Kiitokset keskustelun avauksesta
@s91 :lle!
Katsotaan saanko mitään muuta vastattua kuin "tuo nyt ei vaan toimi" - ideaaliyhteiskussa (ja tietyssä mielessä oikealla tapaa idealistisessa yhteiskunnassa) mallisi saattaisi jopa toimia mutta minä (pessimistinä) en oikein näe Suomea sellaisena yhteiskuntana, että malli saisi niin suurta kannatusta, että se sellaisenaan menisi läpi - karsittuna kenties mutta ei missään nimessä sellaisenaan.
Ensinnä mietin sitä, että onko yhteiskunta (ja kansalaiset) valmiita siihen, että tavallaan varusmiespalvelusta vastaavasta palveluksesta maksettaisi 3000 €/kk brutto 18-19 vuotiaille tietyssä mielessä kouluttamattomille nuorille miehille ja naisille?
(vrt. sopimussotilaan palkka: ka. 1729 €/kk - min. 1400 €/kk ja max. 2500 €/kk, lähde: palkkavertailu.com - ja puolustusvoimien hakemusten mukaan sopimussotilaan tehtäväkohtainen palkanosa [merivoimat] v. 2014 oli vajaat 1400 €/kk + lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvaa palkanosaa 17 % tehtäväkohtaisesta palkasta.)
Eli epäilen, että ihan helpolla tämä yhteiskunta ei taipuisi siihen, että ehdotuksesi mukaista 3000 €/kk bruttoa ryhdyttäisi maksamaan varusmieskoulutusta vastaavasta tehtävästä, sillä kansa (ja päättäjät) kyllä mieltäisivät tehtävän täysin varusmieskoulutusta vastaavaksi tehtäväksi ja tällöin varsin moni vaatisi perusteluja kohtalaisen korkealle palkalle vrt. moni ala jolle vaaditaan ammatillinen koulutus ja toisaalta jos ns. varusmiehille maksettaisi tällaista palkkaa niin missä suhteessa olisi tarkasteltava puolustusvoimien muun henkilökunnan palkkoja ylöspäin? En oikein usko, että kantahenkilökunta katsoisi hyvällä sitä, että 12 kk:n koulutukseen saapuva miehistö (jolla olisi tietty sen jälkeen omat velvoitteensa) saisi 3000 €/kk palkkaa + ylläpito ja samalla kantahenkilökunnan palkkoja ei tarkistettaisi laisinkaan - meinaan, vaateet olisivat kovat ja tällaisen muutoksen jälkeen kantahenkilökunnan on perusteltua vaatia vähintäänkin jonkin verran parempaa palkkaa kuin 3000 €/kk. Mikä vaikutus tällä olisi sitten puolustusvoimien palkkamenoihin? Tämä nimittäin kertautuisi alhaalta ylös saakka, jokaista palkkaluokkaa tulisi tarkistaa uudelleen.
On oletettavaa, että tällainen palkkaus lisäisi motivoituneen väen halukkuutta mutta ei pidä tuudittautua liialliseen uskoon "ihmisen hyvyydestä", nimittäin se toinenkin puoli on olemassa ja 3000 €/kk kannustaisi varmasti monia vähemmän hyviä (motivoituneita, osaavia) henkilöitä hakeutumaan vuodeksi palvelukseen ihan vaan helpon rahan toivossa ja jos tämän ryhmän kanssa tulisi ongelmia, niin mikä vaikutus sillä on sitten pidemmälle tulevaisuuteen ja toisaalta vaikuttaako se missä määrin niiden motivoituneiden halukkuuteen hakeutua jatkossa palvelukseen? Jos taas haluttaisi varmistua koulutettavien kyvykkyydestä ja motivaatiosta ja osaamisesta testien tulisi olla kohtalaisen tiukat ja sisältää riittävän kartoituksen - jolloin ajatus voi kääntyä itseään vastaan. Tässä on myös huomioitava taloudellisen tappion riski, nykymuotoisessa varusmieskoulutuksessa se ei niin merkittävä ole mutta kun maksetaan 3000 €/kk korvausta koulutettavalle varmasti myös pv (ja valtio) haluavat takeita, että sijoitus on pitkällä tähtäimellä (tai edes sen 12 kuukauden tähtäimellä) kannattava.
On muistettava, että yhteiskuntamme ei ole idealistinen, että kaikki haluavat ajatella asioita yhteiskunnan kannalta tai maanpuolustuksen kannalta - Suomessa on kuitenkin voimakkaita painostus- ja intressiryhmiä. Viittaan esim. yllä mainittuun palkkaukseen ja mikä vaikutus sillä voi olla kokonaisuudessa yhteiskunnallisesti - pv:n palkkausta varmasti jouduttaisi tarkistamaan ylöspäin mutta voisiko tämä heijastella myös muille aloille? Suomessa on kohtalainen määrä ammatteja joissa vaaditaan vuosien koulutusta (ja työtehtävä on vielä sellainen jota voidaan pitää merkittävänä) mutta lähtöpalkka on olennaisesti alle 3000 €/kk - jopa alle 2000 €/kk - niin haluamatta nostaa esille termiä "kateus" tällainen kolmen tonnin palkka aivan varmasti herättäisi kateutta kun sen maksetaan (monien silmissä) kouluttamattomille henkilöille tai henkilöille joita koulutetaan tiettyyn tehtävään - koulutetaan sotilaiksi. Eli millainen vaikutus sillä olisi palkkaneuvotteluihin jos jollekin ryhmälle maksetaan 3000 €/kk korvausta siitä, että heidät koulutetaan johonkin tehtävään - (siitä huolimatta, että yksi koulutettava nauttii tätä korvausta vain sen vuoden ajan).
Ja kaiken lisäksi tämä pitäisi kyetä markkinoimaan äänestäjille - ja puolueille! En oikein usko, että kovinkaan monen puolueenkaan taholla ehdotuksesi tällaisenaan saa suuren suurta kannatusta, mukana on niitä intressi- ja painostusryhmiä (esim. työmarkkinajärjestöt tms.) ja vaikka moni yksilö olisi valmis tietyssä mielessä hyväksymään ehdotuksesi (ja vaikka korvaus olisi näinkin kova) niin aivan varmasti eri liitot nostavat asian pöydälle ja neuvotteluissa muistutettaisi koulutettavien palkkauksesta ja sen myötä pv:n henkilökunnan (olettaen) nousseista palkoista - ja mikä vaikutus tällä olisi sitten kokonaisuudessaan valtiohallintoon?
Niin ja on tietty huomioitava, että vaikka kyseisestä korvauksesta osa palaa verojen muodossa takaisin valtiolle, kyseinen korvaus on alkujaan maksettu verotuloista - se on julkishallinnon maksamaa palkkaa/korvausta. Tähän aivan varmasti moni kiinnittäisi huomiota ja protestoisi sitä, että valtion "palkkakulut" nousisivat yllättäen useilla sadoilla miljoonilla euroilla + mikä vaikutus tällä kolmella tonnilla olisi niihin muihin pv:n palkkoihin eli kuinka paljon ne nousisivat ja millainen menoerä tästä syntyisi?
Tarkastelin aihetta nyt hyvin yksipuolisesti mutta sellaiselta sektorilta johon varmasti ensinnä moni kiinnittää huomionsa ja mikä heijastelee palkkakehityksen myötä hyvin laajalle alalle. Jos Suomi olisi harmoninen yhteiskunta jossa kaikki haluavat puhaltaa yhteen hiileen, ongelma ei kenties olisi niin merkittävä mutta kun Suomi ei ole tätä - ei mikään (länsimainen) yhteiskunta ole tätä - niin on ymmärrettävä, että asia herättäisi suuren suurta porua.
Mikäli taas korvaus olisi merkittävä alempi, hyväksyntä saattaisi olla laajempaa mutta vastaavasti halukkaiden määrä suorittamaan asepalvelusta olennaisesti pienempi. Näen kuitenkin asian siten, että vain merkittävästi alempi korvaus saisi aikaan sen, että laaja-alaisemmin ehdottamasi malli saattaisi saada hyväksynnän (korvaus olisi oltava verrannollinen sopimussotilaan minimipalkkaukseen ja jopa sitäkin moni voi pitää liian korkeana) mutta jos korvaus olisi enää kyseinen summa (esim. vajaat 1400 €/kk) jokainen ymmärtää, että se karsii halukkaita sieltä yläpäästä. 12 kuukautta alkaakin tuntua turhan pitkältä ajalta jos tavoitteena on yliopisto ja juuri nykyisen muodon parasta antia on se, että (miehistä) asepalveluksen suorittaa mahdollisimman laaja joukko, jotka tulevat erilaisista yhteiskuntaluokista - myös sieltä portaikon yläpäästä.
vlad.