Uutisia Venäjältä

Tuolla on hyvä kuva TU-154:n ohjaamosta, konehan oli B-mallia:

https://www.flickr.com/photos/bela_lindtner/15187921506

Kuinka helposti laipat ja laskutelineet menevät sekaisin – ovatko kytkimet lähellä toisiaan? Koneen ahtaassa ohjaamossa on kapteenin ja perämiehen lisäksi lentoinsinööri ja suunnistaja/navigaattori, joten kommunikoinnin ja yhteispelin pitää onnistua.

Simulaattorin mukaan laippojen (закрылки) kytkin/vipu tuulilasin yläpuolisessa paneelissa keskellä, laskutelineiden kytkimet sen vieressä...
 
Viimeksi muokattu:
Producer of #Russia|n
1f1f7-1f1fa.png
new generation main battle tank T-14 Armata, Uralvagonzavod, went bankrupt:):):)
 
"Suka" käännetään kun "bitch" eikä "saatana".
"Suka" on myös "narttu".

Edit. Voi se tietenkin olla "saatana"kin, kun tarkemmin ajattelin. Jos on "damn!; shit!" vastine suomeksi.

Varmaankin, jos sanaa "suka" ei käytä toista ihmistä kohtaan, vaan pelkkänä kirosanana, se kääntyisi suomen kielessä luontevasti suomalaiseen kirosanaan "vittu".
 
T-14 Armatan tuottaja mennyt ilmeisesti konkurssiin.
Ei Venäjällä mikään mene konkurssiin jos Putin ei niin halua. Kun puhut Venäjällä vaikuttavista yrityksista puhut valtiollisesta rikollismafiasta. Tälläisessä puolustusvälineteollisuudessa kyse on omistuksen uudelleen järjestelystä. Yhtiöhän jää konkurssissa valtiolle velkaa, joka ottaa sen haltuunsa, ja jakaa omistuksen ylempien ohjeiden mukaan. Ja aiemmat omistajat jos eivät ole myötyväisiä laitetaan talousrikoksista linnaan.

Ilmeisesti Armata toimii ja niitä tilataan. Muutoin vaivaa ei nähtäisi eikä yhtiössä olisi tuloutettavaa Putinin lähipiirille. Vaihtoehtoisesti Armata on susi ja johtoa rankaistaan näin kovalla kädellä. Suunnitelmat siirretään tapetusta yhtiöstä (ja omistajilta) toisen (valtiollisen) toimijan arvioitavaksi ja kehitettäväksi.
 
Mies sanoi Putinia fasistiksi somessa. Kolme vuotta napsahti.

Man Given 3-Year Sentence for Insulting Putin

http://www.thedailybeast.com/cheats...sulting-putin.html?via=desktop&source=copyurl

Liittyy tähän:

http://yle.fi/uutiset/3-9376439

Asiantuntijan mukaan internetiä kontrolloidaan Venäjällä pelottelemalla yksittäisiä käyttäjiä, mutta lopullisena pyrkimyksenä on luoda Kiinan mallin mukainen tiukka verkkosensuuri.

– Venäjän internetsensuuri koostuu kahdesta asiasta: teknisestä puolesta ja pelottelusta, tiivistää tietokirjailija ja toimittaja Irina Borogan.

Koska internetin suodattaminen ei teknisistä syistä onnistu aukottomasti, keskittyvät Venäjän viranomaiset nyt pelotteluun.

Viime aikoina bloggaajille ja muille internetin käyttäjille on jaettu tuomioita entistä tiheämpään tahtiin.
 
FlightForumin keskustelua: "On vedetty laskutelineiden sijasta laipat sisään?"

Samassa keskustelussa on seuraava raina:

Samantyyppisen koneen ohjaamo. Kannattaa mennä suoraan neljän minuutin paikkeille nousuun. Perämiehen edessä on kolmiontapainen alue (heti ikkunan alla). Vihreä valo = telineet alhaalla lukossa. Punainen valo = telineet välillä, eivät lukossa. Ei valoa = telineet ylhäällä.


Keskustelu osapuilleen tällainen:

- Nopeus 300
- (epäselvää puhetta)
- Nostin laskutelineet, komentaja
- (epäselvää puhetta)
- Voi helvetti
(hälytysääni)
- Laipat, v..., mitä
- Korkeusmittari
- Olemme - - (epäselvää)
(hälytys jatkuu)
- (epäselvää)
- Komentaja, me putoamme
 
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005025835.html?ref=rss

Venäjällä kehittyi entistä vaarallisempi HIV:n muoto – ”Kyse ei ole enää vain riskiryhmistä”

...Tauti leviää Venäjällä vauhdilla, eikä kyse ole enää vain riskiryhmistä, joihin luokitellaan Venäjällä yleisen käsityksen mukaan narkomaanit ja homoseksuaalit, vaan tauti nappaa uhreja kaikista yhteiskuntaluokista ja -yhteisöistä, kertoi silloin Rosbalt-uutistoimistolle valtion hiv:n ehkäisy-, -torjunta ja tutkimuskeskuksen johtaja Vadim Pokrovskii....

 
FlightForumin keskustelua: "On vedetty laskutelineiden sijasta laipat sisään?"

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,114053.new.html#new

Tuolla on hyvä kuva TU-154:n ohjaamosta, konehan oli B-mallia:

https://www.flickr.com/photos/bela_lindtner/15187921506

Kuinka helposti laipat ja laskutelineet menevät sekaisin – ovatko kytkimet lähellä toisiaan? Koneen ahtaassa ohjaamossa on kapteenin ja perämiehen lisäksi lentoinsinööri ja suunnistaja/navigaattori, joten kommunikoinnin ja yhteispelin pitää onnistua.

Simulaattorin mukaan laippojen (закрылки) kytkin/vipu tuulilasin yläpuolisessa paneelissa keskellä, laskutelineiden kytkimet sen vieressä...

Samassa keskustelussa on seuraava raina:

Samantyyppisen koneen ohjaamo. Kannattaa mennä suoraan neljän minuutin paikkeille nousuun. Perämiehen edessä on kolmiontapainen alue (heti ikkunan alla). Vihreä valo = telineet alhaalla lukossa. Punainen valo = telineet välillä, eivät lukossa. Ei valoa = telineet ylhäällä.


Keskustelu osapuilleen tällainen:

- Nopeus 300
- (epäselvää puhetta)
- Nostin laskutelineet, komentaja
- (epäselvää puhetta)
- Voi helvetti
(hälytysääni)
- Laipat, v..., mitä
- Korkeusmittari
- Olemme - - (epäselvää)
(hälytys jatkuu)
- (epäselvää)
- Komentaja, me putoamme

Tämäkin Flightforumilta ongittua.

Tu-154B:n ohjaamovideota. Tässä näytetään laippojen sisäänottaminen n. kohdassa 7min 10sek. Tuon mukaan ilmeisesti molemmilla siivekkeillä on oma instrumenttinsa, jotka näyttävät siivekkeiden liikkeen. "Synkronna" tai jotain vastaavaa tuossa myös hoetaan, eli proseduuriin näyttää kuuluvan se, että siivekkeet toimivat synkronoidusti.

 
Tämäkin Flightforumilta ongittua.

Tu-154B:n ohjaamovideota. Tässä näytetään laippojen sisäänottaminen n. kohdassa 7min 10sek. Tuon mukaan ilmeisesti molemmilla siivekkeillä on oma instrumenttinsa, jotka näyttävät siivekkeiden liikkeen. "Synkronna" tai jotain vastaavaa tuossa myös hoetaan, eli proseduuriin näyttää kuuluvan se, että siivekkeet toimivat synkronoidusti.


Millaisia ongelmia synkronoinnin puute voisi aiheuttaa? Mietitään, koska aina me olemme parempia kuin Flightforum ja jos emme sattumalata olisi, ainakin älykkäämpiä ja joku meistä on sentään nähnyt lentokoneen, vaikka Karivalon Perttu ja pari muuta poikaa siellä kirjoitteleekin. :)

Jättöreunan laipoilla lisätään nostovoimaa ja estetään virtausten katoamista. Mikäli on epäsymmetriset laipat, eikö sen pitäisi joutua heti sortavaan liikkeeseen kun pyörät irtoavat maasta? Matkustajakoneessa telineet vedetään sisään yleensä heti kun maha on maasta eikä telineillä ja laippojen käytöllä ole mitään suurta yhteyttä tässä. Laippojen käytöllä tai käyttämättömyydellä ja erityisesti epäsymmetrialla sinänsä tietysti on.

Pari minuuttiako se lensi? Se oli siis vielä raskaassa hidaslennossa, nousussa, josta suoriutumista varten laipat ovat.

Radiokeskustelua voisi nimittäin tulkita kolmella tavalla. 1) Kone menetti korkeutta, jolloin päätettiin avata uudelleen laipat nostovoiman parantamiseksi. 2) Kone menetti korkeutta, koska suljettiin laipat tai 3) laipoissa toimintahäiriöstä tai lentäjän virheestä johtuva epäsymmetria.
 
Millaisia ongelmia synkronoinnin puute voisi aiheuttaa?

En jaksanut laiskuuttani lähteä tätä kääntämään, mutta perusperiaate lienee tämä.

http://www.skybrary.aero/index.php/Asymmetric_Flaps

An asymmetric or split flap condition is one in which the flap(s) on one wing extends or retracts while the one(s) on the other wing remains in position. The situation can be caused by mechanical failure or jamming.

If the situation is allowed to progress unchecked, it will result in a pronounced roll towards the wing with the lessor amount of flap extended. In this case, it is possible that the induced roll could exceed the amount of aileron authority available and could result in a spin or other loss of control situation. In all cases of asymmetric flap, the wing with the greater amount of flap extended produces more lift. As a consequence, the wing with the lessor amount of flap extended will stall first.
 
En jaksanut laiskuuttani lähteä tätä kääntämään, mutta perusperiaate lienee tämä.

http://www.skybrary.aero/index.php/Asymmetric_Flaps

An asymmetric or split flap condition is one in which the flap(s) on one wing extends or retracts while the one(s) on the other wing remains in position. The situation can be caused by mechanical failure or jamming.

If the situation is allowed to progress unchecked, it will result in a pronounced roll towards the wing with the lessor amount of flap extended. In this case, it is possible that the induced roll could exceed the amount of aileron authority available and could result in a spin or other loss of control situation. In all cases of asymmetric flap, the wing with the greater amount of flap extended produces more lift. As a consequence, the wing with the lessor amount of flap extended will stall first.

voisiko koneen kääntyminen tulosuuntaan johtua tästä?
 
voisiko koneen kääntyminen tulosuuntaan johtua tästä?

Jotain tuossa on mennyt fataalisti perseelleen. Tuossa videopätkässä miehistö toimii koko ajan ohjeistuksen mukaan ja tsekkauslistaa käytetään, kuten pitääkin. Samoin videossa taidettiin todeta, että laskutelineet toimivat "normalno." Jotain tuo lentomiehistö on mennyt töpeksimään.
 
Back
Top