Vartijat ja Vartiointiyritykset

Voit olla varma, ettei niitä jokaiselle jaeta vaikka laki mahdollistaisi, koska firmoilla ei ole rahaa ja harvalla haluakaan.

Aika monelle vartijaksi ryhtyvälle voi tulla isona yllätyksenä, kun se firma antaa vain työvaatteet ja ehkä raudat. Liivin, vyön, pampun ja kaasun joudut ostamaan omalla kustannuksella, ellet tee hommia jossain hesan metrossa tai kontulan ostarilla hieman kärjistetysti sanottuna.

Useampi poke ja vartija löytyy tuttavapiiristä, eikä ainakaan baarin ovella täällä ole yhdelläkään liiviä eikä kättäpidempää. Vartijatkin ostaneet kampetta itse, kun ei liikkeen mukaan ole tarvis jossain maalaiskaupungin prismassa.

Palkatkin sitä luokkaa, etten itse tekisi jos oikea tarve kovalle kalustolle tulee.
 
Kiitos, jotain tuonsuuntaista kuvaa itsellänikin oli. Lakiahan voi aina muuttaa, mutta sitten toisaalta miten halukkaita kunnat ja kaupungit ovat maksamaan toiminnasta jota poliisi hoitaa siinä rinnalla? Pohjimmainen syy noihin tiettyjen kaupunkien ratkaisuihin saattaa olla edelleen ilkivalta, joka voi aiheuttaa melko isotkin rahalliset vahingot. Turvallisuuden lisääntyminen juuri sillä paikalla tuli sitten vähän kuin kaupan päälle?

Suomalainen malli on maailmalla jopa harvinainen. Monin paikoin lainvalvontaa rahoitetaan monelta tasolta ja pyöritetään monella tasolla.

Yhdysvalloissa on ensin liittovaltio. Sitten osavaltio. Sitten piirikunta ja piirikunnassa mahdollisesti vielä kaupunki. Jokaisella tasolla on omat lainvalvontaelimensä, yleensä. Jos kaupungilla ei ole rahaa, niin piirikunta on sitten se, mihin luotetaan. Jos piirikunnankin lainvalvonta on ihan retuperällä, käytettävissä on esimerkiksi se yksi ainoa sheriffi, niin sitten usein odotellaan osavaltion poliisia paikalle, jos tapahtuu jotakin vakavampaa ja sheriffi on kotona kännissä tai ei muutoin pysty suoriutumaan tehtävästä yksin.

Saksassa järjestelmä on käsittääkseni kolmitasoinen. Kansallinen taso, osavaltiotaso ja sitten viimeisenä kuntien omat lainvalvontaelimet ("Stadtpolizei").

En näkisi, että meilläkään vastaava järjestelmä olisi mahdoton. Mutta se olisi tuhlausta ja resurssien monistamista. Paljon parempi tulos saataisiin käyttämällä rahaa tähän yhteen, kansalliseen poliisiorganisaatioomme. Syytämällä rahaa yksityiselle turva-alalle saadaan puolet suorituskyvystä ja kaksi kolmannesta kustannuksista.
 
Aika monelle vartijaksi ryhtyvälle voi tulla isona yllätyksenä, kun se firma antaa vain työvaatteet ja ehkä raudat. Liivin, vyön, pampun ja kaasun joudut ostamaan omalla kustannuksella, ellet tee hommia jossain hesan metrossa tai kontulan ostarilla hieman kärjistetysti sanottuna.

Useampi poke ja vartija löytyy tuttavapiiristä, eikä ainakaan baarin ovella täällä ole yhdelläkään liiviä eikä kättäpidempää. Vartijatkin ostaneet kampetta itse, kun ei liikkeen mukaan ole tarvis jossain maalaiskaupungin prismassa.

Precis!

Kitsastelu alalla on enemmän normi kuin poikkeus. Enkä sinällään ihme. Pienillä marginaaleilla sitäkin hommaa pyöritetään. Montakohan vuotta Turvatiimi on tehnyt tappiota?

Ulkopuolelta katsellessa on tosin tullut viime vuosina sellainen vaikutelma, että kalustotilanne paranee pikku hiljaa. Läpileikkaus ei tosin ole kaiken kattava (lähinnä ruuhka-Suomen kaupat ja kauppakeskukset), joten varmasti maasta löytyy heikomminkin varusteltua porukkaa. Kolhoosikalusto on tosin edelleen ongelma; onko se firman tarjoama telari nyt varmasti käyttökuntoinen, kun sitä kanniskelee 5 eri käyttäjää, jotka sohivat sitä ties mihin ja hakkaavat vinoon kiinni. :confused:

Kiinteä patukka tosin kuulemma löytyi monesta piiriautosta ainakin takavuosina, mutta sitä koski naurettavat määräykset, kuten että patukan sai ottaa mukaan vain jos sille oli välittömästi nähtävissä käyttötarve. Sama joissakin myymälöissä, että vinyyli löytyi kyllä takahuoneesta, mutta myymälän puolella sitä ei parannut kanniskella. :D

Palkatkin sitä luokkaa, etten itse tekisi jos oikea tarve kovalle kalustolle tulee.

Et tekisi (yksityisen) turva-alan hommia, jos tilanne menee siihen, että aseelle voi todella tulla tarve?

Eivät palkat varmaankaan mieltä ylentäviä ole, mutta kai ne nyt sossumassit voittaa, nipin napin, jos tekee ylitöitä ja kerää lisät talteen? Ja toisaalta, jos turvallisuustilanne muuttuu Kolumbian tasolle, niin tulonsiirrotkin voivat olla samaa tasoa.
 
En niillä palkoilla tekisi hommia, jos tkpn ja kaasun kanssa alkaa jäämään alakynteen. Joskus harkitsin vartijakortin hankkimista, mutta en mä nykystä duuniani jätä. Sen verran tiedän jo tuota "turvallisuusalan" todellisuutta.
 
En niillä palkoilla tekisi hommia, jos tkpn ja kaasun kanssa alkaa jäämään alakynteen. Joskus harkitsin vartijakortin hankkimista, mutta en mä nykystä duuniani jätä. Sen verran tiedän jo tuota "turvallisuusalan" todellisuutta.

Olet oikeassa, leipää saa helpommallakin. Tosin mielestäni turva-ala voittaa kuitenkin kengänkiillotuksen ja ehkä siivouksenkin. :solthum:
 
Aika monelle vartijaksi ryhtyvälle voi tulla isona yllätyksenä, kun se firma antaa vain työvaatteet ja ehkä raudat. Liivin, vyön, pampun ja kaasun joudut ostamaan omalla kustannuksella, ellet tee hommia jossain hesan metrossa tai kontulan ostarilla hieman kärjistetysti sanottuna.

Useampi poke ja vartija löytyy tuttavapiiristä, eikä ainakaan baarin ovella täällä ole yhdelläkään liiviä eikä kättäpidempää. Vartijatkin ostaneet kampetta itse, kun ei liikkeen mukaan ole tarvis jossain maalaiskaupungin prismassa.

Palkatkin sitä luokkaa, etten itse tekisi jos oikea tarve kovalle kalustolle tulee.
Mä en ole koskaan kuullut, että vartija joutuisi voimankäyttövälineet ostamaan itse.. Ei niin ainakaan kuulu olla vaan kyllä ne kuuluu tulla talon puolesta.
 
Mä en ole koskaan kuullut, että vartija joutuisi voimankäyttövälineet ostamaan itse.. Ei niin ainakaan kuulu olla vaan kyllä ne kuuluu tulla talon puolesta.

Tulevat talon puolesta jos tämä nähdään tarpeelliseksi. Monet ostavat tosin omiaankin.
 
Tulevat talon puolesta jos tämä nähdään tarpeelliseksi. Monet ostavat tosin omiaankin.
No esim. kaasua tai tkp:tä ei ole mahdollista kantaa ilman "talon" lupaa ja jälkimmäistä ei pitäisi voida edes ostaa. Ensimmäisen saa ostettua jos tarpeen pystyy poliisille perustelemaan ja se voi portsarille olla mahdollista mutta ei vartijalle.
 
No esim. kaasua tai tkp:tä ei ole mahdollista kantaa ilman "talon" lupaa ja jälkimmäistä ei pitäisi voida edes ostaa. Ensimmäisen saa ostettua jos tarpeen pystyy poliisille perustelemaan ja se voi portsarille olla mahdollista mutta ei vartijalle.

Muistan koulutuksesta sen verran että joillakin saattaa olla vuosien takaa. Tai hankittu jostain muualta. Sallittuahan se ei ole.
 
Tätä juurikin hain takaa. Jos vartija/jv- toiminnalle on toimeksiantajan paikkaan ja infraan sidottuja rajoitteita, niin ei niitä riitä oikein todelliseen yleiseen turvallisuuden ylläpitoon.

Ei niitä rajoitteita siinä mielessä ole. JV:n suurin erityisoikeus on poistaa porukkaa julkiselta paikalta ilman kiinniottoa, esim. häiriköivät deekut metrosta tai muut vastaavat, ja se on paikkasidonnaista. Sen sijaan jos haluat palkata vartijan silmäilemään paikkoja näkyvästi ja siinä samalla hätätilanteessa puuttumaan tapahtuviin rötöksiin, niin siinä vartijan tehtävä voidaan määrittää ihan miten halutaan.

Lakia tietenkin voidaan muuttaa myös siihen suuntaan, että JV-keikkoja voidaan entistä helpommin myöntää esim. kaupunkien keskustoihin. Tai kun poliisilla on esim. poliisivartijoita putkassa, ettei tarvi perustehtävään käyttää kallista virkamiestä, niin samaa periaatetta käyttäen voisi muodostaa poliisijärjestyksenvalvojia tsäppäilemään keskustassa. Tällä mentäisiin hieman brittimalliin, siellä 'järjestyspoliisit' kävelevät keskustassa pampun ja kaasun varassa, ja soittavat päivystävän aseistetun autopartion paikalle tarvittaessa.

Koirista puhuttaessa, käsittääkseni niissäkin suurin juttu oli tuo lakimuutos, joka teki virkakoiran vaatimuksista ja säännöllisistä koe- ja tarkastusjutuista niin kalliit, että kukaan ei sellaista enää halunnut ylläpitää. Oulussa oli aikoinaan Pohjolan Koiravartiointi, tai on vieläkin, mutta nykyisin ilman koiria :)
 
Olet oikeassa, leipää saa helpommallakin. Tosin mielestäni turva-ala voittaa kuitenkin kengänkiillotuksen ja ehkä siivouksenkin. :solthum:

Omana opiskeluaikaisina kesäduuneina, vartiointiala voitti selvästi taksikuskin hommat (pl. viikonloppuillat), mutta en tiedä siivouksesta.. Kaupan kassalla on paljon paremmat ansiot kyllä, että sinne kannattaa hakeutua mielummin :D

Silloin kun tein vartijan kesäduuneja, oli malli että TKP tuli talon puolesta koska lakipykälät koskien hankintaa (jos tuli, koska yleensä kesälomalle lähteneet vartijat jättivät ne pukukaappeihinsa) mutta kaasu hankittiin itse luvalla. Sumutin on itselläni vieläkin pöytälaatikossa.
 
Kaasuun sain työnantajan puollon ja sen jälkeen lupa tuli helposti,ei poliisi mitään ihmetellyt,varusteet järkkäri hommissa oli mulla kaasu,raudat,TEHOKAS pienehkö taskulamppu,luotiliivit ja viiltosuojapaita joka suojasi kädet,rähinähanskoina viiltosuoja hanskat,näillä mentiin,kaikki muu oli käytössä paitsi kaasua en tarvinnut käyttää,kerran oli jo kädessä mutta homma selkis sentään.Toisen ammatin tähden olin tottunut suojavarusteita käyttämään niin liivitkin tuntuivat ihan normaalilta olla päällä,ja pehmensiväthän ne hiukan kolhuja painitilanteissa :)
 
Suomalainen malli on maailmalla jopa harvinainen. Monin paikoin lainvalvontaa rahoitetaan monelta tasolta ja pyöritetään monella tasolla.
Kuopion kaupunki taisi yrittää saada poliisia torille maksamalla ekstraa, mutta tulos oli plus miinus nolla, koska toripoliisi komennettiin säännönmukaisesti vastaamaan tehtävään muualla. Monella maalaiskunnalla olisi paljonkin käyttöä omalle kyläpoliisille, meikäläisen nurkilla poliisille on turha soitella, kiireellisiin tehtäviin tulo kestää minimissään toista tuntia ja ei-kiireellisiin eivät edes vaivaudu tulemaan.
 
Kaasuun sain työnantajan puollon ja sen jälkeen lupa tuli helposti,ei poliisi mitään ihmetellyt,varusteet järkkäri hommissa oli mulla kaasu,raudat,TEHOKAS pienehkö taskulamppu,luotiliivit ja viiltosuojapaita joka suojasi kädet,rähinähanskoina viiltosuoja hanskat,näillä mentiin,kaikki muu oli käytössä paitsi kaasua en tarvinnut käyttää,kerran oli jo kädessä mutta homma selkis sentään.Toisen ammatin tähden olin tottunut suojavarusteita käyttämään niin liivitkin tuntuivat ihan normaalilta olla päällä,ja pehmensiväthän ne hiukan kolhuja painitilanteissa :)

Jos olisi ollut v-mäinen, olisit laittanut kovat levyt liiveihin. Voi vähän sattua käteen, jos erehtyy lyömään "rautaisiin rintalihaksiin". :cool:
 
Jos olisi ollut v-mäinen, olisit laittanut kovat levyt liiveihin. Voi vähän sattua käteen, jos erehtyy lyömään "rautaisiin rintalihaksiin". :cool:

Jos haluaa päätyä liiveissä, joissa on paikka levyille, halpisratkaisuun, niin pistää sinne alumiinilevyn. Taatusti sattuu nyrkkiin, kevyt kantaa ja auttaa muitakin astaloita vastaan.
 
Näitä suojavarusteita aika ajoin googlaillessa olen ihmetellyt että missä on siviili kauluspaidat viilto/pistosuojalla jossa olisi lisäksi kaulus suoja,en ole törmännyt,vinkkiä jos joku tietää,oisihan tuo helppo itse tehdä kun ompelee materiaalia kauluksen sisään,mutta jos valmiina löytyy ni vot :) Pientä kehittämisen varaa noissa olisi,se viiltosuojapaita ja luotiliivi on melkosen hiostava yhdistelmä..
 
Näitä suojavarusteita aika ajoin googlaillessa olen ihmetellyt että missä on siviili kauluspaidat viilto/pistosuojalla jossa olisi lisäksi kaulus suoja,en ole törmännyt,vinkkiä jos joku tietää,oisihan tuo helppo itse tehdä kun ompelee materiaalia kauluksen sisään,mutta jos valmiina löytyy ni vot :) Pientä kehittämisen varaa noissa olisi,se viiltosuojapaita ja luotiliivi on melkosen hiostava yhdistelmä..

https://www.safariland.com/products...1011167.html#sm.0001gy23kybx4cnqtl42bu70exbdt

http://www.lapolicegear.com/haceneprwike.html

Muitakin vastaavia löytyy.

http://www.bladerunner.tv/neck-protection-with-spectra-lining.html
http://www.bladerunner.tv/head-neck-wrist-protection/scarf.html

Eivät tosin kauluspaitoja vaan kaulureita :)
 
Jos haluaa päätyä liiveissä, joissa on paikka levyille, halpisratkaisuun, niin pistää sinne alumiinilevyn. Taatusti sattuu nyrkkiin, kevyt kantaa ja auttaa muitakin astaloita vastaan.
Tylppiä esineitä vastaan ihan hyvä lisä :D


"Kultaisella 90-luvulla", jolloin reukku sai kulkea mukana, sai firmalta haalarit, lippiksen ja taskulampun :D
Firma maksoi kyllä vartija- ja asekurssit sekä puolsi tarvittavia lupia.
 
Tylppiä esineitä vastaan ihan hyvä lisä :D


"Kultaisella 90-luvulla", jolloin reukku sai kulkea mukana, sai firmalta haalarit, lippiksen ja taskulampun :D
Firma maksoi kyllä vartija- ja asekurssit sekä puolsi tarvittavia lupia.

Olin aikoinaan myös STV:n duunissa ("sika tungettuna vaatteisiin"), sittemmin nimellä Securitas. Teleskooppipamppukin oli silloin kielletty. :D
 
Olin aikoinaan myös STV:n duunissa ("sika tungettuna vaatteisiin"), sittemmin nimellä Securitas. Teleskooppipamppukin oli silloin kielletty. :D
Tuli aikoinaan ajettua piiriä pohjois-helsingissä 90-luvun alussa, työnantaja tarjosi haalarit ja kaasun jos oli kurssit käytyä. Kaikki muu piti itse hankkia, kengät vyöt raudat sivukahvapamppu jne.
 
Back
Top