Väestöpolitiikka

Kyllä sinutkin varmasti pitäisi Sarek1 idean mukaan ruoskia varmuudeksi? Nykyinen vaimosi voitaneen katsoa lieventäväksi tekijäksi? Vai onkohan se Israelissa asuminen tehnyt siitäkin jotenkin epäpuhtaan? :)
Jos laitettaisiin vain jalkapuuhun keskelle supisuomalaista kuntaa vaikka pariksi päiväksi. Ja joku puhtauden peräkamarin kasvatti messuamaan kyläisille siitä mitä olet tehnyt. :sneaky:
Hmm. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Armahtakaamme ystäväämme ja huonetoveriamme, @Sardaukar on osoittanut katumusta ja vilpitöntä halua palata laumaan. :p

Minulla on ollut ja on edelleen vain yksi vaimo ja hänkin on kalevalaista alkuperää. Kauas sukuhaaroja tutkien yhtymäkohtia nykyisten valtakunnan rajojen ulkopuolelta löytyy länsinaapurien Svedbergeistä, jotka tekevät pyttyjä ja pottia. (Meillä on tosin idon pöntöt kotona.) Pari raippaa siitä.

Köh, voisin mennä sitten varmaan Sarden kanssa vierekkäin jalkapuuhun ja sitten suoraan leirille, koska minulla itselläni on 1/8 germaaninen sukurasite, jolle en voi mitään. Tosin eipä siitä saksalaissuuntauksesta ole kovin paljoa tietoa olemassa, lyhytaikaista lystiä vaikuttaa olleen. Pkrl, minähän voisin olla väljästi tulkiten vaikka jonkin tehtaan omistajasukua (mustan lampaan seikkailut), tieteellisen instituutin perustajien vesojen sivuhaara - tai sitten loputkin sen suunnan meikäläiset hirtettiin Nürnbergin sotasyyllisyysoikeudenkäyntien jälkeen. Tai sitten sitä ollaan vain tavallisen takarivin taavin lullin kuikautuksen seuraamus.
 
Tämä on sitten rasistista huumoria, vaikka onkin ironiaa :D :

 
Motomamu.

Anastasija Raudive tuli Suomeen au pairiksi, mutta löysikin itsensä metsäkoneen ohjaksista: "”Enhän minä silloin vielä tiennyt koneista mitään"

 
https://yle.fi/uutiset/3-10708267

"Kun Tiian, 28, miesystävä sanoi, että heille tulee ero, jos Tiian pelaaminen ei lopu, Tiia päätti pistää pelaamiselleen stopin. Tiia ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään.

Hän oli muutamia vuosia pelannut WoWia, World of Warcraftia. Tietokonepeliä, jota pelataan verkossa muiden kanssa.

Tiia pelasi aamusta iltaan. Hän oli jäänyt opiskeluistaan tauolle ja purki masennusoireitaan tietokoneeseen.

– En kutsuisi sitä peliongelmaksi. Mulla ei ollut hirveästi tekemistä, ja mä päätin käyttää kaiken vapaa-aikani pelaamiseen. Valitsin pelaamisen kaiken muun edelle. Siinä parisuhde kärsi tosi paljon."


...
Tässäpä arkisempaa tarinaa siitä, miksi suomalaiset eivät lisäänny erilaisten arjalaissuomifantasioiden sijaan. Peliongelma ei koske enää vain nurkissa kyhjöttäviä teinejä vaan parhaassa lastentekoiässä olevia nuoria aikuisia, miehiä ja naisia. Tämän lisäksi vielä etenkin naisilla someaddiktio.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10708267

"Kun Tiian, 28, miesystävä sanoi, että heille tulee ero, jos Tiian pelaaminen ei lopu, Tiia päätti pistää pelaamiselleen stopin. Tiia ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään.

Hän oli muutamia vuosia pelannut WoWia, World of Warcraftia. Tietokonepeliä, jota pelataan verkossa muiden kanssa.

Tiia pelasi aamusta iltaan. Hän oli jäänyt opiskeluistaan tauolle ja purki masennusoireitaan tietokoneeseen.

– En kutsuisi sitä peliongelmaksi. Mulla ei ollut hirveästi tekemistä, ja mä päätin käyttää kaiken vapaa-aikani pelaamiseen. Valitsin pelaamisen kaiken muun edelle. Siinä parisuhde kärsi tosi paljon."


...
Tässäpä arkisempaa tarinaa siitä, miksi suomalaiset eivät lisäänny erilaisten arjalaissuomifantasioiden sijaan. Peliongelma ei koske enää vain nurkissa kyhjöttäviä teinejä vaan parhaassa lastentekoiässä olevia nuoria aikuisia, miehiä ja naisia. Tämän lisäksi vielä etenkin naisilla someaddiktio.
Mielummin videopeliaddiktio kuin alkoholi tai amfetamiini...
 
Mielipide.

Sirkka Leikkula (HS Mielipide 25.3.) kirjoitti https://www.hs.fi/paivanlehti/25032019/art-2000006046549.htmllastensaanti-ikään tulleiden naisten ”haluttomuudesta” ryhtyä ”synnytystalkoisiin”. Haluan oikaista joitakin kirjoituksessa olleita käsityksiä siksi, että pidän niitä virheellisinä.

Kirjoittaja olettaa, että epävakaa taloudellinen tilanne pitää pariskunnat poissa lastenteosta. Väärin. Iso osa koulutetuista, työssä käyvistä, hyvin toimeentulevista ja lapsentekoiässä olevista naisista haluaisi lapsen, mutta ei löydä tähän tarkoitukseen sopivaa miestä.

Yksin asuvien naisten määrä on 1990-luvulta lähtien noussut koko ajan 20–40-vuotiaiden naisten ikäryhmässä. Minusta tämä kertoo ensisijaisesti siitä, että vaikka kimpassa asuminen pienentäisi elinkustannuksia, jokin muu syy selittää sitä, etteivät naiset löydä miehiä, joiden kanssa haluaisivat muuttaa yhteen.

Olen korkeasti koulutettu, nelikymppinen nainen ja yrittäjä. Kaikilla tuntemillani, pitkään yhdessä olleilla pariskunnilla on keskimäärin kaksi lasta. Minulla on myös paljon sinkkuystävättäriä, joilla lapsia ei ole. Suuri osa heistä olisi halunnut perheen, mutta koska miestä ei ole löytynyt, he ovat ”valinneet” lapsettomuuden. Minä kuulun tähän ryhmään.

Miksi lastensaannista puhutaan aina pariskuntien asiana? Miksi ei ihmetellä sitä, minkä takia osa naisista jää vasten tahtoaan lapsettomiksi? Lähes jokainen tuntemani sinkkunainen haluaisi löytää itselleen kumppanin, ja suuri osa heistä haluaisi suhteeseen myös lapsen. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006055341.html

Vanhan Tupla-mainoksen sanoin: Patu(ka)n puute onkin pahempi juttu.
 
Huolensa kullakin.

Etelä- ja Itä-Euroopassa on maita, joissa ollaan enemmän huolissaan maastamuutosta kuin maahanmuutosta.

Tieto käy ilmi tutkimuslaitos ECFR:n teettämästä kyselystä, josta uutisoi The Guardian. Espanjassa, Italiassa, Kreikassa, Puolassa, Unkarissa ja Romaniassa väestöstä suurempi osa on huolissaan siitä, että maasta lähtee ihmisiä kuin siitä, että maahan muuttaa ihmisiä. Pahiten väestökato on näkynyt Romaniassa, jonka väkimäärä on vähentynyt 10 prosenttia viimeisen vuosikymmenen aikana. Suurin syy tähän on, että nuoria ihmisiä on muuttanut Romaniasta töihin Länsi-Euroopan maihin. Osassa maita huoli maastamuuttoa kohtaan on niin merkittävää, että kansan keskuudessa kannatetaan rajoituksia, joiden vuoksi maasta ei voisi lähteä pitkäksi aikaa.

Sen sijaan Pohjois- ja Länsi-Euroopassa maahanmuuttoon kohdistuu enemmän huolia kuin maastamuuttoon. Suomi on yksi tutkimukseen osallistuneista maista. Suomessa maahanmuutto aiheuttaa selvästi enemmän huolia kuin maastamuutto. 14 prosenttia suomalaisvastaajista on huolissaan maastamuutosta ja 44 prosenttia maahanmuutosta. 20 prosenttia on huolissaan kummastakin. https://www.verkkouutiset.fi/osassa-euroopan-maita-halutaan-rajoituksia-maastamuuttoon/

Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen.
 
Toinen mielipide.

Nimimerkki ”Syyllistämiseen kyllästynyt lapseton nainen” (HS Mielipide 2.4.) kirjoittihttps://www.hs.fi/paivanlehti/02042019/art-2000006055341.html monen naisen jäävän lapsettomaksi, koska sopivaa miestä ei löydy.

Kirjoitus kosketti minua läheisesti. Vähän yli kolmekymppisenä valitsin lapsentekohaluttoman miehen sijasta lapsen yrittämisen yksin hedelmöityshoitoklinikalla. Olen äärettömän kiitollinen siitä, että sain ihanan lapsen. En koskaan sano, että ”hankin” lapsen, koska se kuulostaa ylenkatseelliselta – lapsen saaminen ei ole vain valintakysymys kuten kaupassa käyminen.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006056406.html
 
Kysyn millainen on se unlmamies joka kykenisi täyttämään kirjoittajan vaatimukset?
Veikkaan, että kyse on yksinkertaisesti liiallisiata vaatimuksista.

Muistelen kuinka noin 10 vuotta takaperin oli eräässä lehdessä juttu pariutumiseen liittyvistä luvuista. Jutussa laskeskeltiin korkean pariutumisarvon omaavien ihmisten määriä. Aika hämmästyttäviin lukuihin päädyttiin. Jos naisella vaatimuksena on "nuori, hyvännäköinen, vapaa, akateemisesti koulutettu ja hyvin toimentuleva mies" ja asuinpaikkana on Helsinki, niin ei niitä pilvin pimein ole markkinoilla. Itse asiassa nuo nykyään melko tavalliset vaatimukset täytti vain 500 miestä!

Kun tilanne vielä on se, että yhteiskunnallinen liikkuvuus on paljolti pysähtynyt Suomessa, niin aika huonolta näyttää. Ihmissuhteisiin tavallisesti liittyvä spontaani toiminta on korvautunut laskelmoinnilla. Naisten lisäksi puolison tulotason arviointi ja potentiaali kiinnostaa nykyisin myös miehiä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen kuinka noin 10 vuotta takaperin oli eräässä lehdessä juttu pariutumiseen liittyvistä luvuista. Jutussa laskeskeltiin korkean pariutumisarvon omaavien ihmisten määriä. Aika hämmästyttäviin lukuihin päädyttiin. Jos naisella vaatimuksena on "nuori, hyvännäköinen, vapaa, akateemisesti koulutettu ja hyvin toimentuleva mies" ja asuinpaikkana on Helsinki, niin ei niitä pilvin pimein ole markkinoilla. Itse asiassa nuo nykyään melko tavalliset vaatimukset täytti vain 500 miestä!

Kun tilanne vielä on se, että yhteiskunnallinen liikkuvuus on paljolti pysähtynyt Suomessa, niin aika huonolta näyttää. Ihmissuhteisiin tavallisesti liittyvä spontaani toiminta on korvautunut laskelmoinnilla. Naisten lisäki puolison tulotason arviointi ja potentiaali kiinnostaa nykyisin myös miehiä.
En ole ihan varma, mitä tarkoitat yhteiskunnallisella liikkuvuudella, mutta muuten pitkälti samaa mieltä.
Puhumattakaan jos on itse jotain muuta kuin hyvän näköinen, varakas ja luonteeltaan sellainen, että ylipäätään aiheuttaa ihmisissä negatiivisia tunteita.
Väitäisin, että jos jää ilman parisuhdetta, ensimmäisenä kannattaa tutkiskella omia ominaisuuksiaan ja mitä on tehnyt parisuhteen eteen.
 
En ole ihan varma, mitä tarkoitat yhteiskunnallisella liikkuvuudella, mutta muuten pitkälti samaa mieltä.
Puhumattakaan jos on itse jotain muuta kuin hyvän näköinen, varakas ja luonteeltaan sellainen, että ylipäätään aiheuttaa ihmisissä negatiivisia tunteita.
Väitäisin, että jos jää ilman parisuhdetta, ensimmäisenä kannattaa tutkiskella omia ominaisuuksiaan ja mitä on tehnyt parisuhteen eteen.

Ei ainakaan itsellä ole ollut vaikeuksia pariutua etelän elävien kanssa. Vaikka taatusti habitus on aiheuttanut ihmisissä pelkotiloja... Vaikka olen mielestäni komia, niin myös jotenkin kuulemma pelottava... En siihen itse osaa oikein sanoa sitä tai tätä.
 
Väitäisin, että jos jää ilman parisuhdetta, ensimmäisenä kannattaa tutkiskella omia ominaisuuksiaan ja mitä on tehnyt parisuhteen eteen.

Ikävä kyllä psyykkiset ominaisuudet ovat melko pysyviä. Toki ihmissuhdetaidot ovat taitoja ja niissä harjaantuu. Jos lähtökohtana on kuitenkin takakireä, paskantärkeä ja sänkytouhuista vähemmän kiinnostunut naisihminen, niin ennuste ei ole kauhean hyvä vaikka olisi akateeminen ja yrittäjä. Varsinkin jos sinne 33 ikävuoden tienoille on vain pidetty lähinnä hauskaa eikä kokemusta edes saman katon alla asumisesta ole kertynyt päivääkään.
 
Ikäero.

suomalaisten lapsihaaveet jäävät toteutumatta, sillä naisten ja miesten lapsenhankintasuunnitelmat osuvat eri aikaan, eivätkä intressit perheen perustamiseksi kohtaa. Tämä selviää Väestöliiton vuoden 2018 perhebarometriaineistosta, jota on analysoitu nyt tarkemmin.

Naiset suunnittelevat hankkivansa lapsia nuoremmalla iällä kuin miehet. Perhebarometrikyselyyn vastanneista alle 30-vuotiaista lapsettomista naisista lähes kaksi kolmasosaa ja miehistä puolet suunnittelee lapsenhankintaa. Perhebarometrissa selvitettiin myös lukuisia syitä sille, mitkä asiat ovat vaikuttaneet siihen, etteivät miehet ja naiset ole suunnitelleet lapsen saamista tai hankkineet lapsia.

”Useimpien pariskuntien ikäero on korkeintaan kaksi vuotta, ja kymmenen vuoden ikäero on jo melko harvinainen. Onhan meillä toisaalta myös presidentillinen esimerkki suuremmasta ikäerosta ja siitä, että lapsi saadaan vanhemmalla iällä”, Kontula sanoo.

Miehillä merkittävin syy on kumppanin puute. Lapsettomista, ilman parisuhdetta elävistä miehistä puolet ilmoitti, että sopivan kumppanin puute on vaikuttanut paljon heidän lapsettomuuteensa. Samalla tavoin ajatteli kolmasosa vastaavan ryhmän naisista.

Kaikki eivät myöskään saa lasta yrityksistä huolimatta. Tutkimusten mukaan noin joka kuudennella raskautta yrittävällä parilla on ollut ongelmia saada raskaus alkuun.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006066151.html
 
Helsingissä on jo alueita, joilla yli puolet pikkulapsista on vieraskielisiä – Hilja Alava, 2, oppii sujuvasti somalia

Vieraskielisten lasten määrä Helsingissä on kasvanut nopeasti. Joka viides alle kouluikäinen helsinkiläislapsi puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea.

Toisaalta kehitys on hyvin erilainen sen mukaan, missä osassa Helsinkiä asuu. Kun Pohjois-Helsingin Länsi-Pakilassa noin 98 prosenttia lapsista puhuu äidinkielenään kotimaisia kieliä, Itä-Helsingin Kallahdessa osuus on noin 44 prosenttia.

Ai mikä segregaatio :unsure:
 



Ai mikä segregaatio :unsure:
"Hilja Alava, 2, oppii sujuvasti somalia "

Hyvähän se on jo nuorena oppia maailman käytetyimpiä ja tärkeimpiä kieliä...
Voi sitten myöhemmin kirota vanhempiaan sujuvasti useammalla kielellä. :rolleyes:
 
Miettikää nyt noita prosentteja, meillähän ei pitänyt tapahtua Ruotsin ilmiötä. Sehän on selvää, että parempiosaiset eivät halua asua somalien ja arabien kanssa, saatika laittaa lapsia samoihin kouluihin tai päiväkoteihin. Espoo, Helsinki ja Vantaa juuri itkivät lisää rahaa, koska ovat oikeasti aivan kusessa tämän kanssa.

Siihen halpatyövoiman salliminen ETA-alueen ulkopuolelta niin appajee. Ei ihme, että Halla-aho keräsi ennätyspotin Helsingistä.
 
Back
Top