Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Kaikkiin ruotsalaiskoteihin jaetaan esite siitä, miten valmistautua sotaan - ”Me emme koskaan antaudu”
article_clock.svg
Tänään klo 19:00
Hallitus lähettää esitteen 4,8 miljoonaan kotitalouteen.


https://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201805212200958810_ul.shtml
 

Rykmentin vahvuudeksi arvioidaan noin 350 henkeä, josta pysyvää henkilökuntaa on 150.

Mikähän helvetin rykmentti tuo on ja kuka arvion on esittänyt. Puuttuuko kenties nolla perästä vai onko arvion esittänyt joku punikki? :unsure:

Jos totta, niin eihän tuo ole edes pataljoona. Melkoinen "rantarykmentti".
 
Andra format och språk
Broschyren kommer att finnas med text på lättläst svenska, inläst på svenska och engelska och översatt till 13 språk. Alla versioner publiceras som pdf-filer i slutet av maj.

Aktuella språk:

  • Sveriges minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romani chib (arli), samiska (nord-, syd och lulesamiska)
  • Arabiska
  • Dari
  • Engelska
  • Franska
  • Persiska
  • Ryska
  • Tigrinska
  • Somaliska
https://www.dinsakerhet.se/kris-och...mer/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

Englannin kielinen
https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/english-engelska/
 
"Russia, Russia, Russia."

"Suomi tutkii Venäjän turvallisuusuhkia laajassa selvityksessä
Voiman Venäjä -hankkeessa ovat mukana puolustus-, sisä- ja ulkoministeriöt sekä kymmeniä asiantuntijoita.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005691870.html
Julkaistu: 23.5. 15:46

Puolustusministeriö, sisäministeriö ja ulkoministeriö ovat käynnistäneet yhdessä tutkimushankkeen selvittämään Venäjään liittyviä turvallisuusuhkia.

Päätavoitteena on laatia kokonaiskuva Venäjän vakautta koskevista tekijöistä, jotka voivat muuttaa turvallisuusympäristöä erityisesti Suomen lähialueilla. Pyrkimyksenä on myös lisätä keskustelua Venäjään ja turvallisuuteen liittyvistä teemoista.

Voiman Venäjä -nimisessä hankkeessa on muodostettu kolme työryhmää, jotka keskittyvät sotilaalliseen, sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen. ”Tutkijoita ja asiantuntijoita on nelisenkymmentä. Se on hieno joukko”, sanoo erityisasiantuntija Terhi Ylitalo puolustusministeriöstä.

Vastaavantyyppinen puolustusministeriön Venäjä-raportti on tehty aiemmin kaksi kertaa. Ensimmäistä kertaa rahoittajina ovat nyt mukana sisäministeriö ja ulkoministeriö. Kokonaiskustannukset ovat noin 80 000 euroa.

Turvallisuustilanteen muuttumista kuvaavat hyvin aikaisempien raporttien nimet: vuonna 2008 julkaistun raportin nimi oli Haasteiden Venäjä ja vuonna 2012 Muutosten Venäjä.

”Tässä on nyt mukana enemmän turvallisuusnäkökulmaa”, Ylitalo kertoo.

Viisi vuotta sitten julkaistussa Muutosten Venäjä -raportissa valiteltiinkin, että ”puolustushallinnon kannalta tärkeä, niin sanottuun kovaan turvallisuuteen liittyvä Venäjä-tutkimus on ollut Suomessa valitettavan vähäistä eikä sen kehittämiseen avautuneita mahdollisuuksia ole aina riittävästi osattu tai haluttu käyttää hyväksi”.

Esimerkiksi Maanpuolustuskorkeakoulussa on nyt panostettu Venäjä-tutkimukseen. Sinne on perustettu oma Venäjään keskittyvä tutkimusryhmä. Se järjesti muun muassa toukokuun alussa Santahaminassa Venäjän turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän seminaarin.

Voiman Venäjä -hankkeessa on mukana tutkijoita ja asiantuntijoita tutkimuslaitoksista, yliopistoista ja valtion virkakunnasta. Hanke käynnistyi maaliskuussa ja loppuraportti julkaistaan ensi vuoden alussa. Se on tarkoitus myös kääntää englanniksi.

Ministeriöiden viime joulukuussa sopimassa yhteistyöpöytäkirjassa on maininta, että ”tarvittaessa työn kuluessa määritetään, onko hankkeessa tarpeen tuottaa erillisiä turvaluokiteltuja tuotoksia”.

Ylitalon mukaan käytetyt lähteet pyritään kuitenkin valitsemaan niin, että koko raportti voitaisiin julkistaa.

Aiempia raportteja laatimassa on ollut myös henkilöitä, jotka eivät ole halunneet nimiään julki. Tällainen mahdollisuus on nytkin siinä vaiheessa, kun raportin julkistamista varten pyydetään osallistujilta julkaisulupaa."
 
Jännä tuokio kävi tuossa pari päivää sitten. Kaveri pysäytti baanalla ja alkoi jutella niitä näitä maanpuolustuksen saralta. Tietää, että minusta saa kyllä kuuntelijan niissä asioissa. Ao. henkilö on pari kertaa kerrannut, ja tokihan olen jututtanut huolella.

Alkoi sitten kertoa tutustaan, eräästä merivoimien upseerista, joka oli jutellut siihen sävyyn, että että nyt on uhka-arvioissa suurin sodanuhka sitten 1940-luvun. Ja että valmiusasiat on runtattu tällä hetkellä todella teräkuntoon.
Tähän tyyliinhän se jäsen @Kapiainen on tänne postannut. Mielenkiintoista, että tätä samaa alkaa tulla muutakin kautta vastaan. En nimittäin usko, että tämä tuttuni täällä roikkuu. Eikä taida Kapiainenkaan merivoimista olla...
 
Jännä tuokio kävi tuossa pari päivää sitten. Kaveri pysäytti baanalla ja alkoi jutella niitä näitä maanpuolustuksen saralta. Tietää, että minusta saa kyllä kuuntelijan niissä asioissa. Ao. henkilö on pari kertaa kerrannut, ja tokihan olen jututtanut huolella.

Alkoi sitten kertoa tutustaan, eräästä merivoimien upseerista, joka oli jutellut siihen sävyyn, että että nyt on uhka-arvioissa suurin sodanuhka sitten 1940-luvun. Ja että valmiusasiat on runtattu tällä hetkellä todella teräkuntoon.
Tähän tyyliinhän se jäsen @Kapiainen on tänne postannut. Mielenkiintoista, että tätä samaa alkaa tulla muutakin kautta vastaan. En nimittäin usko, että tämä tuttuni täällä roikkuu. Eikä taida Kapiainenkaan merivoimista olla...
Mä tunnen kanssa yhden mormoonin. Jälleen yritti todistella, että se maailmanloppu on nyt todella nurkan takana. Samaa höpöhöpö juttua.
 
Mä tunnen kanssa yhden mormoonin. Jälleen yritti todistella, että se maailmanloppu on nyt todella nurkan takana. Samaa höpöhöpö juttua.
No ottaisin nämä vähän enemmän vakavasti jos meret olisivat jo muuttuneet vereksi ja aurinko on ollut kadoksissa kolme päivää.
 
Jännä tuokio kävi tuossa pari päivää sitten. Kaveri pysäytti baanalla ja alkoi jutella niitä näitä maanpuolustuksen saralta. Tietää, että minusta saa kyllä kuuntelijan niissä asioissa. Ao. henkilö on pari kertaa kerrannut, ja tokihan olen jututtanut huolella.

Alkoi sitten kertoa tutustaan, eräästä merivoimien upseerista, joka oli jutellut siihen sävyyn, että että nyt on uhka-arvioissa suurin sodanuhka sitten 1940-luvun. Ja että valmiusasiat on runtattu tällä hetkellä todella teräkuntoon.
Tähän tyyliinhän se jäsen @Kapiainen on tänne postannut. Mielenkiintoista, että tätä samaa alkaa tulla muutakin kautta vastaan. En nimittäin usko, että tämä tuttuni täällä roikkuu. Eikä taida Kapiainenkaan merivoimista olla...

Kaikennäköistä heikkoa signaalia valuu kyllä julkisuuteen jatkuvasti, useimmat foorumilaiset ovat tukevasti tutkakatveessa ja hyvä niin.
 
Jännä tuokio kävi tuossa pari päivää sitten. Kaveri pysäytti baanalla ja alkoi jutella niitä näitä maanpuolustuksen saralta. Tietää, että minusta saa kyllä kuuntelijan niissä asioissa. Ao. henkilö on pari kertaa kerrannut, ja tokihan olen jututtanut huolella.

Alkoi sitten kertoa tutustaan, eräästä merivoimien upseerista, joka oli jutellut siihen sävyyn, että että nyt on uhka-arvioissa suurin sodanuhka sitten 1940-luvun. Ja että valmiusasiat on runtattu tällä hetkellä todella teräkuntoon.
Tähän tyyliinhän se jäsen @Kapiainen on tänne postannut. Mielenkiintoista, että tätä samaa alkaa tulla muutakin kautta vastaan. En nimittäin usko, että tämä tuttuni täällä roikkuu. Eikä taida Kapiainenkaan merivoimista olla...

Kuhan vaan ei mee kertomaan liikaa valmiussuunnitelmistaan.
 
Kuhan vaan ei mee kertomaan liikaa valmiussuunnitelmistaan.

Niin....kapiaisethan ovat suunnattomia typeryksiä, jotka eivät osaa pitää mitään salaisena... ;) Kourivat naisia ja käyvät huorissa tms... :D

Ja ovat täysin kyvyttömiä hoitamaan tehtäviään niin rauhan kuin sodan aikana... :D
 
Kuhan vaan ei mee kertomaan liikaa valmiussuunnitelmistaan.
Forumin omatekoiset sensorit jälleen....
Kaikella kunnioituksella, koska tää loppuu!

Oletteko ihan varmoja, että:
1. Veli @JR49 n kapiaistuttu on kertonut hänelle kaiken mitä mahdollisesti tietää....
2. Veli @JR49 postaa papukaijan tavoin tänne kaiken mitä kuulee tai mahdollisessa SA-tehtävässään saa tietää

No mä en enää mitään tiedä, mutta pelkästään sotaharjoitusten skenaarioita seuraamalla näkee tietyn muutoksen. Ja ne on ihan julkisia; esitellään toimittajille harjoitusten mediapäivinä jne.
Mihinkään alarmismiin ei ole aihetta etenkään siitä syystä, että Venäjä ei tietenkään silloin ilkeää tee kun me odotamme.
Olen päässyt 1700-luvun alun Isovihaan saakka ja aina naapurimme se on onnistunut yllättämään meidät kun se on sitä halunnut.
 
Foliohattuillua, silkkaa yksinkertaisuuttani tai mitä muuta tahansa mutta.. En ole armeijaa käynyt, kukaan tuttuni ei ole kapiainen eikä harrasta mitään ressuhommia enkä siis kuule mitään sisäpiiritietoa enkä muuta. Jotain on silti muuttunut vuoden parin aikana. Mediaa kun seuraa, toitotetaan kotivarat kuntooon. Kaikki mahdolliset tahot joutuvat tekemään varautumissuunnitelmia. Ihmisille tuutataan kaikkia skenaarioita "oletko varastoinut vettä ja makaroonia?", "kuinka selviäisit ilman sähköä ja puhelinta?"

Kyllä tässä alkaa hitaammankin mieleen hiipimään ajatus jotta jotain on tapahtumassa ja johonkin tässä nyt tohinalla valmistaudutaan. Mutta mihin?
 
Forumin omatekoiset sensorit jälleen....
Kaikella kunnioituksella, koska tää loppuu!

Oletteko ihan varmoja, että:
1. Veli @JR49 n kapiaistuttu on kertonut hänelle kaiken mitä mahdollisesti tietää....
2. Veli @JR49 postaa papukaijan tavoin tänne kaiken mitä kuulee tai mahdollisessa SA-tehtävässään saa tietää

No mä en enää mitään tiedä, mutta pelkästään sotaharjoitusten skenaarioita seuraamalla näkee tietyn muutoksen. Ja ne on ihan julkisia; esitellään toimittajille harjoitusten mediapäivinä jne.
Mihinkään alarmismiin ei ole aihetta etenkään siitä syystä, että Venäjä ei tietenkään silloin ilkeää tee kun me odotamme.
Olen päässyt 1700-luvun alun Isovihaan saakka ja aina naapurimme se on onnistunut yllättämään meidät kun se on sitä halunnut.

Mun pitää harjoitella mun sarkasmia
 
Niin....kapiaisethan ovat suunnattomia typeryksiä, jotka eivät osaa pitää mitään salaisena... ;) Kourivat naisia ja käyvät huorissa tms... :D

Ja ovat täysin kyvyttömiä hoitamaan tehtäviään niin rauhan kuin sodan aikana... :D

Mä jatkan mun harjoittelua sarkasmin kultaisella tiellä
 
Foliohattuillua, silkkaa yksinkertaisuuttani tai mitä muuta tahansa mutta.. En ole armeijaa käynyt, kukaan tuttuni ei ole kapiainen eikä harrasta mitään ressuhommia enkä siis kuule mitään sisäpiiritietoa enkä muuta. Jotain on silti muuttunut vuoden parin aikana. Mediaa kun seuraa, toitotetaan kotivarat kuntooon. Kaikki mahdolliset tahot joutuvat tekemään varautumissuunnitelmia. Ihmisille tuutataan kaikkia skenaarioita "oletko varastoinut vettä ja makaroonia?", "kuinka selviäisit ilman sähköä ja puhelinta?"

Kyllä tässä alkaa hitaammankin mieleen hiipimään ajatus jotta jotain on tapahtumassa ja johonkin tässä nyt tohinalla valmistaudutaan. Mutta mihin?
Luulisin että on hyvä valmistautua ja toitottaa sitä. Se on paras tae sille ettei mitään tapahdukaan.
Kun venäjä käyttäytyy näin rauhan aikana, niin voi vain arvailla, että kriisiaikana toiminta on vielä arvaamattomampaa.
Mutta kun nyt lainsäädäntöä on muutettu niin että pieniä vihreitä miehiä vastaan ollaan valmiita taistelemaan yms muut parannukset niin asiat ovat paremmin.
Minun mielestä ei ole mitään uhkaa, mutta on hyvä näyttää, että ollaan koko ajan varuillaan ja esim puolustuksesta huolehditaan.
 
Niin, tuossa oli todellakin kaikki mitä tämä kaverini kaveri oli jutellut. Lähinnä postasin sen tänne sen vuoksi, että on hyvä huomata, että tämänkin foorumikuplan ulkopuolelta tulee samanlaista kommenttia kuin täällä. Lisäksi olen tyytyväinen havaintoon, että ns. tavallinen reserviläinen, joka ei ole aktiivinen eikä valveutunut maanpuolustusmielessä, on pudottanut hyväuskoisuuden suomut silmistään ja tarkastelee sotilaspoliittista tilannetta realististisesti.

Todettakoon vielä, että nämähän on julkista tietoa kaikki. Siis että valmiutta reagoimiseen on nostettu, ja ollaan pikemminkin tunteja ja päiviä -tilanteessa kuin viikkoja ja kuukausia -tilanteessa, mikä oli ennen meininki. Samalla on kerrottu, että sotilaallisten voimatoimien käyttö on palannut Itämeren alueen toimijoiden työkalupakkiin. Eli sodanuhkaahan se suomeksi tarkoittaa, eri tavalla kuin esim. 90-luvulla Venäjän toimesta, jolloin se oli heikko. Tämä on realismia.
Ei se tarkoita kuitenkaan, että sota syttyy väistämättä. Mutta enää ei voi täysin luottaa siihen, että saisimme olla rauhassa ilman harjoittelua ja voimannäyttöä kyvystä puolustautua kynsin hampain. Siksihän lainlaatijatkin ovat paiskineet töitä.

PV tietää mitä tekee ja se riittää minulle. Sota ei ole ovella, koska valmiutta ei ole tämän enempää nostettu. Kuitenkin minusta on ihan Ukrainan tapahtumien ja Venäjän arvaamattomuuden vuoksi hyvä unohtaa nämä "ei ne tänne hyökkää, mitä ne Suomella tekee, ei täällä ole öljyä" tai "ei me voida mitään, kun niillä on ne ohjukset" -tyyppinen puhe. Tämä oli takavuosina hyvin yleistä, ja sen vuoksi tervehdin ilolla jokaista huomiota, mikä kertoo sinisilmäisyyden loppumisesta. Todellisuus ulkona tässä suhteessa on nimittäin aivan erilaista kuin täällä.

Signaaleista ei tosiaan sen enempää. Mutta ne heikot signaalit, uskon että ne eivät ole vahingossa ilmassa.
 
Back
Top