Valtamedia ja ne muut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rehti
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ylelle voisin lahjoittaa tarinan...

"Tulipunaista väärinajattelevien jahtia suurinta ylemmyyden tunnetta tuntien, Sinunkin YLE"

Jussi Pullinen
Media ei osaa kertoa omaa tarinaansa siellä, missä sillä oikeasti on väliä

13.11.2017 12:42 Näkökulmat
journalismi

Tein tätä kolumnia varten testin.

Kävin läpi kymmenkunta suurta suomalaista uutissivustoa. Yritin löytää niiltä tietoa siitä, mitä sivustot ovat, miksi ne ovat olemassa, mitä ne tarjoavat minulle, mitkä niiden toimintaperiaatteet ovat tai mitä ne ylipäänsä käsittelevät. Kaikki asioita, joita yritykset tai instituutiot noin oletuksena kertovat itsestään, eikö?

Tulos oli kauniisti sanottuna nihkeä.

Löysin kyllä paljon ”mediatiedot”-sivuja (ohjeita mainostajille), yritystietoja (linkki kustannusyhtiön sivulle) tai toimitus-sivuja (lista yhteystietoja), mutta kovin vähän mitään, mikä olisi selittänyt, mitä oikeastaan luen.

Alareunan osoitteesta saattoi sentään päätellä, missä kaupungissa toimitus sijaitsee. Jopa tilaussivuilta puuttui usein kuvaus siitä, mitä oikeastaan olen tilaamassa (”palkittua journalismia” ja ”taustoittaa kotimaan ja maailman tapahtumat luotettavasti” olivat tarkimmat selitykset). Tuntui, kuin minua olisi pidetty itsestäänselvyytenä: kaikkihan nyt *julkaisun nimi tähän* tietävät!

Asia voi vaikuttaa irralliselta, mutta kertoo jostakin suuremmasta: liian usein medialta puuttuu uuteen aikaan muotoiltu tarina itsestään. Se on huolestuttavaa ainakin kolmesta syystä.
”Muuttuvassa mediaympäristössä perinteinenkään uutisbrändi ei voi pitää vanhaa tunnettuuttaan itsestäänselvyytenä.”

Ensinnäkin valemedioiden ajassa kontekstin tarve on valtava. Jos journalismin periaatteisiin sitoutunut media todella haluaa erottua, sen kannattaa kertoa, mikä tämä ero on. Toimintaperiaatteiden ja -tapojen avaaminen on sirpaletotuuksien ajan perusopetuksia mille tahansa instituutiolle. Medialle se on erityisen oleellista.

Toiseksi muuttuvassa mediaympäristössä perinteinenkään uutisbrändi ei voi pitää vanhaa tunnettuuttaan itsestäänselvyytenä.

Suomen Lehdistö kertoi aiemmin tänä vuonna, että Facebookin merkitys lukijoiden lähteenä kasvaa monissa aluelehdissä. Se tarkoittaa, että lukijoissa on paljon ”pörrääjiä”, joilla ei välttämättä ole printtilehden kautta syntynyttä kokonaiskäsitystä siitä, mitä *julkaisun nimi tähän* varsinaisesti on tai tekee.

Onko kyseessä valemedia, ilmaislehti, pieni uutissaitti, alueen merkittävä uutistoimija vai valtakunnallinen julkaisu? Mitä aiheita ja kuinka paljon se käsittelee? ”Pörrääjien” maailmassa tämä voisi selvitä jo jutun yhteydestä.

Kolmanneksi suhde yrityksiin muuttuu. Yritysgurut ovat jo vuosia puhuneet siitä, kuinka kyky kertoa oman toiminnan positiivisesta vaikutuksesta maailmaan on keskeinen erottautumisen ja maksuhalun tekijä. Missiot ja yhteiskuntavastuu korostuvat.

Medioilla nämä ovat yleensä valmiinakin: periaatelinjoina, historian perustamisjulistuksina ja journalismia ylistävinä pääkirjoituksina. Todella kaivamalla tämän journalismin tarinan löytää medioista itsestäänkin – mutta vain todella kaivamalla.

Miksi oma tarina sitten on medialle niin vaikean oloinen pala? Osa selitystä on varmasti lineaarisessa historiassa: käsityksen tuotteesta on ajateltu syntyvän seuraamalla sitä päivästä toiseen. Kun entistä useampi näkee kokonaisuuden sijasta sirpaleita, on kontekstikin kerrottava toisin kuin ennen.
Oma tarina on hyvä paikka aloittaa.
http://www.suomenlehdisto.fi/media-...inaansa-siella-missa-silla-oikeasti-on-valia/
 

Erinomainen teksti - myös ja etenkin näinä hybridityökalupakkien aikakautena.

Tekstin voisi muutettavat muuttaen kohdistaa myös julkisten ja julkisrahoitteisten palveluiden ja viranomaistyöskentelyn maailmaan.

Kun yritysmuoto, nimi, palvelun laatu ja saatavuus ja tuhat muuta asiaa muuttuu, niin tarvittaisiin se yksinkertainen esittelytarina, joka kertoo että mistä ja millaisella taustalla on kyse.

Myös yksilöön ja/tai hänen omaisuuteensa valtaa käyttävien organisaatioiden olisi kohteliasta esitellä tarinamaisesti itsensä, valtansa ja vastuunsa sekä niiden perustelut.

"Maanmittauslaitoksen tehtävänä on.. ..siinä-ja-siinä laissa määritelty..."
 
Myös yksilöön ja/tai hänen omaisuuteensa valtaa käyttävien organisaatioiden olisi kohteliasta esitellä tarinamaisesti itsensä, valtansa ja vastuunsa sekä niiden perustelut.

"Maanmittauslaitoksen tehtävänä on.. ..siinä-ja-siinä laissa määritelty..."

Maanmittauslaitos taitaa tiedotuksen suhteen olla sieltä parhaasta päästä: ;)
http://maanmittauslaitos.fi/

Tietoa Maanmittauslaitoksesta
http://www.maanmittauslaitos.fi/organisaatio
http://www.maanmittauslaitos.fi/esitteet

Laitoksen tehtävät on määritelty laissa Maanmittauslaitoksesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130900
 
http://www.nykysuomi.com/index.php/...an-tuottavan-keksittyja-valheellisia-uutisia/
Tutkimus: Puolet suomalaisista uskoo valtamedian tuottavan keksittyjä, valheellisia uutisia
15.11.2017 B52S 1248 Views 5 Comments

valeuutiset.jpg

Tietoykkönen Oy:n tekemä valeuutisia käsittelevä tutkimus julkistettiin eilen Mediapäivä 2017 -tapahtumassa Helsingissä. Tutkimusta varten haastateltiin lokakuussa tuhat 18 vuotta täyttänyttä mannersuomalaista.

Tutkimukseen vastanneista 43 prosenttia kertoi törmäävänsä verkossa viikoittain uutisiin, jotka eivät ole täysin totuudenmukaisia. Suoranaisesti valheellisiin uutisiin törmää viikoittain 29 prosenttia vastanneista. Nuoremmat ikäluokat havaitsevat ei-tosia uutisia selvästi vanhempia useammin.


Merkillepantavin seikka tutkimuksen tuloksissa on se, että peräti 49 prosenttia vastaajista arvioi kotimaisen median, eli sanomalehtien, aikakauslehtien, tv:n ja radion, tuottavan paljon tai ainakin jonkin verran keksittyjä ja valheellisia uutisia.

Kyseessä on nimenomaan valtamedia, sillä vaihtoehtoisille medioille oli tutkimuksessa oma kategoriansa, jossa vastaava prosentti on vielä korkeampi.

Sitä voisi jo pitää hälyttävänä, että Suomen valtamedia on omalla toiminnallaan saattanut uskottavuutensa niin alhaiselle tasolle, että noin puolet kansasta uskoo sen tuottavan valheellista sisältöä.

Tutkimuksen tulokset voit lukea kokonaisuudessaan tästä linkistä (pdf).

Lähde: Medialiitto
 
Puolet uskoo - vai tietää?

Miten tän kauniisti sanoisi?

Ricky the boss? Junakausti? Kertomukset Rinkebyn, Malmön/Rosengårdenin kulttuurillisesta rikkaudesta? Sen SDP:n tiedotushuijarin adoptiopojan ympärille rakennetut tarinat? Tuomas Muraja -journalismi? Kaarina Hazard -journalismi? Katja Kettu uhriutuu? Lelusalakuljettajan sankaritarina? Lähes viikoittain esiintyviä mittavia asiavirheitä teknologiaa ja sotaa tai turvallisuuspolitiikkaa koskevissa jutuissa? YLEn punamummo Krimillä uutisoimassa rahallisen rikkauden tuottamasta työvoimapulasta?

Hyvämuistinen pystyisi vetämään varmaan yhdeltä istumalta parisataa sellaista "uutista" jotka ovat tarkemman tutkiskelun alla osoittautuneet tarkoitushakuisesti fabrikoiduiksi.
 
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201711202200546416_vd.shtml

No huh...


Voi vaan ironia (toivottavasti ironia) mennä aika monelta ohi....
Kylläpäs on sukupuoliroolittavaa, antaa myös kohtuuttomia vaatimuksia nuorille ulkonäöstä yms.... ja vain valkoisia kuvissa... JA ASEITA, noi aivan varmasti rasisteja ja eikö ne yhtää muista kaikkia Usassa ammuttuja afroamerikkalaisia, jotka rasistisen valkoiset poliisit on ampunut.... ei vetele... nyt pahoitan mieleni...
EDIT ja jäi vielä sanomatta, että eivät varmasti ole vegaaneja, kun esiintyjät julmien kalankidutusvälineiden ja melkein sarjatulimetsästysaseiden kanssa.
 
Aina välillä huomaa jonkun terävän jutun myös kolumni- ja mielipidepuolella. Vaikka Rautio puhuu enemmän Kiinasta, tässä on kyllä piikki kaikille.

"Valtiojohtajat, kaupunkien ylimmät virkamiehet, Euroopan unioni ja autotehtaat ovat päättäneet, että henkilöautoja liikuttaa tulevaisuudessa sähkö, koska fossiiliset polttoaineet tulevat maan alta, mutta sähkö akusta."

Jos sähköauton akkua tehdään lapsityövoimalla ja se ladataan hiilivoimalan sähköllä, tuote on sekä eettisesti että ekologisesti huono


https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005467894.html
 
Oppikirjaesimerkki miten kuva luo mielikuvia...

Politiikka | HS-gallup

Lähes puolet suomalaisista haluaa Suomeen lisää maahanmuuttajia – vastustajien määrä on vähentynyt selvästi vuodesta 2010
Suomalaisten asenteet maahanmuuttoa kohtaan ovat lientyneet 2010-luvulla, vaikka samalla vuosikymmenellä on nähty perussuomalaisten nousu ja tuhansien turvapaikanhakijoiden tulo Suomeen.

859cc0754aa64931a482fa98957d9be3.jpg

Sievolla on työntekijöitä eri taustoista. Biju Krishnan (edessä) on kotoisin Intiasta. Kollegat vasemmalta oikealle Sreedevi Unnikrishnan (Intia), Resmi Gopalakrishnan (Intia), Tong Chang (Kiina), Sothy Tieng (Ranska), Nicolas Detry (Ranska), Paulina Tapiola (Puola), Winston Eddie-Edirin (Nigeria), Tatiana Shcherbakova (Venäjä), John Campbell (USA), Anh Bui (Vietnam) ja Elias Chafloque (Peru). (KUVA: MIKA RANTA / HS)

Loput maksullisena...
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005474369.html

HS-gallup: Suomalaisista yhä harvempi vastustaa maahanmuuttoa
Lähes puolet suomalaisista toivoo Suomeen lisää maahanmuuttajia.

13-3-9770344.jpg


Suomalaisista yhä harvempi vastustaa maahanmuuttoa, kertoo Helsingin Sanomien gallup-kysely (siirryt toiseen palveluun). Tämän vuoden lokakuussa lähes puolet suomalaisista, 47 prosenttia, halusi Suomeen lisää maahanmuuttajia. Vuonna 2010 näin ajatteli 36 prosenttia suomalaisista.

Vuonna 2010 valtaosa suomalaisista, 59 prosenttia, vastusti maahanmuuttoa. Tänä vuonna maahanmuuttoa vastusti 41 prosenttia.

Gallup-kyselyyn vastasi 1005 ihmistä. Kyselyn toteutti tutkimusyritys Kantar TNS.
https://yle.fi/uutiset/3-9960455?origin=rss


HS-gallup: Lähes puolet suomalaisista haluaa Suomeen lisää maahanmuuttajia

85a20a09036f47e2a79b67099783e972.jpg

Kuvituskuva(kuva Ville Honkonen)


Kyselyyn vastasi yli tuhat ihmistä.
Suomalaisten asenteet maahanmuuttoa kohtaan ovat lientyneet 2010-luvulla, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden viime kuussa teettämän gallupin perusteella lähes puolet suomalaisista haluaa Suomeen lisää maahanmuuttajia. Tätä mieltä oli 47 prosenttia kyselyyn vastanneista, mikä on 11 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2010.

41 prosenttia viime kuussa tehtyyn kyselyyn vastanneista ei halunnut Suomeen lisää maahanmuuttajia. 11 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

KantarTNS:n toteuttamaan kyselyyn vastasi reilut 1 000 ihmistä. Virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.
STT

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005474543.html?ref=rss
 
HS:n ällösiirappinen maahanmuuttopuffi herättää hilpeyttä: ”Sokeri ei vain sulaudu maitoon vaan myös parantaa maidon makua”

hs2.jpg


Helsingin Sanomat uutisoi sunnuntaina tutkimustuloksista, joilla yritettiin vakuutella suomalaisten suhtautuvan entistä myönteisemmin maahanmuuttoon. Juttua on höystetty tavattoman korneilla vertauksilla (”Sokerina maidossa”, ”parantaa makua” jne).

Jutussa asiantuntijana käytetty Lena Näre on Stop deportations -aktiivi, jonka julkaisut keskittyvät sukupuolen ja intersektionaalisuuden tutkimukseen sekä etnisiin suhteisiin ja ”rotuihin”.

HS:n jutussa siteerattu tutkimus ei tee minkäänlaista eroa erilaisten tulijaryhmien välille.

Suomen Uutiset kiittää Hesaria hyvistä nauruista ja muistuttaa: intialainen koodari on vastaanottajamaan kannalta hieman eri asia kuin syyrialainen pakolainen. Jotta voitaisiin sanoa mitään järkevää suomalaisten suhtautumisesta maahanmuuttoilmiöön, on välttämättä tarkasteltava tulijaryhmiä erikseen.

Perussuomalaisten Taloustutkimuksella 2015 teettämässä tutkimuksessa jaoteltiin tulijat seuraaviin ryhmiin: 1) Työperäinen maahanmuutto, 2) kiintiöpakolaiset, 3) turvapaikanhakijat sekä 4) perheenyhdistämisen kautta Suomeen saapuvat. Lukuihin voi tutustua täältä.

Tulokset ovat varsin selkeitä: on sinänsä totta, että työperäiseen maahanmuuttoon suhtaudutaan myönteisesti, mutta tällä ei voida perustella turvapaikkamenettelyn kautta tapahtuvaa maahanmuuttoa. Omenoiden suosiota ei voi perustella appelsiineilla.

Suomalaiset suhtautuvat nihkeästi rajoille tupasahteleviin turvapaikanhakijoihin. Kun asiaa viimeksi tutkittiin, 47 prosenttia halusi kiristää linjaa ja 15 helpottaa sitä.

Ei toki ole yllätys, että Helsingin Sanomat niputtaa kaikki ryhmät yhteen: saahan sillä halutunlaisen tuloksen.
https://www.suomenuutiset.fi/hsn-al...audu-maitoon-vaan-myos-parantaa-maidon-makua/
 
HS jatkaa tämän päiväistä gallup propagandaansa...olisi hienoa, että maamme suurin media osaisi olla sotkematta työperäisen ja humanitäärisen maahanmuuton. Tämä on ilmeisesti aivan liikaa pyydetty tai yksinkertaisesti liian vaikeaa onnistuakseen...

Maahanmuuton kasvu lisää äärioikeiston suosiota – HS kysyi arvostetulta tutkijalta, mitä julkinen valta voi tehdä, jotta ääriasenteet eivät lisäänny
Tutkimusten mukaan turvapaikanhakijoiden kasvu lisää muukalaisvihamielisyyttä, sanoo professori Dominik Hangartner. Nopea työllistyminen helpottaa kotoutumista ja todennäköisesti heikentää ääriajattelua.

Suomalaisten asenne maahanmuuttoa kohtaan on pysynyt yllättävän vakaana.

Tämä pistää London School of Economicsin ja ETH Zürich -yliopiston taloustieteen professorin Dominik Hangartnerin silmään, kun hän tarkastelee HS:n maahanmuuttoa koskevia asenteita selvittänyttä gallupia. Hangartner johtaa ETH Zürichissä ja Stanfordin yliopistossa toimivaa maahanmuuttoa tutkivaa laitosta.

Suomessa myönteinen suhtautuminen maahanmuuttoon on jopa kasvanut hieman 2010-luvulla siirtolaiskriisistä huolimatta.

”Asenteet Suomessa vaikuttavat olevan melko vakaita, mikä on suhteessa moniin muihin Euroopan valtioihin mielenkiintoinen löydös”, Hangartner sanoo.


”Norjan kaltaisissa maissa, jotka ovat Suomen kanssa vertailukelpoisia turvapaikanhakijoiden määrän suhteen, ihmiset ovat huolestuneempia maahanmuutosta kuin he olivat vielä pari vuotta sitten.”

Maahanmuuton vaikutuksista kantaväestön ajatteluun tiedetään nykyään paljon.

On ilmeistä, että se on vahvistanut poliittista äärioikeistoa Euroopassa. Nyt tämän vahvistavat myös parhaat tutkimukset, Hangartner sanoo.

”Maahanmuuton kasvu lisää hienoisesti äärioikeistopuolueiden tukea”, Hangartner sanoo.

Osittain Euroopan siirtolaiskriisin takia tiedämme myös paljon enemmän siitä, miten ja miksi maahanmuutto ja etenkin turvapaikanhakijoiden tulo vaikuttaa ihmisten asenteisiin.

Hangartnerin tutkimusryhmä selvitti äskettäin yhteensä 18 000 ihmisen ajattelua viidessätoista Euroopan valtiossa. Ihmisiä pyydettiin kertomaan, mistä heidän kielteinen asenteensa turvapaikanhakijoihin ja pakolaisiin johtuu.

Vastaajat eivät olleet juuri huolissaan työpaikan menettämisestä turvapaikanhakijalle. Huolta herättivät valtiolle koituvat kustannukset, jos turvapaikanhakija jää työttömäksi, sekä oman kulttuurin muuttuminen, etenkin jos tulijat ovat muslimeja.

”Kulttuuriset ja uskonnolliset huolet ajavat maahanmuuttajiin kohdistuvia kielteisiä asenteita paljon voimakkaammin kuin huolet työpaikan katoamisesta”, Hangartner sanoo.

Kolme asiaa vaikutti eniten siihen, miten ihmiset suhtautuivat turvapaikanhakijoihin ja pakolaisiin. Mitä haavoittuvampia ja korkeammin koulutettuja tulijat olivat, sitä suositumpia he olivat.

Löysimme myös kaikista valtioista erittäin vahvan mieltymyksen kristittyjä turvapaikanhakijoita kohtaan muslimien sijaan”, Hangartner kertoo.

Toisessa tutkimuksessa Hangartner selvitti vielä tarkemmin, miten turvapaikanhakijat vaikuttavat kantaväestön asenteisiin.

Tutkijat valitsivat Euroopasta ääritapauksen, Kreikan. Maan läpi kulki vuonna 2015 puolen vuoden aikana noin 1,3 miljoonaa turvapaikanhakijaa.

Uusnatsipuolue Kultaisen aamunkoiton kannatus lisääntyi saarilla, joiden kautta turvapaikanhakijat kulkivat. Muutos oli pieni, mutta Hangartnerin mukaan sitä selittää puolueen äärimmäisyys, joka karkotti monia äänestäjiä.

Vuonna 2017 Hangartner selvitti saarilla asuvien ihmisten asenteita ja vertasi niitä ihmisiin, joiden asuttamien saarien kautta ei kulkenut turvapaikanhakijoita.

”Ihmiset olivat muuttuneet vihamielisemmiksi turvapaikanhakijoita, taloudellista maahanmuuttoa ja muslimeja kohtaan. Kyse oli merkittävästä ja pitkäkestoisesta vaikutuksesta”
, Hangartner sanoo.

Mitä julkinen valta voi tehdä, jotta turvapaikanhakijoiden ja kansainvälistä suojelua saaneiden kasvu ei johda ääriasenteiden lisääntymiseen?

Hangartnerin mukaan valtiot voivat vain rajallisesti vaikuttaa siihen, keitä maahan tulee. Turvapaikkaprosessiin ne pystyvät kuitenkin vaikuttamaan.

Hangartner on ryhmineen selvittänyt, että mitä nopeammin turvapaikanhakija saa päätöksen hakemukseensa ja pääsee työmarkkinoille, sitä nopeammin hän kotoutuu. Hyödyt ovat suuret sekä hakijalle itselleen että vastaanottajavaltiolle.

Tämä ei ole yllättävää, mutta vaikutuksen suuruus on. Uuden tutkimuksen mukaan seitsemän kuukauden ero siinä, kuinka nopeasti kaksi eri turvapaikanhakijoista koostuvaa ryhmää sai tehdä töitä, muodostui merkittäväksi. Tutkimus koskee Saksaa 2000-luvun vaihteessa.

”Seitsemän kuukautta ei kuulosta paljolta. Mutta kesti kymmenen vuotta, että pidempään odottaneen ryhmän työllistymisen todennäköisyys nousi toisen ryhmän tasolle”, Hangartner sanoo.

Laki, jonka oli tarkoitus tehdä Saksasta vähemmän houkutteleva Kosovosta tulleille turvapaikanhakijoille, maksoi valtiolle 40 miljoonaa euroa vuodessa sosiaalitukina ja saamatta jääneinä verotuloina.

”Tutkimuksemme osoittavat että kaikki esteet kotoutumiselle ovat hyvin kalliita sekä turvapaikanhakijalle että vastaanottavalle valtiolle. Kyvyttömyys kotouttaa ihmisiä saattaa myös entisestään lisätä maahanmuuttovastaisia asenteita.”

Hangartner tutkimusryhmineen selvitti 18 000 ihmisen massakyselyn pohjalta myös sitä, millainen turvapaikkajärjestelmä saisi kansalaisten tuen Euroopassa.

Ihmisille annettiin vaihtoehdoksi nykyinen järjestelmä ja sellainen, jossa jokainen maa ottaisi omaan kantokykyynsä suhteessa olevan määrän turvapaikanhakijoita. Mittauksessa käytettiin maan väestön, talouden ja työttömyyden suuruuden kaltaisia mittareita.

”Tulokset olivat hyvin yllättäviä”, Hangartner sanoo innostuneen oloisena.

Kannatus turvapaikanhakijoiden suhteelliselle jakamiselle oli valtavaa kautta Euroopan. Sen jälkeen näytimme ihmisille, mitä tämä tarkoittaisi konkreettisesti numeroina. Moni maa joutuisi ottamaan lisää ihmisiä, koska tilanne on tällä hetkellä niin vinoutunut.”

Myös kovien lukujen edessä ihmisten enemmistö tuki suhteellista järjestelmää, tosin vähemmässä määrin. Näin oli esimerkiksi Tanskassa, joka ottaa nyt suhteellisesti liian vähän turvapaikanhakijoita.

Tulokset ovat tärkeitä, koska EU-komission pyrkimys jakaa turvapaikanhakijoita valtioiden kesken on epäonnistunut. Hangartner kutsuttiin esittelemään tuloksia Euroopan parlamenttiin tänä kesänä.

”Oli mielenkiintoista, että jopa europarlamentaarikot, joiden pitäisi tuntea omien äänestäjiensä mieltymykset, olivat yllättyneitä tuloksista.”

Hangartnerin mukaan massatutkimuksen tulokset ovat vaikuttaneet siihen, että EU:ssa keskustellaan taas turvapaikanhakijoiden jakamisesta valtioiden kesken.

Miksi kansalaisten mieltymyksiä ei tiedetty aiemmin?

Ne, jotka suhtautuvat asiaan kaikkein kiivaimmin, pitävät myös meteliä, Hangartner sanoo.

Hangartnerin mukaan poliitikot tulivat kertomaan hänelle, että 80 prosenttia heidän saamistaan kirjeistä on äänestäjiltä, jotka ovat huolissaan maahanmuutosta. Äänestäjistä 99 prosenttia ei kuitenkaan koskaan lähetä kirjeitä, Hangartner sanoo kärjistäen.

”Suuri enemmistö ei pidä ääntä itsestään, koska se ei suhtaudu asiaan niin palavasti. Kaikilla mielipiteillä on merkitystä, mutta on tärkeää muistaa, että voimakkaimmat äänenpainot eivät ole aina edustavimpia.”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005474810.html
 
Valtamedian uskottavuus on horjunut. Katastrofin estämiseksi IS yrittää palauttaa uskottavuutta perustamalla erityisen "näkökulmatoimituksen". "Kiireinen verkkouutisointi kaipaa yhä enemmän tuekseen analyysejä ja taustoittavaa kommentointia." Toivottavasti tämä johtuu edes osittain "Alpakka-gatesta" ja johtaa nykyistä parempaan ja puolueettomaan uutisointiin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005483649.html

Huvittavinta tässä on se, että perinteiset valtamedian "uskottavuusjohtajat" HS ja YLE joutuvat vastaamaan IS:n heittämään haasteeseen. HS:n ja YLE: neutraliteettia on jo pidempään kyseenalaistettu ja todettu epädemokraattiseksi.

.
 
HS ja YLE joutuvat vastaamaan IS:n heittämään haasteeseen.
.

Sama palkanmaksaja Ilta-Sanomilla ja Helsingin Sanomilla on: Sanoma Oy.

En näe suuria mediataloja niin onnettomina toimijoina kuin täällä esitetään. Helsingin Sanomissa on useita näkökulmia, joista sitten voi valita. Tänne valitaan aika masokistisesti, vaikka muutakin on.

Vaihtoehtomedioilla on vain suoraviivainen yksiulotteinen propaganda muutamalla salaliitolla maustettuna.
 
En näe suuria mediataloja niin onnettomina toimijoina kuin täällä esitetään. Helsingin Sanomissa on useita näkökulmia, joista sitten voi valita. Tänne valitaan aika masokistisesti, vaikka muutakin on.

Näkökulmia on useita vain siksi, että yritetään luoda kuvaa puolueettomasta tiedonvälityksestä.

Esimerkkinä vaikka hesarin kirjoittelu asevelvollisuudesta. Suurin osa kirjoituksista negatiivis sävytteisiä, pieni osa neutraaleja ja pieni osa positiivisia. Mikä mahtaa olla Sanoma konsernin linja asevelvollisuuden suhteen?

Hesari on kantansa ja näkökulmansa valinnut. Se ei valehtele, mutta tarjoaa asevelvollisuuteen näkökulman jossa asevelvollisuus näyttäytyy anakronismina. Uusimaa 17 harjoitukseeen osallistuu 10 000 sotilasta ja siviiliä. Reserviläisistä ja asevelvollisista ei mainita halaistua sanaa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005461870.html

Maakuntajoukoista Hesarilla vallitsee lähes täydellinen tiedotussulku. Ne eivät sovi heidän kuvaansa Suomesta tai edes puolustusvoimista.

Sanoma konserni tekee päättäväisesti työtä asevelvollisuuden lopettamiseksi Suomesta. Kyllä SRA:ta harrastava luutnantti Lauri voi kirjoittaa jäätävän hyvän jutun asevelvollisuuden kehittämisestä Suomessa, sitä juttua ei päätoimittaja kuitenkaan lehteen kelpuuta.

Suosittelen kaikesta asiasta kiinnostuneille sitä, että suorittaa asiaan liittyen lehdistötutkimusta. Kuinka monta positiivista, negatiivista tai vaikka neutraalia kirjoitusta jostain tietystä aiheesta kirjoitetaan? Minkälainen näkökulma valitaan? Ketkä laitetaan edustamaan "asiaa" tiedotusvälineen jutuissa?

Tiedotusvälineiden valta on portinvartijan valtaa. Tiedotusväline päättää siitä on mikä on "kertomisen arvoista" ja hallitsee siten väestön kognitiivista karttaa. Tätä privilegiota hajoittamassa ovat sitten netin uudet muodot tiedottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sama palkanmaksaja Ilta-Sanomilla ja Helsingin Sanomilla on: Sanoma Oy.
Hajoita ja hallitse. Kyllä tässä on Sanoma Oy:llä intressiä kokeilla erilaista toimituspohjaa ja antaa toimitusten ohjautua ajakohtaiset tilanteet huomioiden.
Organisaatiot ovat lopulta kaikki samanlaisia, elikkäs erimielisyyttäkin ilmenee. IS toimituksen johto on kokenut vapautta laittaa pystyyn toisenlainen perehtyvä toimittajajoukko ja sehän on ihan hyvä juttu.
Ei tuo ratkaisu ole edes negatiivinen Sanoma konsernillekaan.

.
 
Näkökulmia on useita vain siksi, että yritetään luoda kuvaa puolueettomasta tiedonvälityksestä.

Esimerkkinä vaikka hesarin kirjoittelu asevelvollisuudesta. Suurin osa kirjoituksista negatiivis sävytteisiä, pieni osa neutraaleja ja pieni osa positiivisia. Mikä mahtaa olla Sanoma konsernin linja asevelvollisuuden suhteen?

Hesari on kantansa ja näkökulmansa valinnut. Se ei valehtele, mutta tarjoaa asevelvollisuuteen näkökulman jossa asevelvollisuus näyttäytyy anakronismina. Uusimaa 17 harjoitukseeen osallistuu 10 000 sotilasta ja siviiliä. Reserviläisistä ja asevelvollisista ei mainita halaistua sanaa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005461870.html

Maakuntajoukoista Hesarilla vallitsee lähes täydellinen tiedotussulku. Ne eivät sovi heidän kuvaansa Suomesta tai edes puolustusvoimista.

Sanoma konserni tekee päättäväisesti työtä asevelvollisuuden lopettamiseksi Suomesta. Kyllä SRA:ta harrastava luutnantti Lauri voi kirjoittaa jäätävän hyvän jutun asevelvollisuuden kehittämisestä Suomessa, sitä juttua ei päätoimittaja kuitenkaan lehteen kelpuuta.

Suosittelen kaikesta asiasta kiinnostuneille sitä, että suorittaa asiaan liittyen lehdistötutkimusta. Kuinka monta positiivista, negatiivista tai vaikka neutraalia kirjoitusta jostain tietystä aiheesta kirjoitetaan? Minkälainen näkökulma valitaan? Ketkä laitetaan edustamaan "asiaa" tiedotusvälineen jutuissa?

Tiedotusvälineiden valta on portinvartijan valtaa. Tiedotusväline päättää siitä on mikä on "kertomisen arvoista" ja hallitsee siten väestön kognitiivista karttaa. Tätä privilegiota hajoittamassa ovat sitten netin uudet muodot tiedottaa.

Jarmo Huhtanen kirjoittaa yleensä Puolustusvoimia koskevat jutut ja asevelvollisia koskevat jutut. Hän on ihan itse kiinnostunut sektorista, joten tuskin siinä päätoimittajan tarvitsee niskaan hengittää.

Huhtanen on ottanut sellaisen vahtikoiran roolin. Vuonna 2013 hän kirjoitti, että Suomella on korkean valmiuden joukkoja (hävitttäjien lisäksi) vain nimeksi Utin Jääkärirykmentissä. Hän sai huomiota mutta seuraavana vuonna alettiin Ukrainan jälkeen ihan oikeasti miettiä.

Tuossa on hänen viimeisimpiä juttujaan. En näe niissä isompaa vikaa.

Kiinnostava huomio kuitenkin tuo Maak-asevelvollisuus- reserviläis-tiedotussulku. Mitäpä jos kyse onkin siitä, että he ovat tehtävissään Puolustusvoimat siinä kuin laitoksen palkansaajatkin eikä ole tarpeen erotella? Sotilaita kaikki tyynni?

https://www.hs.fi/aihe/jarmo-huhtanen/
 
Back
Top