Tämä on mielenkiintoinen kanta, koska itselläni oli RUK:ssa kouluttaja, jonka on pitänyt käydä kadis joskus 1980-luvulla ja hän kertoi, että hänen suvussaan oli hyvin punaiset juuret (mutta ainakaan oman käsitykseni mukaan hän itse ei ollut kommunisti) ja hän oli sitä mieltä, että ellei armeija olisi juuri ennen hänen aikaansa muuttunut, niin hänellä ei olisi ollut asiaa kadikseen sukunsa poliittisen painolastin vuoksi. Hänen kertomuksestaan sai siis sen kuvan, että joskus tuossa vaiheessa, eli 1970-1980-lukujen vaihteen tienoilla armeija vihdoinkin pääsi irti 1918 sodan asetelmista ja siitä tuli upseerikunta mukaanlukien koko kansan armeija. Itse tiedän vielä 1970-luvulla tehtyjä upseerivalintoja, joissa poliittinen kanta oli vaikuttanut siihen, keitä RUKiin lähetettiin. Tämä liittyi tietenkin siihen, että 1960-luvun pohjilta nuorison keskuudessa puna-aate oli varsin suosittu etenkin sen entisen valkoisten eliitin, eli yliopisto-opiskelijoiden piirissä. Tietenkään tätä ei tehty avoimesti, ja jokainen tietää, miten tuollaiset valinnat on mahdollista vääntä muka täysin puolueettomasti tehdyiksi, koska mitään objektiivisia valintakriteereitä ei ollut eikä ole käytössä.Kadettikoulun käynyt enoni siirtyi 80-luvun alussa reserviin hyvin nuorena miehenä ja kertoi syyksi YYA-hengen, joka sotavaltiossakin leijui vahvana. Omien sanojensa mukaan hän ei jääkärin pojanpoikana ja vahvasti valkoisten puolella olleen suvun edustajana olisi jaksanut sitä valhetta eläkeikään asti ja siirtyi siviilityömarkkinoille.
Ehkä tämä muutos eli armeijan depolitisoituminen (tuolloinhan myös armeijan ylipäälliköksi nousi ensimmäistä kertaa sosialisti), jota moni olisi pitänyt asioiden normalisoitumisena, oli enollesi, jolle Suomen armeija (tai ainakin sen upseerikunta) oli kai sitten edelleen valkoisten armeija, liian suuri muutos. Hänelle se, että kaikki kolleegat eivät olleetkaan enää yhtä vitivalkoisia kuin hän itse, oli sitten "sotavaltiossa leijuvaa YYA-henkeä". No, tämä spekulointina, kun en tunne henkilöä sen enempää, mutta juttusi vain sopii aika lailla hyvin yksiin sen RUK:n kapparin kertomuksen kanssa.