Venäjän tiemaksut saivat rekkakuskit kapinaan – ”Ei Rotenbergin maksulle!”
Anneli Ahonen
Pietarin kuljettajien turhautuminen kuuluu rekkojen radiopuhelimissa: "Olemmeko me jotain lypsylehmiä vai?"
Kuljettajat ympäri Venäjän ruuhkauttivat teitä protestissa, jossa vastustettiin uusia raskaan liikenteen tiemaksuja torstaina. Pahiten liikenne tukkeutui Dagestanissa. Pietarissa rekat matelivat kymmenen kilometrin tuntivauhtia ja saivat liikenteen jumiin Moskovaan johtavalla tiellä.
Kuuntele
Tästä on kyse
Venäjän tiemaksut koskevat rekkoja
Venäjä alkoi kerätä tiemaksuja vähintään kaksitoista tonnia painavilta ajoneuvoilta viime sunnuntaina.
Maksu on nyt 1,53 ruplaa valtaväylällä ajetulta kilometriltä ja kasvaa keväällä 3,06 ruplaan.
Ajoneuvon liikkumista seurataan satelliittijärjestelmän avulla.
Duumassa harkitaan maksujen korvaamista pk-yrityksille.
Suomalaisten kuljetusyrittäjien etujärjestön Skalin mukaan vaikutukset Suomeen ovat vähäiset.
PIETARI
”Ei Rotenbergin maksulle!” lukee monen rekan etulasissa Pietarissa torstaina Moskovan valtatiellä.
Venäjän uusi tiemaksu ajaa kuljetusyrittäjät sellaiseen ahdinkoon, että työnteko käy kannattamattomaksi, rekkakuskit sanovat. Siksi he tukkivat rekoillaan torstaina Venäjän teitä Jekaterinburgista Pietariin ja Dagestanista Permiin.
”Haluan elättää perheeni. Emme voi maksaa näitä maksuja”, sanoi kuljettaja Zalim KandurovVolvossaan.
”Jos sellaisia rahoja maksaa, odottaisi, että tiet olisivat paremmassa kunnossa. Emmekä ole varmoja, että rahat päätyvät teiden korjaukseen”, hän jatkoi.
Pietarissa Moskovaan johtava tie tukkeutui useamman kilometrin matkalta, kun muutama kymmenen rekkaa mateli kymmenen kilometrin tuntivauhtia pitkissä letkoissa.
Poliisi ohjasi rekat ajamaan pidempää reittiä, jotta ne eivät pystyisi ruuhkauttamaan liikennettä kokonaan.
Tverin alueella maksuja vastustavat kuljettajat kokoontuivat tien viereen, kun ohi ajanut rekka suistui tieltä. Onnettomuudessa kuoli yksi ihminen.
Normaalisti Kandurov kuljettaisi kontteja Pietarin satamasta Moskovaan. Aiemmin hän ajoi väliä kuusi, seitsemän kertaa kuukaudessa. Nyt keskellä Venäjän talousvaikeuksia ajoja on enää kolme.
”Rotenbergin maksu” kaventaa leipää entisestään.
Tiemaksun pilkkanimi tulee siitä, että tiemaksut keräävästä RTITS-yrityksestä puolet kuuluu
Arkadi Rotenbergin pojalle
Igor Rotenbergille. Hän osti osuuksia isältään, kun tämä joutui viime vuonna EU:n ja Yhdysvaltojen pakotelistalle.
Talouslehti Forbes kertoo Igor Rotenbergin sijoittuneen heti yhdeksänneksi valtion tilauksia voittaneiden yritysten listalla.
Isä-Rotenberg on presidentti
Putinin ystävä ja Venäjän 60. rikkain 1,3 miljardin euron omaisuudellaan. Hänen veljensä
Boris Rotenberg on Suomen kansalainen.
Aiemmin ”Rotenbergin laiksi” ristittiin lakialoite, jolla olisi hyvitetty venäläisiltä ulkomailla oikeuden päätöksellä jäädytetty omaisuus. Lakialoite tehtiin sen jälkeen, kun Italia takavarikoi Rotenbergin omaisuutta 30 miljoonan euron arvosta. Lakia arvosteltiin tiukasti, ja sen käsittely pysäytettiin.
Rekan radiopuhelin tuuttaa suoraa puhetta: ”Suljemme tien, jos laitatte kapuloita rattaisiin. He kaivavat itselleen kuoppaa.”
Kuskien puheet ovat täynnä tunnetta. ”Duuma saisi lähteä saman tien. Valta pitää vaihtaa.”
Kandurov ottaa rauhallisemmin. ”En usko, että Putin tai [pääministeri] DmitriMedvedev tietävät, mitä täällä todellisuudessa tapahtuu. Heille kerrotaan asioista jollain toisella tapaa”, Kandurov sanoo.
Kandurov aikoo lakkoilla vielä kaksi viikkoa. ”Me emme kiristä valtiota, vaan valtio kynii meidät putipuhtaaksi.”
NIKOLAI GONTAR
Rekkakuski Zalim Kandurov aikoo lakkoilla vielä kaksi viikkoa vastustaakseen Venäjän uusia tiemaksuja.
NIKOLAI GONTAR
Venäläinen rekkakuski Andrei näytti voitonmerkkiä, kun kymmenkunta rekkakuskia tukki torstaina matelullaan Pietarissa Moskovaan johtava tien.
NIKOLAI GONTAR
Noin kymmenen kilometrin vauhdilla madelleet kymmenkunta rekkaa saivat liikenteen sekaisin Pietarin ja Moskovan välisellä tiellä Pietarissa.
NIKOLAI GONTAR
Venäläiskuljettajat protestoivat tienkäyttomaksuja vastaan torstaina. Pietarissa Moskovaan johtava tie tukkeutui useamman kilometrin matkalta, kun muutama kymmenen rekkaa mateli kymmenen kilometrin tuntivauhtia pitkissä letkoissa.