Vantaan kouluampuminen


Pääkirjoitus: Vaikka koulusurma järkyttää, aikuisten pitää nyt osata käyttäytyä​

Kouluampumisen uhrit ja heidät omaisensa ansaitsevat kunnioittavaa käytöstä.





Kukkia ja kynttilöitä Viertolan koululla keskiviikkona. Kuva: Olivier Morin / AFP / Lehtikuva
IS

3.4. 21:00
Suomen valtasi tiistaina suuri suru. Vantaalla Viertolan koulun Jokirannan-toimipisteessä tapahtuneessa ampumavälikohtauksessa 12-vuotias poika ampui kolmea luokkatoveriaan. Yksi uhreista kuoli heti koulussa. Kaksi muuta on vakavasti loukkaantuneita ja sairaalahoidossa.

Poliisi tutkii tapausta murhana ja kahtena murhan yrityksenä.

Keskiviikkona vahvistui, että motiivi teon taustalla oli koulukiusaaminen.

Järkyttävä tapahtuma aiheuttaa ihmisissä suuria tunteita, jotka läikkyvät nyt yli monella tavalla. Varsinkin erilaisilla sosiaalisen median alustoilla on ollut näkyvissä pöyristyttävän huonoa käytöstä. Nyt poliittisen kentän kaikilla laidoilla kannattaisi pitää pää kylmänä. Kun poliisi ja muut viranomaiset ovat saaneet työnsä valmiiksi, sitten on aika – suorastaan velvollisuus – miettiä keinoja, ettei vastaavaa tapahtuisi enää koskaan.


Mutta nyt on se hetki, kun aikuisten on osattava käyttäytyä aikuismaisesti.


Sosiaalisen median alustoilla on ollut näkyvissä pöyristyttävän huonoa käytöstä.
Lapset ja nuoret tarvitsevat apua tilanteen synnyttämien tunteiden käsittelyyn. He tarvitsevat vierelleen aikuista, jolla on aikaa kuunnella ja olla läsnä. Lapsen voi olla vaikea sanallistaa tuntemuksiaan – siihen saatetaan tarvita paljonkin aikaa. Läsnäoleva aikuinen voi myös vastata lasten ja nuorten tekemiin jatkokysymyksiin. Aikuisen on ymmärrettävä lapsen ikätaso ja sovitettava keskustelu siihen sopivaksi. Lapselle voi myös sanoa, että asia on aikuisellekin vaikea ja aiheuttaa surua.


Keskiviikkona Ylen Ykkösaamussa haastateltavina olleet lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen ja HUS:n lastenpsykiatrian linjajohtaja Leena Repokari sanoivat molemmat, että lapsilla on oikeus saada tapahtuneesta tietoa. Parasta on, jos tieto tulee turvalliselta aikuiselta. Sillä jos lapselle ei kerrota mitään, lapsi etsii tiedon muualta – todennäköisesti sosiaalisesta mediasta, joka on täynnä mitä järkyttävimpiä väitteitä.


Poliisi on ollut tästä erityisen huolissaan. Se muistutti keskiviikkona, että sosiaalisen median eri kanavissa liikkuu tapahtuneesta paljon erilaista, virheellistäkin tietoa. Poliisi huomautti, että virheellisen tiedon levittäminen somessa voi olla rikos. Silloin voidaan puhua esimerkiksi kunnianloukkauksen rikosnimikkeestä.


Viranomaiset ovat tiedottaneet asiasta kiitettävästi, ja niin poliisi kuin valtiojohto ovat korostaneet avoimen tiedonkulun merkitystä. Mitä enemmän on viranomaisten vahvistamaa tietoa, sitä vähemmän huhuilla on elintilaa.

Kouluampuminen on koskettanut lukuisia perheitä ja lukuisia läheisiä. He ansaitsevat vähintäänkin sen, että heitä ei raskauteta asiattomilla sosiaalisen median kommenteilla tai spekuloinneilla. Kun lasten maailmassa tapahtuu jotain näin järkyttävää, aikuisilta on lupa odottaa aikuismaista käytöstä.
 
Aukesiko nyt matopurkki?

Se oli ensimmäisiä ajatuksia kun tästä luin uutisista.

Jotain tämänkaltaista oli odotettavissakin. Jokainen on voinut lehdistä lukea ja internetistä katsella sitä todellisuutta jossa monet lapset koulutietään käyvät.
Alistusvideoita, laitetaan nuolemaan saapasta. Keksitään luokkakaveri rasistiksi ja hakataan porukalla. Seksuaalista väkivaltaa. Videot internettiin ja sairain sadisti saa "feimiä".

Seuraamukset?
Tässä tullaan siihen, ei vain koulumaailmaa riivaavaan "nyky-trendiin" vaan myös yhteiskuntaa, ja sitäkautta vanhempiakin koskettavaan asiaan, joka vaikuttaa myös vanhempien tekemisiin ja tekemättäjättämisiin.

Meillä ei ole seuraamuksia teoista.

Lapsi kasvattamatta ja se käyttäytyy kuin metsäneläin?
Läksyt tekemättä? Häiriökäyttäytyy? Kieltäytyy opiskelemasta? Varastaa kaupasta tai kaverilta? Käyttää väkivaltaa viihteenomaisesti?

Ei juurikaan seuraamuksia. Jos ollenkaan. Ei lapselle tai aikuisellekaan.
Itseasiassa tässäkin tapauksessa mediat jo kirjoittelivat siihen tyyliin että no-eihän-tästä-mitään, ei 12v ole rikosoikeudellisessa vastuussa.

No, siellä yksi ammutuista on kosovolainen silmä silmästä kulttuurista tullut lapsi.
Entä jos?

Kun asioilla ei ole oikein seuraamuksia, voi kiusaaja mennä äärimmäisyyksiin.

Kun asioilla ei oikein ole seuraamuksia, voi kiusattu kokea ainoaksi ratkaisuksi mennä äärimmäisyyksiin.

Meillä on hirveä määrä kiusattuja lapsia kouluissa. Medioita lukemalla ne kiusatut lapset näkee ja ymmärtää että seuraamuksia ei ole. Tosin he tietävät sen muutenkin, ovathan he seuraamuksettomuuskulttuurissa kasvaneet.

Aukeaako matopurkki?
Valitettava tosiasia on se että tämänkaltaiset tapaukset ovat innoittaneet aiemmin toisiakin tekijöitä.

Meiltä ei ainakaan potentiaalisia pahoinvoijia puutu, että siitä se ei ainakaan kiinni jää.

Niin. Pitäisikö palata muutama vuosikymmen taaksepäin, oli opettajalla auktoriteetti, vanhemmalla vastuu, läksyt piti tehdä, luokallekin jäi, ja jonkinlaista ryhtiä oli ihmisissäkin aivan toisella tapaa.
 
Dave "Killology" Grossmanin jorinat menee samaan kategoriaan S.L.A. Marshallin sekoilujen kanssa.
Grossmania on toki kritisoitu (myös asiallisesti). Olen varsin tietoinen siitä että osa Grossmanin materiaalista on kiistanalaista mutta kritiikki ei käsittääkseni muuta sitä mitä kirjoitin kouluampujien toiminnasta.

Ilmeisesti kukaan ei pystynyt tappamaan ketään ennenkuin videopelit keksittiin. Eikä kukaan pysty ampumaan kohti vihollista, jos ei ole konekiväärimies.
Mitään tällaistahan Grossman ei käsittääkseni väitä.

Molemmat ukkelit vetävät teoriansa ihan puhtaasti omasta perseestään. Kummallekkaan ei ole minkäänlaista tutkimuspohjaa, poislukien molempien "mutta musta tuntui siltä" tason teorisointi.
No kyllä on tutkimuspohjaa. Kritiikki olisi paljon uskottavampaa jos kritisoitaisiin itse asiaa eikä olkiukkoa.

Mutta Grossmanista keskusteleminen kuulunee toiseen ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on kuitenkin rajallisista resursseista, joten uskallan epäillä.
Niin siis kouluissahan on jo nyt kouluisäntiä. Niiden lukumäärää ei tarvitsisi lisätä, ellei olisi tarvetta lisätä. Ja jos turvallisuutta vaarantavia tilanteita on paljon, niin silloin on ehkä tarpeen panostaa turvallisuuteen.
 

NYKYÄÄN Riedman tunnistaa kouluampumisissa selvästi toistuvia tekijöitä.

Vantaan epäilty kouluampuja oli koulun nykyinen oppilas, hyökkäys alkoi yllättäen luokkahuoneessa aamun aikana, ampuja pakeni ennen poliisin saapumista paikalle ja poliisit vastasivat tekoon liki ”militantilla tavalla”, sen jälkeen kun ampuja oli poistunut rikospaikalta.

……………………….


Tämä nyt on tässä valtavassa tragediassa sivuseikka, mutta en malttanut olla kiinnittämättä huomiota tuohon.

En tiedä tarkoittaako jenkkitutkija tuota ”militantilla” tavalla kritisoivaan sävyyn, mutta jos tarkoittaa niin mitenköhän virkavallan olisi sitten pitänyt paikalle mennä?
Takki auki, kädet taskussa ilman suojavarusteita, raskaampaa aseistuksesta ja toivoa, että mitään ei tapahdu? Ettei vaan tule militantti vaikutelma?

Luulisi sen nyt jo järjen sanovan, että kun koulussa on ammuttu ja useampi oppilas on saanut vammoja ja aseistettu ampuja on teillä tietymättömillä niin aivan tasan tarkkaan poliisi varautuu ja varustautuu tilanteen vaatimalla tavalla. Eli kunnolla.

Olkoot sitten vaikka kuinka ”militaristisen” näköistä. Ja vaikka ampuja olisin vain 12-vuotias niin kuin nyt oli.
Olisi varmaan pitänyt mennä "Morjens. Paas antaen pullo vissyä."-otteella.

On se jumalauta että paikkaan, jossa ennakkotietojen mukaan riehuu aseistautunut, tappamaan valmis henkilö kalleimman kansallisomaisuutemme joukossa, mennään tuolla lailla aggressioimaan. Takuulla ei ollut Mörköjen antenneissa edes sateenkaari-viirejä.

Luoja perkele auta...
 
Googletin "david riedman" "vantaa". Päädyin Linkediniin. Siellä jaetun tekstin vastaava kohta oli, mitä sitten tarkoittaakin,
”Huge militarized police response after the shooter had left the scene”.
linkki
 
Dave "Killology" Grossmanin jorinat menee samaan kategoriaan S.L.A. Marshallin sekoilujen kanssa.
On Killing oli noista Grossmanin kirjoista huomattavan asiallisempi, Killology oli omasta mielestäni kanssa osaksi kakkaa ja liian pitkiä johtopäätöksia kuten kirjoitit.
 
Viimeksi muokattu:
Ne kouluisännät, joita minä olen nähnyt, eivät ole yhtään mitään. En voi vihapuhumatta täsmentää, mutta havaintoja pk-seudun kouluista.
Niin. Nythän puhutaan siitä että kun ukot vaihtuu, niin tilalle tulee uusia ukkoja jotka eivät olisi samoja ukkoja kuin vanhat.
 
Mites tällänen skenaario. Koska kiusaamiseen ei puututa -ainakaan riittävästi niin esim vantaalla on useita kouluja. Mitä veikkaatte onko ampuja ainut kiusattu? No ei ole. Kun ei ole apua saatu kiusaamiseen, alle 15v ajattelee et okei mä en joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen niin "nyt mä lopetan itte tän kiusaamisen ku virallinen taho ei siinä onnistu".
 
Mites tällänen skenaario. Koska kiusaamiseen ei puututa -ainakaan riittävästi niin esim vantaalla on useita kouluja. Mitä veikkaatte onko ampuja ainut kiusattu? No ei ole. Kun ei ole apua saatu kiusaamiseen, alle 15v ajattelee et okei mä en joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen niin "nyt mä lopetan itte tän kiusaamisen ku virallinen taho ei siinä onnistu".
Pitäisin todennäköisempänä että väkivaltaa on mallioppimisen kautta opittu pitämään konfliktien ratkaisukeinona. Väkivallan peruuttamattomat seuraukset eivät taas kuulu mallioppimisen piiriin. Vaikka toki mukana voi olla myös tietoisuus rikosoikeudellisen vastuun alarajasta.
 
Grossmania on toki kritisoitu (myös asiallisesti). Olen varsin tietoinen siitä että osa Grossmanin materiaalista on kiistanalaista mutta kritiikki ei käsittääkseni muuta sitä mitä kirjoitin kouluampujien toiminnasta.

Mitään tällaistahan Grossman ei käsittääkseni väitä.

Ongelmana Grossmanin teoriossa kouluammuskeluista on se, että niissä ei ole mitään edes teoreettista pohjaa.

Ja itseasiassa kyllä väittää:
Trained to Kill by Dave Grossman[/URL] kirjoitti:
Murder Simulators
Where does a 14-year-old boy who never fired a gun before get this “skill?” Video
games. He came from a well-to-do family, and had all the access to arcade quality, point-
and-shoot video games that any kid could possibly want. A hundred things can persuade
someone to WANT to take a gun and go kill, but only one thing makes him ABLE to kill:
practice, practice, practice. Not practice shooting bullseyes or deer, but practice shooting
people. All witness statements claim that Michael stood, never moving his feet, holding
the gun in two hands, never firing far to the left or right, never far up or down, with a
blank look on his face. He was playing a video game, simply shooting everything that
popped up on his “screen,” just like he had done countless THOUSANDS of times
before. As an aside, it is interesting to note that it is not natural to fire at each target only
once (the norm is to fire until the target drops) but what most video games teach you is to
only shoot once, since the target will always drop after being hit. Many of the games give
extra credit for. . .head shot

...

Within the midbrain there is a powerful, God-given resistance to killing your own kind.
Every species, with few exceptions, has a hardwired resistance against killing its own
kind in territorial and mating battles.

No kyllä on tutkimuspohjaa. Kritiikki olisi paljon uskottavampaa jos kritisoitaisiin itse asiaa eikä olkiukkoa.
Sitten kannattaa antaa sitä näyttöä. Hommahan toimii niiin, että väitteen esittäjä antaa todisteet väitteensä tueksi.
Eli koska väitin että videopeleillä ei ole mitään tekemistä kouluammuskelujen kanssa niin otetaan lähteeksi vähän vertaisarvioitua tutkimusta, vaikkapa FERGUSON CHRISTOPHER J. The School Shooting/Violent Video Game Link: Causal Link or Moral Panic? (Luettavissa ilmaiseksi jos kirjautuu Google tms tilillä)

Abstraktista saa kyllä jo kaiken tarvittavan informaation:
Feguson C. J 2008 kirjoitti:
It is concluded that no significant relationship between violent video game exposure and school shooting incidents has been
demonstrated in the existing scientific literature, and that data from real world violence call such a link into question.

Se että joku toimii "kylmän viileästi" eli "päättäväisesti" ei tarkoita, että olisi pelaamassa FPS tai muutakaan peliä, vaan ihan vaan sitä, että päätös toiminnasta on tehty. Eipä meidän omilla veteraaneillamme tainnut olla ongelmia toimia "päättäväisesti", kun päätös maan puolustamisesta oli tehty.

Summa summarum: Tästäkään tragediasta ei voida syyttää videopelejä. Dungeons&Dragonsia tai rock musiikkia. Kyllä syynä tähänkin olivat taas ihan puhtaasti ihmiset.

Lähteet:
Trained to Kill by Dave Grossman -- https://www.waldorflibrary.org/images/stories/Journal_Articles/RB6201.pdf
The School Shooting/Violent Video Game Link: Causal Link or Moral Panic? Ferguson Christopher J. -- https://www.academia.edu/725227/The...nt_video_game_link_Causal_link_or_moral_panic
 
On Killing oli noista Grossmanin kirjoista huomattavan asiallisempi, Killology oli omasta mielestäni kanssa osaksi kakkaa ja liian pitkiä johtopäätöksia kuten kirjoitit.
Mä olen lukenut Grossmanin kirjoista kolme. On killing on luonnollisesti tunnetuin ja oli myös Pulizer-ehdokkaan. Stop teaching our kids to kill laajentaa On killingin yhtä osaa, ja On combat on hyvä yhteenveto taistelustressistä ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Muihin Grossmanin kirjoihin en ole tutustunut

On killing on Grossmanin kirjoista varmasti kiistanalaisin. Ihan itse keksittyjä (tai SLA Marshallilta kopioituja) ne jutut ei ole (toisin kuin joku esitti), koska lähdeluettelossa oli pitkälti toista sataa lähdettä. Lisäksi Pulizer ehdokkaan viitannee siihen että ihan höpöhöpö-kirjasta ei liene kyse (vaikka ehdokkuus ei otakaan kantaa teorioiden oikeellisuuteen).

Mutta ehkä tämä riittää tästä OT:sta tällä erää..
 
Ja itseasiassa kyllä väittää:
Ai; siis toteaa että "Ilmeisesti kukaan ei pystynyt tappamaan ketään ennenkuin videopelit keksittiin. Eikä kukaan pysty ampumaan kohti vihollista, jos ei ole konekiväärimies"?
 
Ei ole kovin realistista, että peruskoulusta tulisi tuollainen, kun kehitys on pikemminkin päinvastaiseen suuntaan. Realismia voisi olla rakentaa rinnalle jollain juonella wanhanajan koulu. Kun islamilaiset koulut pian tulevat, niin kenties samalla joku voisi saada luvan kristilliselle koululle ja siitä sitten pikku hiljaa.

Että realismia ei ole korjata parin viime vuosikymmenen aikana tehtyjä perustavanlaatuisia ongelmia peruskoulun osalta, mutta jotkut älyvapaat skenaariot fundamentalistiuskovaisten vetämistä yksityiskouluista ovat? Just :rolleyes:

Pidän omat lapseni mielummin nykyisenkaltaisessa peruskoulussa, jos vaihtoehtona on laittaa aivopestäväksi sekopääuskovaisten pitämiin käännytyslaitoksiin.
 
Kiusaamista voi toki olla tapahtunut, suuntaan tai toiseen. Mutta niin kauan kuin kiusaamisesta on vain ampujan sana niin sitä ei kannata ottaa jumalan sanana.

Joissain nettikeskusteluissa on taas väitetty että ampuja olisi itse ollut häirikkö ja kiusaaja. Tämänkään todenperäisyydestä ei tietenkään ole varmuutta.
 
Kiusaamista voi toki olla tapahtunut, suuntaan tai toiseen. Mutta niin kauan kuin kiusaamisesta on vain ampujan sana niin sitä ei kannata ottaa jumalan sanana.

Joissain nettikeskusteluissa on taas väitetty että ampuja olisi itse ollut häirikkö ja kiusaaja. Tämänkään todenperäisyydestä ei tietenkään ole varmuutta.
Poliisi on vahvistanut tän.

 
Lisäksi uutisissa todettiin että poliisi kuulee tarvittaessa myös edellisen koulun henkilökuntaa; olettaisin että selvitetään taustoja pidemmältä aikaväliltä.
 
Back
Top