Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Tuosta aikaisemmasta postauksesta jäi pois se että Krimin valtaamisessa oli keskeisimpinä tavoitteena paljon muuta kuin Sevastopolin sotilastukikohdan säilyttäminen Venäjän hallinnassa. Se olisi pysynyt heidän hallinnassaan vuokrasopimuksella ilman koko alueen miehitystä. Tästä on kirjoitettu jo moneen kertaan meiliketjussa aikaisemmin joten en viitsi enää toistaa niitä kaikkia.

Muuten samaa mieltä koko viestistäsi, mutta tämä kohtahan ei pidä tietääkseni paikkaansa. Ukrainahan oli nimenomaan päättänyt olla uusimatta Sevastopolin tukikohdan pian umpeutuvaa sopimusta Venäjän kanssa, tai ainakin tällaisia aikeita oli. Tästähän kirjoitettiin ja puhuttiin silloin paljon jokapaikassa ja sitä pidettiin yhtenä Venäjän Krimin valtauksen syynä.
 
Muuten samaa mieltä koko viestistäsi, mutta tämä kohtahan ei pidä tietääkseni paikkaansa. Ukrainahan oli nimenomaan päättänyt olla uusimatta Sevastopolin tukikohdan pian umpeutuvaa sopimusta Venäjän kanssa, tai ainakin tällaisia aikeita oli. Tästähän kirjoitettiin ja puhuttiin silloin paljon jokapaikassa ja sitä pidettiin yhtenä Venäjän Krimin valtauksen syynä.

Maaliskuussa 2014 Guardian tiesi kertoa, että vuokrasopimusta oli jatkettu vuoteen 2042 asti:

In 2008 the Ukrainians said they would not renew the lease when it expired in 2017. But they buckled under the pressure of a gas-price hike and, in 2010, extended the Russian navy's lease until 2042.
 
Onko tää semmoisia vihreitä miehiä?

http://iissonline.net/russian-private-military-companies-as-licensed-tool-of-terror/

PWC-en.png


Around ten private military companies have been created in Russia over the last few years. The militants who have previously passed special training in Russian PMCs are often met in the area of ATO. The most famous among them are:

RSB-Group‘ – a private company which calls itself a military consulting company. An important detail: the official ‘RSB-Group’ operates in areas with unstable political situation in coordination with the legitimate government of other countries. The military activities in ‘LPR’ and ‘DPR’ fit this formulation easily since the leaders of these entities are recognized representatives of the ‘state government’;

Anti-Terror‘ – a group of companies, consisting of a training center, demining squad and several non-governmental organizations of former officers of special forces. The organization specializes in education and training of soldiers for special tasks of different nature in areas with high war risk. The company has the direct support of the FSB, which helped it gain a foothold in the Iraq region;

MAR‘ – a private military company that provides a full range of ‘security services’ in areas with high terrorist activities or unstable political situation. It is engaged in training, consulting, intelligence, sales of military goods, etc. In its practice, ‘MAR’ has sent fighters to the ATO zone, ostensibly to ensure the delivery of ‘humanitarian aid’ to ‘DPR’;

Moran Security Group‘ – a group of military-oriented companies, which focus on the protection of marine and land cargoes. It has a naval training center in St. Petersburg;

Center R‘ (other names – ‘Tiger Top-rent security’ and ‘Redut-Antiterror’) – a typical private military organization, whose experts have participated in the hostilities in Yugoslavia, Caucasus, Iraq and Afghanistan. The company trains sniper (and anti-sniper) specialists, shooters, combat engineers, radio engineers, rapid response fighters in urban environment, and so on.

It is likely that the activities of the listed above PMCs have been linked to the war in Ukraine in some way – recruitment, fighters training, or providing support. However, militants from ‘ATK GROUP’, ‘Slavonic Corps Limited’, ‘Vizantiya’ have been met in the area of the ATO, as well as in Syria.

In addition to that, PMC with ‘shady reputation’ work in Russia as well. Such companies can be ranked together with terrorist groups.

For example, ‘Vagner’ private military company (incorporated in Argentina) poses itself as a closed militarized structure; its training camp is located in the village of Molkino in Krasnodar krai, at the training site of the 10th special forces brigade of the Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Russian Federation. With high probability we can assume that we observe here the mentioned above mechanism for the creation of voluntary units of Russian GRU’s reservists.

Everything is organized as in a Special Forces: arrival, interviewing, testing, quarantine, intensive special training, examination and sending on a mission. At the same time the main priority is to keep the information in secret.
 
Haluatko kertoa oman käsityksesi tilanteesta? Se voisi tuoda arvoa tähän keskusteluun.
Arvostan aina muiden kuin Venäjän arvioita.

Oman käsitykseni? On yleistä faktatietoa, että Venäjän taloustilanne on kuralla ja sellaisena pysyykin vielä erittäin pitkään, samoin kuin myös heidän ihmisoikeustilanteensa, kansainvälisen lain ja oikeuden kunnioittamisen puutteensa, oikeusvaltiotilanteensa, demokratiatilanteensa jne. jne. jne. Venäjä on pelkkä rikollisen aineksen hallitsema maailman suurin "kehitysmaa" ja sellaisena pysyykin vielä pitkälle tulevaisuuteen. Jos Venäjällä saataisiin aikaan muutos kohti demokraattista ja nykyaikaista oikeusvaltiota, eli päästäisiin jollain keinolla eroon yleisesti koko yhteiskunnassa kaikilla osa-alueilla perinteisesti hallitsevasta rikollisesta aineksesta (mm. mafiasta ja erilaisista rikollisjoukkioista jne.), niin sitten tilanne voisi alkaa kääntyä pikkuhiljaa parempaan ja jossain kaukaisessa tulevaisuudessa Venäjästä voisi ehkä tulla jopa ns. normaali nykyaikainen valtio muiden joukossa. Tuskin tosin tulee toteutumaan ainakaan meidän elinaikanamme. Siinä pikainen ja tiivistetty yleinen "käsitykseni" Venäjästä, paitsi että kyseessä ei ole minun käsitykseni, vaan yleiseen tietoon perustuva joukko tosiasioita.
 
Venäjälle rakennetaan mini Reichstag jossa pikkuPutinit voi harjoitella kaupunkisotaa ja muistella Berliinin valtausta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005103536.html?share=a13ab1a032ee51c608c6f75a744bb26e

Tässä kiteytyy hyvin miksi Venäjä on vaarallinen ja epänormaali maa jota on pidettävä silmällä erittäin tarkoin. Totaalisen sairasta touhua ja verrattavissa täysin natsi-Saksan Hitler-jugendiin sun muihin mielipuolisuuksiin. Ei ole tervejärkisten ihmisten toimintaa lähimainkaan.
 
Tuppaa tuo separistijohtajien elinajanodote olemaan melkoisen lyhyt mutta sama tauti levinnyt myös diplomaatteihin.


Venäläiset diplomaatit kuolevat mystisesti - useita tapauksia lyhyen ajan sisällä
Eilen klo 18:28


Yhteensä seitsemän venäläisdiplomaattia on kuollut alle viiden kuukauden sisällä.


Presidentti Vladimir Putin toi kukkia Andrei Karlovin muistotilaisuuteen ulkoministeriössä Moskovassa. TASS / BARCROFT / AOP
Venäläisten diplomaattien salaperäiset kuolintapaukset herättävät monia kysymyksiä. Yhteensä seitsemän venäläisdiplomaattia on kuollut alle viiden kuukauden sisällä enemmän tai vähemmän epämääräisissä oloissa.

Seitsemästä diplomaatista kuusi kuoli ulkomailla, kaukana kotimaastaan. Osa heistä ammuttiin, ja loputkin kuolivat virallisen tiedon mukaan yllättäen sydänkohtaukseen tai "lyhyen, vaikean sairauden" jälkeen. Diplomaattien kuolintapausten yksityiskohdat ovat kuitenkin osittain hämärän peitossa vielä kuukausien jälkeenkin.

Saksalainen Bild-lehti kirjoittaakin, että epäselvyyksien vuoksi herää epäilys siitä, ovatko diplomaattien sarjakuolemat lainkaan sattumaa.

Sydänkohtaus vai myrkytys?
Viimeisimpänä kuoli Venäjän pitkäaikainen YK-suurlähettiläs Vitali Tshurkin, 64, täysin odottamattomasti New Yorkissa. Tshurkin löydettiin helmikuun 20. päivänä elottomana työhuoneestaan ja toimitettiin sairaalaan. Mitään ei kuitenkaan ollut tehtävissä.


Vitali Tshurkin kuoli New Yorkissa. Kuolinsyyn on kerrottu olevan todennäköisesti sydänkohtaus. EPA / AOP
Kuolinsyyksi arveltiin sydämenpysähdystä. Ruumiinavauksen jälkeen lääkärit kertoivat kuitenkin tarvitsevansa lisää kokeita. Myrkytystäkään ei ole poissuljettu.

Tshurkin oli puolustanut presidentti Vladimir Putinin toimintaa Ukrainassa lojaalisti. Yhdysvaltain entinen YK-lähettiläs Samantha Power kuvaili Tshurkinia Welt-lehdessä "loistavaksi tarinankertojaksi, jolla oli mahtava huumorintaju". Tshurkinia pidettiin hyvänä sillanrakentajana Yhdysvaltojen ja Venäjän välisissä suhteissa.


Venäjän YK-suurlähettiläs Vitali Tshurkin äänestämässä tulitauosta Syyriassa YK:n päämajassa joulukuussa. EPA / AOP
Kylpyhuoneessa ruumis
Tammikuun 27. päivänä menehtyi Venäjän Intian-suurlähettiläs Delhissä. The Hindi -lehden mukaan Aleksander Kadakin, 67, kuoli todennäköisesti sydänkohtaukseen "lyhyen sairastamisen" jälkeen. Kadakin oli voinut huonosti ainakin muutaman viikon ajan ennen kuolemaansa. Hän oli toiminut Venäjän suurlähettiläänä Intiassa vuodesta 2009 lähtien.


Aleksander Kadakin toimi Venäjän suurlähettiläänä Intiassa. AOP
Tammikuun 9. päivänä Kreikassa kuoli Venäjän konsuli Andrei Malanin, 55. Hänet löydettiin kuolleena kotinsa kylpyhuoneesta sen jälkeen, kun hän ei ollut ilmaantunut työpaikalleen Ateenassa eikä ollut vastannut puhelimeen.

Kreikan poliisin mukaan mikään ei viitannut murtoon ja Malaninin kuolemaa pidettiin luonnollisena. Tapausta kuitenkin tutkitaan yhä. Diplomaatti asui yksin tarkoin vartioidulla kadulla sijaitsevassa asunnossaan.


Kreikan poliisi tutki tammikuussa Venäjän konsulin Andrei Malaninin yllättävää kuolemaa Ateenassa. EPA / AOP
Ex-agentti kuoli limusiiniinsa
Joulukuun 26. päivänä 2016 KGB:n entinen päällikkö Oleg Erovinkin, 61, kuoli mustan limusiininsa takapenkille Moskovassa. Mediatietojen mukaan Erovinkinin kuolemaa tutkittiin aluksi murhana. Myöhemmin kerrottiin, että hän oli kuollut sydänkohtaukseen.

mads.gif

Erovinkin oli Igor Setshinin läheinen avustaja. Setshin toimi presidentti Putinin tärkeänä neuvonantajana vuoteen 2008 asti ja on nykyisin valtiollisen öljy-yhtiön Rosneftin pääjohtaja. Lisäksi Erovinkin on liitetty brittiläiseen ex-vakoojaan Christopher Steeleen, joka on kiistellyn Trump-muistion kirjoittaja.

Muistiossa todetaan, että Venäjällä olisi Yhdysvaltain presidentistä arkaluonteista tietoa, jolla maa pystyisi tarvittaessa kiristämään Trumpia. Myös Setshinin nimi on Telegraph-lehden mukaan mainittu useita kertoja Steelen muistiossa.

Ammuttiin taidenäyttelyn avajaisiin
Joulukuun 19. päivänä 2016 Turkin pääkaupungissa Ankarassa järjestettiin Venäjän suurlähetystössä valokuvanäyttely. Kesken näyttelyn avajaisten Venäjän Turkin-suurlähettiläs Andrei Karlov, 62, murhattiin. Karlov oli pitämässä avajaispuhettaan, kun turkkilainen poliisi ampui hänet ja huusi kostavansa Syyrian vuoksi.


Turkkilainen Mevlut Mert Altintas ampui Venäjän suurlähettilään taidenäyttelyn avajaisissa Ankarassa. AP

Suurlähettiläs Karlovin kuva Venäjän ulkoministeriössä Moskovassa joulukuussa. EPA / AOP
Täsmälleen samana päivänä myös toinen venäläisdiplomaatti kuoli väkivaltaisesti. Petr Polshikov, 56, ammuttiin kuoliaaksi asunnossaan Moskovassa.

Tekoväline löydettiin surmapaikalta, mutta Polshikovin kuolemaan liittyviä olosuhteita ei ole avattu julkisuudessa. Polshikov työskenteli korkea-arvoisena virkamiehenä Etelä-Amerikan osastolla Venäjän ulkoministeriössä.

Kuoli USA:n vaalipäivänä
Yhdysvaltain presidentinvaalipäivänä, marraskuun 8. päivänä 2016, venäläinen diplomaatti Sergei Krivov, 63, löydettiin elottomana Venäjän konsulaatin lattialta New Yorkista. Hänellä oli vamma päässään, ja hän kuoli ennen kuin pelastustyöntekijät ehtivät paikalle.


Andrei Karlovin äiti poikansa arkun äärellä joulukuussa. Karlov ammuttiin Turkissa. AOP
Aluksi kerrottiin, että Krivov olisi pudonnut pää edellä jostakin. Myöhemmin Venäjän suurlähetystö kuitenkin puhui sydänkohtauksesta. Krivovin kuolinsyy on yhä epäselvä, vaikka kuolemasta on jo kuukausia ja ruumiinavaus on tehty. Krivov työskenteli New Yorkissa vastavakoilun parissa sekä vihamielisen salakuuntelun torjumiseksi.


Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov laski kukkakimpun YK-lähettiläs Vitali Tshurkinin kuvan vierelle Moskovassa. EPA / AOP
Venäläisdiplomaattien selittämättä jääneet, perättäiset kuolemat herättävät monia kysymyksiä. Samalla on hyvä muistaa, että Venäjällä miesten elinajanodote on huomattavasti alhaisempi kuin miehillä länsimaissa: venäläismiehet kuolevat keskimäärin 64 vuoden iässä.

Kumma vain, että kukaan ei ole vieläkään saanut niitä pääpiruja pois pelistä.
 
Russia’s State Armaments Program to 2025 Promises High-Technology Procurement

The continued and entrenched inter-governmental conflict in Moscow over the size of funding for the new State Armaments Program to 2025 (Gosudarstvennaya Programma Vooruzheniya—GPV) has pit the defense and finance ministries against one another. Nevertheless, it appears that the military will procure more high-technology assets once the process is finalized. The existing GPV to 2020 provoked controversy due to its large levels of state funding as well as its target to reach 70 percent modern or new weapons and materiel in the table of organization and equipment (TOE) by 2020. It equally resulted in concerns among Western governments about Moscow’s sharp increases in defense spending and what the military modernization might mean for the North Atlantic Treaty Organization (NATO) and its members (Interfax, March 14).

Public statements from leading defense officials, however, appear to suggest that the new GPV to 2025 will set targets to boost the quantity of high-technology assets in the TOE. Though this faces challenges stemming from the loss of access to the Ukrainian defense industry and the impact of the sanctions regime against Russia, which mitigates opportunities to purchase advanced components abroad. While the various arms and branches of service are busy lobbying their interests in the GPV to 2025, it is certain that the Aerospace Forces (Vozdushno Kosmicheskikh Sil—VKS) will be in pole position to benefit from a renewed drive to strengthen the advanced technology side of Russia’s Armed Forces (Novosti VPK, March 14).

The GPV to 2025 was in its final planning stages in 2014–2015, but the process was interrupted due to the downturn in the Russian economy and Western sanctions over the Ukraine crisis; it is now scheduled for adoption in the first half of 2017. Arguments between the finance and defense ministries over the size of the GPV are by no means novel. According to Aleksey Nikolski, security correspondent for Vedomosti, the defense ministry is likely to only receive around 50 percent of the requested funds for the period. By contrast, in late 2010, the GPV to 2020 was adopted with a promised 19.1 trillion rubles ($630 billion), a figure that reportedly “frightened” the then–prime minister, Vladimir Putin. Nikolski states that, by early 2017, only 40 percent of this total had been spent. Although the final figure for the GPV to 2025 has not been agreed, it is unlikely to equal the figure for the GPV to 2020. It is worth noting, therefore, that the total figure is not what the defense ministry requests, and the compromise between the ministries does not necessarily envisage the entire size of the funds being used by the military; there is plenty of scope for adjustment. But the trend established in recent years bends toward greater success in military modernization. And even though the military continues to face numerous challenges, less money is being absorbed by corruption among officials or in the domestic defense industry (Vedomosti, January 11).

As already noted, all this spells good news for procurement plans for the VKS, buoyed by its high-profile performance in Syria. More advanced assets are thus likely to enter service and continue this trend in the years ahead. Defense officials confirmed that this will involve final procurement of the T-50 fighter (PAK FA) as well as the S-500 Prometheus air defense system (Novosti VPK, March 14).

The Syria theme features large in comments by Deputy Defense Minister Colonel General Yury Borisov, who notes the performance of the Su-34 strike fighter and plans to modernize the platform as part of the GPV to 2025. The Su-34 was based on a revised T-10 V platform—also the basis for the Su-27, Su-30, Su-33, Su-35 and their modifications—and is judged to have performed well in combat missions in Syria. The aircraft has a large radius of action (up to 1,130 km, depending on its load and flight profile); and it is equipped with an armored cabin and a modern sighting and navigation complex (Lenta.ru, March 10).

This appears to confirm another factor in the delays to finalizing the GPV to 2025: allowing time for analysis of the lessons learned by the performance of the Russian Armed Forces in Ukraine and Syria. Regarding the former theater, the defense industry has undoubtedly pushed for the procurement of advanced hardware such as the Armata tank and the Kurganets infantry fighting vehicle. The Ground Forces will reportedly begin receiving these enhanced armor assets as part of the new armaments program (Lenta.ru, March 10). State tests for these new-generation tanks and armored platforms are due to for completion this year (Rg.ru, March 10).

While the branches and arms of service press their specific interests to maximize their potential in the armaments program, with reports highlighting the advances in procurement planned for the GPV to 2025, the underlying theme of high-technology assets is underscored by Deputy Defense Minister Borisov. He stresses the importance of research and design of new advanced weapons systems focused on “non-traditional” areas, such as precision targeting, lasers, radio frequency, kinetic kills, hypersonic flight, robotics and information, rooted in developments largely determined by the availability of a holistic scientific and technical reserve. According to Borisov, the GPV to 2025, will thus ensure the development and delivery to the Armed Forces of new hypersonic weapon systems, robotic complexes, weapons based on new physical principles, as well as next-generation platforms, including the T-50, Armata, Kurganets and MiG-35, among others (Voyenno Promyshlennyy Kuryer, March 7).

Borisov believes this involves scientific and technical cooperation to overcome numerous challenges, among them: technologies to ensure long-term performance of hypersonic aircraft in dense layers of the atmosphere using a plasma cocoon, creating fourth-generation heat-resistant alloys, improving electronic equipment, intellectualizing weapons, especially unmanned aerial vehicles (UAV) and robotic systems, as well as further developing laser technologies (Voyenno Promyshlennyy Kuryer, March 7).

It seems certain, therefore, that the new State Armaments Program to 2025 will be less well funded on the whole than its earlier version, but will continue to support the modernization of the force structure with a special emphasis on high-technology assets. This will draw upon experience in Donbas (eastern Ukraine), with improvements and corrections to the weaknesses of Russian armor. Furthermore, it will reflect the operational lessons and experiments in Syria, establishing a long-term state interest in force multipliers. This will permit Russia’s military to further close the technology gap with NATO, mainly on an asymmetric basis, and exponentially enhance its pre-eminence over other militaries in the former Soviet space.

Linkki: https://jamestown.org/program/russi...am-2025-promises-high-technology-procurement/
 

FT:n sivu vaatii rekisteröitymisen, Wikipedia taas ei ole luotettava lähde ja kaksi muuta taas ovat vanhoja artikkeleita ja julkaistu jo vuosia ennen Ukrainan tapahtumia ja sopimukset oli tehty Yanukovichin, eli Venäjän hännystelijän toimesta ja aikakaudella. Kaikkialla kuitenkin uutisoitiin ja keskusteltiin tästä, että Ukraina ei olisi uusimassa sopimusta noiden tapahtumien aikoihin. Miksi näin olisi sitten tehty jos olisi ollut voimassa oleva sopimus vuokrauksen jatkamisesta? Yanukovichin valtaan jäädessähän Venäjä ei luultavasti olisi edes toteuttanut mitään aikeitaan, koska asiat luistivat tämän hännystelijän kanssa helposti toivotulla tavalla ilman voimatoimiakin. Nimenomaan Ukrainan Yanukovichin pois potkimisen jälkeiset vallanpitäjäthän käsittääkseni eivät olisi uusineet sopimusta, tai olisivat mitätöineet sen jos sellainen tosiaan oli jo aiemmin tehty, ja sen takia Venäjä sitten toteutti heti suunnitelmansa ja valtasi Krimin. Tai se ainakin toimi aivan ilmeisesti yhtenä sysäyksenä voimatoimien toteuttamiselle, sillä uudet valtaapitävät eivät olleet Venäjän myötäilijöitä, vaan länsimielisiä ja Venäjän intressit vaarantuivat pahasti kertaheitolla. Tämän käsityksen itse sain aika selvänä silloin 2014 tapahtumien aikoihin ja sen jälkeenkin kaikista julkisista lähteistä.

Voi toki olla, että en enää muista asiaa kunnolla. Saattoi tietysti olla, että sopimus tosiaan oli ja että Maidanin tapahtumien jälkeen valtaan nousseet uhkasivat sitten mitätöidä sopimuksen, mikä sitten olisi aiheuttanut Venäjän toimille yhden sysäyksen. Jokatapauksessa kyllä se sopimus oli kuitenkin vaarassa tavalla tai toisella Venäjän kannalta, koska siitähän nimenomaan keskusteltiin paljon silloin ja sitä pidettiin ainakin yhtenä syynä Venäjän toimille.
 
Tuo FT:n sivu sanoo:

Under agreements signed with Ukraine in 2010, the Russian military can continue to use Sevastopol until 2042, with an option of extending the lease to 2047. As recently as December Vladimir Putin, the Russian president, called the Black Sea fleet’s presence in Sevastopol a key factor for regional security. “We should resume comprehensive military and military-technical co-operation,” he said following the agreement under which Russia promised Viktor Yanukovich, Ukraine’s president, a $15bn bailout. But with Mr Yanukovich ousted, Moscow has been forced to at least plan for very different scenarios. “The question is whether and how that agreement may be affected by the changes in the Ukrainian government,” says Mr Willett.

Eli taitaa se sopimus olla vähemmän arvoinen kuin Minsk II...
 
Tässä vielä Sputnikin juttu vuodelta 2010 ja NY Times samalta vuodelta. Ilmeisesti sopimusta siis oli tuolloin jatkettu vuoteen 2042 asti. Tietysti voi olla, että vallanvaihdon jälkeen 2014 Ukraina on esittänyt sopimuksen purkamista. Tai puheet sopimuksen purkamisesta voivat olla maskirovkaa, jolla pyrittiin osaltaan "oikeuttamaan" Krimin anneksaatio.
 
Vuokrasopimusta oli kyllä jatkettu Janukovitsin toimesta vuoteen 2042. Mutta on epävarmaa, mitä olisi tapahtunut. Putin otti varmasti oman taskun pohjalle. Toki, ei ollut todennäköisesti ainoa eikä edes tärkein syy toimintaan Krimillä ja Ukrainassa.

Venäjä pitää lujasti kiinni asemastaan Krimillä
http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Venäjä-pitää-lujasti-kiinni-asemastaan-Krimillä/486670

Putin: Naton Sevastopol-uhka piti estää
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/67509-putin-paljasti-naton-sevastopol-uhka-piti-estaa
 
Joku haluaa aika kovia pelejä, toinen toivoo tarjottavan vaihtoehtoja.
 
:DD
 
Vuokrasopimusta oli kyllä jatkettu Janukovitsin toimesta vuoteen 2042. Mutta on epävarmaa, mitä olisi tapahtunut. Putin otti varmasti oman taskun pohjalle. Toki, ei ollut todennäköisesti ainoa eikä edes tärkein syy toimintaan Krimillä ja Ukrainassa.

Venäjä pitää lujasti kiinni asemastaan Krimillä
http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Venäjä-pitää-lujasti-kiinni-asemastaan-Krimillä/486670

Putin: Naton Sevastopol-uhka piti estää
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/67509-putin-paljasti-naton-sevastopol-uhka-piti-estaa
Lässytystä
 
Yhdysvaltojen kanssa tullaan tekemään diilejä, jossa myös venäläiset tulevat pitkässä juoksussa voittamaan.
 
Venäjä ei halunnut mahdollistaa tilannetta, jossa Yhdysvaltojen johtamalla sotilasliitto Natolla olisi tukikohta Krimin Sevastopolissa. Muun muassa näin selitti Venäjän presidentti Vladimir Putin tiistaina maansa miehitystoimia Krimin niemimaalla Ukrainassa.
Näinhän minä taustoista kerroin jo alusta alkaen. Tää oli aivan selvää kun asiaa koitti miettiä "out of box".
Vaikka ei toisen tekemisiä hyväksyisikään, niin saa niitä motiiveja silti yrittää ymmärtää ja sanoa ääneen.
 
Venäjälle tuo Mustameri ja etelän suunta on ollut vuosisatoja tavoittelun alla. "Lämpimiin vesiin" pääsy oli jo tsaarien tavoite. Ehken tähän liittyvät nuo Turkin ja Syyrian jututkin monellakin tavalla.
 
Back
Top