Uutisia Venäjältä

Helsinki 11.8.2015

Jaan tietenkin toiveesi. Sen perusteella, mitä kerrot ja mitä viime vuosina on tapahtunut, olisi vaikeaa olla kovin optimistinen tällä hetkellä.

Tiedän sinun pohtineen paljon myös Venäjän ja Suomen monimutkaista suhdetta. Sehän on aihe, jota me suomalaiset emme voi koskaan sivuuttaa, vaikka se sangen houkuttelevalta toisinaan tuntuisikin. Kuinka kiteyttäisit sanomasi suomalaisille?

Middlebury 12.8.2015

En ole mielestäni asemassa, jossa voisin antaa asiantuntevia neuvoja tästä teemasta tai varsinkaan kertoa suomalaisille, mitä olisi tehtävä. Vilpitön mielipiteeni kuitenkin on, että pyrkimys ylläpitää presidentti Urho Kekkosen politiikkaa, johon liittyi monenlaisia myönnytyksiä itäiselle naapurillenne, odotuksia taloudellisista hyödyistä ja poliittisesta hiljaisuudesta, on jokseenkin hölmöä ja moraalitonta.

Nyky-Venäjä on olennaisesti vähemmän ennustettava, looginen ja kunniallinen kuin paha vanha Neuvostoliitto. Minulle henkilökohtaisesti tämä on päivänselvää. Ennemmin miettisin Suomen turvallisuutta sotilaallisesta näkökulmasta kuin elättelisin edelleen erityissuhdetta Putinin Venäjän kanssa.

Helsinki 12.8.2015

Kuten tiedät, jotkut Suomessa ajattelevat, että nyt eletään jonkinlaista kylmän sodan toisintoa. Ajatus voi tuntua jopa petollisen miellyttävältä siihen nähden, että meillä meni kylmän sodan aikaan suhteellisen hyvin – varsinkin idänkaupassa.

Se, mitä kirjoitit, onkin siis erityisen tärkeää. Tarkoitatko, että Suomen on nyt pidettävä Venäjää todellisena sotilaallisena uhkana?

Middlebury 12.8.2015

Tämä on kieltämättä hyvin herkkä aihe. Sanokaamme, että sen enempää Georgia kuin Ukrainakaan eivät odottaneet joutuvansa Venäjän hyökkäyksen kohteiksi. Silti niin kävi.

Samoin on Suomen laita: teoriassa aggression todennäköisyys on olematon, mutta Venäjä on osoittanut arvaamattomuutensa. Sen toiminta on täydellisen ennakoimatonta ja usein maan oman edun vastaista. Naapurimaan haavoittuvuus ja puolustuskyvyttömyys olisivat todellakin Venäjälle vain yksi syy lisää laukaista konflikti.

Helsinki 12.8.2015

Niin, vanha maksiimihan kehottaa valmistautumaan sotaan, jos haluaa rauhaa. Siinä saattaa olla oma viisautensa varsinkin suuren maan pienelle naapurille.

Mitä Venäjään tulee, osa sen toimien yllätyksellisyydestä näyttää olevan seurausta systemaattisesta viestintäoperaatiosta, jonka pyrkimyksenä on hämärtää Kremlin todellisia aikomuksia ja liikkeitä. Vai onko niin, että me lännessä olemme yhä liian naiiveja ja halukkaita uskomaan näitä viestejä sellaisina, kuin Venäjä ne kertoo?

Middlebury 13.8.2015

Propagandan tuottajat useimmiten valehtelevat – kaikissa maissa ja aina.

Hämmästyttävämpi ja ravisuttavampi on se tosiasia, että Venäjän johtajat ja diplomaatit valehtelevat yhtä häpeämättömästi ja samassa mittakaavassa kuin televisiojuontajat. Voitaisiin helposti koota pitkä lista Putinin valheista. En tarkoita vain hänen rikottuja vaalilupauksiaan, vaan suoria viittauksia mustaan, jota hän kutsuu valkoiseksi, ja päinvastoin.

Kyllä, länsi on ollut vuosikausia naiivi uskoessaan Venäjän naamiaisiin. Nyt minusta kuitenkin tuntuu, että Putinin petos on vihdoin tullut tiensä päähän. Ainakaan herkkäuskoiset olennot, kuten presidentti François Hollande, eivät enää anna lausuntoja tyyliin: uskon tähän, koska presidentti Putin sanoi sen minulle henkilökohtaisesti.

Meillä Venäjällä on sananlasku: Hän valehtelee niin kuin hän hengittää. Se pätee täysin Kremlin satusetiin ja heidän alma materiinsa KGB:hen. Siksi suhtaudun jokseenkin skeptisesti Venäjän hallinnon kanssa käytävään vuoropuheluun.

Kuinka mielekästä kenenkään on ryhtyä peliin jonkun kanssa, joka petkuttaa aina?

Toimittaja: HEIKKI HAKALA
 
Periaatteessa voisi mennä myös Egypti-uutisiin, mutta koska venäläiskone, niin siksi tähän:
"Koneessa on BBC:n mukaan 200 matkustajaa.
Reuters kertoo, että Egyptin pääministeri vahvistaa venäläisen matkustajakoneen pudonneen Siinain niemimaalla."
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446256915220.html
Foliohattu päässä voisi kuvitella, että pian Venäjän Syyrian koneet lentelevät Egyptin yllä, kun tuo kone todetaan jonkun terroristijoukon alasampumaksi..
EDIT: BBCn uutinen:
"A Russian airliner has crashed in central Sinai with more than 200 people on board, the office of Egypt's prime minister has confirmed.
The Airbus A-321 had just taken off from the Red Sea resort of Sharm el-Sheikh, on its way to the Russian city of St Petersburg.
There were conflicting reports about the fate of the plane, some suggesting it had disappeared over Cyprus.
Most of the passengers are said to be Russian tourists.
The plane is operated by the Russian airline Kogalymavia. Latest reports say it is carrying 217 passengers and seven crew."
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34687139
EDIT2_ Flightradar:
upload_2015-10-31_10-26-50.pngupload_2015-10-31_10-28-31.png
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/ei-etj/#7d986d3
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa voisi mennä myös Egypti-uutisiin, mutta koska venäläiskone, niin siksi tähän:
"Koneessa on BBC:n mukaan 200 matkustajaa.
Reuters kertoo, että Egyptin pääministeri vahvistaa venäläisen matkustajakoneen pudonneen Siinain niemimaalla."
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446256915220.html
Foliohattu päässä voisi kuvitella, että pian Venäjän Syyrian koneet lentelevät Egyptin yllä, kun tuo kone todetaan jonkun terroristijoukon alasampumaksi..
EDIT: BBCn uutinen:
"A Russian airliner has crashed in central Sinai with more than 200 people on board, the office of Egypt's prime minister has confirmed.
The Airbus A-321 had just taken off from the Red Sea resort of Sharm el-Sheikh, on its way to the Russian city of St Petersburg.
There were conflicting reports about the fate of the plane, some suggesting it had disappeared over Cyprus.
Most of the passengers are said to be Russian tourists.
The plane is operated by the Russian airline Kogalymavia. Latest reports say it is carrying 217 passengers and seven crew."
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34687139
EDIT2_ Flightradar:

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/ei-etj/#7d986d3

Koneena ei siis ollut putolevi, vaan oletettavasti ihan luotettavan valmistajan kone, joskin jos se on ollut ryssien käsissä, niin huollosta ei ole takuita. Jos katsotaan tuota lentoaikaa, niin vahvasti epäilen, että sitä ei terroristit kykenisi ampumaan alas oikein millään, ellei niille ole järjestetty BUK järjestelmää. Mutta jos alasampuminen olisi ollut jotenkin mahdollista, niin ehkä terroristit katsoivat, että kone lensi Israelin suuntaan...

Pommi lienee kai mahdollinen, ja voihan olla että paikalliset terroristit ovat ottaneet herneen nenään venäjän viimeaikaisista touhuista. Lisäksi tuossa on se, että vaikka voisi yleensäkin ryssiltä ainakin kohtuullisia turvatoimia, niin samalla sakin korruptoituneisuus jättää mahdollisuuden laiminlyönneille ja egyptiläisten päässä "toisaalle katsomiseen".

Mutta tässä vaiheessa veikkaan kyllä ihan huollonlaiminlyöntiä ja/tai lentäjän tekemää virhettä.


P.S. Sellaista voisi tietenkin arvuutella, että kuka venäjällä kykenee enää matkailemaan ulkomailla? Olisikohan koneessa ollut joitakin mainitsemisen arvoisia henkilöitä?
 
Tuo kone on muuten ollut käytännössä täpötäynnä. 230 on suurin mainittu matkustaja määrä tuolle konetyypille (A320 Enhanced, certification). 220 tai alle näyttäisi olevan tyypillisempi.
 
Koneena ei siis ollut putolevi, vaan oletettavasti ihan luotettavan valmistajan kone, joskin jos se on ollut ryssien käsissä, niin huollosta ei ole takuita. Jos katsotaan tuota lentoaikaa, niin vahvasti epäilen, että sitä ei terroristit kykenisi ampumaan alas oikein millään, ellei niille ole järjestetty BUK järjestelmää. Mutta jos alasampuminen olisi ollut jotenkin mahdollista, niin ehkä terroristit katsoivat, että kone lensi Israelin suuntaan...

Pommi lienee kai mahdollinen, ja voihan olla että paikalliset terroristit ovat ottaneet herneen nenään venäjän viimeaikaisista touhuista. Lisäksi tuossa on se, että vaikka voisi yleensäkin ryssiltä ainakin kohtuullisia turvatoimia, niin samalla sakin korruptoituneisuus jättää mahdollisuuden laiminlyönneille ja egyptiläisten päässä "toisaalle katsomiseen".

Mutta tässä vaiheessa veikkaan kyllä ihan huollonlaiminlyöntiä ja/tai lentäjän tekemää virhettä.


P.S. Sellaista voisi tietenkin arvuutella, että kuka venäjällä kykenee enää matkailemaan ulkomailla? Olisikohan koneessa ollut joitakin mainitsemisen arvoisia henkilöitä?
Huoltoaikataulun laiminlyöntiä epäilin kyllä heti kärkeen, sitten kun vika ilmeni niin lentäjät eivät tienneet mitä tehdä ja kone tuli harmillisesti tonttiin.
EDIT: Matkustajalistaus voi tuoda tosiaan pienen yllätyksen, saa nähdä. Hyvä huomio.
 
Huoltoaikataulun laiminlyöntiä epäilin kyllä heti kärkeen, sitten kun vika ilmeni niin lentäjät eivät tienneet mitä tehdä ja kone tuli harmillisesti tonttiin.
EDIT: Matkustajalistaus voi tuoda tosiaan pienen yllätyksen, saa nähdä. Hyvä huomio.

RIA:n välittämän viestin mukaan lento 7K9268 oli pyytänyt uudelleen reititystä Kairoon teknisten ongelmien tähden:


vlad.
 
Laitan veikkauksen siitä että kohta Venäjä vaatii kansainvälisen tutkijaryhmän koolle sen selvittämiseksi kuka ampui heidän koneen alas. Ei se itsestään putoa koska Venäjällä kaikki maailman parasta.
On siis selvitettävä millä tuo on ammuttu alas ja syyllisiä on rankaistava, koska siviilikoneiden ampuminen on vastoin kansainvälisiä lakeja ja sopimuksia.
Vetoja? : )
 
Tulihan se foliouutinenkin:
"Pohjois-Siinailla pudonneen venäläisen matkustajakoneen putoamispaikka on lehtitietojen mukaan lähellä Isis-aluetta.
The Telegraphin kirjeenvaihtaja Richard Spencer kertoo, että Online Flight seurannan sivustoja osoittavat tänään aamulla pudonneen venäläisen matkustajakoneen Pohjois-Siinaissa lähellä Israelin rajaa.
Spencerin mukaan paikka on lähellä aluetta, jossa Egyptin armeija taistelee Isis-joukkoja vastaan. Asiasta uutisoi myös Itävallan yleisradioyhtiö ORF, ja alue näkyy myös kartassa, jolla seurataan alueita, joilla Isis toimii.
Pohjois-Siinailla toimii militanttiryhmä, joka on BBC:n mukaan tällä hetkellä aktiivisin kapinallisten ryhmä Egyptissä. Uutistoimisto Reutersin mukaan ryhmä olisi tappanut satoja sotilaita ja poliiseja.
Daily Beast on kertonut heinäkuussa, että Isis on esitellyt Siinailla maasta ilmaan ammuttavia ohjuksiaan.
Egyptin turvallisuusjoukoista on kuitenkin sanottu, ettei mikään viittaa siihen, että venäläiskone olisi ammuttu alas.
Ilmailuviranomaisten mukaan koneen matkustajista 200 oli aikuisia ja 17 lapsia."
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446257715114.html
 
RIA:n välittämän viestin mukaan lento 7K9268 oli pyytänyt uudelleen reititystä Kairoon teknisten ongelmien tähden:

vlad.

Egyptin ilmailuviranomaisen mukaan venäläiskone putosi Siinailla "teknisten ongelmien tähden". Mutta odotetaan nyt vielä lopullista varmistusta, joskin suurella todennäköisyydellä tämä on syy (viittaan lainaamaani viestiin). Lisäksi Kommersantin mukaan koneen lentäjät olivat jo useampaan kertaan informoineet koneen moottoriongelmista, mutta tämä tieto on vielä vahvistamaton.

vlad.
 
Egyptin ilmailuviranomaisen mukaan venäläiskone putosi Siinailla "teknisten ongelmien tähden". Mutta odotetaan nyt vielä lopullista varmistusta, joskin suurella todennäköisyydellä tämä on syy (viittaan lainaamaani viestiin). Lisäksi Kommersantin mukaan koneen lentäjät olivat jo useampaan kertaan informoineet koneen moottoriongelmista, mutta tämä tieto on vielä vahvistamaton.

vlad.
Moottorivika + inhimilliset tekijät + sää lienee lopulta se todennäköisin vaihtoehto, aihetta läheltä,Turkkilaisten simuharjoitus (A320:llä) jossa moottorivika:
Siinä on näytössä jossain vaiheessa jo LAND ASAP, kun muut kokeilut on jo tehty. -> Siksi Kairon kenttä oli kohteena. Jäi vain epäselväksi, että miksei kääntynyt jo aiemmin tuonne Kairon suuntaan? Onko kentälle laskeutuminen pohjoisesta?
EDIT: Kairon suunnat 049 ja 229:
http://worldaerodata.com/wad.cgi?runway=EG7099223R
 
Laitan veikkauksen siitä että kohta Venäjä vaatii kansainvälisen tutkijaryhmän koolle sen selvittämiseksi kuka ampui heidän koneen alas. Ei se itsestään putoa koska Venäjällä kaikki maailman parasta.
On siis selvitettävä millä tuo on ammuttu alas ja syyllisiä on rankaistava, koska siviilikoneiden ampuminen on vastoin kansainvälisiä lakeja ja sopimuksia.
Vetoja? : )
Tuli:
"Venäjän presidentti Vladimir Putin vaatii virallista tutkintaa venäläiskoneen turmaan Siinain niemimaalla.
Venäjän presidentti Vladimir Putin on esittänyt pahoittelunsa perheille, joiden läheisiä kuoli lentoturmassa. Putin on antanut hallitukselle käskyn aloittaa virallinen tutkinta turmasta.
Putin on myös määrännyt välitöntä apua kuolleiden omaisille.
Ulkomaalaismedioiden mukaan on edelleen epäselvää, mikä aiheutti lentokoneen putoamisen. Isis-terroristijärjestön sotilaat ovat aktiivisia Siinain niemimaalla, mutta ei ole viitteitä siitä, että lentokonetta olisi ammuttu.
Egyptin viranomaisten mukaan matkustjat olivat kaikki venäläisiä. Kuolleiden ruumiit viedään Egyptin pääkaupunkiin Kairoon."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015103120589353_ul.shtml
 
Oiskohan kuiteskin vaan ihan periryssäläinen teknik-feil tälläkertaa. (?)
Tai jopa unohdettu tankata?
"Lentokoneen musta laatikko on BBC:n mukaan jo löydetty. Viranomaiset kuvailevat tapahtumia traagisiksi.
Median mukaan lentäjä oli yrittänyt tehdä hätälaskua, mutta ei ehtinyt pääsemään läheisimmälle lentokentälle. Egyptin viranomaisten mukaan kaikki matkustajat olivat venäläisiä.
Mikail Robertson lentoreittisivustolta Flightradar24.com kertoo BBC:lle, että lentokone oli noussut normaalisti ensimmäiset 23 minuuttia. Kun se oli noin yhdeksän kilometrin korkeudella, se alkoi yhtäkkiä menettää nopeuttaan ja korkeuttaan. Syöksyä turmioon.
Robertsonin mukaan lentokoneen vauhti oli 400 solmua tunnissa eli yli 740 kilometriä tunnissa. Yhtäkkiä nopeus putosi 62 solmuun tunnissa eli noin 115 kilometriin tunnissa.
Robertsonin kertomaan mukaan noin 20 sekunnissa menetettiin yhteys lentokoneeseen. Hänen mukaansa on vaikea arvioida, mikä aiheutti tapahtuman. Joka tapauksessa se tapahtui asiantuntijan mukaan hyvin nopeasti.

BBC:n mukaan asiantuntijat sanovat, että lentokoneen syöksyn takana ei voi olla maasta tullut isku.
Siinain niemimaalla on kuitenkin ollut ulkomaalaismedioiden mukaan aseellinen ryhmä, joka kuuluu terroristijärjestö Isis:n kannattajiin.
Venäjä on päättänyt aloittaa turmakoneesta rikostutkinnan, ja Venäjän presidentti Vladimir Putin on julistanut sunnuntain surupäiväksi."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015103120589558_ul.shtml

EDIT: lentoyhtiö ymmällään:
"Kogalymavia-lentoyhtiön mukaan turman syynä ei ole inhimillinen virhe.
Venäjän suurlähetystö on kertonut Twitterissä, että kaikki Egyptin Siinain niemimaalla pudonneen lentokoneen matkustajista ovat saaneet surmansa.
Tiedot kuolonuhreista ovat tarkentuneet. Kaikkiaan 217 matkustajasta 214 oli venäläisiä ja neljä Ukrainan kansalaisia.
Uhreista 138 oli naisia ja 62 miehiä. Joukossa oli myös 17 lasta.
Kogalymavia-lentoyhtiön mukaan ei ole syytä olettaa, että turman syynä olisi inhimillinen virhe. BBC:n mukaan yhtiön tiedottaja Oksana Golovina kertoi uutistoimisto Interfaxille, että koneen lentäjällä oli takanaan 12000 lentotuntia.
Lentokoneemme oli täysin toimintakuntoinen ja miehistö sekä lentäjä olivat kokeneita. Joten emme tiedä, mikä aiheutti turman, Golovinan kommentoi."
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446260832539.html

EDIT2: Pihkovan alueen varajohtaja lennolla:
"Venäläiset uutistoimistot kertovat myös, että koneen matkustajien joukossa oli venäläisen Pihkovan alueen varajohtaja."
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/m...aisin/bfBaJetE?ref=ampparit:a342&ext=ampparit
 
Olen nähnyt niin paljon venäläisessä netissa kyynisiä kommenteja kaikesta ja kaikista, mm fb:n nuorien dumbassilaisten naisten, jotka ovat näyttäneet ripsivärit ja muuta "ihana" mitä separatisti-terrostit tuoneet heille maleesialaisen konen putoamisen jäljiltään, eivätkä edes piilottaneet iloa, minun on vaikea tuntea sääliä. Melko varma että suurin osa koneessa olevista olivat juuri tälläiset "Putin-molodets-hyvä-että-pommittaa-niitä-kaikkia" vatnikit. Lomapaikat ulkomailla ovat täynnä näitä "revin putinista" imbesilleja.

FB on täynnä idiotteja jotka istuvat jossain Pattajalla ja jauhavat "viisaita" kuinka ne löytäneet "sisäistä rauha" ja kuinka kauan kuitenkin heidän Castanedaan, Shakespeareen, Buddhaan ja Putiniin :confused:o_O..vaitnikki on vatnikki vaikka voissa paistaisi.

Ne ovat minulle ihan samanlaiset kun Hitlerin ajan fasistit, siksi olen täysin sama mieltä alla siteeratusta. Pyydän anteeksi 15% venäläisestä, jotka eivät menneet tähän Kremlin bandittien ja hirviöiden propagandaan.
Eikä niitä saa päästä lähelle missään nimessä kohta täälläkään, minä alan pitää jo melkein jokaista vatnikkia potentialisena tappajana. Tänään ne rentoutuvat Egyptissa kaloja katsomassa snorklaten, huomenna menevät "ammuskelemaan ukreja" ja ylpeilevät sitä julkisesti televisiossa, miellytäkseen uutta isä-aurinkoista. Kukaan siellä ei enää kyseenalaistaa mitään, vain heillä on jokin absurdi f:n revanssi koko maailmaa kohtaan.

V.Shenderovichin sanoin "on kasvanut monimiljonainen sukupolvi, joille ylimieliset ja loukkavat "hohlyt" (=ukrainalaiset), "pindosit" (=amerikkalaiset) tai "gayroopa" yms on arkikieltä. Jonkun ajan päästä tämä sukupolvi aikuistuu ja tulee määrittelmään valtiopolitiikkaa. Tilanne nyky Venäjällä paljon lähempänä Saksan 30-lukuun kun Neuvostoliiton aikaan."
http://donbass.ua/news/world/2015/1...zha-na-fashistskuju-germaniju-30-h-godov.html
 
Viimeksi muokattu:
Robertsonin mukaan lentokoneen vauhti oli 400 solmua tunnissa eli yli 740 kilometriä tunnissa. Yhtäkkiä nopeus putosi 62 solmuun tunnissa eli noin 115 kilometriin tunnissa.

Tuon Airbussin sakkausnopeus on maksimimassalla sileänä 179 solmua, 80 solmua täysillä laipoilla minimimassoilla. 62 solmulla tuo bussi ei enää lennä edes kevyenä täysillä laipolla.
Löpö loppui tai polttoaineen saanti jostain syystä ja sakkauttivat koneen?

Enpä tiedä, kyllä 9000 metristä ehtii pöljempikin pilotti sakkauksen tajuta ja oikaista. En muista tuon koneen liitolukua, mutta pitkälle se olisi liitänyt ilman moottoreitakin.
 
Tuon Airbussin sakkausnopeus on maksimimassalla sileänä 179 solmua, 80 solmua täysillä laipoilla minimimassoilla. 62 solmulla tuo bussi ei enää lennä edes kevyenä täysillä laipolla.
Löpö loppui tai polttoaineen saanti jostain syystä ja sakkauttivat koneen?

Enpä tiedä, kyllä 9000 metristä ehtii pöljempikin pilotti sakkauksen tajuta ja oikaista. En muista tuon koneen liitolukua, mutta pitkälle se olisi liitänyt ilman moottoreitakin.
Pilottivika. Jätti liitämättä?
 
Pilottivika. Jätti liitämättä?

Niin, ei voi tietää. Siinä on vielä sakkausvaroittimet sun muut pelit.
Jos meni moottoreiden kanssa samalla myös virrat ja nopeustieto, sakkauttaminenkin mahdollista on.

AirFrance sakkautti bussin pahassa kelissä mereen, niiltä meni nopeustieto tai se oli ristiriitaista, pilotit ei tunnistaneet sakkausta ja kaikki kuoli. Niillä toimi moottorit. Aikaa oli monta minuttia, vaan kuskit eivät tajunneet tilannetta. Sauvaa eteen ja tehoja, kone lentää jälleen.

Tässä tapauksessa ilman moottoreita sauvaa eteen, vauhtia lisää ja kone lentää taas. Katellaan opuksista parhaan liitosuhteen nopeus ja laippa-asetus, suunta kohti lähintä kenttää. Noissa on pieni ilmavirralla (laskeutuu pienellä potkurilla varustettuna esiin hätätilanteessa) pyörivä apugeneraattori, josta saadaan välttämättömiin laitteisiin virtaa ilman moottoreitakin.

Onnettomuustutkinta selvittänee tuonkin tapauksen kyllä.

Ikävä juttu, oli syy sitten mikä tahansa.
 
Niin, ei voi tietää. Siinä on vielä sakkausvaroittimet sun muut pelit.
Jos meni moottoreiden kanssa samalla myös virrat ja nopeustieto, sakkauttaminenkin mahdollista on.

AirFrance sakkautti bussin pahassa kelissä mereen, niiltä meni nopeustieto tai se oli ristiriitaista, pilotit ei tunnistaneet sakkausta ja kaikki kuoli. Niillä toimi moottorit. Aikaa oli monta minuttia, vaan kuskit eivät tajunneet tilannetta. Sauvaa eteen ja tehoja, kone lentää jälleen.

Tuollainen tapaus taisi olla jossakin päin Etelä Amerikkaa, kun myrskyssä kone törmäsi maahan samalla tavalla. Ja lähteenä oli se tv-sarja lento-onnettomuuksista.
 
Tuollainen tapaus taisi olla jossakin päin Etelä Amerikkaa, kun myrskyssä kone törmäsi maahan samalla tavalla. Ja lähteenä oli se tv-sarja lento-onnettomuuksista.

Foxilta Lentoturmatutkinta. Ukkosmyrskyssä pitot putki jäätyi ja nopeustieto meni. Loput oli sitten puhdasta pilot erroria..
 
Niin, ei voi tietää. Siinä on vielä sakkausvaroittimet sun muut pelit.
Jos meni moottoreiden kanssa samalla myös virrat ja nopeustieto, sakkauttaminenkin mahdollista on.

AirFrance sakkautti bussin pahassa kelissä mereen, niiltä meni nopeustieto tai se oli ristiriitaista, pilotit ei tunnistaneet sakkausta ja kaikki kuoli. Niillä toimi moottorit. Aikaa oli monta minuttia, vaan kuskit eivät tajunneet tilannetta. Sauvaa eteen ja tehoja, kone lentää jälleen.

Tässä tapauksessa ilman moottoreita sauvaa eteen, vauhtia lisää ja kone lentää taas. Katellaan opuksista parhaan liitosuhteen nopeus ja laippa-asetus, suunta kohti lähintä kenttää. Noissa on pieni ilmavirralla (laskeutuu pienellä potkurilla varustettuna esiin hätätilanteessa) pyörivä apugeneraattori, josta saadaan välttämättömiin laitteisiin virtaa ilman moottoreitakin.

Onnettomuustutkinta selvittänee tuonkin tapauksen kyllä.

Ikävä juttu, oli syy sitten mikä tahansa.
Kun moottorit häviää, niin häviää matkustamon paineetkin. 9000 metrissä ei kauaa tajuissaan pysy ilman paineistusta. Jos pilotit eivät heti tajunneet ottaa happimaskeja naamalle niin se oli siinä. Kuten myös jos huoltomiehet olivat myyneet maskit tai happipullot...
 
Back
Top