Huhta
Greatest Leader
@g21.45acp Ei kun Suomessa media siunaa jokaisen oikeaoppisen poliittisen päätöksen. Väkivaltamonopoli jne. - ei sitä voi luovuttaa yksityisille ihmisille, saati sitten kasvottomille suuryrityksille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja kun ase koulutus tapahtuu poliisi koulussa, vuotuiset ammunta ja käsittely kokeet tehdään poliisi koulussa ja poliisit viime kädessä päättää ketä sen luvan edes saa, lääkärin siunauksella niin väittäisin, että riski, että ase päätyy sellaiselle stevarille jolle se on mulkun jatke on aika pieni.
Jos maailman meno jatkuu tällaisena, niin järjestyksenvalvojien (niiden joita näkee mm. satamissa, liikenneasemilla ja kauppakeskuksissa, ei lähikuppilan oviportsarit) aseistaminen lienee vain ajan kysymys, eikä tämä ole mistään muusta kuin viranomaismääräyksistä ja koulutuksesta kiinni. Missään nimessä ei ole perusteltua aseistaa piiiri- ja aulavartijoita, vaan vain osa niistä jotka toimivat ns. yleisörikkailla alueilla poliisin apuna järjestyksenpidollisissa tehtävissä.
Käykää katsomassa Tukholmassa kun jokaisen roskakorin vieressa on securitaksen skyddsvakt glockit vyöllä.
10.10.1998. Portsarin surma, Karjaa. 26-vuotias ravintolan vahtimestari ammuttiin ravintolan eteistiloissa. Toinen vahtimestari haavoittui. Tekijä, 36-vuotias Viljo Schwartz tuomittiin 13 vuoden 8 kuukauden vankeuteen. Motiivina oli ärsyyntyminen vahtimestarien pyynnöstä ottaa päällysvaate narikkaan sekä viha ja ylimielisyys kantaväestöä kohtaan.
21.11.1997. Vartijan surma, Kokkola. 19-vuotias vartija-vahtimestari puukotettiin Citymarketissa. Tekijä, Heikki Kaikula, tuomittiin 10 vuoden 6 kuukauden vankeuteen. Motiivina oli selviytyminen näpistyksestä ilman asian julkituloa.
22.2.1990. Portsarin surma, Hamina. 33-vuotias vahtimestari surmattiin ampumalla ravintolan edustalla. Tekijä, 25-vuotias Jon Uski, tuomittiin runsaaksi 9 vuodeksi vankeuteen. Motiivi oli kosto.
https://www.murha.info/?p=995
Aika kaukaa haettua, että piirivartijoilla pitäisi olla aseet. Riippuu tietenkin piiristä, mutta missään nimessä kaikki hälytykset eivät liity rikoksiin, vaan mukana on myös LVI sun muita hälyjä ja jos se murtokeikka tulee, pitää ensin käydä ulkokuori läpi ja jos seinässä on miehen mentävä aukko, niin ainut oikea toimintatapa on jäädä valvomaan tuleeko ketään ulos ja odottaa poliisia. Pelkäksi omaksi suojaksi ei (luoti)asetta tule myöntää ja jos tämä olisi perusteena niin siwan kassatkin sen aseen ansaitsisivat.
Hannes Mäkipernaa, omistaja, Safetor:
"Vartijakin on meillä kohdannu työssään sellasia tilanteita, että on ollut kirveen kanssa murtautunut kiinteistöön ja sitten on lähtenyt vartijaa kohti. --"
Vaikea on myös nähdä että esimerkkitapauksissa ase olisi ollut jotenkin pelastava tekijä. Cittarissa puukotettu oli muistaakseni juuri työt aloittanut joka sai puukosta takahuoneessa.
Mä voisin nähdä piirivartijalla sen koiran tärkeämpänä kuin aseen..Piirivartijoilla olisi mielestäni se peruste aseenkannolle, että heillä työtehtäviin kuuluu usein myös hälytysvartiointia ja sitä kautta riskit ovat jossakin määrin korostuneita, kun vartija voi olla ensimmäisenä ja yksin jossakin murtopaikalla, ryöstetyssä Siwassa tai vastaavassa. Terrorismia he eivät toki ehkäise, mutta noissakin tehtävissä tulee vastaan teräaseita ja muuta ikävää aina välillä. Toistaiseksi (tai ainakin pitkään) on toki selvitty puheella ja nykyisillä voimankäyttövälineillä, aseenkannossa on aina riski, että ihmisiä kuolee. Tosin tässäkin pitää sitten puntaroida, millainen arvo on vartijan ja rikollisen hengen välillä. Kumpi on pahempi, yksi kuollut vartija vai kymmenen kuollutta rikollista.
Aulavartioinnista en tiedä, mutta ainakin joissakin kohteissa perusteet aseenkannolle ovat nähdäkseni olemassa. Esimerkiksi erilaiset ministeriöt ja valtion virastot ovat maailmalla kohtuullisen järeästikin suojattuja. Verohallinto, Migri ym. herättävät yleistä vihaa, ja onpa suomalaisia verovirastoja pommitettukin 90-luvun alussa.
Baareissa aseenkanto on ehkä enemmän miinusmerkkistä ottaen huomioon ahtaat tilat (=kollateraalivahingot) ja painitilanteiden yleisyys, mutta portsareitakin on tässä maassa kuollut.
Joitakin tapettuja turvallisuusalan työntekijöitä:
@Tykimies
Vertailukohtaa voi hakea myös eri maiden CCW-lainsäädännöistä. Jos se toimii, että vartijaa paljon paljon huonommin koulutettu siviili aseistetaan, niin en näe vartijoiden aseistamisesta syntyvän ainakaan suurempaa ongelmaa. Heillä on parempi koulutus verrattuna jenkkilän ~päivän mittaisiin koulutuksiin ja paljon enemmän valvontaa (firma, esimiehet, työtoverit).
Miten tuo byrokratia järkkäreiden asettamisessa menee, palkkaako kaupunki heidät tietylle paikalle esim. torille? Ja onko laissa miten paljon rajoitteita? Voiko kunta tai kaupunki palkata järkkäreitä yleisen järjestyksen turvaamiseen, ei siis jonkun tietyn tapahtuman tai vaikka kirjaston turvaamiseen? Yritykset tuskin laittavat senttiäkään yleisen järjestyksen turvaamiseen, kyllä ne vartijat ovat firman parhaaksi palkattu mikäli kokevat tarpeelliseksi.
Miten tuo byrokratia järkkäreiden asettamisessa menee, palkkaako kaupunki heidät tietylle paikalle esim. torille? Ja onko laissa miten paljon rajoitteita? Voiko kunta tai kaupunki palkata järkkäreitä yleisen järjestyksen turvaamiseen, ei siis jonkun tietyn tapahtuman tai vaikka kirjaston turvaamiseen? Yritykset tuskin laittavat senttiäkään yleisen järjestyksen turvaamiseen, kyllä ne vartijat ovat firman parhaaksi palkattu mikäli kokevat tarpeelliseksi.
28 §
Järjestyksenvalvojan asettaminen poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi
Jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää, alueen tai paikan tai kulkuneuvon lähtöpaikan poliisilaitos voi lisäksi antaa luvan asettaa järjestyksenvalvojia poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi:
1) terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteeseen koulukoteja tai lastensuojelulaitoksia lukuun ottamatta terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteen haltijan hakemuksesta;
2) Kansaneläkelaitoksen toimipisteeseen Kansaneläkelaitoksen hakemuksesta;
3) työ- ja elinkeinotoimistoon työ- ja elinkeinotoimiston hakemuksesta;
4) kauppakeskukseen kauppakeskuksen haltijan hakemuksesta;
5) liikenneasemalle liikenneaseman haltijan hakemuksesta;
6) satamaan sataman haltijan hakemuksesta;
7) lentopaikkaan lentopaikan haltijan hakemuksesta;
8) joukkoliikenteen kulkuneuvoon kulkuneuvon haltijan hakemuksesta; tai
9) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetussa laissa (746/2011) tarkoitettuun vastaanotto- ja järjestelykeskukseen keskuksen haltijan tai Maahanmuuttoviraston hakemuksesta.
(21.12.2016/1316)
Järjestyksenvalvojien asettamiseen oikeuttavassa luvassa järjestyksenvalvojien toimialue on rajattava siinä tarkoitettuun paikkaan tai kulkuneuvoon ja tarvittaessa sen välittömään läheisyyteen.
Lupa järjestyksenvalvojien asettamiseen on voimassa enintään viisi vuotta. Lupaan voidaan liittää järjestyksenvalvojien koulutukseen, voimankäyttövälineiden kantamiseen, toimialueeseen sekä sijoitteluun ja lukumäärään liittyviä ehtoja. Luvan myöntänyt poliisilaitos voi tarvittaessa peruuttaa luvan sekä muuttaa luvan ehtoja tai voimassaoloaikaa sellaisten olosuhteiden muutosten vuoksi, joilla on olennaisia vaikutuksia toimialueen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiselle.
Järjestyksenvalvontatehtäviä tässä pykälässä tarkoitetuilla alueilla ja paikoissa saa hoitaa vain turvallisuusalan elinkeinoluvan haltija, joka voi teettää tehtäviä palveluksessaan olevalla, 35 §:ssä säädetyt edellytykset täyttävällä järjestyksenvalvojalla, joka on hyväksytysti suorittanut 10 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun koulutuksen tai jolla on voimassa oleva hyväksyminen vartijaksi ja joka ei ole täyttänyt 68 vuotta. (12.8.2016/652)
En nyt lähtisi jakamaan ampuma-aseita kaikille vartijoille, mutta kaasu ja taser voisivat olla varteenotettava vaihtoehto. Kumpikin kun on ns. "ei-kuolettavia", noin yleisesti. Ampuma-aseen käyttö työssä vaatii sitten hieman pitempää koulutusta, sanoisin.
Yleisestikin niin kaasuja kuin tasereita voisi myöntää hieman väljemmin ihmisille, jolla on perusteltu uhka.
Vaatii poliisin suostumuksen. Tallinnanaukiolla aikanaan kokeiltiin, liekö toimii vieläkin.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/51213-poliisi-tallinnanaukio-on-rauhoittunut-selvasti
Nykylainsäädäntö asettaa rajoitteita, aika paljon pitää venyttää lain kirjainta. Ehkä joukkoliikennevälineiden välittömän läheisyyden valvominen onnistuisi, ja keskusta-alueella niitä liikkuu niin paljon, että aina on lähellä bussi tai raitiovaunu tai juna.
Suostuuko paikallinen poliisi, se on ihan luojassaan... ay-politikointi voi tulla tielle.
LYTP:
Oulussa asia ratkaistiin toisin, puistoihin palkattiin vartijoita. Päätehtävänä kaupungin omaisuuden suojaaminen. Mutta työvälineethän ovat mukana ja oikeudet samat kuin tavallisella kansalaisella, joten voi mennä väliin esim. pahoinpitelyyn, jos sellaista todistaa.
https://yle.fi/uutiset/3-5349126
Mä voisin nähdä piirivartijalla sen koiran tärkeämpänä kuin aseen..