Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Totta! Tosin jollakin perusteella voisi olettaa, ettei sikäläisen nykyarmeijan johdossa olisi ihan sitä keskivertoa, lähinnä vodkalla elävää miesainesta. Tietysti voi olla niinkin että nuoruusvuodet rasittaa noita ylimmän päällystön kavereita
Hmm, miksiköhän nämä myydään ulkomaille? Luulisi näillä olevan kotimaassakin käyttöä. Jos se toimii merellä, niin mikseipä maamaalejakin vastaan, ainakin modifioituna. 46 on kuitenkin iso määrä modernia kopteria, kun rinnalla on käytössä kuitenkin vanhaa MI-24:in.Venäjä on sopinut 46 Kamov Ka-52K -rynnäkköhelikopterin toimittamisesta Egyptiin, uutisoi IRIA News.
Ka-52K -rynnäkköhelikopterit tarkoitettiin otettavaksi käyttöön Venäjän Ranskalta tilaamille Mistral-helikopteritukialuksille. Aluskauppa kuitenkin kariutui pakotteiden vuoksi ja nyt alukset myydäänkin Egyptille.
Helikopterit ovat laivaston käyttöön muunneltu malli Venäjän Ka-52-rynnäkköhelikoptereista. Niistä löytyy muun muassa taittuva roottoripää, taittuvat siivekkeet sekä vahvistettu laskuteline. Helikopterit on tarkoitettu tukemaan sota-aluksilla tehtäviä hyökkäyksiä.
Olikohan se höpö-juttu jossain, että yksi Mistral myytäisiin Egyptille??
Hmm, miksiköhän nämä myydään ulkomaille? Luulisi näillä olevan kotimaassakin käyttöä. Jos se toimii merellä, niin mikseipä maamaalejakin vastaan, ainakin modifioituna. 46 on kuitenkin iso määrä modernia kopteria, kun rinnalla on käytössä kuitenkin vanhaa MI-24:in.
Egypti tuskin on maksanut noita tai mistraleita ruplilla. Eli tämän lisäksi Venäjä saa myynnistä hieman länsivaluuttaa, jonka arvo ei heilahtele öljyn hinnan mukana niin kuin ruplan. Heillä lienee sille useampiakin käyttökohteita.Veikkaan että mistraalien tukialuskäyttöön optimoidut kopterit ovat jo niin pitkällä tuotantolinjalla että on fiksumpaa myydä ne pois hinnalla millä hyvänsä kuin romuttaa tai sijoittaa johonkin maavoimien yksikköön. Mistralit meni Egyptiin joten loogista että kopteritkin menevät sinne.
Ostan tämän teorian.Egypti tuskin on maksanut noita tai mistraleita ruplilla. Eli tämän lisäksi Venäjä saa myynnistä hieman länsivaluuttaa, jonka arvo ei heilahtele öljyn hinnan mukana niin kuin ruplan. Heillä lienee sille useampiakin käyttökohteita.
Moskovassa lumikin on eriväristä ja ei jäädy (varmaan vain normaalia runsaanpaa suolankäyttöä, vastaavasti esimerkiksi Montrealissa lumi on sohjoa vielä kymmenen asteen pakkasessa):
"Tuntuu ihan hassulta, että kengät kastuvat, vaikka on viisitoista astetta pakkasta. Niin kuitenkin käy Moskovassa, jossa kaupungin työntekijät ja yksityiset talonmiehet käyttävät kemikaaleja liukkautta vastaan.
On vaikeaa selvittää, mitä mönjää kaduille levitetään. Greenpeacen mukaan sekoituksessa on ainakin elohopeaa, kadmiumia, lyijyä ja kromia. Toisenlaistakin cocktailia käytetään, siinä on erilaisia suoloja; natriumia, kaliumia, kalsiumia ja magnesiumia. Lisäksi on sellaisia sekoituksia, joissa on jodia, rautaa, piitä ja sinkkiä. Yleisin on suolaliuos. Moskovalaiset suhtautuvat kemikaaleihin kahdella tavalla. Joidenkin mielestä niillä pystyy tehokkaasti pitämään kadut lumettomina ja jalkakäytävät turvallisina. Toisten mielestä kemikaalit tuhoavat kenkiä, vaatteita ja autojen peltejä. Puhumattakaan siitä, että kemikaaleja epäillään vaaraksi terveydelle. Useat vanhemmat eivät anna lastensa leikkiä lumessa. He ovat huolissaan, että lapset panevat lunta suuhun ja siten saavat haitallisia aineita itseensä. On myös epämiellyttävää ajatella, mitä kaikkea ihminen hengittää kun lumensulatusaineet haihtuvat ilmaan tai muuttuvat pölyksi. Eläinlääkärit kertovat, että heillä on aina enemmän asiakkaita lumisateiden jälkeen. Koiranomistajat tuovat koiransa lääkärille, koska tassuihin on tullut palohaavoja muistuttavia jälkiä. Pienet koirat tepastelevat kaupungilla kengissä, mutta saattavat nuoleskelemalla saada kemikaaleja suuhunsa. Kaduilla lilluva sohjo on mustaa ja öljyistä. Kaupungin viranomaiset sanovat, että väri johtuu siitä, että autoista tulee sekä kuraa että öljyä. Useimmat kaupunkilaiset kuitenkin uskovat, että värikin tulee kemikaaleista. Autonomistajat valittavat, että autot ruostuvat Moskovassa nopeammin kuin muualla. Lisäksi autoa joutuu pesemään koko ajan, sillä loska lentää joka säällä. Kemikaalibisnes ei ole pientä: lumenluontiin ja liukkaudentorjuntaan kuluu Moskovassa vuosittain ainakin 50 miljoonaa euroa. Kemikaaleja kaupunki ostaa tuhansia tonneja. Äsken perustettu uusi katukemikaalitehdas myy 126 000 tonnia lumensulatusainetta vuodessa Moskovan kaupungille.On siis myös niitä, jotka hyötyvät kemikaalien käytöstä. Ennen joulua 2015 Venäjän duumalle tuotiin ehdotus kemikaalien käytön kieltämiseksi. Ehdotus ei saanut kannatusta ainakaan vielä, vaan se siirrettiin käsiteltäväksi myöhemmin. Ympäristöjärjestöt ovat jo kauan yrittäneet vaikuttaa poliitikkoihin, jotta he kieltäisivät kemikaalit kaduilla. Niiden mukaan lumensulatusaineet tuhoavat kasvillisuutta. Ruohoa ja pensaita ei kasva paikoissa, joilla on käytetty kemikaaleja. Samoin matoja ja hyönteisiä järjestöjen mukaan kuolee myrkkyihin. Moskovan viranomaiset sanovat, että kemikaalit ovat täysin vaarattomat, kunhan niitä käytetään oikein. He syyttävät työntekijöitä ja talonmiehiä, jotka laiskuuttaan käyttävät liikaa kemikaaleja, eivätkä poista lunta mekaanisesti. Olkoon vaarallisuuden kanssa miten vaan, kenkien pinnat menevät nopeasti pilalle Moskovan talvessa ja kenkävoidetta kuluu enemmän kuin esimerkiksi Helsingissä." http://yle.fi/uutiset/musta_moska_moskovan_kaduilla_pelottaa_kaupunkilaisia/8586122