STI_Tactical9mm
Kenraali
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446445401403.html
Egyptin lentoturma: Pommiteoria vahvistuu – ”Syynä ulkoinen mekaaninen vaikutus”
Venäläisen lentoyhtiön mukaan Egyptin lentoturman syyn täytyy olla jokin ”ulkoinen vaikuttava mekaaninen tekijä”, sillä kone itsessään oli erinomaisessa kunnossa, kertoo Kommersant-lehti.
Kolavian varapääjohtajan Aleksandr Smirnovin mukaan lentokoneen omien teknisten järjestelmien romahtaminen ei olisi voinut johtaa tapahtuneen kaltaiseen hajoamiseen ilmassa. Smirnov puhui venäläismedialle maanantaina Moskovassa.
– Ei ole olemassa sellaista järjestelmien romahtamisen yhteisvaikutusta, joka voisi johtaa hajoamiseen ilmassa, Smirnov sanoi.
Smirovin mukaan Airbus A321 putosi Siinain niemimaan yllä minuutissa puolitoista kilometriä siinä vaiheessa, kun koneesta saatiin vielä tutkahavainto.
– Se ei ollut lentoa vaan putoamista. Vaikuttaa siltä, että sitä ennen se sai vaurion, joka johti putoamiseen ja miehistö menetti täysin toimintakykynsä eikä voinut olla yhteydessä lennonjohtoon, Smirnov sanoi Vedomosti-lehden mukaan.
Smirnovin mukaan lentokoneen molemmat moottorit oli tarkistettu 29. lokakuuta Moskovan Domodedovon kentällä eikä koneen huoltokirjassa ole mitään huomautuksia viiden viimeisen lennon ajalta.
– Lensin itse henkilökohtaisesti sillä koneella lokakuussa muutaman lennon. Se oli erinomaisessa teknisessä kunnossa, hän vakuutti.
(KUVA: MAXIM GRIGORIEV / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / HANDOUT)
Smirnov ei suostunut täsmentämään tiedotustilaisuudessa, mitä hän tarkoittaa ”ulkoisella mekaanisella tekijällä”. Kommersant-lehden mukaan ilmaus viittaa kuitenkin terrori-iskun mahdollisuuteen, ja tätä teoriaa tutkivat nyt sekä venäläiset että egyptiläiset tutkijat. Lehden tietojen mukaan Venäjä on lähettänyt Egyptiin yhteensä kymmenkunta rikostutkijaa sekä ilmailualan turmien asiantuntijaa, jotka ovat ryhtyneet tutkimaan koneen jäänteitä.
Myös ranskalainen ilmailualan asiantuntija pitää pommi-iskua varsin todennäköisenä mahdollisuutena, kertoo brittiläinen Telegraph-lehti.
– Koneen hajoaminen kesken lennon ja tuon tyyppisten jäänteiden syntyminen voi olla seurausta vain jostain vakavasta iskusta koneen rakenteita kohtaan, Michel Polacco sanoi France Info -radiossa.
– Se voi tapahtua teknisistä syistä, mutta se on erittäin harvinaista ja sitä on tapahtunut harvoin. Se johtaa meidät tutkimuksissa terrorismilinjalle, sillä pommilla voi olla tuollaiset seuraukset, Polacco sanoi.
Kolavian Smirnov antoi tiedotustilaisuudessaan ymmärtää myös, ettei turman syy voi löytyä esimerkiksi vuoden 2001 vaurioista, jotka aiheutuivat tuolloin koneelle sen pyrstön kosketettua kiitotietä laskeutumisen yhteydessä. Kone oli korjattu sen jälkeen perusteellisesti ja sille oli vuonna 2014 tehty rasituskokeet, joissa testattiin esimerkiksi koneen rungon metallirakenteiden väsymistä eikä mitään huomauttamista ollut löytynyt.
(KUVA: MAXIM GRIGORIEV / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / HANDOUT)
Yhtenä versiona on esitetty myös moottorivikaa, jolloin turbiinista lentäneet kappaleet olisivat voineet leikata koneen runkoon aukon. Smirnovin selityksen perusteella tämäkään versio ei voisi siis olla mahdollinen, koska koneen moottorit oli juuri tarkistettu lokakuun lopussa ja niiden kunto oli todettu hyväksi.
Kolavian edustajat ovat tunnustaneet kuulusteluissa, että yhtiön lentäjien palkat olivat myöhässä kuukausia, mutta se ei heidän mukaansa vaikuttanut mitenkään lentojen turvallisuuteen.
Presidentti Vladimir Putinin lehdistöpäällikön mukaan turma tullaan tutkimaan tarkkaan eikä hätäisiä johtopäätöksiä pitäisi tehdä.
- Tässä vaiheessa mitään versiota ei voi jättää pois laskuista, sillä tutkinta on vasta alussa. Mutta nyt minkä tahansa ennakkoarvion tai mielipiteen antaminen ilman perusteltuja syitä olisi väärin, Dmitri Peskov korosti.
Egyptin lentoturma: Pommiteoria vahvistuu – ”Syynä ulkoinen mekaaninen vaikutus”
Venäläisen lentoyhtiön mukaan Egyptin lentoturman syyn täytyy olla jokin ”ulkoinen vaikuttava mekaaninen tekijä”, sillä kone itsessään oli erinomaisessa kunnossa, kertoo Kommersant-lehti.
Kolavian varapääjohtajan Aleksandr Smirnovin mukaan lentokoneen omien teknisten järjestelmien romahtaminen ei olisi voinut johtaa tapahtuneen kaltaiseen hajoamiseen ilmassa. Smirnov puhui venäläismedialle maanantaina Moskovassa.
– Ei ole olemassa sellaista järjestelmien romahtamisen yhteisvaikutusta, joka voisi johtaa hajoamiseen ilmassa, Smirnov sanoi.
Smirovin mukaan Airbus A321 putosi Siinain niemimaan yllä minuutissa puolitoista kilometriä siinä vaiheessa, kun koneesta saatiin vielä tutkahavainto.
– Se ei ollut lentoa vaan putoamista. Vaikuttaa siltä, että sitä ennen se sai vaurion, joka johti putoamiseen ja miehistö menetti täysin toimintakykynsä eikä voinut olla yhteydessä lennonjohtoon, Smirnov sanoi Vedomosti-lehden mukaan.
Smirnovin mukaan lentokoneen molemmat moottorit oli tarkistettu 29. lokakuuta Moskovan Domodedovon kentällä eikä koneen huoltokirjassa ole mitään huomautuksia viiden viimeisen lennon ajalta.
– Lensin itse henkilökohtaisesti sillä koneella lokakuussa muutaman lennon. Se oli erinomaisessa teknisessä kunnossa, hän vakuutti.
(KUVA: MAXIM GRIGORIEV / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / HANDOUT)
Smirnov ei suostunut täsmentämään tiedotustilaisuudessa, mitä hän tarkoittaa ”ulkoisella mekaanisella tekijällä”. Kommersant-lehden mukaan ilmaus viittaa kuitenkin terrori-iskun mahdollisuuteen, ja tätä teoriaa tutkivat nyt sekä venäläiset että egyptiläiset tutkijat. Lehden tietojen mukaan Venäjä on lähettänyt Egyptiin yhteensä kymmenkunta rikostutkijaa sekä ilmailualan turmien asiantuntijaa, jotka ovat ryhtyneet tutkimaan koneen jäänteitä.
Myös ranskalainen ilmailualan asiantuntija pitää pommi-iskua varsin todennäköisenä mahdollisuutena, kertoo brittiläinen Telegraph-lehti.
– Koneen hajoaminen kesken lennon ja tuon tyyppisten jäänteiden syntyminen voi olla seurausta vain jostain vakavasta iskusta koneen rakenteita kohtaan, Michel Polacco sanoi France Info -radiossa.
– Se voi tapahtua teknisistä syistä, mutta se on erittäin harvinaista ja sitä on tapahtunut harvoin. Se johtaa meidät tutkimuksissa terrorismilinjalle, sillä pommilla voi olla tuollaiset seuraukset, Polacco sanoi.
Kolavian Smirnov antoi tiedotustilaisuudessaan ymmärtää myös, ettei turman syy voi löytyä esimerkiksi vuoden 2001 vaurioista, jotka aiheutuivat tuolloin koneelle sen pyrstön kosketettua kiitotietä laskeutumisen yhteydessä. Kone oli korjattu sen jälkeen perusteellisesti ja sille oli vuonna 2014 tehty rasituskokeet, joissa testattiin esimerkiksi koneen rungon metallirakenteiden väsymistä eikä mitään huomauttamista ollut löytynyt.
(KUVA: MAXIM GRIGORIEV / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / HANDOUT)
Yhtenä versiona on esitetty myös moottorivikaa, jolloin turbiinista lentäneet kappaleet olisivat voineet leikata koneen runkoon aukon. Smirnovin selityksen perusteella tämäkään versio ei voisi siis olla mahdollinen, koska koneen moottorit oli juuri tarkistettu lokakuun lopussa ja niiden kunto oli todettu hyväksi.
Kolavian edustajat ovat tunnustaneet kuulusteluissa, että yhtiön lentäjien palkat olivat myöhässä kuukausia, mutta se ei heidän mukaansa vaikuttanut mitenkään lentojen turvallisuuteen.
Presidentti Vladimir Putinin lehdistöpäällikön mukaan turma tullaan tutkimaan tarkkaan eikä hätäisiä johtopäätöksiä pitäisi tehdä.
- Tässä vaiheessa mitään versiota ei voi jättää pois laskuista, sillä tutkinta on vasta alussa. Mutta nyt minkä tahansa ennakkoarvion tai mielipiteen antaminen ilman perusteltuja syitä olisi väärin, Dmitri Peskov korosti.