Uutisia Venäjältä

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446445401403.html

Egyptin lentoturma: Pommiteoria vahvistuu – ”Syynä ulkoinen mekaaninen vaikutus”



Venäläisen lentoyhtiön mukaan Egyptin lentoturman syyn täytyy olla jokin ”ulkoinen vaikuttava mekaaninen tekijä”, sillä kone itsessään oli erinomaisessa kunnossa, kertoo Kommersant-lehti.
Kolavian varapääjohtajan Aleksandr Smirnovin mukaan lentokoneen omien teknisten järjestelmien romahtaminen ei olisi voinut johtaa tapahtuneen kaltaiseen hajoamiseen ilmassa. Smirnov puhui venäläismedialle maanantaina Moskovassa.

– Ei ole olemassa sellaista järjestelmien romahtamisen yhteisvaikutusta, joka voisi johtaa hajoamiseen ilmassa, Smirnov sanoi.

Smirovin mukaan Airbus A321 putosi Siinain niemimaan yllä minuutissa puolitoista kilometriä siinä vaiheessa, kun koneesta saatiin vielä tutkahavainto.

– Se ei ollut lentoa vaan putoamista. Vaikuttaa siltä, että sitä ennen se sai vaurion, joka johti putoamiseen ja miehistö menetti täysin toimintakykynsä eikä voinut olla yhteydessä lennonjohtoon, Smirnov sanoi Vedomosti-lehden mukaan.

Smirnovin mukaan lentokoneen molemmat moottorit oli tarkistettu 29. lokakuuta Moskovan Domodedovon kentällä eikä koneen huoltokirjassa ole mitään huomautuksia viiden viimeisen lennon ajalta.

– Lensin itse henkilökohtaisesti sillä koneella lokakuussa muutaman lennon. Se oli erinomaisessa teknisessä kunnossa, hän vakuutti.


1446445397897.jpg

(KUVA: MAXIM GRIGORIEV / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / HANDOUT)

Smirnov ei suostunut täsmentämään tiedotustilaisuudessa, mitä hän tarkoittaa ”ulkoisella mekaanisella tekijällä”. Kommersant-lehden mukaan ilmaus viittaa kuitenkin terrori-iskun mahdollisuuteen, ja tätä teoriaa tutkivat nyt sekä venäläiset että egyptiläiset tutkijat. Lehden tietojen mukaan Venäjä on lähettänyt Egyptiin yhteensä kymmenkunta rikostutkijaa sekä ilmailualan turmien asiantuntijaa, jotka ovat ryhtyneet tutkimaan koneen jäänteitä.

Myös ranskalainen ilmailualan asiantuntija pitää pommi-iskua varsin todennäköisenä mahdollisuutena, kertoo brittiläinen Telegraph-lehti.

– Koneen hajoaminen kesken lennon ja tuon tyyppisten jäänteiden syntyminen voi olla seurausta vain jostain vakavasta iskusta koneen rakenteita kohtaan, Michel Polacco sanoi France Info -radiossa.

– Se voi tapahtua teknisistä syistä, mutta se on erittäin harvinaista ja sitä on tapahtunut harvoin. Se johtaa meidät tutkimuksissa terrorismilinjalle, sillä pommilla voi olla tuollaiset seuraukset, Polacco sanoi.

Kolavian Smirnov antoi tiedotustilaisuudessaan ymmärtää myös, ettei turman syy voi löytyä esimerkiksi vuoden 2001 vaurioista, jotka aiheutuivat tuolloin koneelle sen pyrstön kosketettua kiitotietä laskeutumisen yhteydessä. Kone oli korjattu sen jälkeen perusteellisesti ja sille oli vuonna 2014 tehty rasituskokeet, joissa testattiin esimerkiksi koneen rungon metallirakenteiden väsymistä eikä mitään huomauttamista ollut löytynyt.


1446445399677.jpg

(KUVA: MAXIM GRIGORIEV / RUSSIAN EMERGENCY MINISTRY / HANDOUT)

Yhtenä versiona on esitetty myös moottorivikaa, jolloin turbiinista lentäneet kappaleet olisivat voineet leikata koneen runkoon aukon. Smirnovin selityksen perusteella tämäkään versio ei voisi siis olla mahdollinen, koska koneen moottorit oli juuri tarkistettu lokakuun lopussa ja niiden kunto oli todettu hyväksi.

Kolavian edustajat ovat tunnustaneet kuulusteluissa, että yhtiön lentäjien palkat olivat myöhässä kuukausia, mutta se ei heidän mukaansa vaikuttanut mitenkään lentojen turvallisuuteen.

Presidentti Vladimir Putinin lehdistöpäällikön mukaan turma tullaan tutkimaan tarkkaan eikä hätäisiä johtopäätöksiä pitäisi tehdä.

- Tässä vaiheessa mitään versiota ei voi jättää pois laskuista, sillä tutkinta on vasta alussa. Mutta nyt minkä tahansa ennakkoarvion tai mielipiteen antaminen ilman perusteltuja syitä olisi väärin, Dmitri Peskov korosti.
 
Lentoyhtiössä ei ole mitään vikaa sekä kone ollut niin hyvässä kunnossa että ei ole edes mahdollista että putoaa.

Vähän veikkaan että aikaisemmalla laskeutumisella missä lentokoneen perä vaurioitui maahan osuessaan on asian kanssa tekemistä. Sekä venäläisellä huoltokulttuurilla.
Jotenkin tulee neuvostoliitto mieleen uutisesta.
 
Ulkomaat Eurooppa
Taas raju paljastus Venäjällä: Puolustusministerillä on lähes 20 miljoonan euron palatsi
Vireillä on nyt lakiesitys, joka kieltää pääsyn kiinteistöjen, asuntojen ja huvijahtien omistustietoihin.

SK/Anne Kuorsalo

Venäjän puolustusministeri Sergei Šoigulla on yli 16 miljoonan euron arvoinen palatsi Moskovan kyljessä, mutta hulppea omaisuus on piilotettu ministerin vaimon sisaren nimiin.

Paljastuksen tehnyt oppositiopoliitikko Aleksi Navalnyin johtama korruption vastainen ryhmä esittää arvionsa tueksi kopiot asiakirjoista, joissa tonttialue on siirtynyt Šoigun tyttäreltä vaimon sisarelle.

Navalnyi on pystynyt tekemään jatkuvasti paljastuksia maan poliittisen eliitin salatuista jättiomaisuuksista tutkimalla avoimia rekistereitä.

Nyt Venäjällä vireillä on lakiesitys, joka kieltää pääsyn kiinteistöjen, asuntojen ja huvijahtien omistustietoihin.

Šoigu on presidentti Vladimir Putinin jälkeen maan suosituin poliitikko, joka on ollut ministerinä vuodesta 1994 lähtien, aluksi pelastustoimesta vastaavan hätätilaministeriön johdossa. Vuonna 2012 hän ehti olla lyhyen aikaa Moskovan alueen kuvernöörinä.

Šoigun isä on Tuvan alkuperäiskansaa, äiti venäläinen. Tausta selittää palatsin itämaisen tyylin.

Šoigun 18-vuotias tytär hankki 9 miljoonalla dollarilla palatsin tonttialueet 2009 Moskovan hienoimmalta eliitin asuinalueelta. Myöhemmin ne siirtyivät Jelena Antipinan nimiin.

Antipina on Šoigun vaimon sisar, joka Navalnyin ryhmän selvityksen mukaan on töissä Ekmo-Em-nimisessä yrityksessä. Sen palveluksessa on ollut myös Šoigun vaimo. Yritys on tehnyt kauppoja Šoigun pitkään johtaman hätätilaministeriön kanssa.

Nettisivulla esitetään kopiot myös Šoigun vaimon nimissä olevasta luksusasunnosta Moskovan keskustassa. Lisäksi laskeskellaan, miten ministeriperheen viralliset tulot eivät ole mahdollistaneet moisten omaisuuksien hankintaa.

Ohimennen todetaan vielä se, että normaaleissa maissa paljastus johtaisi potkuihin ja oikeusjuttuun.

Kuten aina Venäjällä jupakka on virittänyt monenlaisia tulkintoja.

Tunnettu tutkiva journalisti, pahoinpitelyn jälkeen Venäjältä paennut mutta nyt kotiin palannut Oleg Kašin uskoo Slonissa talon kuuluvan Šoigulle. Hän arvelee, että monimutkaisilla omistuksen ketjutuksilla on vain haluttu peittää tulot, joilla se on hankittu.

Samalla Kašin muistuttaa, miten 1990-luvun suurin korruptioskandaali liittyi silloiseen puolustusministeri Pavel Gratšoviin mutta oli vaatimaton verrattuna nykymenoon. Tuolloin Moskovskij Komsomolets -lehden toimittaja Dmitri Holodov tutki väärinkäytöksiä, jotka liittyivät neuvostojoukkojen kotiuttamiseen Itä-Euroopasta tarkoitettuihin varoihin. Holodov murhattiin 1994 hänelle toimitukseen lähetetyllä pommipaketilla.

Slonin jutussa Kašin liittää Šoigun talopaljastuksen lokakuun 2015 suurimpaan skandaaliin, jossa menestynyt liikemies ampui neljä ihmistä.

Kašin huomauttaa, että murheellisella tapahtumalla on kytköksiä Šoigun klaaniin.

Tekijä oli Moskovan lähellä sijaitsevan nopeasti kasvaneen Krasnogorskin rakennusbisneksissä avainhenkilönä operoinut Amiran Georgadze, jota Kašin luonnehtii kaupungin epäviralliseksi isännäksi.

Pahoin velkaantunut Georgadze ampui Krasnogorskin apulaiskaupunginjohtajan ja sähköyhtiön johtajan kaupungintalolla. Hän olisi ampunut myös kaupunginjohtajan mutta ei tavoittanut tätä. Sen sijaan hän ampui satunnaisen ohikulkijan johtajan kodin luona.

Lopuksi Georgadze löytyi virallisen tiedon mukaan itsemurhan tehneenä.

Heti alussa jutun tutkijaksi määrätty syyttäjä piti vaihtaa, koska hän oli ollut ampujan ystävä ja asui Georgadzen yrityksiin kytkeytyvällä alueella. Kuvioon kuuluu Kašinin mukaan vielä se, että Moskovan alueen syyttäjälaitoksen johtaja on naimisissa puolustusministeri Šoigun tyttären kanssa. Lisäksi nykyinen alueen kuvernööri on Šoigun ystävän poika.

Šoigu itse ehti toimia alueen kuvernöörinä lyhyen ajan 2012 ennen paluutaan hallitukseen.

Kašinin johtopäätös on, ettei skandaali vahingoita Šoigua, sillä Kremlin etiikan mukaisesti Putin suojelee niitä, joita vastaan viholliset hyökkäävät.

Toisessa Slonin jutussa selvitetään perusteellisesti Georgadzen vaiheita.

Georgadze omisti maata alueella, jonka Moskovan aluehallinto halusi käyttöönsä. Se hoiti asian vaihtokaupalla. Georgadze pystyi junailemaan näin saadulle alueelle ison rakennusprojektin.

Myöhemmin jopa 80 prosenttia kaupungin rakentamisbisneksistä sujui Slonin lähteiden mukaan Georgadzen kautta. Rakentajat luottivat, että hän hoitelee viranomaiset, joiden ei liioin tarvinnut asioida useiden henkilöiden kanssa.

Mihin sitten välittäjää tarvittiin? Slon ottaa esimerkiksi pimeät rahat, joilla varmistetaan rakennusten kytkeminen sähköverkkoon.

Virallisten maksujen ohella pimeä hinta on 50 000 ruplaa, noin 7000 euroa, rakennuksen käyttämältä kilowattitunnilta tai ”sopivan” välittäjän kautta 37 000 ruplaa, hieman yli 5000 euroa. Kuvio selittää, miksi yksi ammutuista oli sähköverkkoyrityksen johtaja.

Slonin mukaan rakentamisen pelisäännöt muuttuivat, kun kuvernööriksi tuli Šoigun lähipiiriin kuuluva Vorobejev ja aluehallinto alkoi päättää tänä vuonna rakennusluvista.

Pikantti yksityiskohta tarinassa on se, että Putinin lehdistösihteeri Dmitri Peskov asuu uuden vaimonsa kanssa Georgadzen naapurissa.

Skandaalin kynsiin on joutunut myös Venäjän entinen maatalousministeri Jelena Skrynnik, sillä Sveitsi jäädytti hänen tilinsä, jolla on 60 miljoonaa frangia. Rouvaa epäillään rahanpesusta, ja tilin kautta on kulkenut noin 140 miljoonaa frangia.

Skrynnik toimi ministerinä 2009–2012 ja asuu nykyisin Ranskassa. Hän on luonnollisesti kiistänyt omistavansa tilin Sveitsissä, mutta maan viranomaiset ovat asian vahvistaneet.

Ejssa kirjoittava Maksin Blant kiinnittää huomiota siihen, miten Sveitsin viranomaiset ovat asiaa tutkiessaan pyytäneet virka-apua Venäjältä, mutta eivät ole sitä saaneet.

Riiassa toimiva Meduza kertoo, miten Skrynnik johti Rosagrolizing-nimistä yritystä ennen kuin siirtyi maatalousministeriksi. Yritys järjesti tuottajille koneita leasing-sopimuksilla. Venäjällä yrityksen toimintaa perkaavassa oikeusjutussa syytettynä on apulaismaatalousministeri Aleksei Bazhanov.

Meduza huvittaa lukijoitaan kertomalla vielä Skrynnikin mieltymyksestä Moskovassa toimivan sveitsiläisen kauneusklinikan palveluihin.

Moskovan lisäksi myös Pietarissa osataan.

Missä lomailevat paenneet Lenenergon ”topmanagerit”, kyselee Fontanka ja vastaa, että Ranskassa ja Yhdysvalloissa.

Pietarin sähköyhtiön Lenenergon piti vetää meren pohjaa pitkin kaapeli Kronstadtin saarikaupunkiin. Työtä ei todellisuudessa tehty, vaikka rahat toki käytettiin.

Lenenergon apulaisjohtaja Ilja Meštšerjakov asuu nyt Fontankan mukaan Nizzan kyljessä Villeneuve -Loubet’ssa valtaisassa Välimeren rannalla sijaitsevassa kerrostalokompleksissa, jonka jokainen kerran nähnyt tunnistaa.

Sähköyhtiön apulaistalousjohtajan Roman Temkinin jäljet päättyvät Miamin lentokentälle, mutta Fontanka on kaivanut esiin tiedon, miten Temkinit ovat hankkineet 5,6 miljoonan dollarin kaupalla kolmen hehtaarin maa-alueen Floridasta.
 
Lentoyhtiössä ei ole mitään vikaa sekä kone ollut niin hyvässä kunnossa että ei ole edes mahdollista että putoaa.

Vähän veikkaan että aikaisemmalla laskeutumisella missä lentokoneen perä vaurioitui maahan osuessaan on asian kanssa tekemistä. Sekä venäläisellä huoltokulttuurilla.
Jotenkin tulee neuvostoliitto mieleen uutisesta.

Oliko tuo kone edes venäläisomistuksessa silloin 2001? Ja kuka teki huollot? Muutenkin uskoisin, että tuosta on mennyt niin kauan aikaa, että viat oltaisiin havaittu tai sitten kone olisi hajonnut jo aikaisemmin.

Mutta se, että työntekijöiden palkkoja ei oltu maksettu avaa muita mahdollisuuksia. Onhan näitä tapauksia, joissa lentomiehistön jäsen on tappanut itsensä ja samalla kaikki muut koneessa. Tämä on ilmeisesti johtunut masennuksesta, joten palkkojen saamatta jääminen on voinut ajaa ukon itsetuhoiseksi.
 
Nuo metallin rasitusmurtumat tai hiusmurtumat on kuulemma suht vaikeita huomata jos ei kunnolla tarkista ja tulevat hissunkissun

Aikoinaanhan oli se vähän vastaavanlainen kone mistä lennon aikana osa katosta repeytyi yllättäen pois.
Siinäkin taisi olla vastaavaa huoltoa takana.

Kyseinen kone sai silti laskeuduttua ihmeen kaupalla.

Itseasiassa tuossa lyhyt documentti siitä.
 
Nuo metallin rasitusmurtumat tai hiusmurtumat on kuulemma suht vaikeita huomata jos ei kunnolla tarkista ja tulevat hissunkissun

Joo, mutta noista tapauksista on otettu opiksi ja tarkastuksia lisätty ja tekniikkaa kehitetty. Myös jos kone on koeponnistettu, joten sen olisi pitänyt paljastaa, jos heikkoja kohtia on.
 
Nii. Mahdollisesti.
Vaikea spekuloida, itselläni tulee mieleen enemmän tuo onnettomuus,venäläinen tapa huoltaa ja venäläisten koneiden kunto mikä eritoten maan sisäisillä lennoilla on suht kyseenalainen.
Joku jälkikäteen korjattu liitossauma pettänyt ja repinyt puoli peräsintä mukanaan. Voihan se olla pommikin, mistä sitä tietää. kerran käynnyt egyptissä ja silloin koneeseen olisi varmaan voinnut salakuljettaa kamelin. Vaikka mentallinpaljastimissa piippas ni ei ollut väliä, "mee vaa" . Läpivalkasussakaan äijää paljoa kiinnostanut laukkujen sisältö. 3-4v sitten tosin.
 
Lentoyhtiössä ei ole mitään vikaa sekä kone ollut niin hyvässä kunnossa että ei ole edes mahdollista että putoaa.

Vähän veikkaan että aikaisemmalla laskeutumisella missä lentokoneen perä vaurioitui maahan osuessaan on asian kanssa tekemistä. Sekä venäläisellä huoltokulttuurilla.
Jotenkin tulee neuvostoliitto mieleen uutisesta.

Oliko tuo kone edes venäläisomistuksessa silloin 2001? Ja kuka teki huollot? Muutenkin uskoisin, että tuosta on mennyt niin kauan aikaa, että viat oltaisiin havaittu tai sitten kone olisi hajonnut jo aikaisemmin.

Mutta se, että työntekijöiden palkkoja ei oltu maksettu avaa muita mahdollisuuksia. Onhan näitä tapauksia, joissa lentomiehistön jäsen on tappanut itsensä ja samalla kaikki muut koneessa. Tämä on ilmeisesti johtunut masennuksesta, joten palkkojen saamatta jääminen on voinut ajaa ukon itsetuhoiseksi.

Silloin kun tämä aikaisemman laskeutumisen yhteydessä koneen perä vaurioitu, kone oli libanonilaisen Middle East Airlinesin omistuksessa (tiedossani ei ole se missä korjaus tehtiin). Kyseinen onnettomuus tapahtui 16. marraskuuta 2001 eli aikaa on vierähtänyt jo 14-vuotta. Olisi siis luultavaa, että ongelmat olisivat ilmenneet jo aiemmin tai että jollain huolloista ongelmat olisi havaittu.

Kone valmistui Airbusin tehtailta toukokuussa 1997 ja sen jälkeen se on useiden eri yhtiöiden omistuksessa, kunnes maaliskuussa 2012 siirtyi Kolavian -> Metrojetin omistukseen. Kun se on 15-vuoden kuluessa ollut useiden yhtiöiden omistuksessa ja omistajista valtaisa joukko on Lähi-idän suunnalta ja viimeinen omistaja on venäläinen Kolavia, niin herää epäilys, että onko mahdollista, että huolloissa on tapahtunut laiminlyöntejä tai että konetta ei ole tarkastettu riittävän hyvin ja riittävän usein?

Kone on myös Kolavian/Metrojetin omistuksessa ollessaan kokenut kovia. Siihen on törmätty kentällä ajoneuvojen toimesta, asiakkaat ovat valittaneet useita kertoja (viimeksi jokunen viikko sitten) kovasta kolinasta ja melusta ynnä epätavallisista äänistä nousujen ja laskujen yhteydessä. Vaikea kuvitella, että kyse olisi pelkästä panettelusta, koska ilmoituksia on tullut jo ennen turmaa. Myös miehistön ja matkustamohenkilökunnan ammattitaitoa on arvosteltu. Väitteiden mukaan tällä lennolla oli lentäjänä yli 12 000 lentotunnin mies ja perämiehenä entinen sotilaslentäjä, jolla oli sitä kautta tullut runsaasti lentokokemusta.

Pommi on tietenkin eräs vaihtoehto, mutta tämä herättää muutamia kysymyksiä eli miksi koneen perä oli 8 kilometrin päässä muusta rungosta (näin ainakin joidenkin onnettomuuskarttojen perusteella) ja koneen takaosa on tilanne huomioiden selkeästi tunnistettavissa, ja se näyttää murtuneen muusta rungosta erilleen hyvinkin selväpiirteisesti. Näin maallikkona ajattelisin, että tällainen murtuma on mahdollinen hitaasti levinneessä rasitusmurtumassa, jota ei syystä tai toisesta ole havaittu huoltojen yhteydessä. Tuntuisi epätodennäköiseltä, että pommin myötä vastaava selväpiirteinen irtoaminen tapahtuisi - mutta kaikkihan on mahdollista.

JAL:n lento JL123 tuhoutui elokuussa 1985 koneen takaosan paineseinämän pettämiseen, joka johtui puutteellisesta ja väärin tehdystä korjaustyöstä (7-vuotta aiemmin koneen takaosa vaurioitui laskeutumisessa). Virheellistä korjausta ei havaittu huoltojen yhteydessä ja ymmärtääkseni osin siksi, koska korjaus tulkittiin tehdyn oikein ja lennon JL123 onnettomuuden jälkeisissä tutkimuksissa havaittiin sitten tämä aiempi virhe korjauksessa. Joten teoriassa on mahdollista, että kone lentää useita vuosia ja ongelma kehittyy hitaasti, ja jos korjaus on hyvin dokumentoitu ja se näyttää oikein tehdyltä, on kenties mahdollista, että heikosti tehdyissä huolloissa virhettä ei huomata.

Lentoyhtiöistä Kolavia - Metrojet on huonomaineinen; MEA:lle on sattunut useita onnettomuuksia menneillä vuosikymmenillä; yhtiöistä Onur Air on turkkilainen halpalentoyhtiö (yhtiölle on sattunut useita vaaratilanteita, ei kuintenkaan yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta - yhtiö on ollut bannattuna aikanaan Hollannissa); Saudia on eräs yhtiöistä jonka hallinnassa kone on ollut - Saudialle on sattunut useita onnettomuuksia, mutta niistä harva on yhtiön syytä; yksi omistajista on ollut syyrialainen yksityinen Cham Wings Airlines - josta ei kummoisesti ole tietoja. Kone on aika sekalaisen joukon hallussa ollut, Kolavia ei maineeltaan ole hyvä ja tiettyä epäilystä kohdistuu syyrialaiseenkin operaattoriin - ensinnä tulee ajatus mieleen, että kenties huoltojakin on laiminlyöty kaiken muun toiminnan ohella.

Mutta enpä nyt lähde sulkemaan kumpaakaan vaihtoehtoa näiden tietojen perusteella pois: pommi tai tekninen vika. Hajoaisiko kone näin jos lentäjä päättäisi tehdä itsemurhan vai tulisiko se "tonttiin" olennaisesti kokonaisempana ja pienemmälle alueelle? Nythän etsintäaluetta on jo laajennettu käsittämään yli 30 km^2 ja kuolleitakin on löydetty useiden kilometrien laajuiselta alueelta.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20151031-0

vlad.
 
Saksalaisen Bild-lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan venäläisen turmakoneen rungon ja pyrstön sijainti kaukana toisistaan turmapaikalla sekä koneen peräosan leikkautuminen saumaansa pitkin viittaisivat siihen, että pyrstö olisi irronnut ilmassa, koska se oli vioittunut aiemmin.

Venäläiset ilmailuviranomaiset vahvistivat jo sunnuntaina, että Egyptin Sharm el-Sheikistä Pietariin matkalla ollut Airbus A321 hajosi ilmassa. Hätäkutsua ei annettu.


Koneen runko löytyi 1 400 metrin päästä peräosasta Siinailla. AP


Tekninen vika?


Venäläisviranomaisten julkaisemissa satelliittikuvissa onnettomuuspaikalta Siinailla näkyy kaksi selkeää rauniopeltoa: toisessa on valtaosa koneen rungosta, ja siitä 1 400 metriä kaakkoon sijaitsee toinen, jossa lepää koneen pyrstö.

– Se tarkoittaa suurella todennäköisyydellä, että pyrstö repesi irti, ilmailualan asiantuntija ja lukuisista lento-onnettomuuksista kirjoja kirjoittanut Tim van Beverensanoi Bildissä.

Van Beveren selitti, että jos koneen pyrstö irtoaa ilmassa, etuosaa ei enää pystytä vakauttamaan, vaan se jatkaa matkaansa kiihtyvällä vauhdilla ja syöksyy maahan. Pyrstö puolestaan putoaa omalla tahdillaan eri paikkaan.
Asiantuntija kiinnitti huomion koneen pyrstöstä otettuihin lähikuviin: niissä näkyy, miten peräosa on leikkautunut irti melko puhtaasti saumaansa myöten. Se ei ole tyypillistä ja viittaa asiantuntijan mukaan aineelliseen vikaan, joka voi johtua esimerkiksi rasituksesta.

Tämän teorian mukaan turma johtui koneen aikaisemmasta vaurioitumisesta. Turmakoneen perän tiedetään vioittuneen vuonna 2001, kun sen pyrstö osui laskeutumisen aikana kiitorataan Kairon lentokentällä. Turmalla olisi ennakkotapauskin: vuonna 1985 Japanissa kuoli 520 ihmistä lento-onnettomuudessa, joka johtui koneen seitsemän vuotta aiemmin kärsimästä pyrstökosketuksesta.

20602065_503_ul.webp
 
Tuossa on esimerkkinä räjähdyksen voimasta tullutta jälkeä.
En osaa tarkkaan sanoa kuinka verrannollisia on koneen ulkopuolella tapahtunut isompi räjähdys (paineen/sirpaleiden levitessä laajalle alueelle) kuin pieni räjähdys suljetussa tilassa. Jokatapauksessa veikkaan että aika repaleista jälkeä tekee molemmat.
Tuossa kuvia Ukrain casesta ja siitä vähästä mitä edes jäi jäljelle niin huomaa hyvin kuinka kaikki metalli on kuin revittyä paperia. PUK:issa tosin oli kyllä sirpaloituva osuus myös.
2344343700000578-2839523-image-38_1416326302372.webp images (2).webp malaysia airlines shot in ukraine AP Photo_0_0_0_0_0.webp
 
Eli mahdollisia syitä lämpöjäljelle:

-pommin räjähtäminen
-polttoainesäilön räjähtäminen
-moottoriräjähdys

vlad.

Jos koneesta repeää pyrstö, niin onko sillä alueella konetta polttoainesäiliöitä jotka sitten voisivat revetä mukana tai mahdollisesti vain polttoaine letkua?
 
Jos koneesta repeää pyrstö, niin onko sillä alueella konetta polttoainesäiliöitä jotka sitten voisivat revetä mukana tai mahdollisesti vain polttoaine letkua?

fuel_tank_installation_with_actA321.gif

Ilmeisesti A321:ssä säiliöt on näin, useissa koneissa on myös perän korkeusvakaajissa.

Niinkin on käynyt, että sivutuulessa pilotti käskytti sivuperäsintä lentoonlähdössä (antamalla jalkaa) ensin toista ja korjasi toisella taas ääriasentoon niin että sivuperäsin repesi irti. Amerikassa, Airbussin tyyppiä en muista. Hallinta menetettiin ja maahansyöksy. Sittemmin suojauksia lienee parannettu, konetta ei saa enää lentäjä käskyttämällä hajotetua.

A345tankarrangments_zps17ee9419.jpg
 
Viimeksi muokattu:
JAL:n lento JL123 tuhoutui elokuussa 1985 koneen takaosan paineseinämän pettämiseen, joka johtui puutteellisesta ja väärin tehdystä korjaustyöstä (7-vuotta aiemmin koneen takaosa vaurioitui laskeutumisessa). Virheellistä korjausta ei havaittu huoltojen yhteydessä ja ymmärtääkseni osin siksi, koska korjaus tulkittiin tehdyn oikein ja lennon JL123 onnettomuuden jälkeisissä tutkimuksissa havaittiin sitten tämä aiempi virhe korjauksessa. Joten teoriassa on mahdollista, että kone lentää useita vuosia ja ongelma kehittyy hitaasti, ja jos korjaus on hyvin dokumentoitu ja se näyttää oikein tehdyltä, on kenties mahdollista, että heikosti tehdyissä huolloissa virhettä ei huomata.

Tuli itsella mieleen juuri tuo mainitsemasi "sudden rear bulkhead failure", joka selittaisi kylla paljon... tuollaisen alumiinisen puolikuvun korjaushitsaaminen on tunnetusti vaikeaa, ja toistuvat (yli 10000) paineistusta/ tasaamista voivat vasyttaa korjaussaumat niinkuin tuossa JAL:n esimerkissa vuosien jalkeen kavikin.
Selittaisi miksi sivuvakaimet ja takakartio loytyivat mailien paasta koneen lento-/ putoamisreitin alta, ja miksi pieni 3-vuotias lapsi (ei istuinvyota) on imeytynyt koneen takaosasta ulos ensimmaisena ja loytynyt 8 mailia koneen kahdesta loytyneesta paaosasta tulosuuntaan pain. Koneen kayttajahistoria on kylla aikamoinen tutkijan painajainen jo itsessaan...
Tasta tulee viela "Minutes from disaster" -dokumenttisarjaan mielenkiintoinen keissi, tietysti inhimillinen tragedia on itsessaan aina pysayttava.
 
Viimeksi muokattu:
Odotamme mielenkiinnolla mistä ne matustajakoneen "pudottajat" löytyvät! Suojeltavaa riittää muutenkin jos Venäjän ulkopuolella asustaa 30 miljoonaa etnistä venäläistä.

PS. Egyptiläiset ovat toistuvasti ilmoittaneet koneen kapteenin raportoineen teknisestä viasta ja pyytäneen laskeutmislupaa. Onhan kumma jos näitä keskusteluja ei olisi taltioitu ja jos vian syy ei löytyisi mustista laatikoista.

IL
Ulkoministeri Lavrov uhmakkaana: "Venäjä puolustaa omiaan kaikin keinoin"
Tiistai 3.11.2015 klo 01.40

Ulkoministeri Sergei Lavrov varoittaa, että Venäjä aikoo puolustaa venäläisiä ulkomailla lännen vastalauseista huolimatta.


Lavrovin mukaan Venäläisen maailman (Russkii Mir) ja sen asukkaiden tukeminen on maan ulkopolitiikan ehdoton kärkihanke, joka on kirjattu myös osaksi maan virallista ulkopolitiikkaa. (AP)
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov sanoo, että Venäjä on ulkomailla asuvien venäläisten eli niin sanottujen kanssamaalaisten tukena kaikissa oloissa.

Lavrovin mukaan Venäläisen maailman (Russkii Mir) ja sen asukkaiden tukeminen on maan ulkopolitiikan ehdoton kärkihanke, joka on kirjattu myös osaksi maan virallista ulkopolitiikkaa.

- Kuten presidentti Vladimir Putin on yksiselitteisesti vahvistanut, aiomme tästäkin eteenpäin tarmokkaasti puolustaa kanssamaalaisten oikeuksia, käyttäen siihen voimavaroja, joita meillä on - kansainvälisen oikeuden puitteissa.

Lavrov kirjoittaa aiheesta maanantaina ilmestyneessä Venäjän hallituksen lehdessä Rossiiskaja Gazetassa.

Ulostulon ajankohtaa selittää se, että Moskovassa järjestetään viikon lopulla 5. yleismaailmallinen venäläisten konferenssi, johon ottaa osaa valtuuskuntia lähes sadasta maailman maasta, myös Suomesta.

- Washingtonin ja Brysselin Venäjän vastainen toiminta - mukaan lukien yksipuoliset rajoitukset - ei ole vaikuttanut meidän vuoropuheluumme (venäläisten) yhteisöjen kanssa. Ne ovat aivan oikein reagoineet ajankohtaisiin tapahtumiin ja osoittaneet tukensa Venäjälle.

Venäjän rajojen ulkopuolella asuu noin 30 miljoonaa etnistä venäläistä. Kyse on maailman neljänneksi suurimmasta oman maansa ulkopuolella asuvasta yhteisöstä.

ANTERO EEROLA
 
Viimeksi muokattu:
Liittyen Kolavia - Metrojet turmaan (twitteristä poimittua - odotetaan vahvistusta):



Eli mahdollisia syitä lämpöjäljelle:

-pommin räjähtäminen
-polttoainesäilön räjähtäminen
-moottoriräjähdys

vlad.

Tai sitten lämpöjälki on rekisteröisty koneen maahaniskeytymisestä. Kun taivaalta on tultu siivet suht ehjänä ja täynnä polttoainetta alas niin siitä syntyy varmasti melkoinen lämpöjälki. Mikään tieto ei ainakaan minulle anna vaikutelmaa että törmäyksestä syntyvän lämpöjäljen lisäksi olisi havaittu toinen jälki jonka on oletettu tapahtuneen koneen ollessa vielä ilmassa.
 
Ilmeisesti A321:ssä säiliöt on näin, useissa koneissa on myös perän korkeusvakaajissa.

Niinkin on käynyt, että sivutuulessa pilotti käskytti sivuperäsintä lentoonlähdössä (antamalla jalkaa) ensin toista ja korjasi toisella taas ääriasentoon niin että sivuperäsin repesi irti. Amerikassa, Airbussin tyyppiä en muista. Hallinta menetettiin ja maahansyöksy. Sittemmin suojauksia lienee parannettu, konetta ei saa enää lentäjä käskyttämällä hajotetua.

Tuossa jo sanottiinkin, että yksi välähdys IP:ssä varmaan tulisi koneen maahan iskeytymisestä. Tämä kävisi järkeen ainakin minusta ja luulisin sen olevan myös aika varma sytytys. Sitä ennen mietin, että olisiko koneen siipiä mahdollisesti repeytynyt irti ilmassa, joka myös tarkoittaisi polttoainevuotoa.
 
Putin on ollut hämmästyttävän vaimea A321:n putoamisesta, vain rutiinivalittelut. Odottaako hän luotettavia tuloksia vai onko Venäjä luomassa oman totuutensa tästäkin tapahtumasta? Mustien laatikoiden sisällöstä ollaan oltu hämmästyttävän vaitonaisia. Tutkitaanko niitä Egyptissä vai Venäjällä?

Experts find components that are not of the crashed A321 airliner — source
World
November 03, 10:59 UTC+3
TASS has no official confirmation of this information at the moment
1112785.jpg

Site of Russian Airbus A321 crash in Egypt's Sinai Peninsula
© Maxim Grigoryev/TASS



© Maxim Grigoryev/TASS
US satellite detects heat slash over Sinai at time of Russian jet crash

CAIRO, November 3. /TASS/. Experts working at the scene of the Saturday Sinai crash have found elements that are not components of the crashed A321 airliner, informed sources in Cairo have told TASS.

"They have been sent for an expertise," one of the sources said. TASS has no official confirmation of this information at the moment.

Kogalymavia Flight 9268 came down about half-an-hour after leaving the resort of Sharm el-Sheikh for the Russian city of St. Petersburg. The disaster site is 100 kilometers south of the administrative centre of North Sinai Governorate, the city of Al-Arish. All 224 aboard the plane perished.
 
Tuli heti tapahtuman jälkeen mieleeni ajatus siitä että oli tekijä kuka tahansa tai vain onnettomuus, joka johtui ties mistä syystä, niin Venäjä käyttää tätä lentokoneturmaa häikäilemättä ja varmasti omien tarkoitusperiensä oikeutukseen Venäjän suojelemiseksi jota rummutetaan mediassa ja jolla saadaan kansalaisten suosio sotilalliselle toiminalle varmasti...

Eli lisää rautaa ja saapasta Syyriaan tuhomaan Venäjän vihollinen...
 
Sekä Airbus 320 sarjan matkalentonopeudeksi ilmoitetaan Mach 0,78 (828 km/h) tuo koneen "leviämis" matka tuntuu suhteellisen pitkältä maanpinnalla mutta jos kone on lentänyt esim jotain 600km/h vauhtia niin se etenee minuutissa 10km, 30 sekunnissa 5km.
Joten reagointiaika lähettää hätäsanoma isojen teknisten ongelmien keskellä on olematon, jos siis perä revennyt irti tai auennut tai sitten se pommi mitä kyllä epäilen.
 
Back
Top