Varusmieskoulutuksen sisällöstä

OldSkool kirjoitti:
Ja alueelliset joukot vievät Mustia Pst-asemiin vetäen sitä kuuden maastopyörän valjakolla ... :a-shocked:
Ei, en ole etanolin vaikutuksen alainen.

Sirpaleliivit ja komposiittikypärät tulee tarpeeseen kun Musti ottaa täydestä vauhdista kantoon/taimeen kiinni :a-laugh: ... No tuskin se olo sen kummempi on kuin että kaveri kaatuu mäkeä laskiessa täydessä varustuksessa kivikkoon.

Niin... Miten lienee loppujenlopuksi tuo polkupyörllä vetäminen onnistuu maantiellä? Äkkiseltään ei tule mitään vakavia ongelmia mieleen jos vain vetoliinat on sellaistä käyttöä varten suunnitelta.

Voiko olla että polkupyörillä on sellainenkin ongelma että niillä loukkaantumisriskit kasvaa etenkin maastopyöräillessä? Tekijämiehen tekemänä se on helpon näköistä mutta luulen että tavallinen tallukka kun pistetään jopon päälle, reppu tarakalle, rynkky rinnalle, tetsarit päälle, ja lähdetään maastoon niin välillä kuuluu "äiti" ja välillä "auta". Sitten kuuluu että RUKS ja POKS [ja itkua päälle].
 
Second kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Ja alueelliset joukot vievät Mustia Pst-asemiin vetäen sitä kuuden maastopyörän valjakolla ... :a-shocked:
Ei, en ole etanolin vaikutuksen alainen.

Sirpaleliivit ja komposiittikypärät tulee tarpeeseen kun Musti ottaa täydestä vauhdista kantoon/taimeen kiinni :a-laugh: ... No tuskin se olo sen kummempi on kuin että kaveri kaatuu mäkeä laskiessa täydessä varustuksessa kivikkoon.

Niin... Miten lienee loppujenlopuksi tuo polkupyörllä vetäminen onnistuu maantiellä? Äkkiseltään ei tule mitään vakavia ongelmia mieleen jos vain vetoliinat on sellaistä käyttöä varten suunnitelta.

Voiko olla että polkupyörillä on sellainenkin ongelma että niillä loukkaantumisriskit kasvaa etenkin maastopyöräillessä? Tekijämiehen tekemänä se on helpon näköistä mutta luulen että tavallinen tallukka kun pistetään jopon päälle, reppu tarakalle, rynkky rinnalle, tetsarit päälle, ja lähdetään maastoon niin välillä kuuluu "äiti" ja välillä "auta". Sitten kuuluu että RUKS ja POKS [ja itkua päälle].

Tuohon mustin vetämiseen "fillarivaljakolla" en ota kantaa, mutta 70-luvulla intissä ollenna voisin jotain normaalista fillarilla-ajosta sanoa.

Sanotaan nyt, että v-mäisin asia fillarilla liikkumisessa oli ns. jääkärikärki, eli se kärkiryhmänä ajaminen. Kosketuksen tapahtuessa stonga linkkuun ja päistikkaa ojaan. Hurjalta se vaikutti, mutta ei siinä pahemmin loukkaannuttu. Mustelmia ja naarmuja tuli, mutta ei sen pahempaa.
Täys varustus päällä ja reppu tarakalla. Talvella, kun piti siirtyä teitä pitkin, sukset sidottiin runkoon kiinni. Moni ei usko, miten hyvä väline fillari on Suomessa. Mediaseksikäs se ei ole niin kuin mekanisoidut joukot. Eikä se ole niin nopeakaan, mutta aikamoiseen ryteikköön sillä pääsee suhteellisen suuri määrä kamaa mukana. NLAW:n kuskaaminen fillariporukalla ei ole mikään ongelma. Kevyet heittimetkin voisivat kulkea pienillä järjestelyillä mukana.

Mielestäni hyvä väline koukkauksiin ja sivustaylläköihin. Käyttäjät pitäisi tietysti kouluttaa välineelle. Ei ummikkojen käsiin.

Mä olen tosin puhunut vain Etelä-Suomen oloista, pohjoisesta en osaa sanoa. Kesällä varmaan toimisi sielläkin, ei ehkä talvella???
 
Bodyguard kirjoitti:
Tuohon mustin vetämiseen "fillarivaljakolla" en ota kantaa, mutta 70-luvulla intissä ollenna voisin jotain normaalista fillarilla-ajosta sanoa.

Sanotaan nyt, että v-mäisin asia fillarilla liikkumisessa oli ns. jääkärikärki, eli se kärkiryhmänä ajaminen. Kosketuksen tapahtuessa stonga linkkuun ja päistikkaa ojaan. Hurjalta se vaikutti, mutta ei siinä pahemmin loukkaannuttu. Mustelmia ja naarmuja tuli, mutta ei sen pahempaa.
Täys varustus päällä ja reppu tarakalla. Talvella, kun piti siirtyä teitä pitkin, sukset sidottiin runkoon kiinni. Moni ei usko, miten hyvä väline fillari on Suomessa. Mediaseksikäs se ei ole niin kuin mekanisoidut joukot. Eikä se ole niin nopeakaan, mutta aikamoiseen ryteikköön sillä pääsee suhteellisen suuri määrä kamaa mukana. NLAW:n kuskaaminen fillariporukalla ei ole mikään ongelma. Kevyet heittimetkin voisivat kulkea pienillä järjestelyillä mukana.

Mielestäni hyvä väline koukkauksiin ja sivustaylläköihin. Käyttäjät pitäisi tietysti kouluttaa välineelle. Ei ummikkojen käsiin.

Mä olen tosin puhunut vain Etelä-Suomen oloista, pohjoisesta en osaa sanoa. Kesällä varmaan toimisi sielläkin, ei ehkä talvella???

Tässä on sitä asiaa, miten fillarin käyttö pitää ymmärtää!!
Nyt ihan liian usein polkupyörän sotilaskäyttö mielletään samaksi asiaksi kuin ajaminen polkupyörällä siviilissä..eli siis siirtyminen paikasta toiseen. Sitähän se sotilaskäyttö ei ole..tai on sitäkin..mutta siihen liittyy paljon muutakin. Meillä Suomessa on jääkärijoukoissa aikanaan oltu aika pitkällä polkupyörän käytössä, kuten Bodugardinkin kertoma vihjaa. Asia unohtui sittemmin kun jääkärijoukkojen liikkuvuutta "parannettiin" laittamalla jääkärit teräskuoren sisään.

Kuten jo kirjoitin, nykyiset pyörät antaisivat erinomaiset mahdollisuudet kehittää asiaa edelleen, siitä mihin aikanaan on jääty. Ongelma taitaakin olla hyvin pitkälti siinä minkä Bodyguard toi esiin..fillarein liikkuva joukko ei ole mediaseksikäs, se mielletään vanhanaikaiseksi ja sen myötä tehottomaksi. Se asia tosin olisi ratkaistavissa helposti, baikal jo esitti aiemmin ajatuksia miten. Eihän se tarvitse muuta kuin sen, että joukkoon ei pääse ihan kuka tahansa, eli jonkinlainen valinta/karsinta, pyöriksi nykyaikaiset maastopyörät ja koulutukselle "kovan koulutuksen" imago. Muuta ei tarvittaisi..
Olennainen asia on tässäkin nimenomaan siis se, että käyttäjät koulutetaan välineelle! Jokainen osaa ajaa polkupyörällä..miksi siis kouluttaa?! Jokaisella sotilaskuljettajaksi koulutettavalla on jo ajokortti..ja silti heidänkin koulutuksensa on melko pitkä ja sisältää hyvin paljon nimenomaan ajamista. Ihan sama se on fillareiden kanssa, kun puhutaan polkupyörän käytöstä kevyen jalkaväen välineenä. Sillä pitää osata ajaa myös muualla kuin asfalttitiellä..sillä pitää osata ajaa juurakkoisella kinttupolulla..eikä vain ajaa, vaan ajaa nopeasti.. Se vaatii treeniä..mutta nykyaikainen maastopyörä mahdollistaisi sen erinomaisesti.
 
Kapiainen kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Tuohon mustin vetämiseen "fillarivaljakolla" en ota kantaa, mutta 70-luvulla intissä ollenna voisin jotain normaalista fillarilla-ajosta sanoa.

Sanotaan nyt, että v-mäisin asia fillarilla liikkumisessa oli ns. jääkärikärki, eli se kärkiryhmänä ajaminen. Kosketuksen tapahtuessa stonga linkkuun ja päistikkaa ojaan. Hurjalta se vaikutti, mutta ei siinä pahemmin loukkaannuttu. Mustelmia ja naarmuja tuli, mutta ei sen pahempaa.
Täys varustus päällä ja reppu tarakalla. Talvella, kun piti siirtyä teitä pitkin, sukset sidottiin runkoon kiinni. Moni ei usko, miten hyvä väline fillari on Suomessa. Mediaseksikäs se ei ole niin kuin mekanisoidut joukot. Eikä se ole niin nopeakaan, mutta aikamoiseen ryteikköön sillä pääsee suhteellisen suuri määrä kamaa mukana. NLAW:n kuskaaminen fillariporukalla ei ole mikään ongelma. Kevyet heittimetkin voisivat kulkea pienillä järjestelyillä mukana.

Mielestäni hyvä väline koukkauksiin ja sivustaylläköihin. Käyttäjät pitäisi tietysti kouluttaa välineelle. Ei ummikkojen käsiin.

Mä olen tosin puhunut vain Etelä-Suomen oloista, pohjoisesta en osaa sanoa. Kesällä varmaan toimisi sielläkin, ei ehkä talvella???

Tässä on sitä asiaa, miten fillarin käyttö pitää ymmärtää!!
Nyt ihan liian usein polkupyörän sotilaskäyttö mielletään samaksi asiaksi kuin ajaminen polkupyörällä siviilissä..eli siis siirtyminen paikasta toiseen. Sitähän se sotilaskäyttö ei ole..tai on sitäkin..mutta siihen liittyy paljon muutakin. Meillä Suomessa on jääkärijoukoissa aikanaan oltu aika pitkällä polkupyörän käytössä, kuten Bodugardinkin kertoma vihjaa. Asia unohtui sittemmin kun jääkärijoukkojen liikkuvuutta "parannettiin" laittamalla jääkärit teräskuoren sisään.

Kuten jo kirjoitin, nykyiset pyörät antaisivat erinomaiset mahdollisuudet kehittää asiaa edelleen, siitä mihin aikanaan on jääty. Ongelma taitaakin olla hyvin pitkälti siinä minkä Bodyguard toi esiin..fillarein liikkuva joukko ei ole mediaseksikäs, se mielletään vanhanaikaiseksi ja sen myötä tehottomaksi. Se asia tosin olisi ratkaistavissa helposti, baikal jo esitti aiemmin ajatuksia miten. Eihän se tarvitse muuta kuin sen, että joukkoon ei pääse ihan kuka tahansa, eli jonkinlainen valinta/karsinta, pyöriksi nykyaikaiset maastopyörät ja koulutukselle "kovan koulutuksen" imago. Muuta ei tarvittaisi..
Olennainen asia on tässäkin nimenomaan siis se, että käyttäjät koulutetaan välineelle! Jokainen osaa ajaa polkupyörällä..miksi siis kouluttaa?! Jokaisella sotilaskuljettajaksi koulutettavalla on jo ajokortti..ja silti heidänkin koulutuksensa on melko pitkä ja sisältää hyvin paljon nimenomaan ajamista. Ihan sama se on fillareiden kanssa, kun puhutaan polkupyörän käytöstä kevyen jalkaväen välineenä. Sillä pitää osata ajaa myös muualla kuin asfalttitiellä..sillä pitää osata ajaa juurakkoisella kinttupolulla..eikä vain ajaa, vaan ajaa nopeasti.. Se vaatii treeniä..mutta nykyaikainen maastopyörä mahdollistaisi sen erinomaisesti.

Jos muistan oikein, niin joissakin asevoimissa ( USA, Sveitsi? ) fillarijoukot mielletään erikoisjoukoiksi. Ei nyt kommandoiksi tms. mutta joukoiksi, jotka eroavat "tavallisesta" jalkaväestä ja toimivat "omassa" ympäristössään. Meillä se oma ympäristö voisi olla teiden ulkopuolinen alue.

Me ajeltiin silloin vanhoilla intin pyörillä, mallia Tunturi Jääkäri, ei ollut vaihteita ja painoivatkin jonkin verran. Olivat kyllä kestäviä. Nykyiset maastopyörä ovatkin jo ihan toiselta planeetalta. Fillari tuli kyllä aika tutuksi kun sen kanssa oli sulkeisissa, vaihtoi metsässä ketjuja ja kanniskeli sitä ( lastattuna ) purojen yli. Oppi kyllä fillarilla ajamaan ja vähän jotain muutakin sillä tekemään
 
Bodyguard kirjoitti:
Me ajeltiin silloin vanhoilla intin pyörillä, mallia Tunturi Jääkäri, ei ollut vaihteita ja painoivatkin jonkin verran. Olivat kyllä kestäviä. Nykyiset maastopyörä ovatkin jo ihan toiselta planeetalta.

Tunturi Jääkärin ehkä suurin ongelma on sen onneton runkogeometria, joka tekee pyörästä kankean käsitellä ja itseasiassa vaikean ajaa osin jopa tiellä. Nykykäsityksen mukaan "Jääkärin" runkogeometria on oikeastaan käsittämätön ja ominaisuudet sen mukaiset.
Niinpä näkisinkin asian niin, että pyöräkalusto pitäisi ehdottomasti uusia nykyaikaisiin maastopyöriin. Niiden runkogeometria on suunniteltu maastoajon vaatimia ominaisuuksia ajatellen ja ominaisuudet ovat sen mukaiset. Ne ovat kevyitä ja materiaalit + runkojen kokoamistekniikka aikaansaa sen, että ne ovat paitsi keveitä, myös kestäviä ja toisaalta myös kantavuutta rungoilla on moninkertaisesti verrattuna "Jääkäriin".
Tekniikkaa, kuten jarrut ja vaihteet voisi joku pitää ongelmallisena. Tosiasia kuitenkin on, että nykyaikaisen maastopyörän tekniikka..kun valitaan riittävän laadukkaat osat, on tehty kovaan käyttöön..tosiasiassa yhtä kovaan kuin mitä olisi sotilaskäyttö..ellei jopa kovempaankin. Tekniikka on siis kestävää ja itseasiassa myös melko yksinkertaista. Käyttäjä pystyy käytännössä itse huoltamaan pyöränsä ja pitämään sen ajokunnossa. Hän ei tarvitse kuin muutaman, oikeanlaisen työkalun ja opetuksen siihen, mitä pyörälle pitää ongelmatilanteissa tehdä. Suurin ongelmatilanne voisi ehkä olla hydraulisten levyjarrujen ilmaaminen, jos jostain syystä sellainen tilanne eteen tulisi. Senkin pystyy käyttäjä tekemään melko helposti, kunhan vain tietää mitä tekee..ja toisaalta, ehkä se olisi sellainen homma, joka olisi joukon mekaanikon tehtävä asia. Se, että joukkueessa olisi yksi mekaanikko, jonka pakissa olisi tarvittava työkaluvalikoima + varaosia ei ole mikään ongelma. Onhan meillä joukkueessa/ muuten suht matalilla organisaatiotasoilla mm. lääkintämiehiä, tvälläreitä, moottorialiupseereita jne. PP-mekaanikon homma on kuitenkin yksinkertaisempi oppia kuin yhdenkään em. osaajan homma.
Minusta erittäin hyvä homma kehitettäväksi..ja koska budjetti on meillä rajallinen, juuri tällaisten ajatusten kautta meidän pitäisi lähteä kehitystä hakemaan.
Nykypäivänä on vain valitettavasti tapana keskittyä aina huippumoderneihin asioihin, eikä sitten huomata että paljon lähempää ja edullisemmin voisi löytyä jotain käyttökelpoista.
 
Bodyguard kirjoitti:
Second kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Ja alueelliset joukot vievät Mustia Pst-asemiin vetäen sitä kuuden maastopyörän valjakolla ... :a-shocked:
Ei, en ole etanolin vaikutuksen alainen.

Sirpaleliivit ja komposiittikypärät tulee tarpeeseen kun Musti ottaa täydestä vauhdista kantoon/taimeen kiinni :a-laugh: ... No tuskin se olo sen kummempi on kuin että kaveri kaatuu mäkeä laskiessa täydessä varustuksessa kivikkoon.

Niin... Miten lienee loppujenlopuksi tuo polkupyörllä vetäminen onnistuu maantiellä? Äkkiseltään ei tule mitään vakavia ongelmia mieleen jos vain vetoliinat on sellaistä käyttöä varten suunnitelta.

Voiko olla että polkupyörillä on sellainenkin ongelma että niillä loukkaantumisriskit kasvaa etenkin maastopyöräillessä? Tekijämiehen tekemänä se on helpon näköistä mutta luulen että tavallinen tallukka kun pistetään jopon päälle, reppu tarakalle, rynkky rinnalle, tetsarit päälle, ja lähdetään maastoon niin välillä kuuluu "äiti" ja välillä "auta". Sitten kuuluu että RUKS ja POKS [ja itkua päälle].

Tuohon mustin vetämiseen "fillarivaljakolla" en ota kantaa, mutta 70-luvulla intissä ollenna voisin jotain normaalista fillarilla-ajosta sanoa.

Sanotaan nyt, että v-mäisin asia fillarilla liikkumisessa oli ns. jääkärikärki, eli se kärkiryhmänä ajaminen. Kosketuksen tapahtuessa stonga linkkuun ja päistikkaa ojaan. Hurjalta se vaikutti, mutta ei siinä pahemmin loukkaannuttu. Mustelmia ja naarmuja tuli, mutta ei sen pahempaa.
Täys varustus päällä ja reppu tarakalla. Talvella, kun piti siirtyä teitä pitkin, sukset sidottiin runkoon kiinni. Moni ei usko, miten hyvä väline fillari on Suomessa. Mediaseksikäs se ei ole niin kuin mekanisoidut joukot. Eikä se ole niin nopeakaan, mutta aikamoiseen ryteikköön sillä pääsee suhteellisen suuri määrä kamaa mukana. NLAW:n kuskaaminen fillariporukalla ei ole mikään ongelma. Kevyet heittimetkin voisivat kulkea pienillä järjestelyillä mukana.

Mielestäni hyvä väline koukkauksiin ja sivustaylläköihin. Käyttäjät pitäisi tietysti kouluttaa välineelle. Ei ummikkojen käsiin.

Mä olen tosin puhunut vain Etelä-Suomen oloista, pohjoisesta en osaa sanoa. Kesällä varmaan toimisi sielläkin, ei ehkä talvella???

Pohjois-karjalan ja Kainuun osalta väitän, että sopivat mainiosti. Jos kopla etukäteen tutustuu tiestöön ja polkuverkostoon niin mahdollisuuksia käyttää erilaisia reittejä on paljon.

Kovakuntoinen ja maastokelpoinen pyöräjoukko kykenee talven tullen hiihtämään, en näe siinä ongelmaa sinänsä. Ei hiihto maastossa ole mitään salatiedettä, se on fyysistä hommaa, joka sujuu, kun on kunnossa ja jos sitä on harjoiteltu edes kohtuullisesti.

Mitä tulee joukko-osastoon niin olen just vissi siitä, että kun valmistetaan riittävästi rakenteita kikkailuun, maastoreittejä, alamäkiharjoittelupaikkoja jne.jne. niin tuolla hommalla olisi imua nuorten pyöräharrastajien keskuudessa. Ja sotalaitos saisi käyttöönsä hyvän yksikön kohtuuhinnalla.

Tuo pyöräilyharrastajien porukka on kaiketi vähän sellaista, että ei ne malta pysyä niistä mankeleista erossa edes levätessään. Olen muutamaan otteeseen ollut Vuokatissa samaan aikaan, kun maastopyöräilijät ovat vallanneet kesällä rinteen...ne suhasivat päivän ja vielä illalla kymmenen aikaankin. Päivällä kisasivat virallisesti ja illalla epävirallisesti. Eli jos tuo on tatsi niin nämä pojat eivät miehittäisi joka ilta sotilaskotia ja märsyäisi levykaupalla suklaatia ja bertsoja tuplatäytteellä.

Samoin voisi ajatella perustettavan hiihtäjien ja suunnistajien yksikön...pelin henki sama. Hommalle puitteet kuntoon ja nuorille lähes ammattimainen mahdollisuus toteuttaa itseään. Ai ni, urheilukouluhan se hoitaa tätä tonttia.
 
Kapiainen kirjoitti:
i
Minusta erittäin hyvä homma kehitettäväksi..ja koska budjetti on meillä rajallinen, juuri tällaisten ajatusten kautta meidän pitäisi lähteä kehitystä hakemaan.
Nykypäivänä on vain valitettavasti tapana keskittyä aina huippumoderneihin asioihin, eikä sitten huomata että paljon lähempää ja edullisemmin voisi löytyä jotain käyttökelpoista.

Rupesin tuossa leikkimään ajatusleikkiä että miltä PP-pataljoona voisi näyttää.

Aloitetaan ottamalla yksi jääkäripataljoona ja otetaan sitlä pois kaikki moottoriajoneuvot ja annetaan tilalle munamankelit....ja havaitsmme että pataljoona ei kykene huoltamaan itseään. HuoltoK:lle pitäisi ainakin antaa kuorma-autot. KrhK:lle tulee myös vaikeuksia, raskaat heittimet kenties kulkevat hinaamalla, mutta ammuksia ei pystytä raijaamaan mukana niin paljoa että niillä kovinkaan paljoa vihollista kurmotetaan.

Mikäli Krhk:llekin annetaan ajoneuvot on meillä käsissä pataljoona jonka huolto ja tulituki kulkee huomattavasti nopeammin kuin taisteleva jalkaväki. Älytöntä, pyyhimme siis KrhK:n vahvuudesta. Valitettavasti se tekee yksiköstä aika munattoman, tämän korjaamiseksi täytyy tulenjohtoa työntää organisaatiossa alaspäin että komppaniatasolta on tarvittaressa pääsy prikaatin tykistöön, MLSR:n ja hornettien ilmasta-maahan kykyyn.

Pstk saakoon ohjuksia ja raskaita kertasinkoja.

Yksittäisen jäksterin pyörän tekisin napavaihteiseksi kolmella vaiteella varustetuksi tukevaksi ja paksurenkaiseksi "peruspyöräksi". 28-naihteinen huipputekninen vehje on huomattavasti parempi yksin tai vielä ryhmän kanssa liikuttaessa, mutta komppaniaa tai pataljoonaa liikutettaessa sen edut ovat marginaaliset kolmivaihteiseen. Napavaihteisen pyörän korjaus ja huolto säästää poloisen PP-mekaanikon hermoja. -Hintakin on osatekijä.

Polkupyörä pystyy kantamaan n 45 kg taistelijan ja täyspakkauksen lisäksi, mikäli hyödynnetään esim varustelaukkuja ja paljon enemmän jos käytettävissä on tavaravaunu. jokainen taistelija saakoon pyöränsä sivuille siis varustelaukut ja jokainen komppania joitakin tavaravaunuja krhta ja muuta materiaalia varten. täten voisi pataljoonalle porrastaa huoltoa 3-5 pvän toimintaa varten, joka vähentää huoltokuljetusten määrää ja keventää "jalanjälkeä" taistelukentällä.

jatkaako joku muu ajatusleikkiä?
 
Creidiki kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
i
Minusta erittäin hyvä homma kehitettäväksi..ja koska budjetti on meillä rajallinen, juuri tällaisten ajatusten kautta meidän pitäisi lähteä kehitystä hakemaan.
Nykypäivänä on vain valitettavasti tapana keskittyä aina huippumoderneihin asioihin, eikä sitten huomata että paljon lähempää ja edullisemmin voisi löytyä jotain käyttökelpoista.

Rupesin tuossa leikkimään ajatusleikkiä että miltä PP-pataljoona voisi näyttää.

Aloitetaan ottamalla yksi jääkäripataljoona ja otetaan sitlä pois kaikki moottoriajoneuvot ja annetaan tilalle munamankelit....ja havaitsmme että pataljoona ei kykene huoltamaan itseään. HuoltoK:lle pitäisi ainakin antaa kuorma-autot.

Mikäli Krhk:llekin annetaan ajoneuvot on meillä käsissä pataljoona jonka huolto ja tulituki kulkee huomattavasti nopeammin kuin taisteleva jalkaväki. Älytöntä, pyyhimme siis KrhK:n vahvuudesta.

Kuka puhui kuorma-autoista?

Eikös polkupyöräpataljoonat tukeutuneet nimenomaan traktoreihin? Eikä mihinkään nykyajan mammutteihin, vaan niihin pieniin takavetoisiin Valmetteihin ja muihinkin merkkeihin, joita maanviljelijöiltä pakko-ottamalla kertyy.

Tuollaisten piikkilangankiristäjien nopeus on kutakuinkin sama kuin polkupyöräilevien joukkojen ja maasto-ominaisuuksiakin on aivan riittämiin.
 
Älä nyt sentäs kaikkia moottorivehkeitä riivi pois. Nelivetotraktorit huoltoajoneuvoiksi. Ei haittaa, vaikka ne pääsevät nopeammin kuin pyöräilijä. Ei niillä ole pakko niin kovaa ajaa.
 
skärdis kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
i
Minusta erittäin hyvä homma kehitettäväksi..ja koska budjetti on meillä rajallinen, juuri tällaisten ajatusten kautta meidän pitäisi lähteä kehitystä hakemaan.
Nykypäivänä on vain valitettavasti tapana keskittyä aina huippumoderneihin asioihin, eikä sitten huomata että paljon lähempää ja edullisemmin voisi löytyä jotain käyttökelpoista.

Rupesin tuossa leikkimään ajatusleikkiä että miltä PP-pataljoona voisi näyttää.

Aloitetaan ottamalla yksi jääkäripataljoona ja otetaan sitlä pois kaikki moottoriajoneuvot ja annetaan tilalle munamankelit....ja havaitsmme että pataljoona ei kykene huoltamaan itseään. HuoltoK:lle pitäisi ainakin antaa kuorma-autot.

Mikäli Krhk:llekin annetaan ajoneuvot on meillä käsissä pataljoona jonka huolto ja tulituki kulkee huomattavasti nopeammin kuin taisteleva jalkaväki. Älytöntä, pyyhimme siis KrhK:n vahvuudesta.

Kuka puhui kuorma-autoista?

Eikös polkupyöräpataljoonat tukeutuneet nimenomaan traktoreihin? Eikä mihinkään nykyajan mammutteihin, vaan niihin pieniin takavetoisiin Valmetteihin ja muihinkin merkkeihin, joita maanviljelijöiltä pakko-ottamalla kertyy.

Tuollaisten piikkilangankiristäjien nopeus on kutakuinkin sama kuin polkupyöräilevien joukkojen ja maasto-ominaisuuksiakin on aivan riittämiin.

Kyllä vaan, aivan tavalliset maataloustraktorit olivat ajoneuvoina, yleensä merkki oli Valmet. Ja niille (jousittamattomat) peräkärryt. Kyyti traktorinlavalla ei ollut mitään herkkua, välillä tuntui että vatsa olis kääntynyt ympäri.
 
juhapar kirjoitti:
Älä nyt sentäs kaikkia moottorivehkeitä riivi pois. Nelivetotraktorit huoltoajoneuvoiksi. Ei haittaa, vaikka ne pääsevät nopeammin kuin pyöräilijä. Ei niillä ole pakko niin kovaa ajaa.

Ei moottoreissa mitään vikaa ole, ovat vain niin janoisia. Vähän sama vika kuin ratsuväen ratsuissa, kaurat veivät enemmän kuljetuskapasitettia kuin ammukset. siksi minä pyrin eliminoimaan mahd. monta.
 
Bodyguard kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
i
Minusta erittäin hyvä homma kehitettäväksi..ja koska budjetti on meillä rajallinen, juuri tällaisten ajatusten kautta meidän pitäisi lähteä kehitystä hakemaan.
Nykypäivänä on vain valitettavasti tapana keskittyä aina huippumoderneihin asioihin, eikä sitten huomata että paljon lähempää ja edullisemmin voisi löytyä jotain käyttökelpoista.

Rupesin tuossa leikkimään ajatusleikkiä että miltä PP-pataljoona voisi näyttää.

Aloitetaan ottamalla yksi jääkäripataljoona ja otetaan sitlä pois kaikki moottoriajoneuvot ja annetaan tilalle munamankelit....ja havaitsmme että pataljoona ei kykene huoltamaan itseään. HuoltoK:lle pitäisi ainakin antaa kuorma-autot.

Mikäli Krhk:llekin annetaan ajoneuvot on meillä käsissä pataljoona jonka huolto ja tulituki kulkee huomattavasti nopeammin kuin taisteleva jalkaväki. Älytöntä, pyyhimme siis KrhK:n vahvuudesta.

Kuka puhui kuorma-autoista?

Eikös polkupyöräpataljoonat tukeutuneet nimenomaan traktoreihin? Eikä mihinkään nykyajan mammutteihin, vaan niihin pieniin takavetoisiin Valmetteihin ja muihinkin merkkeihin, joita maanviljelijöiltä pakko-ottamalla kertyy.

Tuollaisten piikkilangankiristäjien nopeus on kutakuinkin sama kuin polkupyöräilevien joukkojen ja maasto-ominaisuuksiakin on aivan riittämiin.

Kyllä vaan, aivan tavalliset maataloustraktorit olivat ajoneuvoina, yleensä merkki oli Valmet. Ja niille (jousittamattomat) peräkärryt. Kyyti traktorinlavalla ei ollut mitään herkkua, välillä tuntui että vatsa olis kääntynyt ympäri.

yhden ainoan kerran sain nauttia traktorikyydin auvoisesta meiningistä, mutta muista en mitään, koska nukuin herttaisen pikkupossun lailla koko matkan.
 
baikal kirjoitti:
yhden ainoan kerran sain nauttia traktorikyydin auvoisesta meiningistä, mutta muista en mitään, koska nukuin herttaisen pikkupossun lailla koko matkan.

Aika entinen ei koskaan palaa.. :a-cry:

http://uutiset.msn.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Armeijan%20kuorma-autoihin%20asennetaan%20turvaistuimet/1135242893543?ref=msn
 
Creidiki kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
i
Minusta erittäin hyvä homma kehitettäväksi..ja koska budjetti on meillä rajallinen, juuri tällaisten ajatusten kautta meidän pitäisi lähteä kehitystä hakemaan.
Nykypäivänä on vain valitettavasti tapana keskittyä aina huippumoderneihin asioihin, eikä sitten huomata että paljon lähempää ja edullisemmin voisi löytyä jotain käyttökelpoista.

Rupesin tuossa leikkimään ajatusleikkiä että miltä PP-pataljoona voisi näyttää.

Aloitetaan ottamalla yksi jääkäripataljoona ja otetaan sitlä pois kaikki moottoriajoneuvot ja annetaan tilalle munamankelit....ja havaitsmme että pataljoona ei kykene huoltamaan itseään. HuoltoK:lle pitäisi ainakin antaa kuorma-autot. KrhK:lle tulee myös vaikeuksia, raskaat heittimet kenties kulkevat hinaamalla, mutta ammuksia ei pystytä raijaamaan mukana niin paljoa että niillä kovinkaan paljoa vihollista kurmotetaan.

Mikäli Krhk:llekin annetaan ajoneuvot on meillä käsissä pataljoona jonka huolto ja tulituki kulkee huomattavasti nopeammin kuin taisteleva jalkaväki. Älytöntä, pyyhimme siis KrhK:n vahvuudesta. Valitettavasti se tekee yksiköstä aika munattoman, tämän korjaamiseksi täytyy tulenjohtoa työntää organisaatiossa alaspäin että komppaniatasolta on tarvittaressa pääsy prikaatin tykistöön, MLSR:n ja hornettien ilmasta-maahan kykyyn.

Pstk saakoon ohjuksia ja raskaita kertasinkoja.

Yksittäisen jäksterin pyörän tekisin napavaihteiseksi kolmella vaiteella varustetuksi tukevaksi ja paksurenkaiseksi "peruspyöräksi". 28-naihteinen huipputekninen vehje on huomattavasti parempi yksin tai vielä ryhmän kanssa liikuttaessa, mutta komppaniaa tai pataljoonaa liikutettaessa sen edut ovat marginaaliset kolmivaihteiseen. Napavaihteisen pyörän korjaus ja huolto säästää poloisen PP-mekaanikon hermoja. -Hintakin on osatekijä.

Polkupyörä pystyy kantamaan n 45 kg taistelijan ja täyspakkauksen lisäksi, mikäli hyödynnetään esim varustelaukkuja ja paljon enemmän jos käytettävissä on tavaravaunu. jokainen taistelija saakoon pyöränsä sivuille siis varustelaukut ja jokainen komppania joitakin tavaravaunuja krhta ja muuta materiaalia varten. täten voisi pataljoonalle porrastaa huoltoa 3-5 pvän toimintaa varten, joka vähentää huoltokuljetusten määrää ja keventää "jalanjälkeä" taistelukentällä.

jatkaako joku muu ajatusleikkiä?

Ihan oikeansuuntaisesti ajateltu ja kuten tuostakin huomaa, ei ole tarkoituskaan että koko JP laitetaan polkupyörien päälle.
Ainoastaan JP:n taistelevat jalkaväkiosat liikkuvat polkupyörillä, huolto ja tukiosat tottakai edelleen pyörien päällä moottorin voimalla.
Myöskään siellä iskuportaassa tarvitaan ilman muuta moottorilla kulkevia ajoneuvoja. Iskuportaan ei ole tarkoitus kuljettaa pyörän päällä varustustaan, vaan ainoastaan taistelussa tarvittava materiaali. Reput, majoitusvälineet ym pitää saada kulkemaan ajoneuvossa. Jos kaikki ne kuljetetaan polkupyörien päällä, menettää joukko samantien sen edun mitä sillä haettiin..eli nopean liikkuvuuden vaikeissakin maastoissa.
Polkupyörä on iskuportaan liikkumisväline nopeaan, äänettömään ja huomaamattomaan liikkumiseen vaikeassa maastossa. Silloin sen pyörän päällä ei voi olla mitään muuta kuin mies ja välttämättömin taistelussa tarvittava materiaali.
Polkupyörin ei siis liiku kuin iskuportaan jalkaväki.

Se on sitten oma kysymyksensä, millainen pitäisi olla tällaisen joukon kokoonpano. En varmaankaan lähtisi sellaista rakentamaan suoraan nykymuotoisen JP:n runkoon, vaan rakentaisin polkupyöräjoukosta ihan omanlaisensa. Samoin käyttöperiaate ei varmaankaan olisi sama kuin nykyisellä JP:lla on.

Joukko ei muuten tarvitse omaa orgaanista epäsuoraatulta, koska useimmilla tämän maan oletetuilla taistelualueilla on joka tapauksessa reilusti kantaman sisällä aina ja paljon erilaisia epäsuorantulen yksiköitä, joiden tulen saaminen hyökkäävän pp-joukon käyttöön silloin kun se sitä tarvitsee, ei pitäisi olla temppu eikä mikään..eikös Suomalaisen epäsuorantulen pitäisi olla suorastaan maailmankuulua siitä, miten joustavasti sitä voidaan käyttää?!
 
Kapiainen kirjoitti:
Ihan oikeansuuntaisesti ajateltu ja kuten tuostakin huomaa, ei ole tarkoituskaan että koko JP laitetaan polkupyörien päälle.
Ainoastaan JP:n taistelevat jalkaväkiosat liikkuvat polkupyörillä, huolto ja tukiosat tottakai edelleen pyörien päällä moottorin voimalla.
Myöskään siellä iskuportaassa tarvitaan ilman muuta moottorilla kulkevia ajoneuvoja. Iskuportaan ei ole tarkoitus kuljettaa pyörän päällä varustustaan, vaan ainoastaan taistelussa tarvittava materiaali. Reput, majoitusvälineet ym pitää saada kulkemaan ajoneuvossa. Jos kaikki ne kuljetetaan polkupyörien päällä, menettää joukko samantien sen edun mitä sillä haettiin..eli nopean liikkuvuuden vaikeissakin maastoissa.

Riippuu, lumihankea ja lettosuota lukuunottamatta pyörän voi kuormata aika lailla äärirajoille menttämättä paljonkaan maasto-ominaisuuksista.

Mikäli taistelijakohtainen varustus on liian painava pitäisi sitä työntää tukiportaalle taaksepäin, esim jäksterit tukeutuvat tilapäismajoitteisiin kunnes huoltoK ehtii paikalle sissiteltat kyydissä. Mikäli lisäämme moottoriajoneuvoja iskuportaaseen menetämmene samat edut koska ei ne valmetitkaan ihan suossa kulje, vaativat löpöä säännöllisin väliajoin ja ovat alttiina Hindien raketti-iskuille.

Vaikea sanoa, pitäis päästä testaamaan. Ei muuta kuin lopputyön aiheeksi MPKK:lle ja maastotestit MPKRY:n VEH:nä

Kapiainen kirjoitti:
Se on sitten oma kysymyksensä, millainen pitäisi olla tällaisen joukon kokoonpano. En varmaankaan lähtisi sellaista rakentamaan suoraan nykymuotoisen JP:n runkoon, vaan rakentaisin polkupyöräjoukosta ihan omanlaisensa. Samoin käyttöperiaate ei varmaankaan olisi sama kuin nykyisellä JP:lla on.

Helikopterein liikkuva kevyt JV on lienee hyvä verrokki. Pääsee nopeasti minne vain, mutta orgaanista iskuvoimaa puuttuu ja on erityisen haavoittuva siirtymisen aikana.
 
Creidiki kirjoitti:
Riippuu, lumihankea ja lettosuota lukuunottamatta pyörän voi kuormata aika lailla äärirajoille menttämättä paljonkaan maasto-ominaisuuksista.

Mikäli taistelijakohtainen varustus on liian painava pitäisi sitä työntää tukiportaalle taaksepäin, esim jäksterit tukeutuvat tilapäismajoitteisiin kunnes huoltoK ehtii paikalle sissiteltat kyydissä. Mikäli lisäämme moottoriajoneuvoja iskuportaaseen menetämmene samat edut koska ei ne valmetitkaan ihan suossa kulje, vaativat löpöä säännöllisin väliajoin ja ovat alttiina Hindien raketti-iskuille.

En tiedä mikä on harrastuneisuutesi ja kokemuksesi pyöräilystä ja maastopyöräilystä? Minulla sitä on sattumoisin jonkin verran, itseasiassa melko paljon..ja siihen perustuen väitän kyllä aika tiukasti, että jokainen pyörään kiinnitetty "ylimääräinen" varuste syö ison osan pyörän maastokelpoisuuteen vaikuttavista ajo-ominaisuuksista. Jos pyörään kuormataan se määrä ja sillä tavalla tavaraa kuin esim 70-luvun jääkärit kuormasivat, niin minusta silloin on jo menetetty 99% niistä eduista, jota tässä keskustelussa on haettu pyörien avulla.
Korostan, että tässä ei nyt siis haeta paluuta 60- ja 70-luvulle, saati Jatkosodan aikaan, vaan kokonaan uudenlaista sovellusta polkupyörästä.

Mikään taisteleva joukko ei selviydy ilman ajoneuvoja, jotka kuljettavat kalustoa, ampumatarvikkeita ym ym. Kysymys ei siis ole siitä, että polkupyörien avulla pyrittäisiin eroon ajoneuvoista, vaan kyse on siitä, että polkupyörin haetaan sellainen liikkuvuus vaikeaan maastoon, joka on jotakin ihan muuta kuin jalan liikkuvan joukon nopeus. Karrikoiden kai voisi sanoa, että asian ydin on moninkertaistaa joukon nopeus siinä vaiheessa kun se nykyisellä kalustolla alkaa liikkumaan jalan.

Minun visiossani joukko olisi hyvin sen kaltainen, mitä baikal on tässä keskustelussa maalaillut. Eräänlainen "hieman parempaa", valikoitua väkeä oleva iskujoukko, jota käytetään taistelussa harkiten, ei jokaisessa tilanteessa vaan ainoastaan silloin kun tarvitaan nopea, yllättävä isku syvyyteen..esimerkiksi "tavallisen" jääkäripataljoonan hyökkäykseen liittyen. Ehkäpä taistelutekniikkaa voisi verrata pienessä mittakaavassa maahanlaskujoukkojen käyttöön. Nopeasti, huomaamatta syvyyteen..taistelutehtävä syvyydessä..ja tehtävä kestää korkeintaan muutamia vuorokausia ilman yhteyttä omiin, ajoneuvoihin tukeutuviin joukkoihin.

Muunlainen käyttö..esimerkiksi sellainen, jossa fillarit on kuormattu täyteen kalustoa ja varusteita, on mielestäni jätettävä 70-luvulle. Silloin emme saavuta polkupyörien käytöllä yhtään mitään etua nykyisin käytössä oleviin välineisiin verrattuna - mieluumminkin päinvastoin. Silloin siirtyminen polkupyöriin olisi mielestäni askel taaksepäin.
Sitä ei pidä tehdä, vaan pyrkiä kehittämään jotakin, joka vie eteenpäin.
 
Paikallisjoukkopataljooniin Kapiaisen kehittelemä pp-komppania ja vastaavasti paikalliskomppanioihin vastaava pp-joukkue. Pyörät varmaan löytyisivät ottokalustosta.
 
Kapiainen kirjoitti:
Minun visiossani joukko olisi hyvin sen kaltainen, mitä baikal on tässä keskustelussa maalaillut. Eräänlainen "hieman parempaa", valikoitua väkeä oleva iskujoukko, jota käytetään taistelussa harkiten, ei jokaisessa tilanteessa vaan ainoastaan silloin kun tarvitaan nopea, yllättävä isku syvyyteen..esimerkiksi "tavallisen" jääkäripataljoonan hyökkäykseen liittyen.

Tässäpä se ero, minä taas pohdin useamman komppanian, ehkä kokonaisen pataljoonan kokoista osastoa joka kykenee välittömän taistelukosketuksen ulkopuolella toimimaan iloisesti viikonkin pyörän laukusta näkkäriä syoden. Joukko kykenisi iskemään hajaantumaan liikkumaan 100 km ja iskemään jälleen vuorokauden kuluessa suorittaen välillä tankkauksen huoltoajoneuvoista sovitussa pisteessä. Kaukovaikutus vielä tykistöltä niin johan rupeaa lyyti kirjoittamaan.

Minun näkökannastani katsottuna suomalainen metsätieverkko mahdollistaa pp:llä liikkuvuuden lähes 100% maata. Olen samaa mieltä ettei normi jalkaväkeä kannata varustaa pyörillä, mutta jos kevyt jalkaväki (eli suomalaisella terminologialla: sissit) kykenee käymään liikuntasotaa ilman muuta kuljetukalustoa kuin pyörät niin silloin aiheutetaan potentiaaliselle vastustajalle suurta huolta ja mielenahdistusta. "Minkä kuusen persieestä ne seuraavaksi ilmestyy spikeja laukomaan?"
 
Sissikoulutusta tehostettava ja hieman "nykyaikaistettava" sekä yhteistoimintaa harjoiteltava. Sisseille pyörät takaisin (jos on jo hukattu).. Maastopyörät mieluiten. Lisää tulenjohtokoulutusta ja -voimaa ryhmätasolle. Ryhmät 12 miehisiksi, niin sietää hieman tappioitakin 7/24 toiminnassa. ErillisOsastoja voi muodostaa tehtävien, tilanteiden ja tarpeiden mukaan; partio-ryhmä-joukkue-komppania kokoonpanoilla. Toiminta-alueet pitää kunnolla valmistella hyvissä ajoin etukäteen (kätköt, suunnitelmat yms.) nin huoltokin pelaa omatoimisesti muutaman viikon. Omaa viestikalustoa sissien käyttöön ..niin eiköhän se siitä!
Ai niin ..kaukovaikutteinen taistelukalusto meinasi unohtua. Niitä tulisi päivitellä ajan tasalle.
 
KorpiSISSI kirjoitti:
Sissikoulutusta tehostettava ja hieman "nykyaikaistettava" sekä yhteistoimintaa harjoiteltava. Sisseille pyörät takaisin (jos on jo hukattu).. Maastopyörät mieluiten. Lisää tulenjohtokoulutusta ja -voimaa ryhmätasolle. Ryhmät 12 miehisiksi, niin sietää hieman tappioitakin 7/24 toiminnassa. ErillisOsastoja voi muodostaa tehtävien, tilanteiden ja tarpeiden mukaan; partio-ryhmä-joukkue-komppania kokoonpanoilla. Toiminta-alueet pitää kunnolla valmistella hyvissä ajoin etukäteen (kätköt, suunnitelmat yms.) nin huoltokin pelaa omatoimisesti muutaman viikon. Omaa viestikalustoa sissien käyttöön ..niin eiköhän se siitä!
Ai niin ..kaukovaikutteinen taistelukalusto meinasi unohtua. Niitä tulisi päivitellä ajan tasalle.

Mites Havussa pyörät? Joko otatte käyttöön? Itsellä sen verran kiire taas, etten ehdi tulemaan.
 
Back
Top