Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Siitä voi päätellä ihan mitä huvittaa. Monimutkaisempi teknologia ei ole absoluuttisesti parempaa vaan puhutaan hyötyjen ja haittojen vaihtokaupasta kun halutaan suosia jotain teknologiaa toisen teknologian sijaan.

Silti ymmärtäisin paremmin jos se puulämmitys tapahtuisi vaikka modernilla kattilalla. Kirjoituksestasi saa kuvan että ainoa mikä on piereskelyä hienompaa, on avotakka.

Sitä ei aivan joka Pentti ymmärrä.

Riippuu miten määritellään ruoka. Kaloreita ja joitain ravinteiden jäämiä saa purkkiruuasta, mutta siinä vaiheessa kun joutuu turvautumaan teollisesti prosessoituun ruokaan alkaa terveyden alamäki.
Tuokin on vähän liioiteltua kuten keripukkia tojuttiin aikoinaan hillolla ja grogilla. (Tosin on varmistettava että tuotetta ei ylikuumenneta.)

Briteissä säännöstely jopa paransi eliniän odotetta:

Silti ymmärtäisin paremmin jos se puulämmitys tapahtuisi vaikka modernilla kattilalla. Kirjoituksestasi saa kuvan että ainoa mikä on piereskelyä hienompaa, on avotakka.

Sitä ei aivan joka Pentti ymmärrä.

Tää Pentti ymmärsi niin jotta puu on halvempaa kuin sähkö. Etenkin jos puun saa omasta näreiköstä. Ei kaikki vanhanaikainen ole absoluuttisesti hienompaa ja parempaa, mutta se kamina siellä pirtinnurkassa lämmittää kivemmin kuin sähköpatteri tai öljypoltin jos tulee se ikävä tilanne että sähkö lakkaa tulemasta. Ihan nyt vaikka myrsky tai lumi tai joku muu katkoo pirtistä sähkön.

Puulämmittys on varmaan kanssa sellanen aihe millä saa tappelun aikaan.

Toiset tykkää että löytyy kaikki vehkeet elämää helpottamaan, autotallin oven avaa kaukosäädin, safkan tuo fillarilähetti, jääkaappi laittaa tekstarin kun kahvimaito loppuu ja saunan saa lämpiämään jollain puhelinsovelluksella.

Toisille taas maistuu toisenlaiset tavat ja jutut.

Vuosisadasta toiseen nuoriso on ollut pilalla, ja nykyään normaalissa elämässä on nuorilla monta hyödyllisempää taitoa kuin metsästys ja marjanpoiminta.

Tietenkin poikkeusolsuhteissa vanhanliiton taidoilla on kysyntää. Normaalisti ei.

Erätaidot ovat ihan kiva harrastus, mutta aika harva niillä tienaa elantoaan tai edes levitettä leivälle. Kun miettii omaa asevelvollisuuttaan ja reserviläisharrastusta, niin niihin käytetyllä ajalla ja vaivalla on hyvin huono vaihtosuhde ja niiden hyöty työelämässä on hyvin heikko. Nykyajan maailmassa vaan sen oman elannon saamisessa ne IT-taidot, vieraiden kielten osaaminen, ihmissuhdetaidot yms. city-hömpötykset on vaan 100 kertaa tärkeämpiä kuin vaikka syötävien juurien löytäminen ja muut syväselviytymistaidot.

Suurin osa suomalaisista miehistä on käynyt intin ja kyllä sieltä lähes kaikille jonkinlaista taitoa kertyy ulkona elämisestä. Vaikka sitten vittua hokien, seitsemän markan moralla ja kenkälankkia ja naamiopaperia hyväksikäyttäen.

Kyllä sitä itsekkin harjoittelee sitä paljon puhuttua bushcraftia liittyen siihen omaan sodan ajan tehtävään. Siinäkin hommassa kannattaa pitää mielessä se ympäristö ja toiminnan tarkoitus. Mieleen tulee vaikka eräs brittiläinen sotilasopas jossa opetettiin miten piikivistä ja kepeistä saa valmistettua keihään. Lopuksi vielä neuvottiin kuinka peuraa voi väijyä puusta...

Metsästyskään ei varsinaisesti ole laji missä pääsee loistaviin tuloksiin ihan kylmiltään.
Näin on. Olettamus, että kun minulla on kivääri niin hirven ottaminen metsästä käy yksin helposti suitsait on väärä.
Saattaa nälkä yllättää, ennen kuin saalista on padassa.

Tietynlaista muutakin varustusta, hirvikoira näistä tärkeimpänä tarvitaan. Mielellään vähintäänkin muutama äijä passimiehiksi sekä paikallistuntemus hirvien kulkureiteistä. Mutta tutuilla jahtimaastoilla sekä hyvän hirvikoiran kanssa kyseessä ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma se hirven pataan laittelu.
Ei monenkaan päivän urakka. Tosin olen hirveä metästästänyt jo melkoisen hyvän tovin, joten kokemusta lajista löytyy.

Hirviseurueita on joka puolella Suomea, niillä on tähän lajiin tarpeellinen kokemus, kalusto ja koirat. Oikea lihankäsittely on oma taiteenlajinsa, ainakin näillä keleillä olisi. Todella ripsakasti pakkaseen, muuten kävelelisi paisti omin voimin vastaan.

Eikös ne modernit puukattila systeemit vaadi sähköä toimiakseen,mulla Eesaun aikainen puukattila vapaakierrolla.On vaan helpompaa ilman modernia tekniikkaa.

Jep.
Ja siellä maalla on sitten hyvä naureskella idiootille kaupunkilaisserkulle naurisherkkuja (omasta maasta tietty) kynttilän valossa syöden (ja muiden 1800-luvun mukavuuksien ympäröimänä), kun torvi kärvistelee (kymmenen vuoden välein toistuvan ja muutaman tunnin mittaisen) sähkökatkon kourissa. :ROFLMAO:

Näin on. Olettamus, että kun minulla on kivääri niin hirven ottaminen metsästä käy yksin helposti suitsait on väärä.

Tietynlaista muutakin varustusta, hirvikoira näistä tärkeimpänä tarvitaan. Mielellään vähintäänkin muutama äijä passimiehiksi sekä paikallistuntemus hirvien kulkureiteistä. Mutta tutuilla jahtimaastoilla sekä hyvän hirvikoiran kanssa kyseessä ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma se hirven pataan laittelu.
Ei monenkaan päivän urakka. Tosin olen hirveä metästästänyt jo melkoisen hyvän tovin, joten kokemusta lajista löytyy.

Hirviseurueita on joka puolella Suomea, niillä on tähän lajiin tarpeellinen kokemus, kalusto ja koirat. Oikea lihankäsittely on oma taiteenlajinsa, ainakin näillä keleillä olisi. Todella ripsakasti pakkaseen, muuten kävelelisi paisti omin voimin vastaan.

Mulla on haulikko ja hyvä lintukoira. silti saalis jäisi ohkaseksi ihan vaan siksi kun viimevuosina on työnjako ollut enempi sellainen että mies metsästää ja mä katon lapsia. Tällä työnjaolla tulee enempi täytettä pakkaseen.

Hirven saisin jos se sattuis kuolemaan nauruun mut nähdessään.

Tietysti jos nälkä oikeen kurnii suolissa ja näkö alkaa sumentua, ei näy hirviä, ei lintuja eikä varsinkaan jäniksiä. Joku myyrä voi tulla näyttämään keskisormea siihen passipaikalle. Mikä lie karmanlaki.

Eikös ne modernit puukattila systeemit vaadi sähköä toimiakseen,mulla Eesaun aikainen puukattila vapaakierrolla.On vaan helpompaa ilman modernia tekniikkaa.
Kiertovesipumpuille kannattaisi laitella oma varasähkökytkentä. Pari kiertovesipumppua pyörii pienelläkin agrekaatilla. Tuo vapaakierto on sähkön puuttuessa tietenkin yliveto, muuta kun klapia kattilaan.

Edit: jos varavoimaa hankkii, niin vähintääkin sen verran teholtaan, että lämmitysjärjestelmä ja pakastin sillä toimii.

Viimeksi muokattu:
Tarvii sähköä. Onko sulla pattereita samassa kerroksessa kuin pannu? Lämpiääkö nekin vapaakiertoisesti? Meillä ei lämmennyt, vain ylemmässä kerroksessa olevat lämpis

Jep.
Ja siellä maalla on sitten hyvä naureskella idiootille kaupunkilaisserkulle naurisherkkuja (omasta maasta tietty) kynttilän valossa syöden (ja muiden 1800-luvun mukavuuksien ympäröimänä), kun torvi kärvistelee (kymmenen vuoden välein toistuvan ja muutaman tunnin mittaisen) sähkökatkon kourissa. :ROFLMAO:

Olet täysin asian ytimessä.

Jep. Metsästys, kalastus ja erätaidot on oma osaamisalueensa. Varsin vaativakin sellainen mikäli pyritään ns. pitämään rimaa korkealla toiminnan tason suhteen. Kuitenkin nyt tässä keskustelussa tuntuu vallitsevan varsin pessimistinen sävy. Vähän semmoinen "kukkaan ei kykene mihinkään" meininki.

Jos nyt mietitään vaikka luvallisten metsästysaseitten määrää Suomessa. Käsittääkseni se on melkoinen. Oletettavasti huomattavalle osalle näistä aseista löytyy myös käyttäjä, joka on ampumataidoltaan, luonnossaliikkumistaidoiltaan ja saaliin käsittelytaidoltaan ainakin tyydyttävällä tasolla. Nämä ihmiset varmaan saisivat metsästä ulos jotain syötäväksi kelpaavaa lihaa. Monet näistä ihmisistä ovat ihan kaupunkilaisia vieläpä. Mun mielestä uusavuttomuutta liioitellaan aika paljon. Tottakai sellaisia ihmisiä on, mutta jo sekin että valtaosa miespuolisista käy intin auttaa tosiaan asiassa jo jonkin verran. Ja se jos perheestä/muusta porukasta tai yhteisöstä edes joku hallitsee nämä asiat, niin se jo auttaa eteenpäin.

Mielestäni joku raja siinä kurjuuden maksimoinnissakin on. Puulämmitys ja metsätyöt ovat kyllä tuttuja, mutta sitä en ymmärrä miksi sen puulämmityksen pitäisi olla aina heikoin hyötysuhteeltaan. Moderni kattila ja varavoima pumpuille ja vaikka jääkaapille on kuitenkin mielekkäämpi vaihtoehto kuin avotakka ja "Eesaun aikainen puukattila" Ellei muuten niin rauhanaikanakin kuluu vähemmän sitä polttopuuta, eli jää enemmän aikaa tehdä muutakin kuin metsätöitä, tai vastaavasti voi vaikka myydä ne ylimääräiset puut ellei muuta keksi.

Tää Pentti ymmärsi niin jotta puu on halvempaa kuin sähkö. Etenkin jos puun saa omasta näreiköstä. Ei kaikki vanhanaikainen ole absoluuttisesti hienompaa ja parempaa, mutta se kamina siellä pirtinnurkassa lämmittää kivemmin kuin sähköpatteri tai öljypoltin jos tulee se ikävä tilanne että sähkö lakkaa tulemasta. Ihan nyt vaikka myrsky tai lumi tai joku muu katkoo pirtistä sähkön.

Puulämmittys on varmaan kanssa sellanen aihe millä saa tappelun aikaan.

Toiset tykkää että löytyy kaikki vehkeet elämää helpottamaan, autotallin oven avaa kaukosäädin, safkan tuo fillarilähetti, jääkaappi laittaa tekstarin kun kahvimaito loppuu ja saunan saa lämpiämään jollain puhelinsovelluksella.

Oma filosofiani näihin lämmitys ym. juttuihin on semmoinen, että tykkään kyllä teknologian tuomasta mukavuudesta, mutta sitten pitää olla varalla tulisijalämmitystä ynnä muuta. Pelkkä tulisijoihin perustuva lämmitys on hankala jos pitää käydä vaikkapa töissä jossain omaa pihaa kauempana.

Mä kärjistän ja liiottelen ihan tarkoituksella ja tahallani. Nää naapurin Pera kännissä lutkulla ammuskelemassa jutut kirjoittelen ihan vaan herättääkseni keskustelua ja ajatuksia. Tottakai on ääripäitä, löytyy doomsdaypreppereistä hipsteriprinsessoihin ja kaikkea siltä väliltä. Toiset pyydystää yksisarvisia paljain käsin ja toiset ei pysty kakkaamaan jos pönttö ei soita musiikkia ja pese pyrstöä.

Eikä pidä hermostua tai ottaa itteensä. Niitä kädettömiä tollukoita löytyy landeltakin. Nähty on. Viimeksi kun sähköt oli pois liki 30h jäi karja lypsämättä ja juottamatta. Moni ajoi kahvikupin perässä kymmeniä kilsoja kun ei ollut hiffanut keittää pannukahvia notskilla.
Samoin kaupungista löytyy jos jonkunlaista eräjormaa.

Kaiketi suurin osa on jotain näiden kaikkien väliltä. Parhaat keskustelut vaan syntyy kärjistämällä.

Ja jos nyt joku sai sen käsityksen että mä koen olevani jotenkin erityisen etevä tahi pätevä nauriideni kanssa. Kyllä en ole. Metsästäjänä olen aika huono enkä vaihda itse edes renkaita autoon, koska olen vain semilande ja hämärä kaupunkilaistaustani aiheuttama laiskuus ja kädettömyys on saanut minut ulkoistamaan nämäkin toiminnot armaalle puolisolleni.

Kirjoittelin tuonne kotitalouksien varautuminen osioon tästä mun systeemistä,ja nuo metsätyöt,harrastustahan tuo mulle on,meillä pystyy elämään TÄYSIN ilman sähköä,varavoima on meillä turha,en ole hommannut,omavaraisuus aste melko korkea,harraste sekin.

Oma filosofiani näihin lämmitys ym. juttuihin on semmoinen, että tykkään kyllä teknologian tuomasta mukavuudesta, mutta sitten pitää olla varalla tulisijalämmitystä ynnä muuta. Pelkkä tulisijoihin perustuva lämmitys on hankala jos pitää käydä vaikkapa töissä jossain omaa pihaa kauempana.

Puulämmityksen ehdoton haitta on kyllä se että sitten oot kyllä jumissa siinä hellan ja halkopinon välissä.

Meillä oli edellisessä se natsisaksan aikanen högforssin ruumiinpolttouuni ja sen kanssa pärjättiin, koska mulla oli vuorotyö ja koska sen torppa oli ihan hemmetin iso, sen lämmittäminen sähköllä olis imeny sen koko liksan, eli oli pakko pärjätä.
Nykyisessä on puu ja öljy. Seuraava on toivottavasti mökki missä on kyökki ja vessa ja kyökissä leivinuuni mikä lämmittää sen hevoskarsinan kokoisen mökin.

Mä kärjistän ja liiottelen ihan tarkoituksella ja tahallani. Nää naapurin Pera kännissä lutkulla ammuskelemassa jutut kirjoittelen ihan vaan herättääkseni keskustelua ja ajatuksia. Tottakai on ääripäitä, löytyy doomsdaypreppereistä hipsteriprinsessoihin ja kaikkea siltä väliltä. Toiset pyydystää yksisarvisia paljain käsin ja toiset ei pysty kakkaamaan jos pönttö ei soita musiikkia ja pese pyrstöä.

Eikä pidä hermostua tai ottaa itteensä. Niitä kädettömiä tollukoita löytyy landeltakin. Nähty on. Viimeksi kun sähköt oli pois liki 30h jäi karja lypsämättä ja juottamatta. Moni ajoi kahvikupin perässä kymmeniä kilsoja kun ei ollut hiffanut keittää pannukahvia notskilla.
Samoin kaupungista löytyy jos jonkunlaista eräjormaa.

Kaiketi suurin osa on jotain näiden kaikkien väliltä. Parhaat keskustelut vaan syntyy kärjistämällä.

Ja jos nyt joku sai sen käsityksen että mä koen olevani jotenkin erityisen etevä tahi pätevä nauriideni kanssa. Kyllä en ole. Metsästäjänä olen aika huono enkä vaihda itse edes renkaita autoon, koska olen vain semilande ja hämärä kaupunkilaistaustani aiheuttama laiskuus ja kädettömyys on saanut minut ulkoistamaan nämäkin toiminnot armaalle puolisolleni.

Ilman muuta kannattaa välillä ravistella porukkaa hereille jotta keskustelua syntyy. Ite olen ainakin hekotellu teikäläisen jutuille monesti. Hyvä tyyli mielestäni. Kommentoin lähinnä noin yleisellä tasolla tuota uusavuttomuusasiaa. Uskon että suomalaiset eivät ole niin avuttomia kuin usein väitetään. Ja tietysti toivon että tätä asiaa ei tarvitse käytännössä koeponnistaa.

Teen työtäni näiden huippumodernien automaatti koneiden kanssa ja ei päivää ettei jotain murhetta olisi,siksi haluan elää kodissani pajurekiaikaa,eipä tarvitse korjailla mitään kun ei ole automatiikkaa,kaiholla muistelen aikaa jolloin ajelin vanhalla Belvederelläni,jos jotain petti tien päällä niin sen korjasin myös tien päällä ja aina ajamalla kotiin tulin,kun vielä jostain sellaisen löydän niin ostan,on taasen pikkuisen paremmin asiat.

Uskon että suomalaiset eivät ole niin avuttomia kuin usein väitetään.

Se vähän riippuu millä resurssien saatavuuden tasolla avuttomuus määritellään. Jos ei ole vaatetusta niin pystyykö valmistamaan vaatekappaleita luonnosta? Jos tarvitsee metallia niin pystyykö itse valmistamaan metalliosia ja -työkaluja? Mielestäni avuttomuuden/selviytymisen taso pitäisi määritellä sen pohjalta, että logistiikka ja vihreiden töpselisähkö loppuu yllättäen pitkäksi aikaa. Kouluissa yleensä kuvaillaan keskiaikaa pimeäksi ja muita itsenäisiä pienyhteisöjen kansoittamia alueita kehityksestä jälkeen jääneinä. Jos nyt olen oikein käsittänyt ajan hengen Amerikan siirtomaapäiviltä niin Brittien kruunun alaisuudesta irtautumisen jälkeistä aikaa käsitettiin valaistumisen aikana eli elettiin erittäin omavaraisina.
https://en.wikipedia.org/wiki/American_Enlightenment
Eli jos vertausta heittää kehiin niin tällä hetkellä eletään siirtymävaihetta sivilisaatiosta valaistumisen ajanjaksolle. Ed. linkistä voi kaivaa tunnettuja henkilöitä kyseiseltä ajalta ja huomattavaa on kuinka monta ammattia yhdellä henkilöllä pystyi hanskaamaan. Tälläinen taitojen kerryttäminen eri aloilta on kuin hepreaa henkilöt, joiden elinkeino perustuu nykyisen markkinatalouden pyörittämiseen. Toisin sanoen, tulemme määrittelemään uusiksi ajatuksen siitä, että kuka oikeasti osaa hyödyllisiä taitoja ja kuka ei melko pian lähitulevaisuudessa riippumatta siitä mitä hallitus päättää.

Back