Uutisia Uudesta-Seelannista

Mielisairauksista kärsivät ovat muuten useasti hyvin älykkäitä ja erinomaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustettuja ihmisiä.
Kukaan järkevä,loogisesti ajatteleva, täysissä järjen voimissa oleva ei ajattele että "kas 50 ihmisen surmaaminen on toimiva ja oikeutettu ratkaisu"
Ensinnä väitit että kyseinen murhaaja on normaali täysissä järjenvoimissa oleva ja sitten toteat ettei moinen premissi päde järkeviin normaaleihin ihmisiin, päätä jo.


Mielisairaus on todennettavisa oleva asia, mikään ei vielä viittaa että kyseessä olisi sairas henkilö sen enempää kuin islamilaistenkaan terroristien kohdalla.

Israelilaisethan vastasivat aikanaan heitä vastaan tehtyihin iskuihin silmä silmästä periaatteella, naiset ja lapsetkin olivat sallittuja kohteita.
Moshe Dayan ja Ariel Sharon ovat laajasti arvostettuja edelleen, itsekin arvostan vaikkakaan en juuri näiden operaatioiden vuoksi.

During 1950, Dayan also developed a policy of punitive cross-border reprisal raids. IDF squads were sent into the Gaza strip to lay mines.[35] The first retaliation raid on a village occurred 20 March 1950 when six Arabs were killed at Khirbet Jamrura.[36] On 18 June 1950, Dayan explained his thinking to the Mapai faction in the Knesset:

[Retaliation is] the only method that [has] proved effective, not justified or moral but effective, when Arabs plants mines on our side. If we try to search for that Arab, it has no value. But if we harass the nearby village... then the population there comes out against the [infiltrators]... and the Egyptian Government and the Transjordanian government are [driven] to prevent such incidents, because their prestige is [at stake], as the Jews have opened fire, and they are unready to begin a war... The method of collective punishment so far has proved effective... There are no other effective methods.[



The Qibya massacre, also known as the Qibya incident, occurred during "Operation Shoshana", a reprisal operation that occurred in October 1953 when Israeli troops under Ariel Sharon attacked the village of Qibya in the West Bank. At least sixty-nine Palestinian villagers were killed,[1] two-thirds of them women and children.[2] Forty-five houses, a school, and a mosque were destroyed.[3] The attack followed cross-border raids from the Jordanian occupied West Bank and Israeli reprisals, in particular, the attack on Qibya was a response to the Yehud attack in which an Israeli woman and her two children were murdered in their home.[1][4]

 
Viimeksi muokattu:
Olivatko kaikki SS-miehet mielisairaita? Olivatko kaikki hutuja murhanneet tutsit mielisairaita? Olivatko kaikki Srebrenicassa muslimeja murhanneet serbit mielisairaita? Ovatko kaikki muslimiterroristit mielisairaita? Mitä "mielisairas" tai "täysissä järjen voimissa oleva" edes loppujen lopuksi tarkoittaa?

Minusta pätee siis se, että tarpeeksi kovalla propagandalla on mahdollista saada ns. "tavalliset" ihmiset tekemään julmuuksia. Minusta historia on liian täynnä näitä tapauksia, jotta ne voitaisiin pyyhkiä sivuun vain sillä, että kaikki tekijät olivat mielisairaita tai eivät olleet "täysissä järjen voimissa". Yllä tarkoitin "tavallisella" tässä tapauksessa siis sitä valtavaa enemmistöä nykyään länsimaissa eläviä ihmisiä, jotka eivät ole kyseistä ideologiaa omaksuneet, en sitä, etteikö tässä joukossa olisi yhtään sellaista, joka olisi mahdollista se saada omaksuttua. Oikeastaan tämä tässä on ollut ajatuksenani, että meidän ei tule tuudittautua siihen turvallisuuteen, ettei tässä mitään hätää ole, ja jakakoot äärioikeistolaiset ihan mitä puppua kenenkään sanomatta poikkipuolista sanaa, ei siitä kukaan "tavallinen ihminen" kuitenkaan naksahda.


Entäs islamistit?
 
Tämä on mielenkiintoista. Näiden muslimien mukaan tämä hyvä vai paha tyyppi.... Onkohan siellä ihan normaaliakin, että Moskeijoissa pyörii aseistettuja maastopukusia kavereita...

Ulkona hän tapasi maastopukuun sonnustautuneen hyökkääjän.
”Aluksi en tiennyt, onko hän hyvä vai paha tyyppi, mutta kun hän alkoi kiroilla tiesin, ettei hän ole hyvä.”
 
Seuraavaksi voit kertoa kuinka lähestyä tänäänkin Euroopassa nähtyä yllätystä ja kuinka voisimme välttää ne..
Vaikuttaisi siltä, että ihan sama pätee tähän viimeiseen ampujaankin, eli kyse ei ole täydestä kahjosta, vaan tietyn ideologian aivopesemästä tyypistä. Lääke on siis sama kuin Uuden-Seelannin ampujaankin. Kyseisen ääri-ideologian haastaminen ja kyseenalaistaminen, missä sitä vaan tapaammekin.

(Tämä siis sillä varauksella, että ampuja on ISIS-terroristi. Samanlaista varmuutta hänen ideologisesta taustastaan ei ole kuin Uuden-Seelannin ampujasta).
 
Mielestäni lähinnä etsit syitä miksi kyseinen teko pitäisi jollakin perverssillä tavalla ymmärtää ja hyväksyä.
Täh? Missä minä olen sanonut mitään siitä, että teko pitäisi hyväksyä? Ennemminkin minusta se, että lähdetään siitä, että pidetään tyyppiä täyshulluna, johtaa siihen, että teko jotenkin hyväksytään, koska tekijä ei ollut syyntakeinen. Minusta hän on täysin syyntakeinen teostaan.

Se, mikä minua täällä ihmetyttää, on se, että kukaan ei ole kiinnostunut ottamaan tosissaan sitä, että tyypin kannattamalla ideologialla olisi mitään tekemistä iskun motivaation kanssa. Samaan aikaan kuitenkin toisen ideologian (ääri-islamismi) katsotaan olevan ihan kelpoinen selitys toisille teoille, eikä niissä lähdetä siitä, että "sillä nyt vaan sattuu viiraamaan päässä".

Täysipäistä ihmistä yhyeiskunnan normit rajoittavat hyvin voimakkaasti, useimmiten vielä silloinkin kun pääässä jo hieman viiraa.

Juuri tämän vuoksi toin esiin tukun esimerkkejä. SS-miehet, tutsit 1995, ääri-islamistit, serbit Srebrenicassa, jne. Pointti on se, että kun ne "yhteiskunnan normit" nähdään oman ideologian vuoksi erilaisina kuin mitä muut näkevät, niin seuraus on se, mikä se on.

Mieti, että olet muslimi jossain länsimaassa. Sitten sen sijaan, että omaksuisit vallitsevat yhteiskunnan normit, hengailetkin jonkun ääri-islamistisen saarnaajan piireissä ja katselet youtubesta ISIS-videoita. Onko sinusta kaukaa haettua, että omaksut lopulta ne normit omaa elämääsi ohjaamaan, jotka hyväksyvät itsemurhaiskun? Mieti sitten vastaava äärioikeistolaisissa piireissä pyörivältä tyypiltä. Onko mahdoton ajatus, että siellä ne omat normit menevät ihan samalla tavoin muun yhteiskunnan normien kanssa ristiin? Jos ei, niin miksei?
 
Viimeksi muokattu:
Täh? Missä minä olen sanonut mitään siitä, että teko pitäisi hyväksyä? Ennemminkin minusta se, että lähdetään siitä, että pidetään tyyppiä täyshulluna, johtaa siihen, että teko jotenkin hyväksytään, koska tekijä ei ollut syyntakeinen. Minusta hän on täysin syyntakeinen teostaan.

Se, mikä minua täällä ihmetyttää, on se, että kukaan ei ole kiinnostunut ottamaan tosissaan sitä, että tyypin kannattamalla ideologialla olisi mitään tekemistä iskun motivaation kanssa. Samaan aikaan kuitenkin toisen ideologian (ääri-islamismi) katsotaan olevan ihan kelpoinen selitys toisille teoille, eikä niissä lähdetä siitä, että "sillä nyt vaan sattuu viiraamaan päässä".


Joskus ihmiset eivät halua seurata ajatuskulkuja joista seuraa epämiellyttäviä tai epätäydellisiä huomioita, lisäkysymyksiä tai jopa valintoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
Kyllä, mutta minusta "kostomatka" esim. Iraniin olisi aivan looginen. Kysehän näissä yhteyksissä on siitä että kuvitellaan muslimien suunnitellusti, organisoidusti ja johdetysti toteuttama invaasio länsimaihin. Iran on tässä kuvitelmassa johtovaltio. Näin olisi loogista iskeä Iraniin.

Ihan pieni pilkunviilaus. Iranin islam on shiaislamia. Käytännössä kaikki länsimaissa 2000-luvulla tapahtunut teroilu on Sunnitaustaista islamia. Isis ja Al-Qaida ovat sunnisuuntausta edustavia järjestöjä. Ja sunnilaisuuden pääpaikka (ja voimakkain wahhabislaisen sunnismin levittäjä) on Saudi Arabia.

Edit: @PM olikin jo ehtinyt.
 
Niin, sitähän voit miettiä. Kokeile vaikka ensin sitä, että lukisit minun postaukseni tarkasti läpi. Sieltä voi löytyä tuohon vastaus.

Kronologisesti myöhemmästä postauksestasi taisi se löytyä?

Olet aika romaaneja kirjoitellut useita. Ei niitä kaikkia ole aikaa kamman kanssa lukea. A.Hitlerin "Taistelunikin" on samasta syystä jäänyt lukematta.
 
Kronologisesti myöhemmästä postauksestasi taisi se löytyä?

Olet aika romaaneja kirjoitellut useita. Ei niitä kaikkia ole aikaa kamman kanssa lukea. A.Hitlerin "Taistelunikin" on samasta syystä jäänyt lukematta.
Huoh. Ei ollut kronologisesti myöhempi. Tämä suoraan siitä viestistä, johon kommentoit kahdella sanalla "entäs islamistit":

"Olivatko kaikki SS-miehet mielisairaita? Olivatko kaikki hutuja murhanneet tutsit mielisairaita? Olivatko kaikki Srebrenicassa muslimeja murhanneet serbit mielisairaita? Ovatko kaikki muslimiterroristit mielisairaita?"

Tummensin varmuuden vuoksi tuon kohdan, kun et sitä edelleenkään tunnu löytävän.

Minun ruudulla lainaus, jonka olit minun jutustani ottanut, on 6 riviä pitkä. Aika lyhyitä romaaneja luet, jos tuon pituisen jutun lasket sellaiseksi.
 
Se, mikä minua täällä ihmetyttää, on se, että kukaan ei ole kiinnostunut ottamaan tosissaan sitä, että tyypin kannattamalla ideologialla olisi mitään tekemistä iskun motivaation kanssa. Samaan aikaan kuitenkin toisen ideologian (ääri-islamismi) katsotaan olevan ihan kelpoinen selitys toisille teoille, eikä niissä lähdetä siitä, että "sillä nyt vaan sattuu viiraamaan päässä".

Kyllä minä tämän olen tajunnut, ymmärsin toki varsin varhain tarkoituksesi. Ja jotta voisin siirtyä keskustelun teemaan aiheessa, on hankittava vähän tai edes malliksi pohjaa aiheelle.

Jos ääri-islamismi ja äärioikeiston äärimmäinen laita ovat sukua toisilleen eli -tarjoavat alustan- ja tukea äärimmäisiin tekoihin, niin silloin olet ns. jäljillä.

Sinun on kuitenkin huomattava, että ketjussa hyvin moni on niputtanut -samaan kastiin- tämän teon minkä tahansa muun samanlaisen teon kanssa.

Jos tulkitsen rohkeasti sinun kirjoituksiasi, niin haluat tuoda -kiusallisen lähelle- mitä tahansa lukijakuntaa sen seikan, että keskuudessamme on äärihäiskiä ilman islamiakin. Se on varmasti ainakin lähellä totuutta.

Pidän silti ja edelleen tällaisten tekojen tekijöitä suunnilleen seinähulluina, joiden ainoa oikea säilytyspaikka on lujien ovien ja seinien sisällä henkisen kuntoutuksen kerrostaloissa.

Eihän ihminen tule sillä terveeksi, että ilmoittaa symppaavansa esim. aatua ja siksi heittää polttopullolla synagoogaa...tai että joku hyypiö ampuu siekailematta ihmisiä ja kertoo olevansa joku vapaustaistelija, jota moni seuraa.....

Kuten Tuntemattoman Honkajoki sanoo: ympäristö määrittää, kuka on hullu ja kuka ei.

Eli ihmisen oma ilmoitus ei tässä kohtaa kyllä piisaa vaan -ne muut- määrittävät, onko jokaisessa sylinterissä elämää.
 
Huoh. Ei ollut kronologisesti myöhempi. Tämä suoraan siitä viestistä, johon kommentoit kahdella sanalla "entäs islamistit":

"Olivatko kaikki SS-miehet mielisairaita? Olivatko kaikki hutuja murhanneet tutsit mielisairaita? Olivatko kaikki Srebrenicassa muslimeja murhanneet serbit mielisairaita? Ovatko kaikki muslimiterroristit mielisairaita?"

Tummensin varmuuden vuoksi tuon kohdan, kun et sitä edelleenkään tunnu löytävän.

Minun ruudulla lainaus, jonka olit minun jutustani ottanut, on 6 riviä pitkä. Aika lyhyitä romaaneja luet, jos tuon pituisen jutun lasket sellaiseksi.


Kiitos! Pakko sanoa, että livahti silmien ohi pienellä näytöllä.
 
Kyllä minä tämän olen tajunnut, ymmärsin toki varsin varhain tarkoituksesi. Ja jotta voisin siirtyä keskustelun teemaan aiheessa, on hankittava vähän tai edes malliksi pohjaa aiheelle.

Jos ääri-islamismi ja äärioikeiston äärimmäinen laita ovat sukua toisilleen eli -tarjoavat alustan- ja tukea äärimmäisiin tekoihin, niin silloin olet ns. jäljillä.

Sinun on kuitenkin huomattava, että ketjussa hyvin moni on niputtanut -samaan kastiin- tämän teon minkä tahansa muun samanlaisen teon kanssa.

Jos tulkitsen rohkeasti sinun kirjoituksiasi, niin haluat tuoda -kiusallisen lähelle- mitä tahansa lukijakuntaa sen seikan, että keskuudessamme on äärihäiskiä ilman islamiakin. Se on varmasti ainakin lähellä totuutta.

Pidän silti ja edelleen tällaisten tekojen tekijöitä suunnilleen seinähulluina, joiden ainoa oikea säilytyspaikka on lujien ovien ja seinien sisällä henkisen kuntoutuksen kerrostaloissa.

Eihän ihminen tule sillä terveeksi, että ilmoittaa symppaavansa esim. aatua ja siksi heittää polttopullolla synagoogaa...tai että joku hyypiö ampuu siekailematta ihmisiä ja kertoo olevansa joku vapaustaistelija, jota moni seuraa.....

Kuten Tuntemattoman Honkajoki sanoo: ympäristö määrittää, kuka on hullu ja kuka ei.

Eli ihmisen oma ilmoitus ei tässä kohtaa kyllä piisaa vaan -ne muut- määrittävät, onko jokaisessa sylinterissä elämää.


Mielentilatutkimus sen kyllä määrittää, joku teko tai rikos voi tuntua itsestä käsittämättömältä, mahdottomalta tai vastenmieliseltä mutta se ei tee niiden toteuttajasta kliinisesti hullua.

Tämä on tärkeä tunnustaa jotta ihmiset eivät voi valita itselleen helppoa selitystä millekään tapahtumille ja ovat pakotettuja pohtimaan niitä syvemmin.
 
Pidän silti ja edelleen tällaisten tekojen tekijöitä suunnilleen seinähulluina, joiden ainoa oikea säilytyspaikka on lujien ovien ja seinien sisällä henkisen kuntoutuksen kerrostaloissa.
Olen samaa mieltä tuosta hoitoehdotuksesta. En siihen mitään kantaa ole ottanutkaan. Ennemminkin kirjoitukseni on koittanut ottaa kantaa siihen, miten tästä tyypistä on tullut sellainen, jota normaalilla moraalilla omaava ihminen pitää "seinähulluna". Minusta kyse ei ole siitä, että hän nyt vain sattuu olemaan "sairastunut" skitsofreniaan tms., vaan minusta hänen mielentilansa on tietyn jopa tarkoituksenmukaisen propagandan kohteena olon tulosta. Ihan niin kuin islamisteillakin.
 
Korostettakoon että en hyväksy millään tasolla Uuden-Seelannin iskua tai pidä sitä oikeutettuna.
Itse uskon poliittisen ratkaisun nykyisiin konflikteihin olevan vielä mahdollisen ja pidän ei valtiolliseen väkivaltaan samalla väkivallalla vastaamista tämän tavoitteen vastaisena.
 
Mielisairaus on todennettavisa oleva asia, mikään ei vielä viittaa että kyseessä olisi sairas henkilö sen enempää kuin islamilaistenkaan terroristien kohdalla.

Kannattaa muistaa, että murha on juridinen termi eräälle laittoman tappamisen muodolle.

Itse olen viettänyt pari päivää seurueessa jossa oli mukana eräs ihmisiä surmannut henkilö. Surmattujen ihmisten määrä oli todennäköisesti vähintään kymmeniä ehkä jopa 100-200 henkeä. Mielenterveys oli todennäköisesti ihan ok ja henkilö oli hyvää ja miellyttävää seuraa. Koska kysymys oli sodasta, niin mitään rangaistusta surmaamisesta hän ei ollut saanut, vaikka ympäristö piti häntä tappajana/murhaajana ja hän joutui tapahtuneen takia muuttamaan mm. asuinpaikkakuntaansa.
 
Olen samaa mieltä tuosta hoitoehdotuksesta. En siihen mitään kantaa ole ottanutkaan. Ennemminkin kirjoitukseni on koittanut ottaa kantaa siihen, miten tästä tyypistä on tullut sellainen, jota normaalilla moraalilla omaava ihminen pitää "seinähulluna". Minusta kyse ei ole siitä, että hän nyt vain sattuu olemaan "sairastunut" skitsofreniaan tms., vaan minusta hänen mielentilansa on tietyn jopa tarkoituksenmukaisen propagandan kohteena olon tulosta. Ihan niin kuin islamisteillakin.

Tuohon hieman kommentoin.

Normaali yksittäinen ihminen ei tee tuollaista tekoa oli propaganda mitä tahansa. Koko yhteiskuntaa / ryhmää kattava yhteinen näkemys (kuten Saksassa 30-luvulla ja Hutut Ruandassa) saa kyllä aikaan kauheuksia, mutta se vaatii pitkän ajan ja yleensä jonkinlaisen todellisuuteen sidotun kokemuksen tai taustan.

Jos yksilö tekee tuollaisen teon ilman selkeää ulkoista syytä (esimerkiksi tekijän perhe olisi kuollut islamistiterojen iskussa tai joku vastaava hirveä trauma), niin kyseessä on vähintäänkin persoonallisuushäiriöinen yksilö. Tähän viittaa myös hänen pitkä äärilaitojen ihailunsa.

Tässä on sitten muuten se iso ero tämän teron, Breivikin ja Islamistiterojen välillä.
 
Back
Top