli jatkuva yhteys jenkkikoneeseen ja tiesi tarkkaan missä se oli ja minne menossa, vaikka olikin kielletyllä reitillä.

Kas, kuulostaa tutulta. Selitys on sentään luovempi kuin ukkosrintama.

Tosin GRUlta saamieni tietojen mukaan kyseessä oli huippunykyaikainen F-22 -hävittäjä joka röyhkeästi lensi Gotlannin yli supercruisella samalla kun E-3B AWACS seurasi tilannetta kauempaa. Ruotsin ilmavoimilla ei ollut mahdollisuuksia saada kiinni tätä superhävittäjää.
 
Voisiko joku suomentaa ruotsia ymmärtämättömälle, millä tapaa tuo kone muka "kiilattiin" lentämään Ruotsin yli? Millä tapaa koneen voi muka "kiilata", onhan siellä ilmassa tilaa lentää missä lystää?
 
Voisiko joku suomentaa ruotsia ymmärtämättömälle, millä tapaa tuo kone muka "kiilattiin" lentämään Ruotsin yli? Millä tapaa koneen voi muka "kiilata", onhan siellä ilmassa tilaa lentää missä lystää?

Ihan samalla tapaa kun kiilaus tavallisesti tapahtuu! Tarvitset vain ketterämmän koneen kuin se kiilattava. Mahdollisesti useammalla koneella, niin saa häirittyä toistakin puolta. Veikkaisin, että lensivät Gotlannin yli, jotta ryssä ei voi seurata sinne. Ja jos ne on olleet kontaktissa ruotsalaisen lennonjohdon kanssa, niin nämä ovat voineet jopa antaa tähän luvan, jotta lentoturvallisuus ei häiriinny.
 
Ihan samalla tapaa kun kiilaus tavallisesti tapahtuu! Tarvitset vain ketterämmän koneen kuin se kiilattava. Mahdollisesti useammalla koneella, niin saa häirittyä toistakin puolta. Veikkaisin, että lensivät Gotlannin yli, jotta ryssä ei voi seurata sinne. Ja jos ne on olleet kontaktissa ruotsalaisen lennonjohdon kanssa, niin nämä ovat voineet jopa antaa tähän luvan, jotta lentoturvallisuus ei häiriinny.
No miksi vaihtoivat kurssiaan? Olisiko ryssä ajanut suoraan päin konetta vai - tuskin! Naurettavaa jos jo kansainvälisessä ilmatilassa pitää muka tehdä kymmenien-satojen kilometrien koukkauksi siksi, että siellä on muutama naapurin hävittäjäkin ilmassa tms.
 
No miksi vaihtoivat kurssiaan? Olisiko ryssä ajanut suoraan päin konetta vai - tuskin! Naurettavaa jos jo kansainvälisessä ilmatilassa pitää muka tehdä kymmenien-satojen kilometrien koukkauksi siksi, että siellä on muutama naapurin hävittäjäkin ilmassa tms.

Vaihtoivat kurssiaan missä vaiheessa? Ainakin tuossa aikaisemmin olleen viestin kartassa näyttäisi olevan suora viiva Gotlannin ylle. Ja muistuttaisin, että törmäyksiä on tapahtunut ennenkin.
 
No miksi vaihtoivat kurssiaan? Olisiko ryssä ajanut suoraan päin konetta vai - tuskin! Naurettavaa jos jo kansainvälisessä ilmatilassa pitää muka tehdä kymmenien-satojen kilometrien koukkauksi siksi, että siellä on muutama naapurin hävittäjäkin ilmassa tms.

Mitä jos venäläiskoneet suorittivatkin siellä jotain amerikkalaiskoneeseen kohdistunutta elektronista häirintää tms...?
 
CNN:n artikkelissa kerrotaan että kone oli säikähtänyt kun se oli joutunut "tutkaseurantaan". Artikkelissa ei mainita millaisesta seurannasta oli kysymys: ilmavalvontatutkat seuraavat maaleja ihan rutiininomaisesti, sellaisessa ei ole mitään ihmeellistä. Toisaalta jonkun pitkän matkan it-järjestelmän lukitus olisikin jo selvä pelästymisen paikka (ja käsittääkseni sellaista ei saisi edes harrastaa rauhan oloissa?). Mutta jos tällaisesta ei ollut kysymys niin selitys on aika ontuva. Jos mennään harrastamaan tiedustelua niin kyllä se on selvä että tiedustelun kohde voi kiinnostua vastaan.
 
CNN:n artikkelissa kerrotaan että kone oli säikähtänyt kun se oli joutunut "tutkaseurantaan". Artikkelissa ei mainita millaisesta seurannasta oli kysymys: ilmavalvontatutkat seuraavat maaleja ihan rutiininomaisesti, sellaisessa ei ole mitään ihmeellistä. Toisaalta jonkun pitkän matkan it-järjestelmän lukitus olisikin jo selvä pelästymisen paikka (ja käsittääkseni sellaista ei saisi edes harrastaa rauhan oloissa?). Mutta jos tällaisesta ei ollut kysymys niin selitys on aika ontuva. Jos mennään harrastamaan tiedustelua niin kyllä se on selvä että tiedustelun kohde voi kiinnostua vastaan.

Ehkä käsky tuli ylempää? Eikö tuo tapahtunut pian Malesialaisen koneen alasampumisen jälkeen, joten ei haluttu ottaa riskejä? Tämä on pelkkä spekulaatio!
 
Tutkalukituksen ottamista pidetään yleensä varsin aggressiivisena tekona. Yleensä kun se tarkoittaa, että ohjus on matkalla, sotatilanteessa. Eli ehken varmuus parempi.
 
CNN:n artikkelissa kerrotaan että kone oli säikähtänyt kun se oli joutunut "tutkaseurantaan". Artikkelissa ei mainita millaisesta seurannasta oli kysymys: ilmavalvontatutkat seuraavat maaleja ihan rutiininomaisesti, sellaisessa ei ole mitään ihmeellistä. Toisaalta jonkun pitkän matkan it-järjestelmän lukitus olisikin jo selvä pelästymisen paikka (ja käsittääkseni sellaista ei saisi edes harrastaa rauhan oloissa?). Mutta jos tällaisesta ei ollut kysymys niin selitys on aika ontuva. Jos mennään harrastamaan tiedustelua niin kyllä se on selvä että tiedustelun kohde voi kiinnostua vastaan.

Voisiko kyse olla hävittäjän tutkasta? Paikka näkyy olevan Latvian edustalla merellä.
 
Voisiko kyse olla hävittäjän tutkasta? Paikka näkyy olevan Latvian edustalla merellä.

Veikkaanpa, että juurikin sellaisesta. Sitä ei yleisesti pidetä mukavana tekona ja vähän "käyttäytymissääntöjen" vastaisena.
 
Ohessa tuores spekulaatio Ruotsista (Maapuolustuskorkeakoulu). Arvelevat venäläisten provosoituneen (USA lensi liian lähellä) ja lukinneen koneen tutkaseurantaan, mitä toimenpidettä pidetään eritäin harvinaisena rauhan aikana, mutta varsinainen "rikos" tapahtui vasta koneen lentäessä ilman lupaa Ruotsin ilmatilassa.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utlandskt-flyg-krankte-svenskt-luftrum_3790876.svd?sidan=6
Teori: ”Ryssland ville tala om att USA flög för nära”
Det var ett amerikanskt flyg som kränkte svenskt luftrum i mitten av juli efter att ha blivit påkomna av den ryska militären då de genomförde en elektronisk avlyssning, bekräftar USA:s utrikesdepartement. ”Ryssland har blivit provocerat och ville helt enkelt tala om för USA att de flög för nära eller störde deras övningar”, säger Stephan Persson-Tyrling på Försvarshögskolan.

RC-135_Rivet_Joint.jpg

Det var ett plan av denna typ, en Boeing RC-135, som kränkte svenskt luftrum.

3 augusti 2014 kl 18:30, uppdaterad: 3 augusti 2014 kl 18:37

USA bekräftade på söndagen att ett amerikansk spaningsflygplan kränkte svenskt luftrum den 18 juli i år.

– Vi bekräftar att ett amerikanskt flygplan har svängt in över svenskt luftrum och kommer att vidta aktiva åtgärder för att försäkra att vi har kommunicerat korrekt med svenska myndigheter i förväg för att förhindra att liknande problem uppstår igen, uppger det amerikanska utrikesdepartementet för CNN.

Det amerikanska RC-135 Rivet Joint flög över internationellt vatten för att genomföra spaningsuppdrag på rysk militär. Ryssarna upptäckte planet med en landbaserad radar och skickade därefter upp minst ett stridsplan, rapporterar CNN.


– Ryssland kände sig troligen provocerat av det amerikanska signalspaningsplanet och låste därför på planet med en typ av belysningsradar antingen från landbaserat luftvärnssystem eller från insatt jaktrote. Men det är bara en teori, säger Stephan Persson-Tyrling, chef för luftoperativa sektionen på Försvarshögskolan, till SvD.

USA har troligen fått varningar om att de var pålåsta med belysningsradarn varpå de snabbt lämnade platsen och då kränkte svenskt luftrum, förmodar han.

Om vapen skulle avfyras i linje med radarn skulle det träffa planet. Men att Ryssland skulle ha förberett en verklig vapeninsats är däremot ”uteslutet, så gör man inte”, enligt Persson-Tyrling.

Han konstaterar dock att låsning av radar inte är något man gör normalt.

– Det kan i så fall vara att Ryssland har uppfattat att USA har varit för närgångna och påstridiga i att hitta information. När de sedan gick upp med ett plan var det för att visa att vi vill inte ha er här, säger han.

– Utifrån min erfarenhet är det ett möjligt händelseförlopp.

Man har rätt att göra signalspaning på internationellt vatten eller i internationellt luftrum.

– Men det betyder inte att landet som spanas på inte kan uppleva att det är provokativt ändå. Ryssland har blivit provocerat och ville helt enkelt tala om för USA att de flög för nära eller störde deras övningar, säger Persson-Tyrling.

Han säger vidare att det inte är förbjudet att låsa på plan med belysningsradar eller att vidare identifiera det. Däremot är det konfliktfyllt. Och när USA har uppfattat situationen som konfliktfylld har de frångått sina rutiner.

– Men brott är begånget först när de har kränkt svenskt luftrum.

Ryssland har utvecklat sin försvarsmakt de senaste 10-20 åren vilket innebär ett intresse för andra nationer att undersöka dess kapacitet och enligt Persson-Tyrling är det ”det signalspaning det handlar om”. Det är dock inte bara USA som är intresserad av att spana på Rysslands militära förmåga.

– Västländer är mer intresserade av Ryssland nu och vi kommer troligen att se fler signalspaningsplan framöver, säger han.
 
Luulisi signaalitiedustelukoneen kiittävän ja kumartavan, jos vastapuolen lentokoneet tai ilmatorjuntajärjestelmät ottavat siihen oikein tutkalukituksen. Siitähän saa dataa imutettua mielipuolisesti ko. systeemin ominaisuuksista. Taisi mennä nyt vetelät pöksyyn jenkeiltä ja pahasti.
 
Back
Top