Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Jos tuollainen kävisi, mikä on edelleen maailman epätodennäköisimpien skenaarioiden joukossa. Jäisitkö katsomaan
Todennäköisyyttä en lähde arvoimaan, mutta tuota skenaariota varten meidät on koulutettu ja organisaatioon sijoitettu.
Pitää paikkansa, mutta terroristi voi olla kuka vaan, ei se ole synnyinmaahan tai mihinkään muuhunkaan sidottua.
Ja äsken pidit Lähi-itää ja sen terrorismia merkittävimpänä uhkana ja minä pidän edelleen tätä Suomen kannalta lähinnä marginaalisena asiana.
Fakta on se, että Venäjä ei tänne hyökkää,
Ole uskossasi vahva. Täytyy sanoa, että tuo röllikkäviitta pukee sinua.:p
 
Emme ole. Kaasua käytetään Suomessa hyvin vähän, lähinnä teollisuudessa. Öljyä ostetaan nykyäänkin myös maailmalta, vaikka iso osa tuleekin Venäjältä.

Viljelet paljon "faktoja".

Teollisuudella ei toki ole mitään merkitystä mihinkään. Kaasun käyttöä pyritään juurikin lisäämään. Venäjällä sattuu olemaan melkoiset kaasuvarannot. Meillä on infrastruktuuri valmiiksi hyvällä mallilla ja etäisyydet lyhyitä verrattuna siihen, että kaasua roudattaisiin jostain pidemmältä laivoilla. Miksi tehdä asiat kalliiksi ja vaikeaksi, kun saamme tuotetta naapuristakin? Venäjäkin haluaa tuloja, ei se halua eristäytyä, jos se haluaisi, se ei rakentaisi kaasuputkia enempää tai edes myisi kaasuaan muualle. Ne ovat vain välttämättömiä tulonlähteitä valtion pyörittämiseksi.

Siinä on myös tukea sellaiselle varovaiselle Suomen linjalle jota itsekin olen kannattanut.

Etkä ole ainoa, sitä poliitikot ovat tehneet vuosikymmeniä ja tulevat tekemään jatkossakin.
 
Tuo on se asia, joka itseäni eniten ärsyttää koko keskustelussa. Ukraina ja Suomi, kaksi täysin erilaista valtiota, kaksi täysin erilaista historiaa, kaksi täysin erilaista kansallisuutta, kaksi täysin erilaisessa poliittisessa maailmassa elävää valtiota, kaksi täysin eri ideologisilta pohjilta muokkautunutta valtiota. Ei paljonkaan yhteistä, silti täällä pidetään Ukrainan kohtaloa Suomen kohtalona.

Kuten sanoin, itse en tuollaisen takia yöuniani menettää ja toivottavasti kukaan muukaan ei menetä. Suosittelisin kuitenkin keskittymään omaan elämäänne ja pohtikaa niitä elämän iloisia asioita, niin ehkä ette välitä niin paljon mitä muualla tapahtuu.

Mitä yhtymäkohtia sinun mielestäsi Ukrainalla ja Suomella on. Autan hiukan, molemmat ovat Venäjän naapureita ja kumpikaan ei ole NATOn jäsen.
Kumpikaan ei ole halukas toimimaan kuten Venäjä haluaa.

Tuossa lopussa kun suosittelet keskittymään omaan elämään, kuulen menneisyyden havinaa, "keskittykää omiin asioihinne, täällä ei ole mitään teille kuuluvaa. Älkää tulko puhumaan vääristä asioista, vääriä mielipiteitä".
Inhottavaa, mutta länsimaisen vapauden hyviä puolia on oikeus puhua myös Toveri Putlerin mielestä hankalia asioita. Kuten jo aikaisemmin todettua, välitän omista ja lähialueen tapahtumista, lähi-itä ei niin paljon napaa.
 
Ole uskossasi vahva. Täytyy sanoa, että tuo röllikkäviitta pukee sinua

Tietenkin olen. En kyllä tiedä mitä tuo röllikkä tarkoittaa, mutta olen syvästi pettynyt tuohon, koska en ole millään tavalla Venäjän puolella. Päinvastoin. Halusin nyt vain tuoda esille enemmänkin sen puolen, että Venäjä on valtio, siellä on ihmisiä ja ne tavalliset ihmiset eivät halua Suomelle, eivätkä varmasti kenellekään muulle pahaa, eikä heillä ole siellä oikeutta edes kertoa vapaasti mielipidettään, ilman pelkoa Siperiaan joutumisesta.
 
Röllikät tukee toisiaan... :D
 
@Mustaruuti
Mun mielestäni myös artikkeli on erittäin hyvä. Siinä on myös tukea sellaiselle varovaiselle Suomen linjalle jota itsekin olen kannattanut.
No mulle on jäänyt kuva näistä porukoiden kommenteista, että mikään mikä hiemankin viittaa "nöyristelyyn" ei käy ja on paskaa.

Nato-jäsenyyteen en ota hirveästi kantaa, koska se on foorumilla kuuma peruna ja aika monisyinen juttu. Itse kannatan, mutta ymmärrän harkinnan.

Noin muuten, mielestäni Niinistön linja ollut aika hyvä. Selkeästi EU:n rintamassa, mutta pyrkien säilyttämään kanssakäyminen Venäjän kanssa. Myös Kanerva pärjännyt yllättävän hyvin. Haglunin linja ihailtavan selkeä. Tuomiojan ja Stubbin lausuntoja valitettavasti saanut usein hävetä.
 
Okei, oletetaan että vuonna 2020 maailmanpoliittinen tilanne on rauhallinen. Yhdysvallat ei sodi missään, talous Euroopassa kukoistaa, Ukraina jatkaa itsenäisenä valtiona, hieman pienemmällä pinta-alalla, Venäjällä on uusi presidentti, eikä Lähi-idässäkään riehu enää uskonnosta hullaantuneita sekopäitä.

Poliittiset suhteet Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä ovat lämmenneet, en puhu rakkaussuhteesta, mutta pakotteet ovat poistuneet ja kaupankäynti kukoistaa.

Eikö tämä olisi sitten otollisempi aika hakea Nato-jäsenyyttä?

Realismia on kuitenkin se, että jos yksikään puolue ei näissä tulevissa vaaleissa tänä vuonna Nato-jäsenyyttä aja eteenpäin, sitä ei tule hallitusohjelmaan. On siis hyvin epätodennäköistä, että Suomi Naton jäseneksi liittyisi vielä tällä vuosikymmenellä. Miksi meidän edes pitäisi ottaa Nato "ongelmaksi", kun taloudellinen tilanne on mitä on ja emme kaipaa Venäjän osalta mitään katkoksia kaupankäynnin suhteen. Se ei paranna maamme taloudellista tilannetta. Pistetään nyt talous kuntoon, suomalaisille töitä ja eletään rauhassa kuten ennenkin, ei eletä militaristien fantasiamaailmassa.

Kuules, minkään valtakunnan puolustusdoktriini ei perustu sihen että oletetaan RAUHAA vuonna se ja se vaan sihen että silloin EI OLE RAUHAA. Jos tällainen olettama olisi, niin silloinhan emme tarvitsisi Puolustusvoimia, koska "joskus oletettavasti" rauha.

Piste.
 
Tietenkin olen. En kyllä tiedä mitä tuo röllikkä tarkoittaa, mutta olen syvästi pettynyt tuohon, koska en ole millään tavalla Venäjän puolella. Päinvastoin. Halusin nyt vain tuoda esille enemmänkin sen puolen, että Venäjä on valtio, siellä on ihmisiä ja ne tavalliset ihmiset eivät halua Suomelle, eivätkä varmasti kenellekään muulle pahaa, eikä heillä ole siellä oikeutta edes kertoa vapaasti mielipidettään, ilman pelkoa Siperiaan joutumisesta.
Parempi on että näihin viesteihin ei vastata.
 
Tietenkin olen. En kyllä tiedä mitä tuo röllikkä tarkoittaa, mutta olen syvästi pettynyt tuohon, koska en ole millään tavalla Venäjän puolella. Päinvastoin.

Kyllä se pitää ihan ansaita omilla ansioilla :)

Halusin nyt vain tuoda esille enemmänkin sen puolen, että Venäjä on valtio, siellä on ihmisiä ja ne tavalliset ihmiset eivät halua Suomelle, eivätkä varmasti kenellekään muulle pahaa, eikä heillä ole siellä oikeutta edes kertoa vapaasti mielipidettään, ilman pelkoa Siperiaan joutumisesta.

Nyt vasta sanoit tuon. Ei tullut aikaisemmista viesteistäsi ilmi.

Mutta, ei tuossa ole mitään uutta - näin oli myös 1939 ja 1941.

Näin oli myös 2014 kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan...
 
Miksi sulla ei ole rollikkä leimaa mutta mulla on ?
Mikä on syy?

Todennäköisesti tuo on enemmänkin retorinen kysymys...mutta "ansiomitaleita" ei minun puolelta jaeta.

Mutta eräänä vastauksena, varmaankin kyseessä on juutalainen salaliitto, joka hallitsee koko maailmaa.
 
Kannattaako selvälle trollille ja/tai selvästi kujalla olevalle vastata enää mitään. Tykimies, sä viljelet just sitä samaa kuin RIA ja RT + kaksinaama-Putkonen. Ei saa katsoa vääryyksiä silmiin, kaikki on hyvin, kaikki tulee olemaan paremmin, katsotaan mieluummin lähi-idän pensaspaloa, leikkiähän se vaan oli jne.

Venäläisiä ihmisiä vastaan ei varmaan kovin monella täälläkään ole mitään, mutta fakta on se ettei Venäjän valtio tule ajamaan demokraattista kehitystä. On surullista, että joku mielistelee Venäjää, kun siellä tavalliset ihmiset joutuvat joka päivä kärsimään korruptiokoneistosta ja täysin itsensä ympärillä pyörivästä hallituksesta. Eikä Venäjä tule koskaan ulosmittaamaan taloudellista potentiaaliaan nykyisessä lähestulkoon kieroutuneessa suunnitelmataloudessa.
 
Ja miksi itse haluaisin Suomen liittyvän Naton jäseneksi, no edelleen vastaus löytyy rapakon toiselta puolelta.
Hetki sitten kirjoitit Yhdysvalloista alta löytyvät näkemykset, ja nyt väität että haluat Suomen natoon koska Yhdysvallat. Juu.

Vastaus on se, että pelätään vähintäänkin yhtä arvaamatonta "liittolaista" rapakon toisella puolella ja mihin sitoutuisimme Naton jäsenmaana.
Kyllä kaikki tiedostavat, että amerikkalaiset ovat tehneet paljon enemmän ja paljon pahempia sotarikoksia, mutta ei niitä verrata Venäjään, eikä Yhdysvaltoja vastaan käännytä länsimaissa toisin kuin Venäjää vastaan.
 
Todennäköisesti tuo on enemmänkin retorinen kysymys...mutta "ansiomitaleiita" ei minun puolelta jaeta.

Eiku ihan tosissan kysyn. Mikä siinä on niin kivaa naurella rolli-leimalle? Jos modet pistää Röllikkä leiman kirjoittajalle tosta vaan, eikä siitä edes käydä keskustelua niin onhan tää leimaavaa.
Jotenkin aikuisten ihmisten maanpuolustus-keskustelussa odottaisin keskustelua ja erilaisia mielipiteitä ilman että jonkin suunnan näkemyksiä leimataan heti venäläisiksi. Niinhän tässä nyt on tehty..
 
Kannattaako selvälle trollille ja/tai selvästi kujalla olevalle vastata enää mitään. Tykimies, sä viljelet just sitä samaa kuin RIA ja RT + kaksinaama-Putkonen. Ei saa katsoa vääryyksiä silmiin, kaikki on hyvin, kaikki tulee olemaan paremmin, katsotaan mieluummin lähi-idän pensaspaloa, leikkiähän se vaan oli jn

Tyypillinen, no en sano mikä, ettei kukaan suutu turhasta. En ole trolli, en tue millään tavalla Venäjän toimia, mutta halusin tuoda keskusteluun muutakin kuin Venäjän dissaamisen. En kylläkään olettanut täällä militaristien ja patrioottien keskuudessa saavani kannatusta. Vähän kuin Vihreiden kannattajalle koittaisi puhua ydinvoimasta. Ei keskustelu mihinkään etene ja kukaan ei halua ajatella muuta kuin pahaa kyseisestä aiheesta.

Saa toki katsoa vääryyksiä silmiin. Itse inhoan pessimistisyyttä ja olen optimisti. Olen myös realisti ja teidän viljelemänne Venäjä -fantasiat ovat kunnon scifiä ja itse inhoan scifiä.

On surullista, että joku mielistelee Venäjää

Sitä Suomi on enemmän tai vähemmän menestyneesti tehnyt vuosikymmeniä ja sama jatkuu tänäkin päivänä. Jos se takaa meille rauhan, tehdään niin.

Hetki sitten kirjoitit Yhdysvalloista alta löytyvät näkemykset, ja nyt väität että haluat Suomen natoon koska Yhdysvallat. Juu.

Keskustelu on edennyt niin nopeasti, että kaikki eivät ole ehkä ehtineet osallistumiseni alkupäähän mukaan, mutta jos lueskelet sivuja taaksepäin tajuat mitä tuolla haen takaa. Ja nuo poimintasi ovat juuri vertauksia siihen mitä Venäjä on tehnyt. Ja kuten sanoin, selaa sivuja taaksepäin niin perustelin suhdettani Yhdysvaltoihin. Lyhyesti ja ytimekkäästi, usko tai älä olen sisältäni vähintään yhtä amerikkalainen kuin suomalainenkin.
 
On surullista, että joku mielistelee Venäjää, kun siellä tavalliset ihmiset joutuvat joka päivä kärsimään korruptiokoneistosta ja täysin itsensä ympärillä pyörivästä hallituksesta.

Siinä hienoisessa varovaisuudessa ja hyvien suhteiden vaalimisessa on selkeä selviytymisen strategia Suomen kannalta. Olkoon sitten nimeltään mielistelyä, mutta kokonaisuudessaan on täysin linjassa Suomen ulkopoliittisen linjan kanssa. Siitä pitäisi voida kirjoittaa myös tällaisella palstalla.
Se mitä kansa kokee Venäjän sisällä ei kai ole meidän pohdittavana, no ainakaan minä en siitä ole kiinnostunut. Kiinnostaa vain Suomen luoviminen hankalissa tilanteissa ja selviytyminen.
Peace.
 
Jotenkin aikuisten ihmisten maanpuolustus-keskustelussa odottaisin keskustelua ja erilaisia mielipiteitä ilman että jonkin suunnan näkemyksiä leimataan heti venäläisiksi. Niinhän tässä nyt on tehty..

Odotitko isänmaallisilta militaristeilta muuta?

Eiköhän meistä kaikki ole täällä siksi, että meillä on kiinnostusta Suomen valtion maanpuolustusta kohtaan. Näköjään täällä ei silti tueta sananvapautta siinä mielessä, että ei tulisi leimatuksi jonkun kannattajaksi.
 
Eiku ihan tosissan kysyn. Mikä siinä on niin kivaa naurella rolli-leimalle? Jos modet pistää Röllikkä leiman kirjoittajalle tosta vaan, eikä siitä edes käydä keskustelua niin onhan tää leimaavaa.
Jotenkin aikuisten ihmisten maanpuolustus-keskustelussa odottaisin keskustelua ja erilaisia mielipiteitä ilman että jonkin suunnan näkemyksiä leimataan heti venäläisiksi. Niinhän tässä nyt on tehty..

Suoraan sanottuna postauksesi täyttävät ilmeisesti "Putin-trollin" kaikki tunnusmerkit ylläpidon puolelta. Se pitää jo ansaita. Siksi "röllikkä", se on sinun asiasi korjata tilannetta, ei minun.

Se, miksi itsellä ei ole leimaa on, että en peittele omia katsantokantojani valepukuun. Asialliset hommat hoidetaan asiallisesti.
 
Back
Top