Varmaankin se on noin kansantalouden kannalta. Se mainitsemasi piilokulu on sitten se ylimääräinen hinta, mikä maksetaan siitä, että meillä on puolustuskyky olemassa. Tuosta sinun viestistäsi ei käy ilmi, paljonko tarvitaan lisää rahaa siihen, että siitä pienemmästä porukasta saadaan riittävän liikkuva, jotta se voi reagoida uhkiin eri puolilla kohtuullisen laajaa maatamme. Se pitää laskea menoihin mukaan. Ja mitä teknisempi sotajoukko on, sitä enemmän tarvitaan ukkoja kunnossapito ym muihin huoltoporukoihin.
Jos intin kentsut ovat sitä mieltä, että porukan pieneneminen aiheuttaa merkittävän aukon puolustuskykyyn, jota ei sillä kalustomäärärahan reilulla kasvatuksella voi korvata, niin he ostavat sitten sillä lisää miehiä inttiin.
Joka tapauksessa, rutiset sinä mitä tahansa, niin se puolustusbudjetti on se, mikä näkyy kaikelle kansalle ja sitä ei voi tietenkään nostaa ylettömästi. Raja tulee vastaan jossain.
Eli tarkoitatko sitä, että nykysysteemin hyväksyntä perustuu siihen, että kansaa huijataan sen suhteen, mitä systeemi kansantaloudelle maksaa?
Ja vaikka alat taas itkeä, niin pakko se on todeta, että jostainhan ne rahat on saatava joka vuosi sen puolustuskyvyn ylläpitoon. Ja ihan heti en usko, että järjestelmäsi mukaiset valtiolle verotulojen muodossa palautuvat rahat riittävät suoraan kattamaan tuota erotusta. Voit kyllä laskeskella sitä ihan miten päin vain, mutta mikä on laskelmiesi virhemarginaali...?
Niin, veroja nostettaisiin. En ole missään vaiheessa väittänyt, että ei-varusmiehille tähän systeemiiini siirtyminen olisi taloudellisesti voitollista. Ei olisi.
Puolustusmenot ( sekä näkyvät että piilossa olevat ) ovat se hinta, minkä me maksamme siitä, että meillä on puolustuskyky. Jos asiaa ajateltaisiin pelkästään kansantalouden kannalta, ei noita puolustusmenoja pitäisi olla ollenkaan. sama tietty koskee muitakin valtion kansalaisilleen kustantamia palveluja, poliistoimi, pelastustoimi jne. Toki poliisitoiminnasta tulee tuottojakin sakkojen ja erilaisten lupamaksujen muodossa, mutta eivät ne kata siihen kuluvia menoja.
En ymmärrä, miksei puolustusmenoja pitäisi olla. Onhan maanpuolustus tärkeä hyödyke, jota kansa tarvitsee. Sama juttu noiden kaikkien muiden mainitsemiesi asioiden kohdalla.
Voitko selittää logiikan, jolla sinusta pitäisi päätellä, mitä palveluita sitten tarvitaan, jos maanpuolustus ja poliisitoiminta (pl. sakkojen kerääminen) eivät näihin kuulu?
Mielestäni mallisi edut eivät riitä verrattuna sen haittoihin.
Saat olla tuota mieltä, mutta olisi kiva, jos esittäisit kantasi jonain muuna kuin mutuna, eli mieluiten laskelmana, joka tämän osoittaa.
Haittapuolina varmaan tulee esiin kokonaisuutena heikompi varusmiesaines. OK, joukossa on varmasti hyvinkin kenttäkelpoisia ukkoja mukana, mutta epäilemättä suuri osa sitä parempaa ainesta jättää sitten menemättä sinne vm-palvelukseen.
Ja tuoko sinusta on haitta? Ensinnäkin jos parasta ainesta halutaan houkutella palvelukseen, on mahdollista, että vm-palkkaa porrastettaisiin niin, että upseerikoulutetuille maksetaan isompaa palkkaa, jotta se pysyisi houkuttelevana. Toiseksi, minusta voi hyvinkin olla niin, että ns. "huonolla aineksella" on suhteellinen etu olla juuri sotilaana, kun taas parempi aines on järkevämpää panna sellaisiin toimiin, joita kaikki muut eivät osaa edes tehdä. Kolmanneksi, on oletettavaa, että se mainitsemasi 15-20% kato siviilipuolen tärkeisiin tehtäviin koskee juuri sitä parasta ainesta, kun taas huonompi aines pysyy todennäköisemmin sellaisissa duuneissa, jotka eivät ole kriisiaikana kriittisiä.
Nykyisen järjestelmän suuri etu on se, että sinne inttiin menee käytännössä koko kirjo maamme kansasta. Eivät vain koulunsa keskeyttäneet yms ( mitä tuolla aiemmin esitit esimerkkinä ). Se on myös PV:n voimavara kun heillä on käytössä eri alojen ihmisiä.
Totta, mutta nykymalli on tässä erittäin huono. Se repii inttiin myös sellaisia tyyppejä, jotka eivät ole intille erityisen arvokkaita, mutta jotka siviilipuolella voivat tuottaa paljonkin lisäarvoa. Kuten kirjoitin, vapaaehtoismallissa on mahdollista panna mukaan joustavuutta korvauksen suhteen. Jos intti sanoo, että tarvitsee kipeästi alan X osaajia, niin tämän alan varusmiehille voidaan maksaa paljon korkeampia korvauksia, jolla heitä saadaan houkuteltua palvelukseen. Samaahan intti harrastaa jo nyt erikoisupseerien kohdalla. Se läiskäisee esim. lääkäreille enemmän kouraan kuin vastaavan ajan intissä olleille muille upseereille juuri siksi, ettei muuten saisi ketään valmista lääkäriä lähtemään varuskuntalääkäriksi, jos palkaksi saisi vain jotain yliluutnantin palkkaa.
Ja pahimmillaan mallisi ei tuota riittävästi johtajatehtäviin soveltuvia reserviläisiä, joten todenmnäköisesti kantahenkilökunnan määrää pitää lisätä ja/tai määräaikaistaa osa, jotta saadaan reserviinkin niitä johtajia.
Tätä epäilen. Ensinnäkin uskon, että juuri nykyiset RUK:hon menijät ovat muutenkin niitä kirkasotsaisimpia varusmiehiä, joilla varmaan on korkein prosentti siinä, kun kysytään, että "menisitkö inttiin, jos se olisi vapaaehtoinen". Toiseksi, kuten sanoin, en näe mitenkään mahdottomana, että vm-palkkoja porrastetaan hommien vaativuuden mukaan niin, että perusnurmipora saa vähemmän kuin joukkueenjohtaja.
Yksi mallisi heikkous on myös, että se on hyvin vaikeasti ennustettavissa. Pahimmillaan sinne palvelukseen ei tule riittävästi väkeä ja puolustuskyky romahtaa.
Kuten jo sanoin, malliini ei ole pakko siirtyä kertarysäyksellä. Ensin voitaisiin tosiaan alkaa maksaa kaikille asevelvollisille varusmiehille kunnon palkkaa työstään. Sitten sen voisi muuttaa osin vapaaehtoiseksi (esim. niin, että peruskoulutus on kaikille pakollinen ja sen jälkeen intin haluamille varusmiehille tarjotaan sopimusta koko palvelukseksi). Ja tietenkin on mahdollista vetää takaisin, jos vapaaehtoisia ei kertakaikkiaan tule. Vaikka nyt pari ikäluokkaa jäisi pienemmälle vm-koulutukselle, niin ei Suomen puolustuskyky siihen romahtaisi.
Siihen vaan ei maallamme ole varaa. Ja koska edelleen olen sitä mieltä, että tuo 2000-3000 euron kk-palkka varusmiehille ei ole realistinen,
Mikä tuossa on epärealistista? Sen kustannusko? Kuten sanoin, kansantaloudelle se ei maksa mitään, vaan on vain tulonsiirto. Eivätkö sinusta varusmiehet ansaitse tärkeästä yhteiskunnallisesta työstään vähintään tuon suuruisen korvauksen?